Bukefalos 28 år!

Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Om en häst sliter i linan så att jag inte kan hålla den så har jag ju inget annat val än att släppa den. Sen hade jag utnyttjat hästens naturliga instinker och beteende för att få den att låta mig komma nära eller rent av kommit till mig.
Men då är det väl ändå vettigare att använda ett hjälpmedel tex en hingstkedja eller ett stigbett så att inte hästen kan slita sig? Hästen är ju skadad och kommer den lös och springer sönder sig så kanske det inte återstår så mycket mer än att skicka hästen till FARMEK när man väl fått den att komma frivilligt.




Vill ni ha ett konkret exempel på hur man hanterar en häst i frihet?
Vi kan ta en unghäst som jag hanterade åt ägaren förra sommaren. Iof i en hage, men denna på ca 30 hektar och där hade hästen gått mer eller mindre ohanterad med sina ston under en tid.

Jag fick inte komma nära och han tog hela flocken med sig fram och tillbaka på stora ytor. Jag hade ju ingenting för att springa efter. ;)

Genom att läsa hans nästa steg och lära mig hur han tänkte så började jag följa hans rörelser. Såhär gör en häst av mkt stark karraktär och självsäkerhet, vilket är något som en häst söker i en annan efter som att det utlovar trygghet. Det är en ganska neutral handling och mer underkastande än dominant, där det hela endast handlar om vänligt inställd kommunikation. Dessutom är det ett sätt för mig att lära mig hästens beteendemönster.

Med detta blev hans inställning till mig lugnare. Han var inte längre rädd för mig, men fortfarande mkt vaksam och såg mig som en inkräktare.

När jag lärt känna hästen på det här planet kan jag börja förutsäga hans nästa steg. Jag ser på honom i vilken riktning han tänker och hindrar honom genom att ta steget före. I detta fall vet jag nu hur mycket tryck jag behöver lägga för att få en reaktion. Med ens har jag kontrollerat en rörelse utan att varken vara nära eller ha några som helst fysiska hjälpmedel. 1. Jag har visat hästen att jag är vänligt inställd - jag talar ett språk som han känner igen och uppträder inte som ett hot. 2. Jag handlar dominant och visar därmet att jag är en stark individ och utmanar honom på låg nivå. Jag ber om kontrollen. Såhär går det till i en flock när rangordningen fastställs, och till vardags också.

Kort sagt nu, det börjar med att jag låter honom styra mig, för att jag sen ska ta över själv. Detta sker utan tvång, hot eller annat obehag. Så naturligt som der sker mellan två flockmedlemmar.

Efter en stunds övertygande börjar jag få kontrollen medvetet från hans sida och jag ger honom en paus - varav hästen med spetsade öron kommer till mig och sedan följer mig till grinden. Utan varesej grimma, lina eller spö. Det tog mig ca 10 minuter.

--

En annan händelse. Min egen häst. En häst jag byggt upp en fin relation med från början och haft i ett par år vid detta tillfälle. Han står i stallet och blir rädd. Det hänger dumt nog grmskaft i gången som han skadar sig på och springer ut ur stallet. Utanför står stallägaren samt ett par till som känner min häst mycket väl, men de kommer inte nära. Han flyr i panik undan dem och springer bortåt. Jag går ut, får hans uppmärksamhet varpå han vänder genast och går raka vägen till mig. Varför? För att jag är hans flock. Jag har sen långt tillbaka redan skapat en relation mellan oss där tryggheten är så stark att han rent spontant tyr sig till mig så som man tyr sig till sin flock, när något otäckt inträffar. Det är en försvarsmekanism efter som att en samlad flock har större chans att överleva. Det handlar alltså inte om att han tycker om mig som person, utan att jag var den trygga punkten i kaoset. Paniken försvan med ens och vi gick lugnt, utan grimma, in i stallet igen.

--

Jag påstår ingenstans att jag har bra hand med hästar. Jag säger inte heller att jag gör allting rätt. Detta är endast exempel på hur jag gått tillväga i situationer med lös häst. Och varför det fungerar.

Det är väl ändå en viss skillnad på att få en häst att följa efter en i hagen och att leda en häst som gått från toppkondition till boxvila?

Och det där att hästar inte skulle bruka våld. Har du sett en ranguppgörelse i hagen någon gång? Om en häst är väldigt hög i rang och den andra är låg så kanske det räcker med att den ranghöge styker bak öronen eller stampar med foten. Men om du har två individer som är jämnbördiga, ja då slåss de tills en av dem ger sig.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Men då är det väl ändå vettigare att använda ett hjälpmedel tex en hingstkedja eller ett stigbett så att inte hästen kan slita sig? Hästen är ju skadad och kommer den lös och springer sönder sig så kanske det inte återstår så mycket mer än att skicka hästen till FARMEK när man väl fått den att komma frivilligt.
I regel skadar sig inte en häst av att springa. ;)

Men visst jag jag förstå din tanke. Dock anser jag att oavsätt hur mycket du väljer att göra illa din häst så kommer du aldrig att vinna över den fysiskt. mao. har du en tidsinställd bomb som du i en tillräckligt pressad situation inte har någon som helst kontroll på. Om du behöver ha kedja på din häst så har du en dålig relation till den. en relation som är dålig för din häst och även kan vara farlig för dig.

Det är väl ändå en viss skillnad på att få en häst att följa efter en i hagen och att leda en häst som gått från toppkondition till boxvila?
Det är skillnad. Men nu gav jag ett exempel på situationer med lösa hästar. Och oavsätt om jag ger er en situation jag upplevt med en konvalecent tävlingshäst så skulle detta ändå inte vara lösningen till ert problem. Efter som att hästar är individer. Vill man ha konkreta svar på hur man ska gå tillväga med just sin egen häst så måste man låta personen ifråga komma ut och möta den INDIVIDEN.

Och det där att hästar inte skulle bruka våld. Har du sett en ranguppgörelse i hagen någon gång? Om en häst är väldigt hög i rang och den andra är låg så kanske det räcker med att den ranghöge styker bak öronen eller stampar med foten. Men om du har två individer som är jämnbördiga, ja då slåss de tills en av dem ger sig.
Jag tror inte att du har sätt en ranguppgörelse. Du vet, en människa ser inte ens hälften av alla signaler en häst ger.

Dessutom är detta en helt annan situation. För det första handlar det om en ranguppgörelse och inte överskottsenergi efter boxvila. Och för den andra så är detta två hästar. Du är ingen häst, du är ett rovdjur. Och ingenting annat förrän du övertygat hästen om någonting annat. OCH, i denna situation är båda hästarna fria och mycket medvetna om vad de gör, i ditt fall håller du fast hästen. Om den är lös flyr den, det säger du ju själv.

Och som avslutning kan jag tala om att hästar som är höga i rang slåss minst av alla i hela flocken. De slåss är de som är ranglåga. Så du kan ju välja själv vilken häst du vill lära dig av i ditt sätt att söka en ranghög plats i en flock.

Du har helt missförstått hur hästar tänker och handlar, tror jag tyvärr.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

I regel skadar sig inte en häst av att springa. ;)

......................................................

Jag tror inte att du har sätt en ranguppgörelse. Du vet, en människa ser inte ens hälften av alla signaler en häst ger.

Dessutom är detta en helt annan situation. För det första handlar det om en ranguppgörelse och inte överskottsenergi efter boxvila. Och för den andra så är detta två hästar. Du är ingen häst, du är ett rovdjur. Och ingenting annat förrän du övertygat hästen om någonting annat. OCH, i denna situation är båda hästarna fria och mycket medvetna om vad de gör, i ditt fall håller du fast hästen. Om den är lös flyr den, det säger du ju själv.

Och som avslutning kan jag tala om att hästar som är höga i rang slåss minst av alla i hela flocken. De slåss är de som är ranglåga. Så du kan ju välja själv vilken häst du vill lära dig av i ditt sätt att söka en ranghög plats i en flock.

Du har helt missförstått hur hästar tänker och handlar, tror jag tyvärr.

En häst som haft boxvila en vecka pga skada kan göra sig mkt illa av att springa. Skadan är troligtvis instabil, och kan slås upp igen om hästen drar iväg eller lever rullan.

Angående ranghög. Jag har läst samma teorier som du. Men jag har sett annat i verkliga livet. Mina två ranghöga valacker slogs tills den ena tagit ledarskapet. Det var många småsår och skavanker innan det var klart. Den ranglåge gick undan. Nu är de två höga herrarna som ler och långhalm, blir olyckliga om den andre inte är i hagen. Den ranglåge märker de inte ens om han är där eller inte. De styr mest omkring honom.

Det här beteendet har jag sett i de flesta flocksammansättningar jag sett. De ranghöga slåss tills den ena vunnit.

Det kanske är du som missförstått hur hästar tänker och handlar? Du kanske lever för mkt i NH-teorierna?

Norrland
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

I regel skadar sig inte en häst av att springa. ;)

Jaså inte? Varför tror du då veterinären ordinerade boxvila?

Jag tror inte att du har sätt en ranguppgörelse. Du vet, en människa ser inte ens hälften av alla signaler en häst ger.

Och som avslutning kan jag tala om att hästar som är höga i rang slåss minst av alla i hela flocken. De slåss är de som är ranglåga. Så du kan ju välja själv vilken häst du vill lära dig av i ditt sätt att söka en ranghög plats i en flock.

Du har helt missförstått hur hästar tänker och handlar, tror jag tyvärr.

Jag har sett massor med ranguppgörelser. Hästar slåss om de är jämnbördiga i rang, däremot ger sig inte en högrangig häst på en lågrangig, för det behövs i regel inte. Dessutom brukar det behövas något som är värt att slåss om tex mat eller brunstiga ston.

Nu orkar jag inte diskutera mer för det leder ingen vart. Var och en blir salig på sin tro.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Angående ranghög. Jag har läst samma teorier som du. Men jag har sett annat i verkliga livet. Mina två ranghöga valacker slogs tills den ena tagit ledarskapet. Det var många småsår och skavanker innan det var klart. Den ranglåge gick undan. Nu är de två höga herrarna som ler och långhalm, blir olyckliga om den andre inte är i hagen. Den ranglåge märker de inte ens om han är där eller inte. De styr mest omkring honom.

Det här beteendet har jag sett i de flesta flocksammansättningar jag sett. De ranghöga slåss tills den ena vunnit.

Det kanske är du som missförstått hur hästar tänker och handlar? Du kanske lever för mkt i NH-teorierna?

När påstog jag att jag lever enl. nh-teorierna?? Jag vill absolut inte förknippas med det uttrycket. Jag sysslar inte med NH överhuvudtaget. Och har aldrig gjort.

Ang. dina valacker. Slagsmål hästar imellan är inte ovanligt. I naturen är flockvistelsen så viktig att när en hingst utmanar en annan så går de båda mkt långt för att vinna. Efter som att i en riktig flock jagas den förlorande hästen bort.
Nu ska vi se här.
Relation häst-människa: Hästen tvingas vara i vår närhet, vi tvingar den till saker den inte vill göra och när den svarar med motstånd sätter vi hot tillbaka. Fortfarande är hästen inte fri att fly, vilket den i de flrsta fall skulle göra här om den kunde. Dessutom luktar det rovdjur om oss lång väg.
Relation häst-häst: Hästen väljer att vistas i de andras närhet. Den har hela tiden möjlighet att gå, vilket är vad en häst som ger upp gör. De slåss inte för att försvara sig eller döda, den slåss för att vinna kampen om överlevnad.

Om du ger dig på en häst så är det helt ok, sålänge du ger den möjlighet att fly. När två hästar har en kamp är hela syftet att den ena ska fly. Detta förstå hästar. Men agerar du hotfullt men hindrar hästen från att fly blir den väldigt förvirrad. Så agerar inte en häst.

Återigen, du har här tolkat en upplevelse men missad den allra viktigaste detaljen som ändrar allt. Det är detta som är så farligt. Vi tror oss kunna tolka djuren vilket vi han till viss del, men man ska aldrig ta sin upplevelse förgiven, för vin vet så lite. Överskatta inte dig själv och din förmåga.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Glömde: Jag kan absolut ha missförstått hur hästar fungerar. Jag är inte mer trovärding än någon annan. Det är upp till var och en att pröva teorier och skapa sig sin egen uppfattning. Jag brukar alltid tala om för folk att aldrig ta det jag säger förgivet. Oavsätt om man tycker att det jag säger låter vettigt så anser jag att man iaf ska gå ut och lära sig av egna erfarenheter. Tänker man inte själv gör man bara andras misstag.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jaså inte? Varför tror du då veterinären ordinerade boxvila?
I regel sa jag. En skadad häst bör inte springa över si förmåga. Men vad jag förstår så talar vi om en FD skadad häst. Eller har jag förstått fel?

Jag har sett massor med ranguppgörelser. Hästar slåss om de är jämnbördiga i rang, däremot ger sig inte en högrangig häst på en lågrangig, för det behövs i regel inte. Dessutom brukar det behövas något som är värt att slåss om tex mat eller brunstiga ston.

Nu orkar jag inte diskutera mer för det leder ingen vart. Var och en blir salig på sin tro.
Läs mitt nyaste inlägg till föregående skribent. Med tanke på vilken skillnad på djur det är mellan häst och människa så är jag förvånad över vilken självsäkerhet vi haröver att tolka dem. Det är ju aldeles uppenbart att vi med stor säkerhet tänker och upplever saker väldigt olika. Vi har ju helt olika värderingar.

Vi kanske ska avsluta diskussionen här om det är vad du vill. Jag hoppas bara att man kan svälja stoltheten och tänka på vad andra har sagt här. Oavsätt hur olika ens egna andras åsikter kan vara så är det alltid lärorikt och givande att höra på nya teorier. Det gäller även mig. ;)
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Men då är det väl ändå vettigare att använda ett hjälpmedel tex en hingstkedja eller ett stigbett så att inte hästen kan slita sig? Hästen är ju skadad och kommer den lös och springer sönder sig så kanske det inte återstår så mycket mer än att skicka hästen till FARMEK när man väl fått den att komma frivilligt.






Det är väl ändå en viss skillnad på att få en häst att följa efter en i hagen och att leda en häst som gått från toppkondition till boxvila?

Och det där att hästar inte skulle bruka våld. Har du sett en ranguppgörelse i hagen någon gång? Om en häst är väldigt hög i rang och den andra är låg så kanske det räcker med att den ranghöge styker bak öronen eller stampar med foten. Men om du har två individer som är jämnbördiga, ja då slåss de tills en av dem ger sig.
Jag håller helt med dig. Det är annorlunda att hantera en häst efter boxvila, speciellt en som är i toppkondition. Min gick på bakbenen i början när jag skulle ut på små promenader efter boxvila. Jag hade gjort i ordning en liten hage, typ boxstorlek i vanliga hagen.
Det viktigaste är väl att se till att ingen skadas, varken häst eller människa. Jobba med förtroende och släppa den och få den att komma tillbaks i detta läget verkar inte speciellt smart med tanke på skadan.
Var rädd om er. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 836
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 044
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 255
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dräktig eller ej?
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp