Katt elak mot hund

Sv: Katt elak mot hund

*knapplån*
Tycker ni att munkorg på hundar som bits är bra det med?
Eller anser ni att hunden skall uppfostras i stället?

Vet inte om det var delvis riktat till mej.. men jag svarar ändå.

Det kanske inte framgick i mitt inlägg, men självklart ska något göras åt situationen, men detta kanske kan vara en tillfällig lösning tills man har löst det.
Uppenbarligen mår varken hunden eller katten bra och något behöver göras. Men ibland får man ta till en quick-fix så ingen blir skadad i det mest akuta stadiet om man inte har möjlighet att separera djuren.

Mvh Domino_s
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag tycker att det verkar som att det är mer tillåtet att ge sig på en katt och stympa den än att oskadliggöra en hund med munkorg, syftet är dock det samma.
Men katter verkar ha ett mycket lägre värde på något vis.
Hundar skall respekteras och katter skall "åtgärdas".
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag tycker att det verkar som att det är mer tillåtet att ge sig på en katt och stympa den än att oskadliggöra en hund med munkorg, syftet är dock det samma.
Men katter verkar ha ett mycket lägre värde på något vis.
Hundar skall respekteras och katter skall "åtgärdas".

Ja, det är en tråkig inställning. Alla djur har ett lika värde. Men tyvärr verkar det inte som om många tänker på att katter också kan vantrivas och behöver få en ändrad livssituation. Jag vet tyvärr om inte mindre än 7 katter som sista året avlivats med för att folk inte orkat med dem.. I samtliga fall hade katterna fungerat om de bara fått små, små ändringar gjorda i sin vardag..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Katt elak mot hund

*knapplån*
Tycker ni att munkorg på hundar som bits är bra det med?
Eller anser ni att hunden skall uppfostras i stället?

Som en akut åtgärd för att skydda omgivningen, ja. Självklart måste man dock träna hunden så att den inte bits (eller katten så den inte klöser). Just i det akuta skedet är dock både munkorg och SoftPaws fullt acceptabla hjälpmedel.
 
Sv: Katt elak mot hund

Det borde vara tillräckligt många länkar för att visa att min åsikt inte är något som jag har hittat på helt privat.

Varför tror du att någon av oss trodde det?

Precis som du.
Men du tycker ju å andra sidan att katter skall vara innekatter om där finns risker, så på något vis blir det ju samma sak.

Du tycker att katter helst inte skall vara ute obevakat och oskyddat alls.
Och jag tycker att man inte släpper ut en katt på egen hand om man har klippt klorna på den.
På något vis så hamnar ju katterna inne i båda fallen.
Även om du inte tycker att jag skall ha mina katter ute alls.

Jag har ingenting emot att katter går lösa under rätt förutsättningar. Min uppfattning om vad som är rätt förutsättningar är dock antagligen snävare än din.

I TS fall måste katten hindras från att skada hunden, det gör man genom träning (vilket jag har skrivit) och genom att se till att katten lever i en för den tillräckligt bra miljö så den inte behöver känna sig hotad av hunden. Att klippa klorna är en, för mig, självklar åtgärd innan man har löst problemet. Just för att minska skaderisken. Klättra i träd kommer katten kunna göra förutsatt att bakklorna lämnas och framklorna inte tas av till max (dvs. in till pulpan).
 
Sv: Katt elak mot hund

Förstår inte hur du kan kalla kloklippning för stympning:meh:

Min katta är ute mycket, men endast i min egna trädgård (nätat). Hon kan klösa hur mycket hon vill både ute och även inne på klösträd. Hon använder inte klorna när hon säger ifrån, men jag klipper ändå klorna på henne - hon fastnar nämligen annars i vissa tyger. Så det är ju vidrigt av mig som inte låter henne slita sig loss och riskera att skada sig istället.....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 980
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 085
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp