Kaos framhoppningar-regler

Sv: Kaos framhoppningar-regler

Som sagt, tävlingen efter var dom traditionella reglerna på framhoppningen tillbaka, så dom insåg väl själv att det inte var optimalt.....
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Någon måste ha fått hjärnsläpp och tyckt att det var en innovativ ide.......;)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Håller med, snabbaste gångarten ska vara på spåret, de andra innanför. Precis som de vanliga ridhusreglerna.

Men det finns ju en poäng med att skritta på spåret på framhoppningsbanan.
Den som ska hoppa o kommer i galopp behöver då inte korsa de skrittandes bana.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Ja, i teorin är det en bra idé men jag är tveksam till om det får plats på en vanlig framhoppningsbana på lokal nivå?Folk skrittar i båda varven och med gott om mellanrum eftersom det är okända hästar, och plötsligt blir det väldigt mycket mindre plats till de som har snabbare gångarter.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Måste bara berätta om en mardröm jag var på när jag provjobbade som groom i Tyskland. Jag och teamet åkte på ett mindre meeting som hade klasser till 1.40 med massor av unghästar och amatörer. Jag hade med mig typ varenda unghingst i hela stallet plus några ston.

Framridningen var KAOS. Det var typ 20 ryttare som red + hoppade fram samtidigt på en liten liten bana och amatörerna red som idioter på unghästarna. Många använde väggen som enda redskap för att över huvud taget kunna stanna sin häst.. Dessutom hoppade de hushöga hinder med häststackarna och att de till slut vägrade eller bröt ut var inte ovanligt. Då var det kul att stå i mitten brevid hindrena.. Flera gånger red folk förbi så nära att jag kände stigbyglarna skrapa i ryggsäcken jag hade på ryggen :crazy:

Dessutom hade alla tyska amatörer sin tränare, sin mamma + pappa, sin pojkvän och f*n och hans moster med på framridningen så att försöka få tag i hindret var stört omöjligt. Till slut blev jag förbannad och gapade på dem på svenska, fick lite skäll tillbaka på tyska men efter att jag blivit tilltalad av min ryttare (känd) så höll de sig på mattan :p

Att promenera med hästarna överhuvudtaget i närheten av framridningen var inte att tänka på, enda chans att överleva var att rida hästarna. Till och med då red folk förbi så nära att man kände vinddraget vilket är otroligt smart när det gäller hingstar.. Att jag har hjälm + säkerhetsväst + säkerhetsstigbyglar när jag rider ut på världens snällaste tant numer känns väldigt säkert när jag tänker tillbaka på hur jag red runt på 4-åriga hingstar utan hjälm i gymnastikskor och på den där framridningen. Ryser bara jag tänker på det!

Har varit på ett par lokala/regionala hopp- och dressyrtävlingar men har aldrig sett något som kommer i närheten av det jag såg i Tyskland. Helt sanslöst kaotiskt!
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Aha :idea: Jag tänkte inte på att man hoppade hinderna från olika håll men det är ju rätt självklart nu när du säger det.
Riktigt smart system men vad tycker ryttarna? Det brukar ju alltid bli åsikter när saker och ting inte är som det brukar.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag tävlar inte hoppning längre, enbart pga att det är kaos på de tävlingar jag varit på... Tyvärr. Vi var ute för att det var roligt och hoppade klasser på 90, 1 m men efter ett par år gav jag helt enkelt upp...
Jag tycker mycket om att hoppa men inte till vilket pris som helst, det är inte värt det. Ffa inte när hästen inte har kapacitet för mer än småklasserna. Förmodar att högre klasser har mer ordning och reda?

Jag skulle själv uppskatta om där fanns tex hinderpersonal och om dom, enbart dom, befann sej på framhoppningen och var behjälplig med hindren och hade lite ordning och reda. Nu var det ju några år sen jag var ute men då var det lite 'hipp som happ' och allmänt kaos. Alla gjorde som de ville och djungelns lag gällde. Typ.
Tydliga funktionärer med lite skinn på näsan så ryttarna kommer ner på jorden lite gjorde ju inget:cool: ;)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag tycker det är jättejobbigt att hoppa fram på lokal nivå. Senast för 1 1/2 vecka sedan försökte jag hoppa fram på en lokal hästtävling och det var värre än framhoppning för c-ponnyer till LD.

Folk bokstavligen red rakt på varandra. Det var två rejäla krockar under framhoppningen till den ena klassen och då höll jag själv på att få rejäla problem vid ett tillfälle då det kom två ryttare från varsitt håll den ena på spåret den andra en bra bit innanför spåret och de två möttes "bakom" hindret som jag hade hoppat. Det var för tajt för att jag skulle kunna svänga innanför den ryttare som kom innanför spåret och skulle jag vänt åt andra hållet så var det också väldigt tajt. Det slutade med att jag sicksackade mellan dem på något konstigt sätt.

Skulle jag själv ha varit den som kom innanför spåret skulle jag ha bromsat upp för att se vart det hoppande ekipaget tog vägen, men det gick ju bra iallafall. Jag tycker mer synd om de hästarna som fullkommligen frontalkrockade på grund av ouppmärksamma ryttare.

Folk svängde och hoppade hejvilt, stod ivägen bakom hindret trots att man högt och tydligt förvarnat och medhjälpare höjde hindren trots att man skrek både två och tre gånger. Kan tillägga att BANBYGGAREN gick i vägen för mig när jag skulle ta om 1:an (efter att vi vägrat ut oss inne på banan), vilket jag TYDLIGT meddelade och har tagit för vana att ALLTID göra.

Saknar att tävla nationellt (visst kunde det bli kaos där också, men det var på ett helt annat sätt). Det roligaste som finns är att hoppa fram tillsammans med kändisryttare (på unghästar), man behöver inte ens skrika vilket hinder man ska hoppa eller ens att man ska hoppa för alla håller extrem koll på alla. :)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Aha :idea: Jag tänkte inte på att man hoppade hinderna från olika håll men det är ju rätt självklart nu när du säger det.
Riktigt smart system men vad tycker ryttarna? Det brukar ju alltid bli åsikter när saker och ting inte är som det brukar.

Som sagt så föll det väldigt väl ut hos de ponnyryttare + medhjälpare som var på just den tävlingen, medan en annan ÖD inte tillät oss att ha det så på hästtävling några veckor senare. Jag tycker själv att det funkade helt okej när jag hoppade fram så, men har pratat med andra som inte tycker det är bra utan de vill gärna kunna hoppa i båda varven.

Så sammanfattningsvis är det blandade åsikter, vilket kanske inte är helt förvånande :p
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag hatade framhoppningar i Sverige, men här i Tyskland är det hundra gånger värre. Det är nämligen vanligt att framhoppningsbanan också är den enda framridningsbanan, vilket innebär att de inte kan begränsa antalet ryttare på samma sätt som vi kan i Sverige. Vilken otrolig lyx vi har det hemma, med bara 6-7 ryttare på en framhoppning. Här tycker jag att det är lugnt om det bara är 12... Dessutom verkar det inte finnas någonting som heter ridhusregler, det skrittas överallt - på spåret och innanför, och någon högerregel tycks inte heller existera. Och det roligaste av allt... Att skrika "Steil" kan betyda både kryss och räcke! Nej, tacka vet jag svenska framhoppningar!
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

*Knapplån*

Jag tycker att det oftast fungerar bra på framhoppningarna och jag tycker defenitivt att vi har ett bra regelverk att luta oss mot!

Det som ger förutsättningar för en BRA framhoppning tycker jag är:
  • att startlistorna kommer ut i tid
  • att det finns en "inkastare", gärna med bra röstresurser, som inte släpper in fler än vad som är lämpligt
  • att det finns en funktionär på framhoppningen
  • att speakerljudet hörs
  • att underlag och hindermaterial är bra

Fungerar det ovanstående så löser man problemen med ryttare som tar för sig när det inte är deras tur. Ryttare som rider bakom hindren eller skrittar på spåret, de uppfostrar man! Allt för att det ska bli så trevligt, rättvist och säkert som möjligt för alla.
/Lady_S
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Vad lustigt att ÖD sa nej! För just den informationen om att alla arrangörer skulle försöka börja med att ha framhoppning i enkelvarv, den fick vi på förbundsmötet (distrikt, som i sin tur hade talat om det på riksnivå om jag förstod saken).

Kul att läsa dock, hade glömt av det rådet- något att ha i åtanke inför nästa års tävlingar. Vi har för övrigt en toppenfunktionär ute på f-banan hos oss, stor, ståtlig med enorm röstkapacitet och hård som sten när det gäller säkerhetsreglerna ^^
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Vad lustigt att ÖD sa nej! För just den informationen om att alla arrangörer skulle försöka börja med att ha framhoppning i enkelvarv, den fick vi på förbundsmötet (distrikt, som i sin tur hade talat om det på riksnivå om jag förstod saken).

Kul att läsa dock, hade glömt av det rådet- något att ha i åtanke inför nästa års tävlingar. Vi har för övrigt en toppenfunktionär ute på f-banan hos oss, stor, ståtlig med enorm röstkapacitet och hård som sten när det gäller säkerhetsreglerna ^^

Gilla!! :bow:
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Vad lustigt att ÖD sa nej! För just den informationen om att alla arrangörer skulle försöka börja med att ha framhoppning i enkelvarv, den fick vi på förbundsmötet (distrikt, som i sin tur hade talat om det på riksnivå om jag förstod saken).

Ja, vi trodde väl att det var en ny grej som skulle komma att bli ganska standard i framtiden, men den ÖD som sa nej till det är väldigt kompetent så vi ändrade det helt enkelt. Det kanske berodde på att det var hästar som hoppade fram i ridhus på 20x42m, kanske uppfattades som för litet? Jag var mitt i massa annat när jag hörde det så frågade aldrig.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är 100% sant allt du säger. Det är kaos på framhoppningarna. Jag rider lokala ponnytävlingar med min unghäst. Vid ett xx antal gånger har andra ekipage rusat förbi i galopp så att våra stigbyglarna slår i varandra och då blir min ponny som är så pass känslig och orutinerad att stegra,hoppa och blir superspänd. Dessutom är hon väldigt pigg av sig så när hon ser alla ponnysar rusa runt i sken galopp blir hon halvt galen och om man försöker skritta eller göra halt så börjar hon bara stegra eller försöker göra en 180 graders vändning och gå åt andra hållet. Jag funderar seriöst på att använda en röd rosett i svansen på henne för att få dem att hålla sig på avstånd, det har faktiskt hänt att hon har sparkat (när någon ponny rider in i svansen på henne så är det inte så konstigt!)
.
Att det alltid är någon som skrittar på spåret är också lagom irreterande.

Sen hände det en gång när jag skulle hoppa ett hinder, efter att ha ropat tydligt, att en person som red på spåret gjorde värsta omhoppningsvängen och hoppade hindret ca 3 språng innan jag skulle hoppa det! Jag blev såklart tvungen att göra en nödsväng. Det är ju inte heller någon ovanlig syn att ekipage ställer upp sig bakom hindret så att man får skrika på dem att de ska akta på sig. Kul också när någon ponnymamma går fram och ändrar ett hinder mitt i min anridning, ibland undrar man om de ens märker att det är andra som också rider fram.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag krockade rejält med en (ursäkta) idiot som stod precis i ladningen efter en oxer jag ropat högt och tydligt att jag skulle hoppa. vi krockade rätt in i varandra, bog mot bog, min häst har fått ett "överben" nu på bröstbenet efter den krocken. Tur att det inte var värre än så. Detta var på en regional tävling.
Blir tokig på galet folk på framhoppningen. Är det för mycket kaos hoppar jag bara 2 språng, försöker hitta fokus och gå in på banan.

Ett tips är att ropa högt och TYDLIGT, "Hoppning räcke, hoppning lilla" osv. Samt att man vid möte ropar "jag håller inner" så slipper man krocka och slå halft ihjäl sig.

Folk som skrittar på spåret säger jag alltid till. "Snälla, vill du vara vänlig att skritta innanför spåret".
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Ang. framhoppning i samma varv.
Jag har varit på en tävling där de hade det systemet då framhoppningen var i en väldigt liten paddock. Endast fyra ekipage tilläts inne på framridningen och jag gillade det skarpt. I den lilla paddocken hade det blivit kaos annars.
Mellan klasserna byttes det varv.

Jag som då red ett fuxsto som ogillar när okända hästar kommer nära kunde då ha en realtivt lugn framhoppning då det inte blev några trånga möten osv.

Det som var jobbigt var ju att trots att det stod att det skulle vara så i RM, på en lapp vid sekretariatet PLUS att funktionären sa det till alla som gick in, red folk hur som helst ändå.
Det som var bra var att funkionären hade lite skinn på näsan och kunde säga ifrån.




Något som jag tycker är bra annars är att när vi har tävlingar på klubben får alla funktionärer ett papper med deras uppgifter och vad reglerna säger. Då vet de vad de ska svara + att de har det på papper om det så skulle krävas..
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Ett tips är att ropa högt och TYDLIGT, "Hoppning räcke, hoppning lilla" osv. Samt att man vid möte ropar "jag håller inner" så slipper man krocka och slå halft ihjäl sig.

.

Det gör jag :D Det funkar för det mesta, men då har vi nästa kategori det inte funkar på nämligen medhjälparna som naturligtvis när man är på väg mot hindret och har 2 galoppsprång kvar går in och ställer sig inne i oxern när dom skall höja?? Det är ju rent livsfarligt? Hur vågar man ställa sig inne i hindret när man höjer och sedan inte ha koll på om någon har ropat?
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är nog dax för alla att utbilda sina medhjälpare på hur en framhoppning fungerar och viket hinder som heter vad?!
Finns ju mer en en okunnig stackare , förälder, kompis, pojkvän som får ställa upp med att höja hinder men inte har någon aning om hur det ska skötas.
Jag har röstresurser utöver det vanliga och är inte rädd för att använda dom :D men det är ändå puckon som ställer sig ivägen eller trixar med hinder.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

*Kl*

Jag måste gå emot strömmen lite här. :) Nu säger jag inte på något vis att ni har fel, men jag har en annan erfarenhet.
Som YR tävlade jag mest i sthlm-området (och därikring) upp till 1,30 och då upplevde jag då och då att det var rörigt på framhoppningen. Eller kanske inte rörigt, men folk hade ingen respekt för varandra. Och framförallt inget hyffs. Det är klart att det blir tokigt ibland, jag är själv en sån som tappar huvudet ibland då jag blir lite för fokuserad (har hittills inte ställt till med någon olycka dock) men jag ber alltid ALLTID om ursäkt, även om det kanske inte ens var mitt fel från början. Det var det lite dåligt med på den tiden, i det området.
Nu tävlar jag 1,20 och bara i sundsvalls området och jag tycker nästan aldrig att det är rörigt på framhoppningarna. Visst, en del ryttare är kanske lite värre än andra och på en del banor är det lite värre än på andra men överlag är det ganska friktionsfritt. Jag kan inte påminna mig om när jag senast var på en framhoppning där det var fler ekipage än tillåtet, här finns det alltid en funktionär som berättar hur många ekipage där får vistats, och dem lyssnar man givetvis på. Undantaget är väl den stora nationella tävlingen på min hemmaklubb där framridning och framhoppning sker på samma ställe och det finns ingen begränsning på hur många ekipage där får vara, men då har vi två stooora framridningsbanor paralellt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 796
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp