Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Det där med att kastrering av friska hundar minskar antalet avelsdjur köper jag inte.
Om inte jag hälsokollar mina hund, inte ställer ut min hund och inte tävlar med min hund kommer ju ingen seriös uppfödare vilja låna min hund för avel. För att hunden ska kunna användas i avel måste ju ägaren vilja visa att hunden är lämplig för avel.
Om det inte är en ras med extremt få individer i så ser jag ingen anledning att behålla en hund intakt för avelns skull om inte ägaren är intresserad av att visa att hunden är en bra avelshund.

Nä, men är hunden kastrerad så försvinner ju möjligheten att meritera och hälsotesta, hunden är utslagen ur avelspopulationen innan en ens fick veta om den möter kraven för avel. Jag vet uppfödare som hört av sig till hundägare för att få möjlighet att gå MH och röntga en hund som är en potentiell avelshund. Är hunden kastrerad så försvann möjligheten innan den ens kunde undersökas. Det är definitivt ett reellt problem i flera hundraser där det kanske finns många individer men liten genetisk variation.
 
Nej så skrev jag inte. Jag skrev att det finns biverkningar av att kastrera tidigt och inte är helt riskfritt som många tror
Många hundar drabbas av dessa men de flesta lever ändå ok liv.

Men att rutinmässigt kastrera blandraser och ej registrerade hundar påverkar inte framtiden för seriös hundavel av sunda funktionella hundar. Rutinmässig kastrering av renrasiga hundar oavsett ras har förödande effekt på rasens framtid.

Man har extremt stora problem att bibehålla en sund genetisk variation inom raser i de länder där kastrering görs rutinmässigt. Eller ja det verkar helt omöjligt. Australien som är min egen ras hemland som exempel. De har en oerhört liten effektiv population i rasen så den räknas som direkt utrotningshotad i sitt eget hemland. Vi har en större effektiv population här i Sverige som även den är för liten och påverkas svårt av slentrianmässigt kastrering.
Så du tycker inte att man ska kastrera om man inte har medicinsk anledning?
 
Så du tycker inte att man ska kastrera om man inte har medicinsk anledning?

För mig som främst tänker population och framtid i denna fråga så går det inte att dra alla hundar över samma kam i denna fråga.

Men grunden för en kastrering bör väl främst vara att den ska göras för om hunden mår dåligt av att inte vara kastrerad och att den är färdig fysiskt och mentalt.

Sen om folk köper blandraser och gatuhundar och kastrerar för att förhindra avel så är det en positiv sak tycker jag. Men om någon köper en renrasig hund (särskilt hane) från en seriös uppfödare i en ras med liten population och av bekvämlighetsskäl kastrerar hunden innan den ens är vuxen och färdigutvärderad hälsomässigt och mentalt blir jag rätt ledsen. I många raser är det brist på intakta lämpliga hanar i avel vilket lättare leder till matadoravel på några få hanar. Det leder också till att utvärderingen av hela kullen kan påverkas då man inte vet hur denna hund hade fungerar som intakt vuxen hund. Aveln blir mer svårförutsägbar.
 
För mig som främst tänker population och framtid i denna fråga så går det inte att dra alla hundar över samma kam i denna fråga.

Men grunden för en kastrering bör väl främst vara att den ska göras för om hunden mår dåligt av att inte vara kastrerad och att den är färdig fysiskt och mentalt.

Sen om folk köper blandraser och gatuhundar och kastrerar för att förhindra avel så är det en positiv sak tycker jag. Men om någon köper en renrasig hund (särskilt hane) från en seriös uppfödare i en ras med liten population och av bekvämlighetsskäl kastrerar hunden innan den ens är vuxen och färdigutvärderad hälsomässigt och mentalt blir jag rätt ledsen. I många raser är det brist på intakta lämpliga hanar i avel vilket lättare leder till matadoravel på några få hanar. Det leder också till att utvärderingen av hela kullen kan påverkas då man inte vet hur denna hund hade fungerar som intakt vuxen hund. Aveln blir mer svårförutsägbar.
Självklart går det att dra hundar över samma kam i frågan! Alla hundar löper ju samma risker när de kastreras att drabbas av de hälsoproblemen som du själv tidigare i tråden har dragit upp som exempel på varför du är emot kastrering-dålig päls, olika cancer, rädslor mm oavsett om de är blandrashundar, gatuhundar eller defekta renrashundar som ska hållas utanför aveln helt.

Men då har jag alltså tolkat dig rätt ändå då du är emot renraskasterering då det stör aveln, men inte är emot annan kastrering (blandrashundar och defekta renrashundar, som jag skrev i ett annat inlägg).
 
För att kan en hund inte fungera normalt utan kastrering så är det något galet.
Fast jag kastrerade min hund pga av att han inte ska behöva bli påhoppad av hanaggressiva hundar, som det verkligen är gott om. Sett alldeles för många hanhundar som hoppar på varandra enbart för att det är hanar och då spelar det ingen roll ifall man har en hund som är helt perfekt.

Jag upplever att många kastrerar av den anledningen att inte behöva uppleva oprovocerade attacker från andra hanar.

En tråkig anledning men jag tänker på min hund i första hand där, han går ihop med verkligen alla hundar och fungerar med allt och kan leva livet utan problem med andra.
 
Jag fick kastrera min tik pga pyo. Kommer aldrig kastrera en hund utan medicinska skäl. Hon var svår att hålla i lämplig vikt redan innan men efteråt blev det mer eller mindre omöjligt. Pälsen blev fruktansvärd. Underull utan dess like. Aggressiviteten mot andra hundar blev mycket värre. På ålderns höst blev hon även lite inkontinent.
 
För att kan en hund inte fungera normalt utan kastrering så är det något galet.
Den kan jag förstå.
Men det skyddar ju mot plötslig sjukdom i PYO och så kan hunden bada hela sommaren. Det är väl bra?
Schäfern skulle gilla det. Att alltid kunna bada. Vi bor med egen strand, det är vatten överallt
 
Den kan jag förstå.
Men det skyddar ju mot plötslig sjukdom i PYO och så kan hunden bada hela sommaren. Det är väl bra?
Schäfern skulle gilla det. Att alltid kunna bada. Vi bor med egen strand, det är vatten överallt
Varför skulle hunden inte kunna bada året runt om den är okastrerad?
Ingen i min umgängeskrets hindrar tikarna från att bada pga löp lr eller liknande..
 
Fast jag kastrerade min hund pga av att han inte ska behöva bli påhoppad av hanaggressiva hundar, som det verkligen är gott om. Sett alldeles för många hanhundar som hoppar på varandra enbart för att det är hanar och då spelar det ingen roll ifall man har en hund som är helt perfekt.

Jag upplever att många kastrerar av den anledningen att inte behöva uppleva oprovocerade attacker från andra hanar.

En tråkig anledning men jag tänker på min hund i första hand där, han går ihop med verkligen alla hundar och fungerar med allt och kan leva livet utan problem med andra.
Du har inte råkat ut för tikar ist? Det har verkligen min hund. Jag har tappat räkningen för länge sen över alla utåtaggerande tikar som reagerat och tom flygit på honom.
 
Den kan jag förstå.
Men det skyddar ju mot plötslig sjukdom i PYO och så kan hunden bada hela sommaren. Det är väl bra?
Schäfern skulle gilla det. Att alltid kunna bada. Vi bor med egen strand, det är vatten överallt
Pyo har stor ärftlighet. Om mängder börjar kastera sina tikar tidigt så blir det mycket svårt att veta om man avlar på syskon i sånna linjer.
Hos Schäfer är PYO ovanligt liksom kastrering.

Hundar kan bada året om. Det har alla mina tikar gjort. Har inte haft någon med PYO eller urinvägsinfektion.
 
Jag är av meningen att varför laga något som inte är trasigt? Mao mot kastrering om det inte finns hälsoskäl, hör allt för många som tror att hunden helt plötsligt blir uppfostrad o rumsren om man kastrerar :crazy:
Jag tror bara att den slutar löpa och slipper PYO.
Vilket ju stämmer.

Jag tror också att det skyddar mot oönskade valpar.
 
Pyo har stor ärftlighet. Om mängder börjar kastera sina tikar tidigt så blir det mycket svårt att veta om man avlar på syskon i sånna linjer.
Hos Schäfer är PYO ovanligt liksom kastrering.

Hundar kan bada året om. Det har alla mina tikar gjort. Har inte haft någon med PYO eller urinvägsinfektion.
Fast så ovanligt är det väl ändå inte? Hos just schäfer menar jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 516
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp