Bukefalos 28 år!

Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

M

Mindra

Jahupp, så var det dags då. Haft häst som haft boxvila i en vecka som nu ska ut i liten hage själv. Givetvis är den hagen 500 m bort och många vet vi ju hur kul det kan va med en tävlingshäst i full kondition som stått stilla i en vecka och stirrat i väggen. Brukar ändå lösa sig men nu vet jag inte riktigt vad jag kan hitta på mer.. vi kommer helt enkelt ingenstans. Hon reser sig direkt när hon kommer ut, slår med frambenen. Hon drar inte iväg utan galopperar hysteriskt runt en (tro mig, hon kan galoppera runt en även om man håller i grimman) fortsatte kampen och pratade lugnt med henne. Tyvärr är det en backe från stallet och den är jättehal nu trots sandning och det hela slutade med att hon slog omkull och slog upp ett litet sår på hasen.

Försök 2. Länge lina ... trav tills linan tog slut.. tvärvände och sprang rakt över mig (måttligt skönt)

Försök 3: två som hjälps åt.. slutade springa i cirklar men stegrade tills andra tjejen tappade och fortsatte sedan runt runt runt mig tills det inte gick att hålla.

Försök 4: träns.. mm.. eller hur.. såg en hästrumpa i fjärran..

Detta är normalt sett en väldigt snäll häst som visserligen är pigg men som aldrig bråkar. Har även en unghäst som på unghästvis busar massor men det hgär är ngt helt annat. Hon är helt enkelt farlig just nu och så har jag aldrig sett henne innan (har haft henne i 8 år) snälla ngn, har ni några bra tips om hur vi ska göra. Jag vill inte ha tips om ledarskap osv då det normalt sett inte är problemet. Det är helt enkelt en fälttävlans häst som fortfarande är i tävlingskondis och som har så mkt energi att man inte ens kan leda henne till hagen utan att riskera livhanken. Vet att det löser sig så fort hon börjar ridas igen men måste ju få hästen ut i hagen innan dess. :confused:
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Sätt på en brems eller lipchain när du träcker till hagen så borde hon väl skärpa till sig. Annars får du väl be din veterinär att skriva ut lugnande (typ vetranquil). Jag vet hur det är som tur är brukar de lugna ner sig efter ett par dagar. Men som hon uppför sig nu är det farligt för både häst och skötare och det kan inte vara speciellt bra för ursprungsskadan som orsakade boxvilan om hon far runt som en vilde till och från hagen.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Trist att behöva ge lugnande men som Annika säger så är det ju farligt både för hästens skada och för ägare så som situationen är nu. Har själv bara gett lugnande till livrädd häst vid raspning innan, finns det som man kan ge dem i munnen eller är det bara spruta som gäller? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Förr fanns det plegicil i sirapsform som man gav hästen i munnen. Tyvärr har plegicil nu ersatts av bla Vetranquil som är granulat som man kan ge i fodret eller lösa upp i en liten mängd vatten och ge i munnen.

Naturligtvis finns det olika typer av lugnande, det troliga var väl att din häst fick domesedan av veterinären vid raspning vilket gör dem otroligt dåsiga. Vetranquilet som jag nämner ovan tar bort udden och den värsta piggheten. Observera att det är 96 timmars karens på all ovan nämda läkemedel.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Det finns något som heter Sedalin som sprutas i munnen. Tar 30-60 min innan det verkar. Säljs på licens så kontakta veterinär i så fall.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Stämmer sedalin är typ en lite avmaskningspruta. Det finns många olika typer av läkemedel, alla måste skrivas ut av veterinär och det tar ungefär samma tid innan det verkar (är lite olika för olika hästar, man får prova sig fram).
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Sadla hästen och rid den till hagen. Det brukar ju gå bättre och kontrollera dem när man sitter på. Lycka till!
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag skulle linda grimskaftet ett varv runt mulen under nosbanden på grimman, vid ryck så får hästen ett otrevligt tryck på nosen. Har fungerat för mig ett par tillfällen. Ja, jag vet, inte speciellt snällt, men hellre det än skadad människa eller häst..
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Sätt på en brems eller lipchain när du träcker till hagen så borde hon väl skärpa till sig. Annars får du väl be din veterinär att skriva ut lugnande (typ vetranquil). Jag vet hur det är som tur är brukar de lugna ner sig efter ett par dagar. Men som hon uppför sig nu är det farligt för både häst och skötare och det kan inte vara speciellt bra för ursprungsskadan som orsakade boxvilan om hon far runt som en vilde till och från hagen.

Vad är en "lipchain"?
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Repgrimma med ett längre grimsaft OCH stig bett med grimskaft. Du har alltså 2 st grimskaft. Hoppas att det fixar sig för dig. Vore väldigt trist om någon kom till skada.
Annars så kanske ni kan stängsla in stall planen och låta henne springa av sig där innan ni tar bort henne till hagen.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Finns det ingen hage närmare som du kan ha hästen i nån dag eller två? Går det inte fixa en fålla så hon kan ta sig till hagen själv?
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Allt löste sig bra.. Hon går fortfarande lite på tå men är nu sitt snälla sig själv igen. Slutade med att jag gick och hämtade ännu mer sand till de isfläckar som var kvar ( som jag fick stå och gräva fram under blask..vad gör man inte.. 's*) Sen blev det en flygfärd till men denna gång höll vi oss båda på benen. Nu när hon rids lugnt igen samt är i hagen igen så går det bra igen. :angel:
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Det där kan du bara lösa genom att förbättra er relation. Om du inte är villig att göra det så tror jag att du får vänta tills hästen blivit frisk och vardagen är tillbaka igen. Eller så kuvar du henne med våld.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Det där kan du bara lösa genom att förbättra er relation. Om du inte är villig att göra det så tror jag att du får vänta tills hästen blivit frisk och vardagen är tillbaka igen. Eller så kuvar du henne med våld.

Det var det löjligaste jag har läst :mad:

Har du själv hanterat konvalecenter någon gång?
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Lipchain är något som tex används ibland på galopphästar som blir exalterade.

Grimma på. Trä genom vänstra sidans spänne. Fäst kredjan i högra sidospännet på grimman. För därefter upp kedjan så att den kommer att ligga under överläppen, överst mot tandköttet. Håll kedjan spänd men segdra ej.

Fungerar även med träns.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Säger precis som fejko.. Det där var nog bland de löjligaste jag läst. Att kuva en häst som har så mkt energi med våld löser verkligen ingenting och som sagt bättra på relationen? som jag skrev från början, hästen är ju sån pga all energi den fått av att inte få röra sig. Men som sagt, förmodligen har du inte behövt hantera häst som har så mkt energi och som stått stilla pga skada.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Bra att det löst sig. Jag har också en häst som går i sjukhage, men än så länge så är han lugn både till/från hagen och på våra små promenader. Han börjar dock tröttna på att gå i liten hage och "fryser fast" i grindöppningen - precis som han vill säga "inte en dag till ensam här..."

Veterinären ville först att han skulle stå i box en vecka men då hade han rivit stallet så jag fick veterinären att ändra sig till sjukhage = lugnare häst enligt mig.

Nu är inte min häst i tävlingskondition så det är väl det som gör att han håller sig lugn.

Hoppas att din häst fortsätter att hålla sig någorlunda lugn nu.
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Jag skulle lagt till "nog".. dumt av mig. jag är mycket medveten om att jag inte vet allt vilket det framstod som att jag gjorde. Ber om ursäkt för det.

Men vi kanske kan ta det från början. Detta är en häst som pga omständigheterna inte mår bra. Få hästar trivs som konvalicenter om de inte får stå bland andra hästar eller inte får gära någonting som de är vana att göra, så detta är fullt normalt. Att hästen ovillar omständigheterna kan man inte göra så mkt åt, efter som att det handlar om ett nödvändigt ont. Därmot kan man ändra beteendet hos hästen för att underlätta hanteringen, vilket jag förstår var syftet här.

Har jag rätt så långt?

Isf har du ju bara två val - att kuva hästen till underkastelse, eller att jobba med den mot en ömsesidig respekt.

Vad i detta är det som är löjligt? Finns det fler alternativ? Jag är absolut intresserad av vad du har i åtanke. Man är aldrig för gammal för att lära. :)

Ja, jag har hanterat konvalicenter. Jag hoppas att ingen tog mitt inlägg som ett personangrepp eller liknande. Min avsikt är inte att skapa osämja, jag sa bara min åsikt som alla andra i den här tråden. Men som sagt, jag kunde ha formulerat mig annorlunda. :bow:
 
Sv: Kaos vid utsläpp av fd skadad häst

Starkt av dig att be om ursäkt :bow:
Jag kanske inte heller uttryckte mig så diplomatiskt...

Det där med ledarskap funkar säkert bra på en istadig häst som hålls igång och har normalkondition. Men vad jag ville ha sagt är att konvalecenter kan vara världigt farliga att hantera. En fälttävlanshäst (som har jättebra kondition) som ställs av har förmodligen så mycket överskottsenergi att även om den är hur väluppfostrad som helst i vanliga fall så kan den ändå "balla ur". Hästar är flyktdjur och de övar sina sinnen med att leka flykt (tex bralla i hagen, hoppa, studsa och springa). En häst som stått i boxvila har inte fått utlopp för dessa naturliga instinkter och är därför helt oberäknelig. Instinkterna tar liksom över. Boxvila är ju inget naturligt tillstånd för en häst, men om det är vad som krävs för att hästen ska bli bra igen så är det kanske ändå det bästa alternativet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp