Bukefalos 28 år!

Kaninraser

via

Trådstartare
Äldsta dottern har börjat prata om att hon vill ha en kanin.
Inget beslut är taget än om huruvida hon ska få en eller inte, men jag funderar.
När jag var liten hade jag vädurar, både vanliga och dvärg. Min systers barn har lejonhuvud. Alla dessa är lugna, gosiga varianter.
Dottern vill ha en som hon kan hoppa med. Min tanke är att varken lejonhuvud eller vädurar är speciellt roliga att hoppa med, men att de raser som hoppar bra kanske inte är lika lätthanterliga för en sexåring?
Nu är det ju inte aktuellt att hon ska tävla i kaninhoppning precis, men hon ser nog framför sig att hon ska kunna sätta upp små hinder och träna med den. Går det att göra med en utpräglad "gos"ras, eller skulle hon bli besviken på sin kanin om hon fick tex en vädur?
Finns det raser som hoppar bra (=snällt och gärna) och som ändå är gosiga och lugna?
Givetvis inser jag att detta har med individer att göra, men man brukar ju ändå kunna ge generella svar för olika raser.
 
Sv: Kaninraser

De flesta kaniner som används inom hoppning är korsningar, många av dessa med just dvärgvädur (eller annan vädur).
Jag skulle dock rekommendera antingen dvärgvädur eller holländsk kanin.
Båda dessa går att använda till hoppning och är generellt sett väldigt härliga raser.
Föder själv upp dvärgväduren just för deras underbara temperament.
Hanen jag har hemma tycker visserligen inte om hoppning, men vet bla en dvärgvädur som är elit i hoppning (enormt duktig!).

När det gäller vilja att hoppa så beror det mycket på individen.
 
Sv: Kaninraser

Dottern har en korsning mellan Löven/teddy som är jätte kelig och gillar att vara ute med koppel,träna hoppning osv..;)

Desutom jätte söt!!!:love:
 
Sv: Kaninraser

kan ni tänka er en kanin på 1-2 år så finns det många på nätet.. hoppkaniner med bra temperament :D
 
Sv: Kaninraser

om ni främst vill ha en kanin att hoppa med så rekomenderar jag att ni köper från en som föder upp just till hoppning. Finns även många som både föder upp till kel och hoppning (vet flera stycken uppfödare som föder upp snälla keliga och bra hoppkaniner :))
 
Sv: Kaninraser

Det är så svårt det där också, då det beror så mycket på kaninens personlighet. Jag skulle nog rekomdera att köpa från någon som föder upp just hoppkaniner, men vara noga med att påpeka att du vill ha en unge efter snälla och lugna föräldrar, då det tyvärr finns en del hoppkaniner därute med dåligt temperament just för att man vill ha en kanin som ska bli riktigt grym på att hoppa så vill man ha en som kan tagga till ordentligt. Sen finns det självklart kanonsnälla kaniner också som är grymma på banan ;)

Vet inte var du bor men vet en som finns i Örebro som föder upp dvärgvädurar(och hoppvädurar) som är både rastypiska, små, snälla och duktiga på att hoppa :) Finns garanterat fler, men dessa kan jag verkligen rekomendera ^^
http://www.simoneholm.se/

Själv föder jag upp harkorsningar till hoppning, tycker dock själv inte att dessa är några vidare nybörjar kaniner, då vissa kan få lite temperament, även om de inte bits och så.

/Anna
 
Sv: Kaninraser

Det låter som om dvärgvädur ligger bra till. Dottern har dessutom sagt att hon tycker att hängöron är finast, och själv är jag väldigt förjust i dem. Vi får väl se om det blir något kaninanskaffande. Det kommer iallafall att dröja ett tag.
 
Sv: Kaninraser

När jag funderade på kanin till dottern så var jag också först inne på en dvärgvädur. Men sedan fastnade jag för den holländska kaninen, de verkar ha ett underbart temperament.
 
Sv: Kaninraser

Vet inte var du bor men vet en som finns i Örebro som föder upp dvärgvädurar(och hoppvädurar) som är både rastypiska, små, snälla och duktiga på att hoppa :) Finns garanterat fler, men dessa kan jag verkligen rekomendera ^^
http://www.simoneholm.se/

Just en av uppfödarna jag tänkte på :laugh:. Känner uppfödaren väl och hennes kaniner kan jag verkligen rekomendera. Pigga och hoppglada små kaniner med mycket personlighet och oftast väldigt keliga också (såklart individuellt, men i det stora hela.) (vill inte skriva mer iom att det inte ska bli reklam, men TS får gärna Pm:a om hon vill veta mer om dom :)).
 
Sv: Kaninraser

Själv har jag en jätte go hankanin, blandning löwen/hemelin. Han är supersnäll, mina kusiner på 4-10år kan hantera honom jättelätt eftersom han är så pass liten och snäll, sprattlar ej. Han har ärvt löwens lugna temperament och hermeliner tror jag har en bra hoppförmåga, min kanin är ungefär 4år och jag började öva med honom lite i sommras och han går nu väldigt fint i koppel och hoppar lite grann. Väldigt lättlärd och inte rädd för nåt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 837
Senast: Snurrfian
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp