Kastration ( utbruten ur Dags att skaffa hund?

Varför kallar du andra användare för "troll"? Menar du att de som lyfter fram negativa aspekter med kastrering trollar? :confused:
I dagsläget har jag en kastrerad hanhund, hans päls är mattare och något mer ullig än de andras (samma ras) och man får även passa på hans vikt. Det är vanliga biverkningar av att kastrera en hanhund enligt veterinär jag var i kontakt med i samband med kastreringen, vilket jag redan var införstådd med innan ingreppet.
Ja det är ju något man direkt blir varnad för när man pratar om kastrering med veterinär och att man bör ge hunden diet-foder pga risken för fetma.
 
Från SKKs artikel om kastrering på hund:
"Ökad vikt, förändrad päls
En vanlig (min fetning) bieffekt av kastration är viktökning (2,11). Många hundar uppges också få ökad aptit efter ingreppet. För att hålla en önskad vikt hos den kastrerade hunden fordras i regel att energiintaget reduceras med mellan 20 % och 25 % (11). En förändrad och i många ägares ögon sämre päls rapporteras också som en negativ effekt. Pälsen blir mjukare och luddigare, mer som hårremmen hos en valp. Tydligast märks det på långhåriga raser. "
 
Från SKKs artikel om kastrering på hund:
"Ökad vikt, förändrad päls
En vanlig (min fetning) bieffekt av kastration är viktökning (2,11). Många hundar uppges också få ökad aptit efter ingreppet. För att hålla en önskad vikt hos den kastrerade hunden fordras i regel att energiintaget reduceras med mellan 20 % och 25 % (11). En förändrad och i många ägares ögon sämre päls rapporteras också som en negativ effekt. Pälsen blir mjukare och luddigare, mer som hårremmen hos en valp. Tydligast märks det på långhåriga raser. "
Ökad aptit gäller de flesta kastrerade djurarter, inte hundspecifikt och inte svårt att hålla koll på med lightfoder. Ser inte det som ett ”problem”.
 
Det är inte vanligt, men det finns. Det vanligaste är utan ”biverkningar ” :)

Ökad aptit gäller de flesta kastrerade djurarter, inte hundspecifikt och inte svårt att hålla koll på med lightfoder. Ser inte det som ett ”problem”.

Men nu förvrider du dina egna ord, se ovan. Det var inte tal om "problem" utan biverkningar. Ökad aptit är en biverkning, liksom sämre pälskvalitét. Håll dig gärna till det du själv skrivit i diskussionen.
 
Jag har okastrerad hane (Welsh corgi pembroke), han är generellt sett helt obrydd över löptikar utom möjligtvis om han får umgås med dem under absoluta höglöpet, i övrigt märker man mest på honom att det är löptikar i området för att han slickar på fläckar. Däremot är han inte jätteglad i andra okastrerade hanar, han är dock inte den som startar bråk utan mest att han inte gärna leker med dem och svarar upp om de börjar provocera honom. Kastrerade hanar och tikar är han helt okomplicerad med.

Med kastrering är det dessutom risk att personligheten påverkas, de kan bli räddare/mer osäkra, det är ingen garanti att man får en lugnare och enklare hund av kastration på samma sätt som man nästan är garanterad med häst, det kan bli tvärtom också. Det är inte lika förutsägbart helt enkelt.
 
Vore intressant att veta vad ni har för egna erfarenheter av kastrerade hanar, ni som skriver och gillar inlägg där det skrivs om eventuella nackdelar.

Jag har haft kastrerade hundar sedan -80-talet…. Och inte bara kastrater, även tikar och icke kastrerade hanar.

Från SKKs artikel om kastrering på hund:
"Ökad vikt, förändrad päls
En vanlig (min fetning) bieffekt av kastration är viktökning (2,11). Många hundar uppges också få ökad aptit efter ingreppet. För att hålla en önskad vikt hos den kastrerade hunden fordras i regel att energiintaget reduceras med mellan 20 % och 25 % (11). En förändrad och i många ägares ögon sämre päls rapporteras också som en negativ effekt. Pälsen blir mjukare och luddigare, mer som hårremmen hos en valp. Tydligast märks det på långhåriga raser. "
Vad jag efterfrågade var egna erfarenheter, inte googlingar.
 
Vad jag efterfrågade var egna erfarenheter, inte googlingar.
Fast du har rackat ner på andras erfarenheter också. De som länkat har också länkat till allmänt vedertagen kunskap inom veterinärmedicinen hämtat från källor som kan förväntas förmedla sådan, vilket säger mer än en persons erfarenheter (och med förlov sagt - du har ingen anning om de hittat informationen genom att googla eller genom sin kännedom om källan). Där handlar det om sammanställningar av kunskapsläget och därmed av många personers erfarenheter. Vilket man inte borde behöva förklara för en akademiker.

Du har berättat att en icke-namngiven domare (domare i vaddå?) såg dina fem hundar (eller någon/några av dem) och sa att de/den såg ut att ha fin päls. Och det bevisar att alla som upplever att pälskvalitéen försämras ljuger och trollar :meh:
 
Vad jag efterfrågade var egna erfarenheter, inte googlingar.

Så du efterfrågar hellre anekdoter än fakta? Får jag fråga varför? Det finns ju även en och annan veterinär här på forumet som säkert kan delge sina erfarenheter också.

Du påstår att det är ovanligt med biverkningar men hänvisar bara till dina egna erfarenheter. Det tycker jag är lite problematiskt. Även om man själv inte har erfarenhet av biverkningar kan det ändå vara ett bekymmer på ett mer generellt plan.
 
Min förra, och de jag vet som kastrerat har alla fått något ”problem”. Mycket sämre päls, rädslor, inkontinent tex.

Större aptit och äter därför all skit de hittar ute är erfarenheter jag har... hundar som tidigare inte varit extrema gällande att äta skit har blivit det efter kastrering. Min erfarenhet av kastrerade hanar. De har dock kastrerats pga medicinska skäl.
 
Har både träffat hundar som påverkats av kastrering och de som inte har det. Min förra vovve behöll sin superfina päls och var lika kinkig hela livet. Kände en staffehona som kastrerades (steriliserades?) p.g.a. hemska löp och hon var som förbytt, verkligen så mycket piggare efteråt.

Men sen har vi en labbe i vänskapskretsen som åldrades typ ett decennium efter sin kastrering. Trodde han var en pensionär när jag träffade honom för han var så slö och matt i pälsen, men han var bara 4 år gammal… Min 14-åring var piggare! 🫤
 
Fast du har rackat ner på andras erfarenheter också. De som länkat har också länkat till allmänt vedertagen kunskap inom veterinärmedicinen hämtat från källor som kan förväntas förmedla sådan, vilket säger mer än en persons erfarenheter (och med förlov sagt - du har ingen anning om de hittat informationen genom att googla eller genom sin kännedom om källan). Där handlar det om sammanställningar av kunskapsläget och därmed av många personers erfarenheter. Vilket man inte borde behöva förklara för en akademiker.

Du har berättat att en icke-namngiven domare (domare i vaddå?) såg dina fem hundar (eller någon/några av dem) och sa att de/den såg ut att ha fin päls. Och det bevisar att alla som upplever att pälskvalitéen försämras ljuger och trollar :meh:
Inte alls, visst kan det ge alla biverkningar som tagits upp! Men de flesta kastrerade hanar har ett bättre liv som kastrerade än innan, oberoende anledning till kastrationen. Jag påstår verkligen inte att de som upplevt detta ljuger, problematiken ligger i att de flesta som uttalar sig INTE har erfarenhet i ämnet utan bara googlar.
 
Men om du själv forskar (?) i ämnet kanske du kan referera kunskapsläget lite kort, även om du är bortrest?
Den nyaste jag läst, är Jennifer Kristofferson studie från 2022 som du kan troligtvis kan hitta på nätet. Där påvisades att vikten var högre hos kastrater men flera sjukdomar var risken lägre hos kastraterna.
 
Men de flesta kastrerade hanar har ett bättre liv som kastrerade än innan, oberoende anledning till kastrationen.

Men det är väl ingen som skrivit att majoriteten hanar dom kastreras skulle få ett sämre liv? Det som påpekats är att det är vanligt med vissa biverkningar. Det behöver ju i sig inte påverka livskvaliteten.
 
Den nyaste jag läst, är Jennifer Kristofferson studie från 2022 som du kan troligtvis kan hitta på nätet. Där påvisades att vikten var högre hos kastrater men flera sjukdomar var risken lägre hos kastraterna.
Jag googlade på hennes namn, och hittade en mastersuppsats från ett universitet i Litauen. Studentuppsatser är inte forskning, som du själv säkert vet.

Title
The effects surgical castration has on male dogs

Tittade lite snabbt på uppsatsen:
With the objective to investigate if castration had an impact on weight, 50 male dogs were chosen which had been castrated during the period of August 2016 until April 2017. However due to lack of information only 27 dogs were included in this research.

Jag tycker inte alls att samplet eller uppföljningsperioden är tillräckligt stort eller långt för att man klart och tydligt ska kunna slå fast att risken för sjukdomar behäftade med kastration är försumbara.

Hon drar ju aningen märkliga slutsatser då hon skriver om tumörsjukdomar och att de flesta andra studier kommit fram till att kastrerade hundar HAR större benägenhet för cancer, medan hon inte hittat någon sådan korrelation. Borde hon eventuellt då ifrågasätta sin metod eller alla andra studier?

Nåja det var några snabba synpunkter men jag är som sagt inte verksam inom fältet veterinärmedicin.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 836
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 889
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 195
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp