Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Fånga in hannarna och kalla ut en veterinär som får fixa dem alla på samma gång, både honorna och hannarna. Är man så oseriös att man låter sin hankatt springa vind för våg så är det tur om andra låter kastrera dem! :bow:
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Eloge till dig som börjat ta tag i katternas tillvaro nu, jättebra!!

Verkligen! Tänk om alla kunde resonera som du Pantalon! :bow: Lycka till med alla katterna och deras kastreringar!

Dessutom, om ni är rädda att få för lite antal katter i framtiden så finns det massor av oönskade eller hemlösa huskatter bla från katthem osv som ni kan ta emot istället så gör ni dem en enorm tjänst.

Det är så tidsbesparande när någon annan redan har skrivit det man själv tänkt! ;)
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

Jag håller med Vagis. Jag hade kastrerat katten på stört (som mandalaki skrev; så här års har veterinärer ofta rabatt på kastreringar). Kastrerar du honom blir du ju av med revirmarkerandet. Dessutom blir det lättare för dig att hitta nytt hem åt honom om han inte skulle komma överens med de katter du har redan.
 
Sv: Kastrera hankatter som är på parningsbesök?

*KL*

Vill också ge en eloge till att TS tar tag i situationen. Men också lite extra påpeka det som någon redan skrivit - att utan att honkatterna kastreras, kommer kastreringsnotan ändå vida överstiga vad det kostar att kastrera honorna. För det kommer komma nya hankatter på friarstråt så länge det finns fertila honor.

Sen en annan sak, nu vet jag inte hur 'tama' honorna är, om de är vana att vara inne eller bara vara ladugårdskatter och så, men man får tänka på att det inte bara går att släppa ut honkatter igen efter kastrering (eller går och går, allt går väl men det är inte att rekommendera), då de inte får slicka på stygnen och de helst inte ska 'hoppa, klänga och flänga' innan stygnen läkt.

Jag tror aldrig min bondkatt hatat mig så hett och innerligt som när hon var nykastrerad. Hon låg under gästsängen på övervåningen och blängde elakt på mig i tre dagar tills hon slapp tratten (tack och lov inte intresserad av att slicka på stygnen). Sen drev hon mig till vansinne genom att skrika sönder mina öron för att få gå ut, och när det inte fungerade hängde hon mest i gardinerna och överallt annars (och jodå, hon fick lite komplikationer med sårläkningen..surprise...). Jag fick stänga in henne tillslut, fick ta bort allt klättringsbart i ett rum och ha henne där. Hon var enda van att vara inne också, gå in och ut som hon ville. Med katter som inte är vana att vara inne blir det ju knepigare men där var ju tipset med hundbur mycket bättre.

Hanarna har jag inte märkt något direkt på, när de slutat vara groggy efter narkosen har de varit som vanligt, här var det snipp snipp strax innan hormonerna började härja dock, så kanske beror på det med.

och som andra sagt, kastrera alla samtidigt och deala dig fram till mängdrabatt, brukar inte vara svårt.

Förresten vad gäller hankatter och kastraktion så om inte eländet lyckats rymma hade jag kastrerat en vidkatt som strök här och behållit honom (för att rädda honom undan kulan som osvikligen kommer annars), och hörde då med vet om jag var tvungen att försöka få honom tam först. Men vet hade utmärkta fångstburar och fixeringsburar, så det var inga problem bara jag fick fatt i honom, och jag hade ju då lite bryderier att 'sen då', och min vet tyckte då iaf att idealet är ju att ha dem under uppsikt, men just hankatterna går ändå hyfsat bra att om man måste bara släppa ut igen efter ingreppet.

Så det ska nog gå utmärkt att kastrera ditt bestånd. Passa på och vaccinera och märk dem i samband med kastreringen med, ligger oftast i paketpris så man betalar en femtiolapp eller hundralapp extra för det om det görs i samband med kastrering (talar tångmärkning nu, jag tångmärker alla utekatter, så jag har något så hemskt som tångmärkta siameser :devil: ).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick förra veckan (om jag nu minns rätt) hem en liten "unge" (dryga halvåret, möjligen fem månader). Har inga direkta bra bilder för hon...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: astronaut
·
Hästvård Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå. B-ponnyhingst...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 678
Katthälsa Min mamma bor i hus på landet och har två katter. Hennes granne har en katt. Alla tre katterna är/har varit kompisar och stryker...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 609
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp