Bukefalos 28 år!

Kapselgarderob?

Jag har en garderob där allt hör ihop, mest skjortor av god kvalla, typ fem st några kostymbyxor, normalt har jag ett par jeans, men de tackade för sig i veckan, några enkla toppar i lite mer exklusiva material, men enkelt snitt, samt några tröjor. Två par likadana kängor, lågskor i samma stil.
Behöver aldrig tänka på hur det ska kombineras bara klä på sig och gå. Diskreta/tråkiga färger på allt. Jobbar som kommunal tjänsteman nära ledningen så är skönt att enkelt vara proper på jobbet.

Låter ju toppen :). Ser gärna bild på kängorna, tycker just skor känns lite knepigt hur man ska tänka där...

Det kan jag absolut förstå och det låter förnuftigt. Samtidigt så är ju poängen med outdoorkläder att de ska användas för friluftsliv så om du har köpt ett par fina byxor så är det just nersmutsade de ska bli ;)

Vad roligt! Isadoras stil i vuxen tappning är för mig typ Gudrun Sjödén och hennes kläder. Det är ju inte lika extremt och ungdomligt som harajuki style (som väl är det de tagit inspo ifrån till Isadora) men ändå mycket färg och glada mönster.

Jo absolut! Det är ju så! Såhär ser de ut :). Min färg, men lite ljusa för att vara outdoorbyxor, men hoppas det ska gå bra :)

Åh, tack för tipset om Gudrun Sjödén! Googlade och hittade ju massor jag gillade!
I första hand är det siluetten jag gillar har jag kommit fram till! Gillar det här med långa tunikor, kappor, klänningar och så vida byxor. Tycker det känns så kvinnligt!
Sen i andra hand kommer färgen :), fast den är absolut viktig den också.

Förut trodde jag att det var bara knallfärgerna jag gillade med Isadoras stil, men kom fram till ovanstående sen.
Egentligen vill jag nog ha en liiite mer hmm... varmare? färgskala. Tror som sagt mina färger är rosa, grått, turkost och mörkblått, men sen kanske jag även kommer att ha mörklila, orange och mörkgrönt kvar... Men det känns ändå som de färgerna också går i samma skala?
Rosa känner jag går från knallig rosa iofs till mörkrosa och samma med turkos, men de andra är mörkare.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201003-220114_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201003-220114_Samsung Internet.jpg
    141,3 KB · Visningar: 81
Senast ändrad:
Låter ju toppen :). Ser gärna bild på kängorna, tycker just skor känns lite knepigt hur man ska tänka där...



Jo absolut! Det är ju så! Såhär ser de ut :). Min färg, men lite ljusa för att vara outdoorbyxor, men hoppas det ska gå bra :)

Åh, tack för tipset om Gudrun Sjödén! Googlade och hittade ju massor jag gillade!
I första hand är det siluetten jag gillar har jag kommit fram till! Gillar det här med långa tunikor, kappor, klänningar och så vida byxor. Tycker det känns så kvinnligt!
Sen i andra hand kommer färgen :), fast den är absolut viktig den också.

Förut trodde jag att det var bara knallfärgerna jag gillade med Isadoras stil, men kom fram till ovanstående sen.
Egentligen vill jag nog ha en liiite mer hmm... varmare? färgskala. Tror som sagt mina färger är rosa, grått, turkost och mörkblått, men sen kanske jag även kommer att ha mörklila, orange och mörkgrönt kvar... Men det känns ändå som de färgerna också går i samma skala?
Rosa känner jag går från knallig rosa iofs till mörkrosa och samma med turkos, men de andra är mörkare.
https://www.footway.se/pandora-black-19.html
 
👍 Absolut. Jackan jag nyss köpte läste jag vad den hade kostat ny 😮 det hade jag aldrig kostat på mig. Nu betalade jag ändå mer än jag brukar, men det känns absolut värt, ett jättefynd.

Precis! :)

Jag brukar undvika att köpa billiga plagg från kedjor, just för att kvaliten sällan är bra. Trikå köper jag inte alls. Sen kan jag ibland köpa färgglada statementplagg från typ Zara, om alternativet är att köpa motsvarande från typ Gucci ;)
 
Precis! :)

Jag brukar undvika att köpa billiga plagg från kedjor, just för att kvaliten sällan är bra. Trikå köper jag inte alls. Sen kan jag ibland köpa färgglada statementplagg från typ Zara, om alternativet är att köpa motsvarande från typ Gucci ;)

Ja, precis det är dit jag vill komma också. :) Hellre färre, lite mer påkostade plagg än fler billiga.
Sen är nog min budget fortfarande lågt satt jämfört med de flesta andras, men jämfört med mig själv hur jag var innan, så går det bra!
 
@strawberrysylt Nu kanske många handlar på nätet men jag gillar att handla kläder i butik. Ibland känner jag att jag har byxor eller en tröja som inte matchar med något i garderoben. Då brukar jag ta på mig det när jag ska ut och handla kläder och försöker hitta något som matchar. Liknande kan man kanske göra på nätet har man några plagg som inte går ihop med något i garderoben kan man plocka fram dem ur garderoben och fundera på vad som fungerar i färg, form o.s.v och leta efter det.
 
@strawberrysylt Nu kanske många handlar på nätet men jag gillar att handla kläder i butik. Ibland känner jag att jag har byxor eller en tröja som inte matchar med något i garderoben. Då brukar jag ta på mig det när jag ska ut och handla kläder och försöker hitta något som matchar. Liknande kan man kanske göra på nätet har man några plagg som inte går ihop med något i garderoben kan man plocka fram dem ur garderoben och fundera på vad som fungerar i färg, form o.s.v och leta efter det.

Jag håller precis på nu att prova mig igenom min garderob och kombinera olika plagg! 😃
Tänkte posta lite bilder sen för o få fler tips och råd 😊😊.
 
Jag har aldrig tänkt på det som någon grej, men det har blivit så att jag äger enbart svarta byxor. De är av lite olika modell, men passar alla till de överdelar jag använder. Mest använder jag t-shirtar, lång eller kortärmade, och någon kofta eller tröja om det är kallt. Allt i ganska dämpade färger i liknande färgskalor.

Till detta har jag 3 par skor, för olika årstider och väder. 2 jackor.

Denna minimalistiska garderob hänger säkert ihop med att jag inte är det minsta modeintresserad, utan klär mig så som jag tycker är bekvämt. Jag är inte heller någon speciellt färgsprakande personlighet, så enkla omönstrade plagg passar mig bra.
 
Jag har aldrig tänkt på det som någon grej, men det har blivit så att jag äger enbart svarta byxor. De är av lite olika modell, men passar alla till de överdelar jag använder. Mest använder jag t-shirtar, lång eller kortärmade, och någon kofta eller tröja om det är kallt. Allt i ganska dämpade färger i liknande färgskalor.

Till detta har jag 3 par skor, för olika årstider och väder. 2 jackor.

Denna minimalistiska garderob hänger säkert ihop med att jag inte är det minsta modeintresserad, utan klär mig så som jag tycker är bekvämt. Jag är inte heller någon speciellt färgsprakande personlighet, så enkla omönstrade plagg passar mig bra.

Låter skönt! Visa gärna bild på skorna :).
 
Är det någon här som kör på kapselgarderob eller liknande?

Alltså att ha en begränsad mängd plagg i garderoben, som man verkligen använder, som passar ihop med varann och som har en bestämd färgskala?
Detta är vad jag googlat mig fram till att det innebär ungefär.

Jag har länge funderat på varför jag inte får till min klädstil riktigt och har en massa plagg jag aldrig använder i garderoben.

Jag har förstås hört hundra gånger att det handlar om outfits och att kläder och accessoarer ska passa ihop, men har aldrig riktigt tagit in det... så det har liksom blivit att jag haft t ex en jättefin klänning, men som jag inte kostat på mig att köpa passande skor till = inte lika fin klänning när skorna inte passar till.

Nu har jag tänkt att jag typ ska börja på ny kula i min garderob! Är pepp nu!
Har kostat på mig en jättefin ny jacka och så har jag skänkt bort bl a fem jackor jag inte använder/som inte passar.
Rensningen ska fortsätta!

Hoppas någon vill dela med sig av sina garderobstankar! Även ni som inte har såhär förstås, hur gör ni?
Passar era kläder ihop? Hjälp.

Jag hade jättemycket kläder, och samma problem. Massa kläder, inget att ha på sig. Så jag gjorde ett kapsel-garderobs-experiment där jag rensade ut och sen la undan det jag inte skulle använda. Körde 3 månader, januari till mars innan jag bytte ut vissa vinterplagg mot mer vår-plagg.
Det var en befrielse. Insåg att jag inte behövde så mycket kläder alls!
Nu har jag inte kapselgarderob, men har istället rensat ut väldigt mycket (som ett resultat av kapselgarderoben).

Körde runt 30 plagg. Räknade inte underkläder eller stall/träningskläder.
 
Jag hade jättemycket kläder, och samma problem. Massa kläder, inget att ha på sig. Så jag gjorde ett kapsel-garderobs-experiment där jag rensade ut och sen la undan det jag inte skulle använda. Körde 3 månader, januari till mars innan jag bytte ut vissa vinterplagg mot mer vår-plagg.
Det var en befrielse. Insåg att jag inte behövde så mycket kläder alls!
Nu har jag inte kapselgarderob, men har istället rensat ut väldigt mycket (som ett resultat av kapselgarderoben).

Körde runt 30 plagg. Räknade inte underkläder eller stall/träningskläder.

Vad skönt det låter!

Jag har rensat ut mycket på senaste tiden så egentligen har jag ju inte så mycket om jag räknar bort under- mjukis-, tränings- och friluftskläder har jag insett idag.
Jag ska ju jobba på att ha snygga/hela/rena såna kläder också, men de ingår väl inte i de plaggen som räknas när man räknar plagg till kapselgarderoben tror jag.
 
Jag har aldrig satsat på kapselgarderob som koncept, men eftersom jag är minimalist så har det definitivt blivit så. Jag har alltid två par skor i liknande modell att byta med eftersom de håller sig fräscha längre om de får vila varannan dag. Har också vinter och sommargarderober, men då snackar vi typ att byta ut tre linneskjortor mot tre ullpolotröjor.

Vad jag märkt är att jag har behövt bli ganska hård med mig själv vad gäller att köpa saker jag tycker är snygga bara för att de är snygga. Jag tänker alltid en extra vända om de verkligen passar mig, inte bara kroppsmässigt utan stilmässigt. Kommer jag känna mig bekväm i dem i så många sammanhang som möjligt? Går de att använda till ett annat syfte när de börjar bli slitna (t.ex. jeans som blir stallbyxor eller t-shirts som blir träningströjor)? Om plagget går sönder, kommer jag tycka det är värt att laga? Håller stilen genom flera modeväxlingar?

Med det sagt så är jag väldigt stilmedveten och intresserad av att presentera mig själv i bästa ljus. Och det går faktiskt riktigt bra, om jag får säga det själv.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 398
Senast: Soapbubble
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 074
Senast: Tuvstarr
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 313
Senast: Sonea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp