Bukefalos 28 år!

katt-hjälp!

M

Madame

heej!
När är en kattunge tillräckligt gammal för att bo permanent ute?
AKUT SVAR!!
p.s. sktiv gärna allt ni vet om katter! lite sån nybörjar info om vad man bör tänka på m.m.:)
 
Sv: katt-hjälp!

Ingen katt bör bo permanent ute om det inte är en vildkatt, eller hur menar du?
Kattungar ska absolut inte släppas ut på egen hand heller då de är UNGAR och inte kan freda sig mot faror och är väldigt impulsiva.
Dessutom så kan de hinna få/göra ungar innan man hinner kastrera dem och det behövs det knappast mer av just nu.
En försäkring ska man dessutom ha om man inte har råd att lägga ut 10 000-tals kronor i veterinärvård om katten skulle skadas. Även viktigt att ha försäkring på innekatt men speciellt för en utekatt.
Rekommenderar dig att köpa några bra kattböcker innan du skaffar katt, man bör vara ordentligt påläst som djurägare.
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

Kort svar: Aldrig!

Kattungar/katter ska inte bo permanent ute på egen tass, eller menar du att den ska bo i ett stall, där det finns värme, skyddad sov och matplats?
 
Sv: katt-hjälp!

vad jag menar med permanent ute är, INTE INNEKATT! men den får vara i ett stall. och akut menar jag att vi ska skaffa kattungen från en människa som tar hand om katter som har blivit övergivna m.m. och hon har speciella tider emellan och sånt.

till Gabbi: Vad menar du?
:confused:
 
Sv: katt-hjälp!

svar till bengeten:
för att det kanske inte går? :mad:
 
Sv: katt-hjälp!

Vad ska du ha katten till då???
Är de en kattunge och den får vara i ett stall och inte får tillräkligt med mänsklig kontakt så brukar ju inte de gå så bra......vet ju inte hur förhållandena ser ut i stallet men tycker de låter sonm en riktigt dum ide!!!!!
 
Sv: katt-hjälp!

Jag förutsätter att den omhändertagna kattungen fått vistas inomhus hos den som tog hand om den.
Då skall den inte hämtas till ett nytt hem för att släppas ut i stallet/alternativt matas på trappen,men sova i en bod/uthus!
Är nuv ägare medveten att det är så ni tänker göra?
Jag har sysslat med samma sak och jag kan säga till 100 % att jag inte hade lämnat katt till er om jag vetat att ni skulle släppa ut den i vinterkylan.
Man tar inte en katt inifrån värmen och låter den vistas ute permanent.
Dessutom är det vinter nu=kallt som in i h-e på sina håll.
Varför tror folk att katter har 9 liv när de i själva verket förfryser både öron och trampdynor mm...
Om det är en stallkattunge som ska från ett stall till ett annat kan det gå,men den måste hållas inne i stallet då den inte vet var den bor.
Hur ska den hantera att hävda sej mot andra vuxna katter när den kommer ny till området?
Kattungar står inte högt i rang.
Ska man ha stallkatter ska de förutom rent vatten,bra foder oxå ha tillgång till varma,torra,dragfria bäddar.
Nu när så många köper hösilage och spån finns det inte alltid nåt varmt ställe för katten att ligga på.
Ursäkta spekulationerna,men du gav oss inte mkt att gå på.
 
Sv: katt-hjälp!

En katt som har en varm plats att gå in på, en trevlig varm bädd, fritt med mat och vatten och tillsyn/gos flera gånger om dagen kan klara det när den är runt året.
Givetvis kastrerad och sakta invand på sommarhalvåret.

Det är skillnad när kattungen har sin mamma i stallet och är födda där, då klarar de sig givetvis innan året men det krävs att man verkligen lägger tid på katten för annars blir den förvildad och det är verkligen inte roligt.

Med varm plats menar jag inte frostfritt utan minst 10 grader, helst varmare för annars blir katten sjuk.

Du måste också ha någonstans du kan ta in katten om den blir sjuk eller skadar sig för då måste den få vara i normal rumstemperatur, dvs 20 grader varmt.

Jag hade aldrig skaffat en katt för att ha den i stallet enbart. Jag tycker att det känns så fel för en katt är en social varelse som vill få ligga på elementet eller i sängvärmen.

Jag som själv har tagit emot många katter som har valt att bo i mitt stall skulle aldrig omplacera eller sälja någon av dem eller tycka att det var ok att en kattunge flyttade till ett annat stall för då kan de lika gärna stanna hos mej.
Ska jag omplacera så ska katten få det bättre än vad den har det hos mej och det innebär inte att den bara får flytta till ännu ett stall och kanske dessutom vara ensam där utan att den får ett hem inomhus där människor vill ha den inomhus.
Våra katter som bor i stallet ligger ofta i en "ormgrop" fem-sex stycken huller om buller så att man inte ser vilken svans som hör till vilket huvud:love:
Att ha en ensam katt i stallet är inte snällt i mina ögon.

Jag tycker att en katt ska få gå in och ut som den vill men det förutsätter att man inte bor nära en stor väg eller har mycket trafik utanför sitt hus.
Har man inte rätt förutsättningar för att katten ska kunna vara ute så har man den enbart inne eller så skaffar man inte katt alls.

Jag släppte inte ut mina när vi bodde i stan, inte heller vid en riksväg och inte heller när vi hade en mindre asfalterad landsväg utanför även om det råkade var 50 km/h som gällde där.
Det är först nu när vi bor vid en liten smal grusväg med runt tio-femton bilar som åker varje dag som jag tycker att det är ok att de går ut om de vill.



Jag tycker inte att ni ska skaffa katt på de premisser ni har.
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

alltså, där jag bor, i IRLAND så kmr de inge snö. och har ni frågat om stallet är uppvärmt? eller om den får komma in?
så sluta dr asånna slutsatser när ni inte ens vet vad ni snackar om? de e väldigt otrevligt!:devil::mad::confused:
 
Sv: katt-hjälp!

alltså, där jag bor, i IRLAND så kmr de inge snö. och har ni frågat om stallet är uppvärmt? eller om den får komma in?
så sluta dr asånna slutsatser när ni inte ens vet vad ni snackar om? de e väldigt otrevligt!:devil::mad::confused:

Det blir ganska kallt på IRLAND med även utan snö. Om du nu redan tänkt ut allt, varför frågar du här? Du skrev ju själv att du ville ha nybörjarinfo. Man får inte alltid de svar man vill ha.
 
Sv: katt-hjälp!

till Gabbi: Vad menar du?
:confused:

Har du glömt din tråd på hund om hunden som ska ligga still i ett hundrum och titta på resten av familjen i övriga huset? Direkt i samband med det skriver du en "akuttråd" om en kattunge som inte får vara i huset heller?
 
Sv: katt-hjälp!

alltså, där jag bor, i IRLAND så kmr de inge snö. och har ni frågat om stallet är uppvärmt? eller om den får komma in?
så sluta dr asånna slutsatser när ni inte ens vet vad ni snackar om? de e väldigt otrevligt!:devil::mad::confused:

:confused: Varför svara du mej så otrevligt?

Var har jag skrivit otrevligt?
Du frågar och jag svarar, duger inte svaren så bry dej inte om att läsa dem då men var inte oförskämd när jag talar om svaret på din fråga:mad:
 
Sv: katt-hjälp!

heej!
När är en kattunge tillräckligt gammal för att bo permanent ute?
AKUT SVAR!!
svar: Aldrig. Det är en unge, den ska inte bo ute alls. Särskilt inte på vintern, varken i Sverige eller på Irland.

p.s. sktiv gärna allt ni vet om katter! lite sån nybörjar info om vad man bör tänka på m.m.:)
svar: Vad man bör tänka på: Att läsa på ordentligt innan man skaffar ett djur. Ett djur är inte något man skaffar "akut". Skulle du skaffa en häst med bara lite "nybörjarinfo" innan?

Snälla du, låt den här kattungen du har tänkt skaffa dig akut komma till ett bättre hem. Skaffa sedan lite bra litteratur om att ha katt och fatta beslutet om huruvida du vill ha ansvaret för ett djurs liv och välmående i lugn och ro.
 
Sv: katt-hjälp!

heej!
När är en kattunge tillräckligt gammal för att bo permanent ute?
AKUT SVAR!!
p.s. sktiv gärna allt ni vet om katter! lite sån nybörjar info om vad man bör tänka på m.m.:)

Här svarade jag dej: En katt som har en varm plats att gå in på, en trevlig varm bädd, fritt med mat och vatten och tillsyn/gos flera gånger om dagen kan klara det när den är runt året.
Givetvis kastrerad och sakta invand på sommarhalvåret.
(Som notis, med sommarhalvåret menar jag att katten får vänja sig vid att vara ute när det är varmt, då sätter den bättre päls för att klara mer kyla och har bättre chans att överleva.
Inte slänger man ut en helklippt häst utan täcke på en lösdrift när den har stått uppstallad till i december utan man låter den vänja in sig på att gå ute dygnet runt på sommarhalvåret och låter den sedan få sätta vinterpäls i takt med att det blir mörkare och kylan kommer.)

vad jag menar med permanent ute är, INTE INNEKATT! men den får vara i ett stall. och akut menar jag att vi ska skaffa kattungen från en människa som tar hand om katter som har blivit övergivna m.m. och hon har speciella tider emellan och sånt.

På det här svarade jag: Jag som själv har tagit emot många katter som har valt att bo i mitt stall skulle aldrig omplacera eller sälja någon av dem eller tycka att det var ok att en kattunge flyttade till ett annat stall för då kan de lika gärna stanna hos mej.
Ska jag omplacera så ska katten få det bättre än vad den har det hos mej och det innebär inte att den bara får flytta till ännu ett stall och kanske dessutom vara ensam där utan att den får ett hem inomhus där människor vill ha den inomhus.
Våra katter som bor i stallet ligger ofta i en "ormgrop" fem-sex stycken huller om buller så att man inte ser vilken svans som hör till vilket huvud
Att ha en ensam katt i stallet är inte snällt i mina ögon.


svar till bengeten:
för att det kanske inte går? :mad:
Och på det här svarade jag: Jag tycker att en katt ska få gå in och ut som den vill men det förutsätter att man inte bor nära en stor väg eller har mycket trafik utanför sitt hus.
Har man inte rätt förutsättningar för att katten ska kunna vara ute så har man den enbart inne eller så skaffar man inte katt alls.
Jag tycker inte att ni ska skaffa katt på de premisser ni har.

Och med det menar jag att jag inte tycker att man ska skaffa katt bara för att ha den i ett stall.

Var är jag otrevlig?

Ville du ha svaret: "Du kan släppa ut kattungen genast när du får hem den, du behöver inte ge den någon mat eller så för den överlever på möss, den klara sig alltid för katter har nio liv."
Var det vad du ville ha för svar så förstår jag att du blev besviken men jag tänker inte ljuga för dej och att du sedan helt förtvivlad skriver om att kattungen har blivit ihjälslagen av grannens katt eller att den har blivit sjuk eller överkörd.

Men otrevlig? Nej inte ett dugg.
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

Anledningen till att ni ska skaffa katt är "hon som har den har ett katthem och har konstiga tider" ?

Ni kan inte ha katten inne och ni vill inte ha katt heller..

varför ska ni ta katten? låt nån annan ta hand om den..



citerar Gnists inlägg #4
"menar du att den ska bo i ett stall, där det finns värme, skyddad sov och matplats?"
Och så citerar jag ditt inlägg #14
"och har ni frågat om stallet är uppvärmt? eller om den får komma in? så sluta dr asånna slutsatser när ni inte ens vet vad ni snackar om? de e väldigt otrevligt! :devil: :mad:"

vem är det som är otrevlig? Gnist frågade ju om stallet var uppvärmt/skyddat och katten kommer att serveras mat.. och du bara gapar..



Här på bukefalos så får man justa svar om man ställer frågor juste.. du pratar faktiskt med människor och för att vi skall kunna ge dig bra svar så måste du ÖPPNA dig och förklara din situation.. för oss kan du vara en 12 åring som nekas en katt av sina föräldrar men som tänker skaffa en som får bo i lekstugan på radhustomten.. ingen av oss vet något om dig och din situation.. och skulle vi då fantisera ihop att du faktiskt har riktigt bra förutsättningar och bara svara "jaaa men det går skiitbra de!" .. så går den lilla 12åringen och hämtar katten och sätter den i lekstugan..

börjar du förstå varför ALLA frågar saker? och varför alla numera faktiskt tror att du är 12 bast när du bara gapar "sköt dig själv och skit i andra, ge mig ett svar bara!"
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
674
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 996
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp