Katt elak mot hund

Sv: Katt elak mot hund

Om ni klipper klorna på katten så får ni hålla den inne sedan.
Den klarar sig inte ute.
Den kommer inte att kunna klättra tillräckligt bra för att komma undan hundar, andra katter och rovdjur.

Håller med om det här! När jag fick min katt för flera år sen så var han drygt ett år och hade tidigare varit innekatt med klippta klor. När han sedan fick lära sig att vara utekatt så blev han rädd för något och försökte klättra upp för ett träd vilket resulterade i totalt söndertrasade klor på stackarn. Dessa blev sedan infekterade och kattens allmäntillstånd blev väldigt försämrat och vi fick åka till veterinären och få antibiotika osv. Sen dess så har jag aldrig klippt han klor och även fast det klapprar om han när han går så är det inte synd om han, tvärt om snarare. Det enda problemet är väl att han råkar riva mig ganska så ofta :p
 
Sv: Katt elak mot hund

Förtydligande;
Äldsta katten är den enda som är utekatt so far.
Kattungen har börjat få gå ut mer och mer.
Mellersta katten som det klapprade om är total innekatt då han inte vågar vara ute och använder klösträdet alldeles för sällan.

Jag kommer definitivt inte klippa ner äldsta kattens klor så mycket som många i denna tråden vill, jag hoppas att det räcker att ta det absolut vassaste så det slipper vara som en kanyl som går in i huden. Jag hoppas det fungerar för alla involverade parter.

Har fått en ide också som kanske kan fungera;
Att försöka framkalla beteendet genom lek med hund och katt så lekmorren kommer fram och då ge surkatten godis och försöka vända beteendet.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jaha okej då förstår jag :) blev bara så orolig över att du skulle klippa klorna så extremt som många i tråden föreslår och att katten sedan inte skulle kunna försvara sig utomhus. Att bara klippa bort det allra vassaste tror jag nog katten klarar av ^^
 
Sv: Katt elak mot hund

Russinbulle; Klorna skall klippas snarast. Jag är rädd om min hund. Sambon undrar däremot hur katten skall klara sig ute och menar på att han behöver sina klor vid revirmarkering gentemot andra utekatter.

Jag har haft utekatter, som både klarar av att klättra i träd mm med kortklippta framklor, så det går säkert bra.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jaha okej då förstår jag :) blev bara så orolig över att du skulle klippa klorna så extremt som många i tråden föreslår och att katten sedan inte skulle kunna försvara sig utomhus. Att bara klippa bort det allra vassaste tror jag nog katten klarar av ^^

Vad för vilda djur är katten tvungen att försvara sig mot ute ? är det så farligt så ska en katt inte ens gå ut. En katt kan sparka bra med bakklorna om den vill och hamnar i slagsmål med en annan katt - katter kan även bitas väldigt bra, så det räcker att klippa fram för att det ska minska risken betydligt för en hund inomhus.
 
Sv: Katt elak mot hund

Mina innekatter har heller inga problem att klättra i träd i sin rastgård trots kortklippa klor på framtassarna. Klorna på baktassarna klipper jag inte.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle aldrig klippa en katts klor.
Katten får lära sig att uppföra sig i stället.
Att stympa den är inte ett alternativ.
 
Sv: Katt elak mot hund

Min kompis katt (adopterad fran ASPCA som vuxen) har inga klor pa framtassarna ... Hon har inga som helst problem att klattra i trad:crazy: Hon susar upp och ner i ekarna hur enkelt som helst med bara klor pa baktassarna.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle aldrig klippa en katts klor.
Katten får lära sig att uppföra sig i stället.
Att stympa den är inte ett alternativ.

Varför skulle det vara att stympa för att man klipper klorna på katten ? Då är det samma sak att stympa hunden när man klipper.....
 
Sv: Katt elak mot hund

Varför skulle det vara att stympa för att man klipper klorna på katten ? Då är det samma sak att stympa hunden när man klipper.....

Visst är det samma sak.
Men man förväntar sig ju inte heller att hunden skall klara sig själv ute.
En hund har man ju kontroll på på ett annat sätt.
Eller hur?

Inte släpper ni ut era hundar på morgonen och säger
"Hej då vovven, nu så får du klara dig själv i dag."
Om man har en innekatt som man aldrig lämnar ensam ute så är ju kloklippning inte ett problem
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle aldrig klippa en katts klor.
Katten får lära sig att uppföra sig i stället.
Att stympa den är inte ett alternativ.

Men tjena vad du tar i. Att klippa klor är att jämföra med att klippa sina naglar så med dina mått stympar jag mig varje vecka då.

Och lära den att uppföra sig? Har det gått dig förbi att klösa är ett grundläggande naturligt behov för katten? Därför ska man se till att de har möjligheter att klösa. Om katten ligger i ditt knä och tappar balansen är det en reflex att grabba tag med klorna, katten vill inget ont men det gör förjävla ont om klorna är långa och sylvassa (ingen fara om de är korta). Hur tränar du bort reflexer?

Men man förväntar sig ju inte heller att hunden skall klara sig själv ute.

Och det här är kanske problemet. Att en del förväntar sig att katter ska klara sig själva ute. Varför ska de det? I synnerhet om man anser att utomhusmiljön är så farlig att katten måste ha långa, sylvassa klor för att kunna försvara sig.

För klättra kan de göra bara de har intakta bakklor.

Personligen skulle jag inte släppa ut en katt lös på det sättet om jag bedömde att miljön var så farlig.

I TS fall handlar det dessutom om att skydda en hund från allvarlig skada. Det är klart att man ska klippa ner klorna så mycket som behövs för att minimera risken för allvarlig skada. Sedan ska man självklart lära katten vad den får och inte får göra, men under tiden måste man se till att den inte kan skada. Är det då en van utekatt lär du skapa dig problem om du stänger in den. Inte får du ett lättare jobb att träna katten då.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle aldrig någonsin släppa ut en katt med klippta klor.
Klippa klor på innekatt, javisst.
På utekatt, nej aldrig.

Utekatter kan klösa på saker som finns ute och behöver inte göra det inne i hemmet.

Jag har 5 katter som delvis lever inne och ligger i sängar och sitter i knä, och inte blir jag klöst för det.
Hur gör ni för att ha så stora problem med klorna?
Våra håller inne sina klor så att de inte skadar oss.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle aldrig någonsin släppa ut en katt med klippta klor.
Klippa klor på innekatt, javisst.
På utekatt, nej aldrig.

Utekatter kan klösa på saker som finns ute och behöver inte göra det inne i hemmet.

Jag har 5 katter som delvis lever inne och ligger i sängar och sitter i knä, och inte blir jag klöst för det.
Hur gör ni för att ha så stora problem med klorna?
Våra håller inne sina klor så att de inte skadar oss.

Hur vi gör? Jag kanske har ett mindre knä än du, men visst händer det att en katt somnar i mitt knä och rätt vad det är börjar glida av och då tar de i med klorna. Jag har dessutom katter som gärna åker med på axlarna.

Sedan har jag absolut inte stora problem med klorna. Inte alls, jag lär mina katter var de får klösa och inte, men man kan inte lära bort reflexer (som att hålla sig fast när man glider).

Sedan är det en säkerhetsgrej också. Mina katter leker med varandra och även om de inte avser skada varandra kan en missriktad tass göra väldigt stor skada om klorna är långa och vassa.

Och som sagt, i TS fall slår katten mot hunden. Katten kan klösa upp både nosspegel och ögon om det vill sig illa. Den har ju redan gjort hunden halt. Att inte klippa klorna i den situationen ser jag som direkt oansvarigt.
 
Sv: Katt elak mot hund

Men om jag minns rätt så har du ju bara innekatter och de behöver ju då inte kunna klara sig ute.
Att släppa ut en katt som har fått klorna klippta tycker jag är totalt oansvarigt för kattens säkerhet.
 
Sv: Katt elak mot hund

Mina klipps och går ute. Dock klipper man ned inte ned klorna helt utan den sista vassa biten.
Tycker de får bättre klor av det, när de måste slita själva blir det lätt nån som klyver sig och flisar.

Sen är det för att spara golv och möbler. Hemska jag.

Mina vänner klipper sina hundar också, alla sliter inte jämnt och perfekt (liksom en hästhov) och behöver därför korrigeras och ses efter. Jag har aldrig sett ett problem av klippta klor men däremot av förvuxna.
 
Sv: Katt elak mot hund

Men om jag minns rätt så har du ju bara innekatter och de behöver ju då inte kunna klara sig ute.
Att släppa ut en katt som har fått klorna klippta tycker jag är totalt oansvarigt för kattens säkerhet.

Ja, jag har innekatter som bara vistas utomhus i rastgård och koppel. Likt förbannat kan de klättra i träd så jag undrar hur man gör dem mer utsatta genom att klippa klorna. Är omgivningen så osäker att man förväntar sig att katten måste försvara sig med klor är det kanske inte lämpligt att ha katten lös ute? Dessutom har ju katten fortfarande kvar sina klor. Den kan fortfarande slåss, men inte orsaka lika stor skada. Och då var vi där, TS katt slåss och orsakar skada därför bör kattens klor klippas. Det är faktiskt inte bättre om ens katt klöser ur ögonen på någon annans katt eller hund. Bor man i ett område där man förväntar sig att katten ska råka i konflikt med tex. andra katter eller hundar bör man inte ha den ute utan uppsikt.


Hur då, det borde räcka? Det är bara ytterligare åsikter i diskussionen. Ställ frågan i frågespalten jag svarar på kattfrågor i (jag är etolog som arbetar med katter) så kommer ett annat svar. Du kommer självklart tycka att de som håller med dig har rätt.
 
Sv: Katt elak mot hund

Hur då, det borde räcka?
Det borde vara tillräckligt många länkar för att visa att min åsikt inte är något som jag har hittat på helt privat.

Du kommer självklart tycka att de som håller med dig har rätt.

Precis som du.
Men du tycker ju å andra sidan att katter skall vara innekatter om där finns risker, så på något vis blir det ju samma sak.

Du tycker att katter helst inte skall vara ute obevakat och oskyddat alls.
Och jag tycker att man inte släpper ut en katt på egen hand om man har klippt klorna på den.
På något vis så hamnar ju katterna inne i båda fallen.
Även om du inte tycker att jag skall ha mina katter ute alls.
 
Sv: Katt elak mot hund

Det löser ju inte problemet mer än att din hundstackare slipper bli riven. Men det finns jättebra kloskydd som man kan få ditsatta på katten eller sätta dit själv. Då kan den inte riva hunden. Tyvärr har jag sett katter med även välklippta klor göra ordentliga skador på hud och bakterierna som är under dem är inte att leka med, har fått både se och uppleva detta..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Katt elak mot hund

*knapplån*
Tycker ni att munkorg på hundar som bits är bra det med?
Eller anser ni att hunden skall uppfostras i stället?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 980
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 198
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 084
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp