Kaos framhoppningar-regler

Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är det allra bästa: Stort utrymme och man får rida och hoppa fram som man vill :laugh:
Finns en tävlingsplats i min närhet som har dom möjligheterna och det är fantastiskt. Stooor grusbana och dubbla uppsättningar framhoppningshinder så alla har gott om plats och kan hoppa fram i hur god tid dom vill och så mycket dom vill.
Har aldrig upplevt att där blir stressigt och rörigt.
Tyvärr är det ju få förunnat att ha det så bra!
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

När jag var på en träningstävling var det verkligen KAOS. Var där med min unghäst. Det var 2 st små ungar (9-10 år kanske?) som hade hand om insläppet. De hade inte tagit in de ryttare som skulle vara inne på framhoppningen, och när jag frågade hur många det var innan jag skulle gå in på framridningen så var det 8 kvar. Jag bad att få kolla på startlistan eftersom det kan inte stämma. De var på startnummer 22 på tävlingen och jag hade startnummer 26! Om jag inte hade fått kolla på listan hade jag antagligen missat min start!!!!

Nåväl, väl inne på framhoppningen så var det verkligen KAOS. Ryttarna skrittade på spåret, red i fel varv, red nästan in i mig flera gånger och uuuuh!! Kunde knappt inte hoppa eftersom alla ryttarna var i vägen.

Jag tycker att det är stor skillnad på lokala/pay and jumps och reg/nat tävlingar. Jag är själv en ponnyryttare som rider på reg/nat nivå, och på framridningarna och framhoppningarna på reg/nat tävlingarna tycker jag att det är mycket mer ordning på tävlingarna på högre nivå.

Som tur är, så är min 4 åring långt i sin utbildning och kan snart gå upp i LB (i januari eftersom 4 åringar inte får hoppa högre än LC) och då slipper jag pay and jumps och lokala tävlingar. Jag hade en till ponny innan (även det en ungponny) och det var lika kaos på de lokala tävlingarna....

Självklart kan alla göra misstag, tex inte hörde att en ryttare skulle hoppa när man står bakom hindret osv. Det är lätt hänt när man är inne i sin bubbla, tex tänker på banan eller ngt annat som rör tävlingssituationen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Kl
Bland det läskigaste är ju föräldrar/medhjälpare som bara har ögon för "sitt" ekipage och missar att det kanske finns 4-5 hästar till på framhoppning. (I vårt fall avd B, med en mängd orutinerade hästar).
Lite påfrestande också med framhoppningsfunktionärer som inte törs säga till vare sig om nån gör fel eller borde gå till tävlingsbanan.

Bland det värsta jag har sett var en som hoppade en oxer åt fel håll på framhoppningen (regionalt). Tacksam att den som red på åt rätt håll hann avbryta....
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Hejsan
Jag brukar jobba på nästan alla tävlingar som våran klubb har. vi har. fått gå utbildning om hur det ska vara på banan och framhoppningen. det. måste finnas utbildad personal som kan säga till ungarna när dom inte följer regler. för alla som rider lokalt och högre kan bli avstängda för att dom inte följer reglerna. sen ska man alltid säga till banpersonalen att det är en hingst dåföräldrarna oftast lyssnar bättre då..mvh
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag tror att en del av problemet på träningstävlingar och lokala tävlingar är att folk är orutinerade och helt enkelt inte kan reglerna.
Tex Lisa 10år som har ponny hemma på gården och aldrig rider med andra men ska ut och tävla, föräldrarna kan inget om hästar öht.
Finns det nedskrivet någonstans? Har aldrig läst någon text ang hur en framhoppning ska gå till (bara ang hindernas utformning)
Alla kan uppenbarligen inte grundläggande ridbaneregler samt har logiskt tänkande av naturen. De behöver en text att läsa om hur man uppför sig.

En bra regel jag har för att undvika onödiga risker är att aldrig oavsett omständighet ställa mig bakom ett hinder, det finns absolut ingen anledning då det finns rätt så många kvadratmeter yta att välja istället.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag va på en pay an jump på strömsholm det va totalt kaos alla kastade glåp ord till varandra och jag hade en röd roset på min häst han sparkas inte ofta men när det blir för mycket rörelser så kan han paniksparkas och ingen hade någon respekt för det dom red upp i rumpan på honom och trängdes hade noll respekt så jag gick av banan! Han hoppa det lilla kryste på mitten jag följde alla regler men det verkade bara va jag som gjorde det..
Jag tycker det är så tråkigt min häst är helt ny utbildad och sen fick han en dålig upplevelse och det va ingen som styrde över framhoppningen heller :(
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Pay n jumps räknas ju liksom inte :crazy:
Där finns inga regler och det är svårt att ragga ihop funktionärer.
Var på pay n jump igår och där sköttes allt av tre personer. Dom fick lite hjälp med banan av hemmaekipagen.
Det gick ganska bra ändå fastän vi var tio ryttare på framhoppningen där vi brukar vara fem.
Däremot förstår jag inte varför man tvunget ska in på framhoppningen för att skritta i 10 min och framförallt med en hingst som är riktigt på hugget och piper och slår, utebanan var det inget fel på :confused:
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

När vi har klubbtävlingar/pay 'n' jump så "ingår det" att alla deltagare får en funktionärsuppgift under dagen. Visst blir det lite längre dagar då man inte bara kan åka dit, köra sin runda och sen åka hem, men å andra sidan så får man service när man rider. Alla hjälps åt och det tycker jag är ett bra system! Man skapar gemenskap och får också "öva" inför de större tävlingarna.
/Lady_S
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Här brukar vi få betala 80:- för en runda på en pay n jump, ska man dessutom göra allt jobbet så kunde jag lika gärna stannat hemma.
Pay n jump är ju direkt översatt betala och hoppa.
Ska alla hjälpas åt med allt så får man nog kalla det något annat tex gemensam banhoppningsträning.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Men det finns färe och färre som tycker det är skoj att ägna en hel dag åt att ordna tävling/pay&jump för andra (för att kanske bara få skit för det; jag minns en tävling för några år sen, när några deltagare pratade föraktfullt om "ridskoleryttare" - vi ridskoleryttare som tog av vår tid för att de skulle få hoppa hade god lust att vända på klacken och gå hem just då...), så jag undrar om inte tillställningar där deltagarna förväntas hjälpa till kommer att bli vanligare, av rent nödtvång. Jag tycker som ryttare att det är mycket mer praktiskt att slippa, förstås, och jag svär över klubbtävlingar där man förväntas ha någon annan med som funktionär (jag hjälper gärna till själv men vill inte tvinga med någon annan att jobba) men kan se varför. Och, för att återgå till ämnet, det är förstås också därför det blir mer och mer kaos på framhoppning - det finns inte lika många erfarna funktionärer at tillgå längre, så man tar vad man har, och då blir det inte alltid någon som kan hålla den ordning som behövs.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

ja aså jag har inga problem men jag har en ganska lång uppvärmning på min häst och hoppa fram och jag skulle kanske tippa på max 3-4 ekipars om gången på en framhoppning och det sat just regler på väggen där framhoppningen skede men det var ingen typ som brydde sig :(
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Det är inte det att jag inte vill hjälpa till men jag har verkligen ingen möjlighet.
Har två små barn och en sambo som inte lyfter ett finger så fort hästen är med i bilden. Alltså måste jag ha barnvakt/hästskötare och två små barn med mig överallt :grin:
Det händer att jag tex styr upp en framhoppningsbana där funktionärerna tappat greppet eller bär ut hinder om jag startar nära slutet. Det hjälper inte att skälla på funktionärerna, dom gör säkert så gott dom kan. Det är bättre att hjälpa dom på traven och ge dom lite mod att stå upp mot dom ryttare som inte lyssnar.

Fanns det gemensamma regler för hur en framhoppning ska skötas (mer detaljerat) så hade det ju varit bra för då vet man vad som väntar både som ryttare och funktionär.
Nu är förväntningarna att det finns ett räcke och en oxer och resten får man se hur det fungerar när man väl kommer dit.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Hos oss kostar en start 60 kr och så mycket jobb handlar det inte om. De som startar de första höjderna hjälps åt att bygga fram och de som startar de sista höjderna hjälps åt att bygga bort, sen får varje deltagare en uppgift (stå på banan, framhoppningen eller insläpp t ex) under en höjd.

Vi gör så här av två orsaker, dels så skulle vi inte få någon att ställa upp i arrangörsledning annars och dels så vill vi att arrangemanget ska gå till på ett någorlunda säkert sätt. Vi har "inkastare" och personal på framhoppningen även på våra klubbtävlingar/pay'n'jump, så kaoset ni beskriver här infinner sig mycket sällan. Men då väljer vi att sätta de mest rutinerade som framhoppningspersonal också.
/Lady_S
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

mm nej jag förstår men det skulle ju bara va så enkelt om alla bara kunde ta hänsyn och se upp för varandra men men jag tror att strömsholm det är nog lite tuffare payán jumper där och folket är lite mer spesiella så jag och min häst ska nog börja på några mindre ställen och kanske åker till strömsholm om någåt år igen :laugh:

Mvh Diana med Talisman :D
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag har inte läst hela tråden... Men,

Jag är helt allergisk mot denna nya regel som gör att en klubb kan förbjuda "medhjälpare" att gå in på framhoppningen... Detta gör i sin tur att de blir kaos, de ska stå tre pers inne på framhoppningen och ska ha koll på vem som vill ha höjt och sänkt, sen går de fram och höjer eller sänker när någon ligger på anridning. Jag har varit på en tävling där de tillämpade att ingen fick gå in på framhoppningen.

Folk fullkomligt hängde in över "staketet" på framhoppningen och försökte ropa vad respektive ryttare skulle tänka på till nästa språng, eller att oxern skulle höjas eller räcket skulle läggas ner m.m. Min häst höll väl på att sparka 3-4 personer i huvudet när de hängde in och därmed inte heller hade koll på att han hade rosett i rumpan m.m.

Detta var katastrof och skapade på denna tävling mer problem än om man hade fått haft med en medhjälpare in. Min uppfattning är att medhjälparna har bättre koll eftersom de står och pratar med varandra på marken, tex. är ni klara med oxern? Kan vi sänka räcket? Kan hon komma en gång på den här höjden bara?

Som ryttare vart man väldigt stressad över allt gap och skrik, folk som hänger in över staket, funktionärer som kunde börja joxa med hindren vid anridning... Nej usch !
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Förr var de så att ingen kunde förbjuda en ryttare att ha minst en medhjälpare på framhoppningen. (Om inte medhjälparen betedde sig illa och blev utmotad av ÖD såklart)

Numera är det upp till klubben själv att avgöra när de arrangerar en tävling om de vill att de ska vara funktionärer på Framhoppningen helt eller om det får finnas medhjälpare också

Detta fick jag upptryckt i ansiktet när jag frågade varför de måste vara så rörigt och att det vore bättre om folk bara kunde få ha sin medhjälpare med! (framridningen hade inga små mått utan var väldigt normalt anpassad)
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Jag som i princip aldrig har medhjälpare med mig tycker att det är skönt att inte behöva ha alla andras medhjälpare i och runt hinderna. Har man otur så fixas det så mycket att man aldrig kan få hoppa fram som man vill.
Däremot är det viktigt att hinderfunktionärerna är tydliga och har lite koll samt en hel del skinn på näsan.
Sänker man ett hinder så ser man till att alla som vill hoppar det innan man höjer. Sen gör man höjningar och sänkningar med jämna intervall så att alla ryttare kan hoppa fram ordentligt bara dom planerar och har lite framförhållning.
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Så vitt jag vet har en arrangör svårt att stödja sig på TR och förbjuda medhjälpare på framhoppningen idag också. Där har det inte skett någon ändring till i år i alla fall.
/Lady_S
 
Sv: Kaos framhoppningar-regler

Kollade precis genom TR eftersom jag inte tävlade förra året.
Lady-S har rätt, där finns inget som säger att en tävlingsarrangör kan förbjuda medhjälpare på framhoppningen. Det enda är i så fall att dom kan be folk att gå därifrån om dom inte sköter sig men det kan dom ju inte luta sig mot för folket har ju aldrig varit inne på framhoppningen :-/
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 794
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 152
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 212
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp