Kastanjer!?

F

Francess

Har sökt utan resultat på kastanjer här på forumet. Är det någon som vet om det är farligt för hästar att äta kastanjer?? ÄTER hästar kastanjer egentligen? De har ju sånt taggigt, tjockt skal! Har nämligen ett stoort kastanjeträd precis utanför ena änden av hagen. Nu på hösten ramlar det ner en hel del kastanjer in i hagen. Finns det någon risk att hästarna äter av dem? Kan de bli dåliga av dem? Eller är det helt ofarligt?? Har ännu inte sett dem äta någon, men man vet ju aldrig.
 
jag vet faktiskt inte men jag skulle inte tro att det är giftigt.
i vissa länder så äter man ju kastanjer.
min häst åt en kastanj i förra veckan men han har inte blivit dålig.
så länge dom inte äter det heller så är det nog ingen fara.
 
Jo men när vi människor äter kastanjer så tillagas de ju först! Och en enstaka är nog inte farligt. Men om de tycker det är gott(?) och äter många?? :confused:
 
Min häst skulle garanterat sätta i sig några kastanjer om hon fick chansen, och jag tror inte att de är giftiga.
Iaf inte nöten, skalet kanske inte är så nyttigt...
 
Fast det är ju inte hästkastanjer som människor äter, utan en helt annan sorts kastanj som inte växer i Sverige.
 
Jodå, det finns sådana kastanjeträd i alla fall i södra Sverige. Så de finns visst fast inte så vanliga skulle jag tro. Men, antar att det är hästkastanjer som trådskaparen undrar över.
 
Tack för den bra länken Gammeln! Har haft den i mina favoriter tidigare men, det var innan min dåvarande dator blev stulen.

Visste inte att den ätliga kastanjen (Castanea sativa) tillhörde boksläktet. :o Men men, man lär så länge man lever.
 
Tack för länken! Lite mysko bara att det först står att den är giftig och sen på en annan sida/länk att man kan ge den till hästar (begärlig för hästar)! Antar att den är giftig för människor?
 
Sv: Re: Kastanjer!?

Nu drar jag liv i denna gamla tråd, är precis på jakt efter uppgifter om hästkastanj, blir mkt lurig på att det som sagt står att den är giftig för att sedan stå att den kan användas som hästfoder. Har fått mysko muskelproblem på en häst som går i en hage med kastanjträd, har sett honom pilla med dem men vet inte om han ätit och i så fall hur mkt (där är mängder). Det knepiga med det hela är att han hade liknande problem exakt vid samma tid förra året och då gick han också i denna hage, däremellan har det inte varit någonting. Så min tanke är nu om de kan få någon form av förgiftning av kastanjerna liknande typ ekollon.
 
Sv: Kastanjer!?

Tror inte att de äter det.

I våran shettishage är det kastanjeträd. De äter inte kastanjerna. Däremot är de väldigt förtjusta i plommon, vinbär, bigaråer, körsbär och annat mumsigt.
Men kastanjerna låter de bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Kastanjer!?

gylle skrev:
Nu drar jag liv i denna gamla tråd, är precis på jakt efter uppgifter om hästkastanj, blir mkt lurig på att det som sagt står att den är giftig för att sedan stå att den kan användas som hästfoder. Har fått mysko muskelproblem på en häst som går i en hage med kastanjträd, har sett honom pilla med dem men vet inte om han ätit och i så fall hur mkt (där är mängder). Det knepiga med det hela är att han hade liknande problem exakt vid samma tid förra året och då gick han också i denna hage, däremellan har det inte varit någonting. Så min tanke är nu om de kan få någon form av förgiftning av kastanjerna liknande typ ekollon.

Hästkastanj innehåller flera giftiga ämnen och kan ge neurologiska symptom vid förtäring. Ett av ämnena är narkotiskt, kanske kan enstaka hästar på begär för det liknande ekollonmani? Både blad och frukt är giftiga. HH
 
Sv: Re: Kastanjer!?

HelenaHandberg skrev:
Hästkastanj innehåller flera giftiga ämnen och kan ge neurologiska symptom vid förtäring. Ett av ämnena är narkotiskt, kanske kan enstaka hästar på begär för det liknande ekollonmani? Både blad och frukt är giftiga. HH

TACK ! Då har jag kanske lösningen på gåtan där. Har sett honom pilla med dem som sagt och då han precis tappat tänder och då älskar att hålla på och gnaga på hårda saker (kli i tänderna) så kan det ju vara troligt att kastanjerna har varit toppen till detta. Är dessutom bladen också giftiga, dessa vet jag med säkerhet att han ätit på (trädet ifråga hänger in över staketet i hagen och de grenar som varit längst ner är barätna från blad, dessutom är ju marken nu full med blad från kastanjerna). Det var synd att även bladen var giftiga annars kunde jag använt hagen till min gamling i stället (dåliga tänder och undviker allt hårt att bita så han skulle aldrig röra själva kastanjerna).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Ajaj
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Efwa
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 774
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp