Kastrering - försämrad tillväxt

Solis

Trådstartare
Är det sant att kattens huvud kan bli för litet om den kastreras för tidigt? Eller är det en myt? Vi har en underbar liten kattpojke (norsk skogkatt) som vi har tänkt kastrera så fort som möjligt, vi hade tänkt oss när han är ca 6 månader. Men har nu fått höra att han då kan få för litet huvud och att man bör vänta tills han är könsmogen. I mina öron låter det som en myt, men hur är det?
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Fet myt. Det finns mycket forskning på detta område och det finns ingen som bekräftar att tillväxten hämmas av tidig kastrering. Det enda man funnit som skiljer i tillväxt är att katter som kastreras före könsmognad får en något förlängd tillväxtfas i rörbenen vilket ger något (vi pratar millimetrar) längre ben än de som kastreras efter könsmognad.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Tack Miss Fideli och Sol för svaren!
Då kan vi med gott samvete kastrera lillkillen när han är 6 månader som vi tänkt. Tyckte det lät mysko att huvudet skulle bli mindre, men man börjar ju så klart fundera när man hör sådant. Om benen skulle bli aningens längre gör ju inget.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Oj så det florerar fortfarande:crazy:
När jag ville ha min första egna hankatt kastrerad så var katten tvungen att vara över året just för att annars skulle de få felaktiga propotioner.
Eftersom han var en fruktansvärt liten mager katt när han kom till mej så visste ju ingen hur gammal han var.
När han började märka revir så ringde jag och frågade om det gick bra då efterrsom han iallafall var könsmogen, men se det gick inte:crazy: han fick gå och skvätta i tre månader till innan veterinären tyckte att han var gammal nog.
Jättekul, eller inte:grin:

Det här var -94 eller -95.

Jag har sedan dess haft ett flertal hankatter, både sådana som varit flera år när de kommit i min vård och först då blivit kastrerade och de som kastrerats direkt vid sex månader.
Den största skillnaden jag har sett är att en äldre hane som blir kastrerad tar det lite tid för att fatta, hormoner och/eller beteende hänger kvar men de blir sedan lika lekfulla och trevliga som de som har kastrerats tidigt.

Jag anser att det är betydligt bättre för katten att aldrig bli könsmogen eftersom den då slipper den stressen som det innebär.

Så det är absolut bara en myt du har hört som det inte finns ett uns sanning i.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Jag tror också att det är bättre för katten om den "slipper" bli könsmogen först och därför vill vi kastrera så fort som möjligt. Vår andra katt, en hona, kastrerades när hon var 9 månader och hon hann löpa två gånger först vilket hon inte alls mådde bra av. Nu är hon (också skogis) stor och mysig och go´!

Jag jobbade hos en veterinär i början på 90-talet och då kastrerades ingen katt innan de fyllt 1 år just för att de skulle vara könsmogna först av någon anledning.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Jag har kastrerat flera av mina hankattungar innan leverans, och de är välproportioneliga och vackra katter idag.

Både jag och min vet är övertygade om att det är till fördel för katten att slippa de hormonruscher som hör tonåren till, och givetvis gör det ägaren lyckligare att slippa pinkande, skrikande katt.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

kl

myt. Precis som att honkatterna måste få en kull innan de kan kastreras
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

katten växer bra även som kastrerad. Gör det så tidigt som möjligt så den inte hinner få vana på att skvätta.
 
Sv: Kastrering - försämrad tillväxt

Før længe sedan kastrerade jag en hankatt som var ca året, hade ju hørta att dom måste vara det. Då førklarade vet att det ær inte nødvændigt men det ær lættare att gøra det på kønsmogna katter pga de har "rejælare køn", inte så pillrigt med andra ord.

Vad det gæller hæstar så vet jag att valackerna får kraftigare hals och maskulinare huvud om man væntar. Min Skjøldur var næra tre år, han ær ett bra exempel på det.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 502
Senast: JohannaB
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 619
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 290
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp