Kanintråden!

Halfrek

Trådstartare
Tycker det är dags för bukekaninerna att få egen tråd (fanns en men den var gammal)! Jag är i planeringsstadiet för att skaffa min första kanin sen jag var tio och vill gärna ha tips och inspiration för att göra det så bra som möjligt för min framtida darling :DTanken är att köpa en hane först sen efter kastrering förhoppningsvis kunna introducera en hona.

Ni som har hund, hur har ni introducerat kaninen? Jag har en överglad flatte som inte skulle banga en sekund för att apportera lite levande vilt så att säga, planen är att få hunden van vid kaninen så han lämnar den ifred, de kommer inte gå lösa ihop om inte ett smärre mirakel sker.

Så, presentera era gullisar nu! 🐇
 
Roligt med en tråd om kaniner!
Jag har totalt fyra, tre dvärgvädurar och en fransk vädur. På bilden frassen Alma och dvärgväduren Åskar. :)
Vilken ras är du ute efter? Tänker att det kanske blir lite lättare med hunden om kaninen inte är alltför liten?
35212
 
Roligt med en tråd om kaniner!
Jag har totalt fyra, tre dvärgvädurar och en fransk vädur. På bilden frassen Alma och dvärgväduren Åskar. :)
Vilken ras är du ute efter? Tänker att det kanske blir lite lättare med hunden om kaninen inte är alltför liten?
Visa bifogad fil 35212

Så fina :love: Det blir antagligen dvärgvädur här eftersom jag redan har span på en uppfödare jag gärna vill köpa ifrån, om inte det dyker upp en lämplig Holländare runt knuten. Hunden och kaninen kommer inte gå ihop förrän jag är övertygad om att hunden inte är sugen, oklart om den dagen någonsin kommer men har tänkt hårdträna honom att iallafall slappna av och inte stressa runt kaninens rum och hägn.
 
Vad bra att du hittat en uppfödare du gillar! Jag är ju väldigt förtjust i dvärgvädurar och deras temperment men holländarna är ju också himla fina :love: Har aldrig träffat några irl dock.
 
Åh vad skoj! Jag har just nu en äldre dvärghane, tyvärr ensam efter att kompisen gick bort. Försöker hålla span efter äldre honor men de växer inte på träd..
Annars är ju kaniner så mysiga :love:
 
Vad bra att du hittat en uppfödare du gillar! Jag är ju väldigt förtjust i dvärgvädurar och deras temperment men holländarna är ju också himla fina :love: Har aldrig träffat några irl dock.

Inte jag heller men de är så himla fina :D

@Blyger Åh stackarn, hoppas du hittar ny fru till honom.

Bor era ute eller inne?
 
Våra kaniner bor ute i hägn, ungefär 10 kvadratmeter vardera (de bor i par med en kastrerad hane + hona då honorna tyvärr ryker ihop om de går tillsammans). Upplever att de trivs bra med detta. Hägnen är rovdjurssäkrade med nedgrävt nät + nät som tak. De har också ett hus som de alltid kan gå in i samt stubbar, tunnlar och lite annat i hägnet som aktivering och gömställen.

Tidigare när vi bodde i lägenhet hade vi dem lösa på balkongen (då var de bara tre som gick fint tillsammans) och sommartid stod balkongdörren för det mesta öppen så de även hade tillgång till lägenheten. Det fungerade rätt bra det med. En fördel var att man alltid hade dem nära och fick en lite annan relation som jag kan sakna. :)
 
Hjälp! Ser farligt ut (för kaninen) :nailbiting: aldrig varit med om att de klättrar så...
Jag misstänker att hon helt enkelt hoppade upp dit, hon är en ganska kreativ liten kanin. :D Vi fick rätt snabbt se till att kaninsäkra alla växter, det känns inte som optimal kaninkost även om det råkar vara grönt. ;)
 
Vår gamla Boris bor också ute med en rastgård och en vanligt bur som han kan hoppa in och ut ur som han vill. Haft honom så på "lösdrift" året runt i flera år nu och han trivs bra med det :) Dock inte superstor rastgård så han får komma ut i koppel eller större utebur av kompostnät ibland också.

Jättarna bor just nu i en av boxarna i stallet för att vi ska lära känna dom och få dom mer tama innan dom flyttar ut. Ska kaninsäkra hundgården (som är modell stor och lite kuperad med gräsunderlag och flera buskar och träd i) och bygga en bur så som Boris har det så ska dom få bo där året runt. Hunden är så sällan i hundgården så bra om den kommer till användning. De ggr hunden behöver vara där får vi stänga in kaninerna i buren bara :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp