Bukefalos 28 år!

Katt i lägenhet

Smurfoff

Trådstartare
Kollar efter en omplaceringskatt då jag vill ha en äldre. Har ev hittat en birma på 3 år. En kastrat.

Nu till min fråga. Kan en katt trivas i en mindre lägenhet? Bor i en 1a på 26 kvadrat men den är bra planerad. Och har stor balkong. och rymliga utrymmen, inga trånga rum.

Behöver man ha ett klösträd? Tänkte isåfall köpa en sån från golv till tak och sätta upp i en hörna.

Sen har jag två små hundar. Som är väldigt lugna och vana vid katter. Djuren kommer bara va ensamma medans jag är på jobb. (jobbar 4-5 timmars pass)

Luktar kattlådan mycket om man har den i badrummet? Kommer ha en låda med tak. Är dock orolig att hundarna ska gå in och smaska i sig kattbajs.. Men har en barngrind till toan så katten kan väll hoppa över den för att komma in?
 
Klösträd eller klöspelare är bra att ha. Många katter gillar att klättra, ligga i hängpåsarna eller husen som finns på de flesta klösträden. Du behöver ju inte köpa det största som finns innan du vet om katten uppskattar det. T.ex. är min ena katt helt ointresserad av allt vad klösträd är. Han skulle aldrig få för sig att hoppa upp i en. Den andra katten älskar det.

Kan inte svara på om lådan kan börja lukta för att den står i badrummet, där det är lättare för fukt. Annars beror det väl på vad för strömaterial du har och mängden på det. Ju större mängd, ju mindre lukt. Om du dessutom mockar ur lådan ett par gånger om dagen (eller så fort katten varit där) så underlättar det.

Jag hade nog hellre satt en kattlucka i dörren än använt en barngrind i så fall. Eller skaffa en mindre katt som kanske kan klämma sig igenom stängerna? Vet inte hur tillförlitligt det är att katten hoppar över grinden, eller om den hellre sätter sig någon annanstans för att den inte hittar/kan ta sig till lådan.
 
Katter tänker inte i kvadratmeter så det som är välplanerat för en människa kan vara uselt för en katt och vice versa.

Det viktiga är att det finns variation: liggplatser på olika ställen, klättermöjligheter på olika ställen, "smygmöjligheter" (tex runt och bakom möbler, genom tunnlar mm). Är man kreativ kan man få ett hem som är "stort" för en katt utan att ha några ytor att spela på. Hyllor uppe vid taket tex, gömställen under möbler och liknande. Desto viktigare om det finns hundar, så att katten alltid vet att den kan vara ifred om den vill.

Jag hade varit seriöst orolig för en katt som inte enkelt tar sig över en barngrind, men jag har å andra sidan en väldigt atletisk ras och det man får vara orolig för här är att de sitter ovanpå dörrarna.
 
Jag hade varit seriöst orolig för en katt som inte enkelt tar sig över en barngrind, men jag har å andra sidan en väldigt atletisk ras och det man får vara orolig för här är att de sitter ovanpå dörrarna.

+ Mallju

Håller med. Min ena katt hade tagit sig över på andra sidan på ett eller annat vis, men han är liten och uppfinningsrik. Den andra katten hade inte ens försökt. Jag hade inte vågat chansa med en barngrind, bättre att försöka lösa det på annat sätt. Vill förövrigt förtydliga i mitt inlägg ovan att jag inte menade att katten skulle klämma sig mellan stängerna, utan vara så pass liten att den kan gå mellan obehindrat.
Vad gäller hundarna så kan man väl lära dom att låta bli lådan?
 
Kattlucka i dörren går inte då hundarna är mindre än en katt :) JAg vet ju inte om hundarna käkar kattbajs. MEn har erfarenhet av att mina fd stora hundar gjorde det ibland. Därav jag får komma upp med en plan om mina småhundar går in och ska käka. Men är ju inte säkert dem gör de.

Vad tycker ni? Är det bättre att ta en lite äldre katt som är lugn? Eller kan det funka lika bra med en kattunge?
 
Menar du pga. hundarna? Jag hade försökt få tag i en hundvan katt oavsett om det är kattunge eller en vuxen, men tror att kattungar snabbare vänjer sig.

Det finns väl kattlucka med chip, som läser av och registrerar din katt så endast den kan använda kattluckan. Vet inte vad du ska göra annars, om hundarna är mindre än katten så borde de kunna komma in i alla kattens utrymmen också. Ha kattlådan i en öppen låda så katten tar sig in i den ovanifrån, eller sätt lådan lite högre upp än golvnivå?
 
Jag personligen skulle inte ha två hundar och en katt på 26 kvm, känns som att det snabbt kan bli ofräscht..
 
Jag har haft katt på 25 kvm. Det funkade bra eftersom den katten behöver mer yta på höjden än på bredden om man säger så ;) Jag hade alltså flera hyllor, klösträd och möbler som hon kunde hoppa, klättra och busa på. Men jag skulle inte vilja ha mer än en katt på den ytan för det är väldigt litet. Katten måste ju ha chans att få sin egentid också ifrån hundarna och det kanske kan bli svårt om det är små hundar?
 
Har mycket hyllor i lägenheten som hundarna ej kommer upp på. Och skulle isåfall ha ett stort klösträd från golv till tak.
 
Ja, men jag tycker ändå att det är litet för så många djur.
Jag vill jättegärna ha ytterligare en katt, dvs tre stycken, men är tveksam pga hur vi bor, och då bor vi på dryga 80 kvm (stort och luftigt, med bl.a. en 180cm hög klösmöbel).

Angående kattlådan så är min ena katt superrenlig, medan min andra gärna krafsar bajset ur lådan och beter sig som en riktig gris emellanåt, sen han flyttade in kan det lukta överjävligt när man kommer hem efter jobbet - Det hade jag aldrig vart med om innan :wtf:
 
Om du får en sådan katt jag har som inte är överförtjust i höjder, så har katten ingenstans att komma undan hundarna då? Det är kanske något du får se över om du skaffar katt trots allt.
 
Det är för litet, i synnerhet som där finns två djur till. En katt som hålls inne behöver få röra på sig på mer än 26 kvm, hur mycket man än bygger åt den.
 
Det är för litet, i synnerhet som där finns två djur till. En katt som hålls inne behöver få röra på sig på mer än 26 kvm, hur mycket man än bygger åt den.

Det finns ju flera sätt att komma åt rörelsebehovet. När jag och Hanoo bodde på 30 kvm var vi ute på promenad varje dag under rätt del av halvåret, och lekte jage i korridorer och trappor under vintern. Jag vågar nog säga att han fick mycket mer fysisk aktivitet än många andra katter jag känner i stora hus (vilket ju helt enkelt beror på att en hel del katter är oerhört lata och inte rör sig alls om man inte aktivt motiverar dem).

Dock är jag också skeptisk till många djur på liten yta. Även om de kommer överens är det ett stressmoment.
 
Säger som flera andra; för trångt för tre djur. Men ska du trots allt skaffa en katt så skaffa en kattunge eller hundvan.
 
ute på promenad varje dag under rätt del av halvåret, och lekte jage i korridorer och trappor under vintern. Jag vågar nog säga att han fick mycket mer fysisk aktivitet än många andra katter jag känner i stora hus (vilket ju helt enkelt beror på att en hel del katter är oerhört lata och inte rör sig alls om man inte aktivt motiverar dem).

Så gjorde jag också med mina när vi bodde i lägenhet. Ute på "promenad" (de gick lösa och vi gick in igen när jag ropade på dem) dagligen och sen var det trappan och långa källargången till tvättstuga, förråd och liknande vi busade runt på när de inte ville vara ute.
 
@mandalaki
Kan inte du komma och berätta det för mina djur? De tycker hemskt synd om sig själva allt som oftast. Jag har försökt förklara det där med medfödda privilegier och snäv världsbild, men de vill verkligen inte lyssna. :banghead:
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
923
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Beet
·
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 349
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp