Bukefalos 28 år!

Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

KL* Nej jag är inte för att dela in hästarna i E och F häsatr.
Har själv två hästar under 160 cm.

Skulle snarare villja att vi tar bort dom olika kat så alla hästar tävlar mot varandra och att man bara ser till rytarens ålder (det är väl så man gör i westen ridning?) i dressyren har man ju inga avstånd på det sättet man har i hoppning, ft.

Dom flesta säjer att man borde dela på hästarna så det blir kat E och F för att domarna dömer ner minder hästar och om det är så då tycker jag att felet ligger hos domarna som dömer och inte på hur hög hästen är.

Kram
 
Sv: Kategori E-häst

Fast i detta forum kanske vi ska hålla oss till att diskutera dressyr?;)

Och nej, tycker inte att kat E låter särskilt meriterande om jag skulle köpa dressyrhäst. Jag vill ha en häst med bra psyke, bra gångarter, vacker, den ska ha lätt att samla sig. Dessa egenskaper beror inte på mankhöjden.

Jag kan dra en jämförelse: min gammeldam på 158 cm är mer rörlig, har snabbare reaktion OCH ett större gångartsregister är en häst jag nyligen red som var 180 cm. Denna jättehäst är ändå ansedd som dressyrämne.....
 
Sv: Kategori E-häst

Master tex är faktiskt inte över 160 vad som än står i hingtkataloger, han hann väl inte vinna något stort innan en skada satte stopp för han kariärr, men blev han nerdömd pga av sin storlek????

Tyvärr vet jag inte måttet på så många hästar i världsklass, de allra flesta av oss tävlar ändå inte mer än MAX Msv och upp dit har jag sett många hästar under 160 placera sig.
Inte var han under sina 163cm när jag mötte honom iaf.
 
Sv: Kategori E-häst

Precis!
Jättehästen var ansedd som dressyrämne. Och du tycker bättre om din lilla häst.
Det finns massor av mindre men suveräna hästar. Men, de är mindre! Ges inte tillräckligt med uppmärksamhet..
 
Sv: Kategori E-häst

Många vågar inte chansa på dessa hästar, så all heder åt dig att du föredrog den.
Har som sagt själv en under 160cm.
Men återigen, detta handlar även om hästar på 150cm.
 
Sv: Kategori E-häst

Sedan tycker jag verkligen att du skulle komma med fakta angående det du påstår att domarna dömer ned mindre hästar, vilken grund har du detta påstående? :confused: Du har skrivit det flera ggr nu.
 
Sv: Kategori E-häst

Jag skrev inte att min häst är bättre bara för att jag tycker om henne (även fast jag faktiskt älskar denna häst). Jag har många gånger fått frågor om hennes storlek, hon ser verkligen STOR ut, men är bara 158 cm. Det som gör henne bättre än 180 cm-hästen är KVALITETEN.
 
Sv: Kategori E-häst

Men hur vill du att jag ska säga det tydligare???
Ska jag rota rätt på gamla protokoll från dressyrtävlingar(vilka det inte ens står mankhöjd på) o som dessutom inte säger något om det beror på det.
Jag har 30 års erfarenhet av hästar o har iaf 10 år av dem ofta suttit sekreterare med massor av olika domare o det är därifrån jag grundar mitt påstående.
Det är faktiskt fler med mig i tråden som sagt samma sak.
 
Sv: Kategori E-häst

Precis det vi vill få fram...dessa hästar har kvaliteet de också.
Något som vi vill ska värdesättas o få en rättvis chans att visas fram.
 
Sv: Kategori E-häst

Men vadå , inte vågar chansa? Man ska väl ändå ha en häst som passar till ssin storlek. Jag skulle egentligen ha en häst runt 165-170 cm, det passar bättre till min benlängd. Men min "lilla" häst passar mig bra eftersom hon är så "stor". Hennes storlek och kvalitet sitter inte i höjden på manken.
 
Sv: Kategori E-häst

Nej jag vill se fakta på att det är så. Att du ridit i 30 år hör inte hit, det är tyvärr ingen säker källa. Jag har för övrigt längre erfarenhet än dig angående bedömningar och jag påstår att domarna INTE gör skillnad pga mankhöjden. Men återigen är det ju lätt att skylla på domaren istället för att inse att hästen kanske tyvärr är lite begränsad. :crazy:
 
Sv: Kategori E-häst

Tjatar vidare: små hästar med kvalitet behöver ingen egen kategori, de hävdar sig väl ändå. Kom faktiskt på att en häst jag red som var utbildad till GP och hade en fantastiskt vacker passage bl.a. var 158 cm...
 
Sv: Kategori E-häst

Idén är ju jättebra, men tyvärr tror jag inte att min arab skulle kunna hävda sig alls i dressyr, just bara för att hon är arab. Hon skulle inte vinna något ens om hon var bättre än de som vinner. I hoppning är det ju annorlunda, där är det fakta som gäller, tiden går att mäta och även nedslagen, där skulle hon kanske ha en chans om det fanns en kat.E.
 
Sv: Kategori E-häst

158 cm är ju ganska stort:smirk: men jag tror inte en på 149 kan hävda sig även om den är jättebra.
 
Sv: Kategori E-häst

*KL*

Jag tycker att debatten blir lite vriden nu... Många talar om ridning/tävling på GP nivå och hur stora de hästarna är, men majoriteten av de som tävlar gör det inte på den nivån. Det finns troligen hur många som helst som vill ut och tävla sitt lilla hbl, sin arab, welsh cob, övervuxna korsningsponny med okänd stam osv men som ser det som lönlöst att ge sig ut bland hbl med jättekliv å en mankhöjd på 172 cm. Dessutom måste det vara ett VAL av ryttaren att rida E/A/cob-klass eller vad det nu skulle kallas. Vill man inte så tävlar man inte den klassen. Att statusen skulle ses som lägre är väl en attitydfråga... Det viktiga är väl också att ingen skulle missgynnas av ett sådant system eftersom det bygger på valfrihet.
 
Sv: Kategori E-häst

Vad menar du med hävad sig?? Hur höga klasser??
OM du menar svår klass, hur många rider det egentligen, inte många....

Ponnyn Vasir har placeringar upp tom Msv bla stora hästar, mängder av visnter och placeringar mot hästar över 175 i LA.
 
Sv: Kategori E-häst

*kl*

Varför inte gå in för att få ryttare att välja en häst som passar dem storleksmässigt istället?
Är man 155cm själv, kanske man inte ska köpa en kuse på 170.

Sedan måste jag som inte tävlar i någon större utsträckning säga att jag tycker det är trevligt att kunna få så mycket mer för pengarna, bara jag är villig att köpa en mindre häst. Vilket jag är.:D
Jag får mer gång och bättre stam, för mindre pengar.
Jag är 173, och kan rida det mesta, men det som passar mig bäst är , trots långa ben, en häst på ca 160. Det behöver absolut inte vara större.
 
Sv: Kategori E-häst

Har inte provat att tävla henne, men har hört att det är lönlöst att försöka med en arab. Det kostar massor av pengar att tävla så man vill ju ha en sportslig om man ska lägga ner dom pengarna. Fast jag har för länge sedan gett upp att tävla så det spelar nog ingen roll för mej, men KANSKE skulle jag tänka tanken om det fanns en kat.E. I dagens läge funderar jag inte ens på det.
Ponnyn Vasir är väl ingen arab??
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 436
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 053
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 523
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 874
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp