Bukefalos 28 år!

katt-hjälp!

Sv: katt-hjälp!

Hmm, IRLAND (!!!) vintertid. Ett par plusgrader, men känns kallare pga luftfuktigheten. Regnar typ 5 dagar/vecka.
 
Sv: katt-hjälp!

alltså, nu har detta blivit lite knasigt?
för er som vill veta så är jag inte 12 år gammal. Äldre^^
Men iallafall, KATTEN ska bo i ett UPPVÄRMT stall, och i ett stall brukar det finnas människor, så JA DEN FÅR MÄNSLIG KONTAKT.
och AKUT så menar jag fortfarande att hon har speciella kullar. så kan alla sluta skälla?:O
 
Sv: katt-hjälp!

och AKUT så menar jag fortfarande att hon har speciella kullar. så kan alla sluta skälla?:O

Förstår inte vad du menar med speciella kullar, vad är det som är akut?
Hur som helst så tycker jag inte en katt ska vistas ute på egen hand förrän den är minst ett halvår och då kastrerad så den slipper producera kattungar som ingen vill ha och dessutom blir den mer benägen att stanna runt gården och vandrar inte iväg. Den ska ha en försäkring och vaccineras regelbundet. En unge släpper man inte ut själv, den kan bli trampad av hästar, överkörd av bilar m.m. Det kan hända även vuxna katter men de har bättre impulskontroll och kan freda sig mot rovdjur som rävar bättre.
 
Sv: katt-hjälp!

Kattungar är bebisar, de behöver mycket närhet. Ska det komma en ensam kattunge till ett nytt ställe bör man ha en snäll katt som kan fostra och ta hand om den. Har man inte det så bör man skaffa två kattungar.

Och oavsett vilket så är det viktigt med TID och KÄRLEK även till en katt(unge). Det är inte bara att "släppa ut den i stallet och hoppas på det bästa" bara för att du råkar befinna dig på Irland och det inte är snö.
Om kattungen är van att vara inne, då ska den också få vara inne (inne = med människor, INTE instängd ensam i ett rum!) första tiden för att successivt i korta perioder vänja den vid stallet när den är lugn och tam och gammal nog.
Har katten aldrig sett en häst innan ska den heller inte bara slängas ut i stallet, men det hoppas jag du förstår själv.

Sen så är det ju inget som garanterar att katten kommer trivas i ett stall, vissa katter är och förblir livrädda för hästar och rörelsen där inne så du måste även vara beredd på att katten kanske måste få bo i huset.

Om du absolut inte kan tänka dig att ha katten i huset, så ska du heller inte skaffa en kattunge.
Ska du absolut absolut ha en katt (Varför förstår jag inte?) så ska du skaffa en som redan är stallkatt.
 
Sv: katt-hjälp!

alltså, där jag bor, i IRLAND så kmr de inge snö. och har ni frågat om stallet är uppvärmt? eller om den får komma in?
så sluta dr asånna slutsatser när ni inte ens vet vad ni snackar om? de e väldigt otrevligt!:devil::mad::confused:

Nu vet jag visserligen inte vart på Irland du bor , men så vitt jag vet så är hela landet i panik över all snö vi fått detta året. Jag bor i Co Meath och vi har haft ca 5-10 cm snö och mellan 0 gradigt och ner till -12 grader sedan julafton! I vårt stall har t.o.m rören frusit så att hästana inte har vatten utan vi mäste ta hinkar från stallägarens hus och jag (+många andra) kommer knappt hemifrån och har inget vatten i huset.

Ska du släppa ut en kattunge i ett stall i detta väder?? :eek::mad:

Jag har 5 katter varav 2 kattungar, de FÅR inte gå ut öht i detta väder utan ska vara inne vid brasan och ha det skönt. Min gammelkatta har inte satt en tass utanför dörren sen i November och enbart mina två stora hankatter (kastrerade) som är invanda för utevistelse och som har päls för det går ut nån timme mitt på dagen.

Är det så AKUT som du skriver för att nån ska ta hand om kattungen så kan du lämna av den hos mig så att den får bo inne här på heltid över vintern och sen kan jag nog hitta ett hem åt den efter det där den kan vara utekatt men att få ha ett varmt o tryggt hem att komma till på kvällar o nätter!

:mad:
 
Sv: katt-hjälp!

Du har redan fått fler bra svar - trots att din attityd är minst sagt märklig!

Om du är helt novis på katter så kan jag ge dej några frågor som du bör svarar helt ärligt på:

* Skulle du skaffa en hundvalp och placera den som du tänker placera kattungen?

* Vilken social-samvaro kommer kattungen att få?
* Hur många timmar/dag kommer kattungen ha mänskligt sällskap som engagerar sej i den (inte bara att det finns människor i samma byggnad eller liknande)?

* Hur planerar du kattens liv? Katter blir med lite tur gamla! Min äldsta fyller snart 20 år och jag hoppas på många fler år med henne.

* Varför vill du skaffa katt precis nu? Och varför just dessa katter?
Dina motiveringar känns väldigt märkliga so far! Speciella kullar? Alla katter är speciella!

* Har du möjlighet att ta in katten för ex. vård/eftervård vid medicinsk-behandling?

Slutligen, det ultimata är oftast att låta kattungen växa upp inomhus i hemmet tills dess att den är "halvstor" - ca 6 månader - och kastrerad. Då först börjarn man låta katten gå ut på små äventyr i trädgården med möjlighet att smita in igen så fort den vill - kattlucka är jätte bra!
Om man sedan bor så att det finns stall/andra djur så brukar det te sej ganska naturligt att kattungen smyger dit och börjar inspektera. Om man då vill börja mata katten där ute och se till att det finns ett bra "krypin" där katten kan värma sej och ligga och vila så fungerar det bra med vissa katter, men inte med andra.
En del katter väljer själva att bosätta sej mer eller mindre permanent i stallet, medan andra alltid kommer komma in och äta, ligga framför brasan och kela.

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

svar till ALLA:
Jag har ABSOLUT inte tänkt släppa ut kattungen, jag väntar tills den blir KATT. Och det finns två "typer" av katter; INNE och UTE katt. Och UTEKATT funkar bäst för min familj.
 
Sv: katt-hjälp!

Så hur har du planerat att din framtida katts liv ska se ut nu?
Har du klart för dig hur du ska göra med kastrering, försäkring, foder, vänja in den på utevistelse och hästar, hur du ska göra om katten inte vill bo utomhus etc etc?
Om du ska skaffa katten akut, varför förstår jag fortfarande inte då du inte svarar mig, så bör du ha allt detta färdigplanerat innan katten kommer hem.
Vi som skriver i tråden vill inte tjafsa, vi bryr oss om katter och har sett många exempel på okunnighet som katter kan lida av, därför ifrågasätter vi.
Och när du undviker att svara på folks frågor och blir aggressiv i dina inlägg så bygger du inte direkt upp för en trevlig dialog som får oss att tro att du har allt under kontroll.
Katt är ett djur som många skaffar på impuls pga. att de är billiga men liksom när man skaffar en häst så måste man läsa på och fundera en lång tid innan och veta vad djuret behöver så man får en bra start som djurägare och så att djuret får de bästa förutsättningarna. Och eftersom du startade denna tråd så antar jag att du vill ge kattungen goda förutsättningar men det är svårare att ge än vissa tror.
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

svar till ALLA:
Jag har ABSOLUT inte tänkt släppa ut kattungen, jag väntar tills den blir KATT. Och det finns två "typer" av katter; INNE och UTE katt. Och UTEKATT funkar bäst för min familj.

Nej du,det finns EN typ av katt,punkt slut! KATT!!

Du är uppenbarligen inte mogen att sköta om en katt oavsett om du är 12 nu eller t ex 17 år,vilket jag inte tror.
Din ålder är oväsentlig.
Det är din omtanke om kattens behov som är av intresse.
Varför sitter du och ställer frågor till bukes kattintresserade när du borde sluka allt läsbart om kattskötsel och förkovra dej i det?
Din attityd till de du svarat är inget vidare..
Hur kan du klandra folk för att de tycker det är åt h-e att slänga ut katten mitt i vintern?
Ja,jag har sett att du tänker vänta med att släppa ut den till den är vuxen.
Stackars lilla katt som ska bo hos er säjer jag.
Vi har redan läst om er hund,som sagt.
Vad blir det sen,ponnies som tittas till en gång i veckan?
Skäll gärna på mej,det bjuder jag på.
Står för mina åsikter - precis som de andra här.
 
Sv: katt-hjälp!

Du får ursäkta mej men din fruktansvärt pissiga attityd ger mej rysningar!
Vi är flera som försöker ge dej konkreta, informativa svar på dina funderingar, men ditt gensvar är tråkiga "mothugg" som inte visar på någon som helst förståelse för vilka behov en liten kattunge har!

Du skriver själv i din fråga:
"När är en kattunge tillräckligt gammal för att bo permanent ute?"

En kattunge!

Du skriver sedan: "alltså, där jag bor, i IRLAND så kmr de inge snö"

Tittade just på hur er vädersituation är och ni har tydligen mellan +4 och +-0 och mer eller mindre regn!!

Slutligen skriver du: "Jag har ABSOLUT inte tänkt släppa ut kattungen, jag väntar tills den blir KATT. Och det finns två "typer" av katter; INNE och UTE katt. Och UTEKATT funkar bäst för min familj."

I första inlägget så frågade du ju just om att släppa ut en kattunge!!
Har du ändrat dej nu eller?

Om man inte kan ge ett djur den vård och omsorg som djuret behöver och förtjänar så skall man inte skaffa ett djur!

Tyvärr vet jag mycket väl att attityden vad gäller djur "hos er" (i UK) är betydligt mycket mer "slit och släng" än här i Sverige! Men jag hoppas, hoppas, hoppas att detta katthem INTE säljer/ger bort någon kattunge till dej och din familj!

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

ni klagar om min attityd?
jag tycker inte er är så perfekt heller...
en katt är väl kattunge tills den är omkring 1 år? sen blir den väl vuxen-katt? de tror jag, men jag vet inte helt säkert. Och om man ska ha sin kisse som utekatt, så har man väl den inte inne i ett helt år? de va det jag menade med kattunge/ permanent ute . Och permanent ute menar jag inte i ett människo hus, men såklart i stallet där den får värme m.m. Och jag fattar väl själv att man måste kastrera m.m.
och akut svar är att hon tjejen har speciella kullar.

Och ni som sagt en massa om att min familj inte borde ha djur borde säga förlåt, för alla här där jag bor vet att det iNTE stämmer.och förlåt om jag gjort ngt som inte passat er, men man blir rätt arg:confused:
 
Sv: katt-hjälp!

när är katten ungkatt då? en sekund mellan det att den är kattunge upp till ett års ålder och ett den är vuxen katt efter ett års ålder?

du har snurrat ihop din situation helt och hållet och innan du högg tillbaka första gången hade du fått bra svar, lite tillrättavisande kanske men i god anda med tanke på kattens framtid..

ta hand om en vuxen katt om ni ska skaffa en utekatt, det är bättre för katten att den redan är vuxen och van om ni vill ha den ute/i stallet redan från dag 1..


och snälla, utveckla "tjejen som har katterna har speciella tider" och "speciella kullar" är det ett psycho som bara ger bort katter en gång om året? eller ger hon bort katter gratis just i januari? är det insmuggade raskatter? tjuvparade med michael jacksons grannes katt? klonade katter?
för verkligen INGEN fattar vad som är så speciellt med denna människa och dessa katter..
 
Sv: katt-hjälp!

en katt bestämmer själv om den vill vara inne eller utekatt oftast.
En tänkt utekatt kanske inte ens trivs med att vara ute.
Speciella kullar? Fattar ingenting...
 
Sv: katt-hjälp!

Min katthållning brukar inte vinna gillande på bukes kattsidor. Men den funkar alldeles utmärkt och kan kanske balansera tråden litet.

Mina katter är honor.
De är inte försäkrade.
Inte heller kastrerade.
De får inte vara inne utan bor i ett eget hus vilket kan låsas. De har pottor och får mat i sitt hus där de har varma bäddar.
Har jag kattungar så får inte kattungarna gå ut utan hålls i stugan tills dess de är sålda. Sparar jag någon unge får den börja gå ut med mamman när de andra kattungarna är sålda.
De får fri tillgång på torrfoder och hjälper mig med gårdens sysslor varje dag genom att svassa kring mina ben. De är mkt duktiga jägare och sköter sitt jobb på gården väl, kan hantera maskiner och hästar utan att bli rädda.

Mina katter är mycket sociala och tillgivna. Öppnar jag ytterdörren och ropar så kommer de skuttande.

Vi har en väg ganska nära. Tyvärr kan den skörda offer vilket är jättetråkigt men katterna är vana att vara ute och trivs inte om man stänger in dem. Vidare har de i allmänhet stor respekt för vägen.

Nu och då hittar det hit förvildade sommarkatter men de skjuter vi av till förmån för att våra egna skall trivas.

Jag skulle inte släppa ut en liten kattunge utan stöd av mamma eller syskon nu vid denna tid helt okontrollerat utan under uppsikt ett par timmar om dagen tills katten vuxit till sig.

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

I mångt och mycket är ju våra tamkatter fortfarande något av djurvärdens negrer.

Skulle du hantera NÅGOT ANNAT djur på samma vis?!

Våra hundarna kommer och går som de vill, de springer runt på gården...Ibland blir någon av dem överkörd, men det är ju sånt som händer!
De är inte försäkrade och kommer det några strykar hundar så skjuter vi dem!

Eller

Våra hästar får ströva på vår mark som de vill! De är inte försäkrade eller så, men om de betäcks och får föl så får de stå inne tills fölet kan följa stoet.
Visst händer det att tåget/lastbilarna dödar någon häst, men...då brukar vi utfodra hundarna med köttet så det gör inte så mycket!

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

I mångt och mycket är ju våra tamkatter fortfarande något av djurvärdens negrer.

Skulle du hantera NÅGOT ANNAT djur på samma vis?!

Katter är ju katter och kan ju rimligen inte hanteras som hästar, hundar eller människor för den delen...

Våra hundarna kommer och går som de vill, de springer runt på gården...Ibland blir någon av dem överkörd, men det är ju sånt som händer!
De är inte försäkrade och kommer det några strykar hundar så skjuter vi dem!

En katt har andra behov än en hund vilken heller inte får ströva fritt hursom helst enligt lag. När jag haft hund så har jag inte funnit någon anledning att försäkra den.
En strykarhund får du inte avliva med mindre än att den stör dina hmfridsdjur. Gör den det så skjuter man av den och kontaktar sedan polisen dom får hämta den


Eller

Våra hästar får ströva på vår mark som de vill! De är inte försäkrade eller så, men om de betäcks och får föl så får de stå inne tills fölet kan följa stoet.
Visst händer det att tåget/lastbilarna dödar någon häst, men...då brukar vi utfodra hundarna med köttet så det gör inte så mycket!

Inte alla hästar är det mening med att hålla en försäkring på. Hästar skall hållas stängslade så de inte kommer in på annans ägor och förstör. Dock kan man utmärkt väl ha sin hage över vägen så länge man ordnar passage för bilister. Sklle hästen i det läget bli överkörd så finge inte hundarna få äta upp dem, det skulle jag göra själv.


/Swat

Jag ser det nog som att man får hålla isär olika djurtyper då de dels har olika behov och dels hanteras olika enligt lagen.

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Fast om vi resonerar som du så har ju hundar EGENTLIGEN samma behov av att ströva fritt - som dina katter! De är programerade i generationer för att ströva i flock och jaga/leta föda.

Så lika lite som dagens hundar i många fall inte klarar att leva ute är domesticerade katter i många fall INTE skapta för att stryka vind för våg!

Fast jag känner många som har katt på samma vis som du!
Katterna räknas som gamla vid 6-7 år, de "försvinner", de hittas påkörda, ägarna vet att det på gården finns 4-7 katter ca osv. Om de skadas av någon bil eller i slagsmål med någon annan katt så skjuts de bakom stallet eller får läkla själva efter bästa förmåga för "katter har bra läkekött" osv osv.
Grannarnas ungar är där varje vår/sommar och gosar med de ljuvliga kattungarna som fötts av icke avmaskade, ovaccinerade katthonor och fötts upp på ICA-mat baserad på spannmål + det mamman har kunnat jaga. Ungarna säljs sedan utan vet.besiktning, vaccination eller någon enda avmaskning...

Propagera gärna för den typen av djurhållning! Gör det!
Säga att den är "naturlig" och att vi måste börja tänka mer "survival of the fittest" annars kommer det snart se ut som inom delar av den renrasiga hundaveln!

Men kom INTE och påstå att det är BRA djurhållning!!

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

Hur kan du ens påstå att jag håller katter som dina bekanta?

Din spåkula har nog tittat på fel ställe är jag rädd.

//Waern
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp