Bukefalos 28 år!

Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag har visst en förmåga att reta upp folk idag. :D

Mkt bra inlägg. Och där kan jag inte påstå att du har fel. För nu kommer vi till den stora frågan - hur lik häst-häst relation kan en häst-människa relation bli? Där har nog varken du eller jag ett 100%-igt svar.

För om man ser hästar imellan. Så kan en relation bli så stark att mycket få saker kan bryta med det. En häst med en mycket bra relation till en annan häst kan mer eller mindre gå rakt fram till fienden om den ombeds göra det. En häst i karantän är fortfarande mycket trogen en häst som den har mycket god respekt för. Jag kan inte säga att detta betyder att samma sak bör fungera med människa-häst och inte heller att det är samma sak oavsätt individ.

Men, jag vet att oavsätt vilket tillstånd en häst är i så är det alltid farligare att uppträda som ett rovdjur. Framförallt om det handlar om ett tillstånd hos hästen där dess instinker tänker åt den. om du då framstår som ett rovdjur så är du riktigt illa ute. Vi får aldrig glömma att oavsätt hur stor kontroll vi har över våra hästar, så är dom alltid starkare än oss rent fysiskt. Och en kuvad häst är aldrig en pålitlig häst. Varför jag anser att man bör skapa en respekt som flockmedlem och inte som rovdjur.

Så, vad hade du valt för tillvägagångssätt?

Mycket intressant diskussion detta med hantering av såna här extrema situationer. För jag håller helt med dig, hästar kan bli riktigt farliga djur.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag har visst en förmåga att reta upp folk idag. :D

Mkt bra inlägg. Och där kan jag inte påstå att du har fel. För nu kommer vi till den stora frågan - hur lik häst-häst relation kan en häst-människa relation bli? Där har nog varken du eller jag ett 100%-igt svar.

För om man ser hästar imellan. Så kan en relation bli så stark att mycket få saker kan bryta med det. En häst med en mycket bra relation till en annan häst kan mer eller mindre gå rakt fram till fienden om den ombeds göra det. En häst i karantän är fortfarande mycket trogen en häst som den har mycket god respekt för. Jag kan inte säga att detta betyder att samma sak bör fungera med människa-häst och inte heller att det är samma sak oavsätt individ.

Men, jag vet att oavsätt vilket tillstånd en häst är i så är det alltid farligare att uppträda som ett rovdjur. Framförallt om det handlar om ett tillstånd hos hästen där dess instinker tänker åt den. om du då framstår som ett rovdjur så är du riktigt illa ute. Vi får aldrig glömma att oavsätt hur stor kontroll vi har över våra hästar, så är dom alltid starkare än oss rent fysiskt. Och en kuvad häst är aldrig en pålitlig häst. Varför jag anser att man bör skapa en respekt som flockmedlem och inte som rovdjur.

Så, vad hade du valt för tillvägagångssätt?

Mycket intressant diskussion detta med hantering av såna här extrema situationer. För jag håller helt med dig, hästar kan bli riktigt farliga djur.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag tror sällan hästar avsiktligt försöker skada människor däremot kan man ju ha otur och råka befinna sig i vägen.

Min valack stod en längre tid i boxvila och när jag skulle ut och promenera med honom skötte han sig exemplariskt första veckan. En kväll höll de på att lasta en häst, min valack blåste upp sig och blev dubbelt så stor som han brukar (han är en mkt lätthanterlig fd ridskolehäst). Rätt som det är blänker det till i ögonen på honom, han gör ett luftsprång och slänger ut en hov ca 20 cm från mitt ansikte. Om han hade så bra koll på sina fötter eller inte, vet jag inte? Och jag är inte beredd att utsätta mig för risken att ta reda på det heller.

Det där med rovdjur/bytesdjur tror jag inte riktigt på? Hur kommer det sig då att min valack tex har trampat ihjäl en katt av misstag bara för att den råkade komma i vägen? Tar man in en hund i en beteshage brukar ju det sluta med att hela hästflocken jagar en livrädd hund. Däremot finns det ju vissa stimuli som kan sätta igån flyktbeteendet hos hästen, men det behöver ju inte vara ett rovdjur utan kan lika gärna vara ett vitt plastskynke eller en liten fågel.

Vad jag valt för tillvägagångssätt? Jag skulle först sett till att jag själv löpte så liten risk att skadas som möjligt. Flyttat hagen närmare stallet. Hanterat hästen med kedja (för att orka hålla emot), spö (för att hålla hästen ifrån mig) och ev ridhjälm. Kanske försökt flytta den till ett stall med skrittmaskin (om hästen håller sig lugn är det ett jättebra hjälpmedel att promenera hästar med). I värsta fall hade jag bett veterinären skriva ut något lugnanade. Tycker inte man ska ge lugnande i tid och otid men här tycker jag det kan vara befogat.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag tror sällan hästar avsiktligt försöker skada människor däremot kan man ju ha otur och råka befinna sig i vägen.

Min valack stod en längre tid i boxvila och när jag skulle ut och promenera med honom skötte han sig exemplariskt första veckan. En kväll höll de på att lasta en häst, min valack blåste upp sig och blev dubbelt så stor som han brukar (han är en mkt lätthanterlig fd ridskolehäst). Rätt som det är blänker det till i ögonen på honom, han gör ett luftsprång och slänger ut en hov ca 20 cm från mitt ansikte. Om han hade så bra koll på sina fötter eller inte, vet jag inte? Och jag är inte beredd att utsätta mig för risken att ta reda på det heller.
Helt sant. Hästar gör sällan saker för att skada. Ffa inte hästar som varit i människans vård under lång tid. Min häst har också hoppat upp på bakbenen och nockat mig i huvudet. En helt vänlig gest som kunde gått illa då jag inte är lika tålig som en häst är. Men det gick bra. Hoppas att du klarade dig du med.

Det där med rovdjur/bytesdjur tror jag inte riktigt på? Hur kommer det sig då att min valack tex har trampat ihjäl en katt av misstag bara för att den råkade komma i vägen? Tar man in en hund i en beteshage brukar ju det sluta med att hela hästflocken jagar en livrädd hund. Däremot finns det ju vissa stimuli som kan sätta igån flyktbeteendet hos hästen, men det behöver ju inte vara ett rovdjur utan kan lika gärna vara ett vitt plastskynke eller en liten fågel.
Återigen. Ett misstag. Men om du bemöter din häst som ett rovdjur (vilket vi ju är) så vet hästen det. Att den flyr vid okänd "fara" beror på att hästar i regel hellre flyr än går till angrepp. Det sker endast i yttersta nödfall. Varför? För att hästens bästa försvar är att fly. Det är i regel den handlingen som leder till störst chans för överlevnad.

Vad jag valt för tillvägagångssätt? Jag skulle först sett till att jag själv löpte så liten risk att skadas som möjligt. Flyttat hagen närmare stallet. Hanterat hästen med kedja (för att orka hålla emot), spö (för att hålla hästen ifrån mig) och ev ridhjälm. Kanske försökt flytta den till ett stall med skrittmaskin (om hästen håller sig lugn är det ett jättebra hjälpmedel att promenera hästar med). I värsta fall hade jag bett veterinären skriva ut något lugnanade. Tycker inte man ska ge lugnande i tid och otid men här tycker jag det kan vara befogat.
I allmänhet är dessa åtgärder kuvande handlingar. Där det handlar om att med redskap skydda dig (självklart) men också skada hästen om så skulle behövas. Eller hur? Du bemöter hästen som ett rovdjur - du hotar den/tvingar den att akta sig pga rädsla. Detta är inte hållbart i längden. Men om en människa vill utsätta sig för det så är det upp till henne/honom. Jag hoppas då att hästen gör vad den naturligt skulle göra - ger tillbaka med samma medel. För jag anser inte att vi har rätt att behandla ett djur på det sättet.

Ta det inte personligt. Jag dömmer inte dig personligt. Detta är bara vad jag menade i mitt första inlägg. Du kan välja mellan att samarbeta, kuva eller byta omständigheter. ;) Ha en fin eftermiddag!
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

I allmänhet är dessa åtgärder kuvande handlingar. Där det handlar om att med redskap skydda dig (självklart) men också skada hästen om så skulle behövas. Eller hur? Du bemöter hästen som ett rovdjur - du hotar den/tvingar den att akta sig pga rädsla. Detta är inte hållbart i längden. Men om en människa vill utsätta sig för det så är det upp till henne/honom. Jag hoppas då att hästen gör vad den naturligt skulle göra - ger tillbaka med samma medel. För jag anser inte att vi har rätt att behandla ett djur på det sättet.

Nej jag tycker det handlar om självförsvar. Om hästen sköter sig behöver jag inte använda dessa hjälpmedel. Därmot är hästen större och starkare en jag. Hästen har ett sparkande ben alltså behöver jag ett spö.

Att kuva en häst är enligt min mening att ge sig på en rädd eller skrämd häst.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Såhär är det ( i just detta fallet)... Hästen har som sagt toppkondition och är i stort behov av att röra mkt på sig. Detta är ju på gott och ont då jag givetvis vill ha en häst som under säsongen håller bra form men i sånna här situationer så är det förståss mindre kul. När hästen är sig själv är den som sagt ganska laddad men alltid mkt snäll att hantera och är en underbar "liten" häst. Visst kan man alltid jobba på en relation mellan häst och ryttare men i normala fall så är den väldigt bra, vore ju inte så kul att rida terräng på en häst som man inte känner att man litar på och att den litar på mig som ryttare. De dagarna som hästen nu "bråkade" hade det inte hjälpt att ta till våld, vi testade småsaker som brems osv men även det ökade bara stressen. Om detta beteende hade fortsatt hade jag tagit till veterinär och bett om lugnande för att minska risken för skador på mig och häst. Jag är alltså inte för att ta till lugnande för minsta lilla men i en så här jobbig och farlig situation så finns det tillfällen då det enligt mig är det snällaste mot alla parter.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

kan man alltid jobba på en relation mellan häst och ryttare men i normala fall så är den väldigt bra, vore ju inte så kul att rida terräng på en häst som man inte känner att man litar på och att den litar på mig som ryttare.
Det är ju just detta som är problemet. Man tycker att man har en bra relation, för det har man kanske. Men vad är då en bra relation? En relation som håller i alla situationer, anser jag. Sen är det ju upp till var och en att välja hur långt man vill gå i sin relation. Man kanske tycker att det räcker där. Men då står man ju där sen och får bremsa sin häst. Upp till var och en, och bara för att jag anser att det är fel sätt att behandla en häst på så betyder det ju inte att jag har rätt. ;)
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Nej jag tycker det handlar om självförsvar. Om hästen sköter sig behöver jag inte använda dessa hjälpmedel. Därmot är hästen större och starkare en jag. Hästen har ett sparkande ben alltså behöver jag ett spö.

Att kuva en häst är enligt min mening att ge sig på en rädd eller skrämd häst.
Självförsvar? Om du tvingar hästen att vistas i din närhet trots att den försöker fly. Är det då självförsvar att göra den illa? Tyvärr, det håller inte. Självförsvar är när man skyddar sig mot ett angrepp som är frivilligt från motpartens sida. Om hästen är farlig - låt den vara! Det är HÄSTEN som går till försvar, det är du som angriper i detta fall. Eller inte du, men den som håller i bremsen.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Självförsvar? Om du tvingar hästen att vistas i din närhet trots att den försöker fly. Är det då självförsvar att göra den illa? Tyvärr, det håller inte. Självförsvar är när man skyddar sig mot ett angrepp som är frivilligt från motpartens sida. Om hästen är farlig - låt den vara! Det är HÄSTEN som går till försvar, det är du som angriper i detta fall. Eller inte du, men den som håller i bremsen.

Om man leder en laddad häst kan det vara bra att tex ha ett spö för att hålla den på avstånd. Hästen försöker inte fly men den kanske dansar omkring och inte ser var den har sina fötter någonstans.

Man kan väl inte bara skita i att hantera sin häst för att den är sjuk?

Men som sagt var, att ge lugnande en begränsad period kanske är det bästa för alla parter.

Till Mindra: Hoppas din häst blir frisk snart! Du har inte möjlighet att få tillgång till en skrittmaskin? Det brukar vara toppen när man sätter igång konvalecenter.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

ok, jag tror vi får lämna det till att vi tycker olika. Eller att vi helt enkelt pratar om så pass olika hästar att det inte går att diskutera det utan att verkligen se den andres situation. Hästen var som sagt så laddad att när den kom ut blev de bara så att den inte kunde lugna sig hur bra relation häst och jag än har. Perioden vi pratar om var tre dagar och var alltså de första gångerna den skulle ut efter att ha stirrat i väggen och bara laddat. Men som sagt jag ger upp att försöka förklara bättre än så.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Till Mindra: Hoppas din häst blir frisk snart! Du har inte möjlighet att få tillgång till en skrittmaskin? Det brukar vara toppen när man sätter igång konvalecenter.[/QUOTE]

Tack så mkt. Hon mår redan mkt bättre och är visserligen laddad eftersom hon inte får ridas än och har mkt energi men är nu bara glad. Går på promenader med henne, dock mkt korta då hon inte får gå så långt samt att hon går i sjukhage. Ingen superkul situation och visst drar hon mer än vanligt men inte så jag tycker att det är ngn fara.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Om man leder en laddad häst kan det vara bra att tex ha ett spö för att hålla den på avstånd. Hästen försöker inte fly men den kanske dansar omkring och inte ser var den har sina fötter någonstans.
Varför dansar den runt? Vad händer om du släpper taget om den? Jo, den flyr. ;) Observera att ordet "fly" inte betyder att hästen är rädd för dig.

Man kan väl inte bara skita i att hantera sin häst för att den är sjuk?
Absolut inte.

Men som sagt var, att ge lugnande en begränsad period kanske är det bästa för alla parter.
Inte enligt mig men jag behöver ju inte ha rätt för det.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

ok, jag tror vi får lämna det till att vi tycker olika. Eller att vi helt enkelt pratar om så pass olika hästar att det inte går att diskutera det utan att verkligen se den andres situation. Hästen var som sagt så laddad att när den kom ut blev de bara så att den inte kunde lugna sig hur bra relation häst och jag än har. Perioden vi pratar om var tre dagar och var alltså de första gångerna den skulle ut efter att ha stirrat i väggen och bara laddat. Men som sagt jag ger upp att försöka förklara bättre än så.
Antagligen är det så. Hoppas att din lösning var den bästa för din häst. Och hoppas att den återhämtar sig från skadan. :bow:
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Blev lite nyfiken o måste fråga hur du hade hanterat hästen i tråden.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Det är ju mkt svårt att säga efter som att jag inte vet hur den skulle reagera. Men kort...

Just i denna situation hade jag absolut försökt ge hästen så stor frihet som möjligt. Börja med att minska hotet från min sida. Jag hade tagit hästen till en inhägnad plats och observerat den i fritt tillstånd. Sedan hade jag utifrån individen försökt skapa en ömsesidig förståelse och respekt som var starkare än den vi redan hade.

HUR man går tillväga är omöjligt att säga i detalj. Hästar är individer precis som vi.

I själva situationen: Om hästen inte gick att lugna eller få stopp på, utan kände draget från linan, så skulle jag släppt den. För att sen förtjäna dess förtroende och vilja att komma genom den typen av kommunikation som hästar använder sinsimellan.

Roligt att du ville lyssna. :)
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

I själva situationen: Om hästen inte gick att lugna eller få stopp på, utan kände draget från linan, så skulle jag släppt den. För att sen förtjäna dess förtroende och vilja att komma genom den typen av kommunikation som hästar använder sinsimellan.

Hoppar in här då jag blev nyfiken också.

Hur menar du, skulle du ha släppt den? Hur skulle du lösa det sen?
Om den sprungit till skogs med all den energin och ev. en skada som ska läka. Skulle du ändå ha valt att släppa?
*Nyfiken*

/Sanna
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Hur menar du, skulle du ha släppt den? Hur skulle du lösa det sen?
Om den sprungit till skogs med all den energin och ev. en skada som ska läka. Skulle du ändå ha valt att släppa?
Bra fråga! Det vill jag också veta? Meningen är ju att hästen ska bli frisk igen och det blir den ju knappast om den brallar omkring ute på en leråker...
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Ursäkta mig, men det lät som en knasig lösning.

Släppa en häst som haft boxvila en vecka? Hur mycket tror du den rusar runt, och hur tror du skadan mår då?

Ibland går "antivåldandet" och "nh-tänket" för långt. Jag tror inte att du har så mkt erfarenhet av många olika hästar.

Norrland
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Det är ju mkt svårt att säga efter som att jag inte vet hur den skulle reagera. Men kort...

Just i denna situation hade jag absolut försökt ge hästen så stor frihet som möjligt. Börja med att minska hotet från min sida. Jag hade tagit hästen till en inhägnad plats och observerat den i fritt tillstånd. Sedan hade jag utifrån individen försökt skapa en ömsesidig förståelse och respekt som var starkare än den vi redan hade.

HUR man går tillväga är omöjligt att säga i detalj. Hästar är individer precis som vi.


Låter som att du egentligen inte har en aning om hur du skulle lösa situationen praktiskt...

Norrland
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Hoppar in här då jag blev nyfiken också.

Hur menar du, skulle du ha släppt den? Hur skulle du lösa det sen?
Om den sprungit till skogs med all den energin och ev. en skada som ska läka. Skulle du ändå ha valt att släppa?
*Nyfiken*

/Sanna
Om en häst sliter i linan så att jag inte kan hålla den så har jag ju inget annat val än att släppa den. Sen hade jag utnyttjat hästens naturliga instinker och beteende för att få den att låta mig komma nära eller rent av kommit till mig.

Låter som att du egentligen inte har en aning om hur du skulle lösa situationen praktiskt...
Absolut inte. Hur ska jag kunna veta hur den individen fungerar? Och situationen, hästens sinnestämning och intryck av mig är mycket avgörande.

--

Vill ni ha ett konkret exempel på hur man hanterar en häst i frihet?
Vi kan ta en unghäst som jag hanterade åt ägaren förra sommaren. Iof i en hage, men denna på ca 30 hektar och där hade hästen gått mer eller mindre ohanterad med sina ston under en tid.

Jag fick inte komma nära och han tog hela flocken med sig fram och tillbaka på stora ytor. Jag hade ju ingenting för att springa efter. ;)

Genom att läsa hans nästa steg och lära mig hur han tänkte så började jag följa hans rörelser. Såhär gör en häst av mkt stark karraktär och självsäkerhet, vilket är något som en häst söker i en annan efter som att det utlovar trygghet. Det är en ganska neutral handling och mer underkastande än dominant, där det hela endast handlar om vänligt inställd kommunikation. Dessutom är det ett sätt för mig att lära mig hästens beteendemönster.

Med detta blev hans inställning till mig lugnare. Han var inte längre rädd för mig, men fortfarande mkt vaksam och såg mig som en inkräktare.

När jag lärt känna hästen på det här planet kan jag börja förutsäga hans nästa steg. Jag ser på honom i vilken riktning han tänker och hindrar honom genom att ta steget före. I detta fall vet jag nu hur mycket tryck jag behöver lägga för att få en reaktion. Med ens har jag kontrollerat en rörelse utan att varken vara nära eller ha några som helst fysiska hjälpmedel. 1. Jag har visat hästen att jag är vänligt inställd - jag talar ett språk som han känner igen och uppträder inte som ett hot. 2. Jag handlar dominant och visar därmet att jag är en stark individ och utmanar honom på låg nivå. Jag ber om kontrollen. Såhär går det till i en flock när rangordningen fastställs, och till vardags också.

Kort sagt nu, det börjar med att jag låter honom styra mig, för att jag sen ska ta över själv. Detta sker utan tvång, hot eller annat obehag. Så naturligt som der sker mellan två flockmedlemmar.

Efter en stunds övertygande börjar jag få kontrollen medvetet från hans sida och jag ger honom en paus - varav hästen med spetsade öron kommer till mig och sedan följer mig till grinden. Utan varesej grimma, lina eller spö. Det tog mig ca 10 minuter.

--

En annan händelse. Min egen häst. En häst jag byggt upp en fin relation med från början och haft i ett par år vid detta tillfälle. Han står i stallet och blir rädd. Det hänger dumt nog grmskaft i gången som han skadar sig på och springer ut ur stallet. Utanför står stallägaren samt ett par till som känner min häst mycket väl, men de kommer inte nära. Han flyr i panik undan dem och springer bortåt. Jag går ut, får hans uppmärksamhet varpå han vänder genast och går raka vägen till mig. Varför? För att jag är hans flock. Jag har sen långt tillbaka redan skapat en relation mellan oss där tryggheten är så stark att han rent spontant tyr sig till mig så som man tyr sig till sin flock, när något otäckt inträffar. Det är en försvarsmekanism efter som att en samlad flock har större chans att överleva. Det handlar alltså inte om att han tycker om mig som person, utan att jag var den trygga punkten i kaoset. Paniken försvan med ens och vi gick lugnt, utan grimma, in i stallet igen.

--

Jag påstår ingenstans att jag har bra hand med hästar. Jag säger inte heller att jag gör allting rätt. Detta är endast exempel på hur jag gått tillväga i situationer med lös häst. Och varför det fungerar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp