Bukefalos 28 år!

Rätt förutsättningar för att skaffa katt?

Cocos

Trådstartare
Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry:
Blir ingen ny hund av olika anledningar.
Har länge länge velat ha katt, haft katt när jag va yngre.
Grejen är den att jag som många andra jobbar, jag är borta 8 timmar 3 vardagar samt 6 timmar varannan lördag. Sen blir det ju några timmar utöver det när man handlar och sånt samt att jag har en dotter på 2 år som gärna går en sväng till parken en stund varje dag vi är lediga.
Just nu bor vi i en 1:a på 48 kvm med balkong.
Kommer inom 6 månader flytta till en 2:a på 56kvm med balkong.
Är jag elak som tänker att en eller två katter kan trivas hos oss? Jag kommer isf sätta upp hyllor de kan klättra på, näta in balkongen samt erbjuda koppelpromenader nån gång i veckan.
Jag vill att mina djur ska trivas och må bra så är rädd att ytan är för liten samt att den kommer känna sig ensam :crazy:
Samt att jag tänker att katten/katterna kommer ogilla att flytta.. Å andra sidan kommer vi bo i nästa lägenhet i många många år så det handlar bara om 1 flytt.
Vad säger ni?
Ska jag köpa råttor eller en kanin ist :cool:
 
Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry:
Blir ingen ny hund av olika anledningar.
Har länge länge velat ha katt, haft katt när jag va yngre.
Grejen är den att jag som många andra jobbar, jag är borta 8 timmar 3 vardagar samt 6 timmar varannan lördag. Sen blir det ju några timmar utöver det när man handlar och sånt samt att jag har en dotter på 2 år som gärna går en sväng till parken en stund varje dag vi är lediga.
Just nu bor vi i en 1:a på 48 kvm med balkong.
Kommer inom 6 månader flytta till en 2:a på 56kvm med balkong.
Är jag elak som tänker att en eller två katter kan trivas hos oss? Jag kommer isf sätta upp hyllor de kan klättra på, näta in balkongen samt erbjuda koppelpromenader nån gång i veckan.
Jag vill att mina djur ska trivas och må bra så är rädd att ytan är för liten samt att den kommer känna sig ensam :crazy:
Samt att jag tänker att katten/katterna kommer ogilla att flytta.. Å andra sidan kommer vi bo i nästa lägenhet i många många år så det handlar bara om 1 flytt.
Vad säger ni?
Ska jag köpa råttor eller en kanin ist :cool:


Visst kan du skaffa katt!

Hör med katthemmen om de har två lugna katter som skulle trivas med mindre barn i familjen - alternativt titta på SVERAKs rassammanfattningar och sök en lugnare ras som trivs som innekatt.
 
Det finns ju olika raser med olika behov. Så kolla efter lata katter. Min kompis föder upp brittiskt korthår och de skulle lätt kunna bo sådär. De är rätt bekväma av sig och gillar att softa. Kanske har du en balkong du kan näta in så blir det ju lite spännande för katterna att kika där.
 
Det finns ju olika raser med olika behov. Så kolla efter lata katter. Min kompis föder upp brittiskt korthår och de skulle lätt kunna bo sådär. De är rätt bekväma av sig och gillar att softa. Kanske har du en balkong du kan näta in så blir det ju lite spännande för katterna att kika där.

Varje gång jag läser något sånt där om britter så känner jag bara O_o. Så blir det när de enda britter man känner till är @MissFidelis. :D
 
Orientaler/siameser är visserligen allt annat än lugna men alla jag känt har älskat barn och tycker om sällskap, är intelligenta och ganska "hundaktiga" i sitt sätt, har en lättskött päls och hårar inte så mycket, jag har heller aldrig upplevt dem som speciellt pratiga men det är kanske om de är ensamma utan kattkompis? Mina kommer på inkallning, jag har haft de som apporterar, följt med på prommenader, de gillar att sova tillsammans och med två så har de både sällskap och lekkamrat.

Jag har flyttat runt med mina katter både permanent och när jag åker bort och hälsar på hos släkten och det har aldrig varit något problem. De är väldigt anpassningsbara och mina är riktiga soffpotatisar när de inte röjer runt med varandra. :)
 
Jag tror att de flesta raser funkar. Jag tycker det är bra om man har golvyta för britter eftersom dom gärna springer runt på golvet. Tyst @Tassetass :cool:
Jag har utöver britterna en devon och hon är överallt. Så ska man ha en ras av "clownsort" så få man räkna med att inte få ha nått ifred. Någonsin. Men kul är hon :love:
 
Jag instämmer med @Mia_R kat 4/korthår katter trivs förträffligt som innekatter (de säljs ofta som enbart innekatter, gärna med koppelpromenader). De är ofta mycket sociala och gillar barn. Om du köper två så brukar de ha otroligt roligt tillsammans. En 2:a på 56 är mer än nog. Bara du bygger på höjden, orientaler/korthår är riktiga klätterapor.

Jag kan rekommendera en eller två rejäla bra klätterträd som tex Kattens No 1 eller Petfun golvträd.

Själv är jag helt burmafrälst! :D glada, livliga, positiva vara-med-överallt katter med världens mest lättskötta päls - se Snacktråden. De betraktas dessutom som den mest 'hundlika' av kattraserna. Det finns andra ljuvliga korthårs raser, siames, abby och somali (samma ras men lång och korthåriga) russian blue, ociat osv. Jag skulle gå på en kattutställning, kolla in olika raser, prata med utställarna, även om de alla kommer att försöka övertala dig att just deras ras är den bästa!

Lycka till och du vet att foton är obligatoriskt när det flyttar in en liten hos er :D
 
Jag har ragdoll, de håller sig lågt och är softa - men det är ganska livligt om man har en kattunge - även om det är en ragdoll... Bebis (14 veckor) har stökat i timmar nu på förmiddagen. (Tanten har hakat på typ halva tiden i alla fall.)
 
Svarar allmänt!
Jag har kollat på just brittisk korthår, dock tror jag att jag personlighetsmässigt passar bättre med nån lite piggare ras. Min dotter är väldigt väldigt snäll mot djur, hon har aldrig tjuvnypit hunden, dragit i svansen eller nått sånt.
Balkongen kommer självklart nätas in så katten kan hänga där!
De raser jag träffat samt gillat är sphynx, cornish Rex , siames, oriental, abessinier och perser, perser är dock inget jag kommer välja pga häloproblematiken.
 
Orientaler/siameser är visserligen allt annat än lugna men alla jag känt har älskat barn och tycker om sällskap, är intelligenta och ganska "hundaktiga" i sitt sätt, har en lättskött päls och hårar inte så mycket, jag har heller aldrig upplevt dem som speciellt pratiga men det är kanske om de är ensamma utan kattkompis? Mina kommer på inkallning, jag har haft de som apporterar, följt med på prommenader, de gillar att sova tillsammans och med två så har de både sällskap och lekkamrat.

Jag har flyttat runt med mina katter både permanent och när jag åker bort och hälsar på hos släkten och det har aldrig varit något problem. De är väldigt anpassningsbara och mina är riktiga soffpotatisar när de inte röjer runt med varandra. :)

Just att de är vädligt sociala, gillar barn samt gillar att klättra är till min fördel känner jag!
Oavsett kommer det bli två katter, så slipper man tänka på att den stackaren sitter helt ensam när man inte är hemma.
 
Då kommer följdfrågor! Jag hade ju katt förut, fick henne när jag va rätt liten så minns inte riktigt kattungetiden.. Hur är kattungar förutom sjövilda? Kan man lämna fom ensamma? Det känns liksom inte bra.. Jag kollar mest efter äldre omplaceringar och undrar om nån har några värdefulla tips på saker man bör tänka på? Typ sätta deras toalettlåda på "samma ställe" fom är vana vid tex på toaletten? Eller andra saker som underlättar för en katt när de byter hem?
 
Varje gång jag läser något sånt där om britter så känner jag bara O_o. Så blir det när de enda britter man känner till är @MissFidelis. :D


Alltså... jag har ju två britter.

En liten räddhare som pratar hela tiden, klättrar i bokhyllan, och lätt jagar upp sig. En konstnärssjäl. Slank, kelig, en del temprament. Kring 4 kilo. Svartpadda.

En stadig och bestämd, som vill gå ut på äventyr. Kommenderar närmsta människa att sätta på kranvattnet, går rätt fram och klappar till rottweilergrannen på näsan. Undersökande och modig. 5,7 kilo. Choklad.

Samma ålder, samma kön, båda kastrerade, båda från seriösa katterier och väl omskötta hela livet. Tänk så olika det kan bli! :D
 
Svarar allmänt!
Jag har kollat på just brittisk korthår, dock tror jag att jag personlighetsmässigt passar bättre med nån lite piggare ras. Min dotter är väldigt väldigt snäll mot djur, hon har aldrig tjuvnypit hunden, dragit i svansen eller nått sånt.
Balkongen kommer självklart nätas in så katten kan hänga där!
De raser jag träffat samt gillat är sphynx, cornish Rex , siames, oriental, abessinier och perser, perser är dock inget jag kommer välja pga häloproblematiken.

Devon då? Jag gillar rexarna generellt.

Kul annars att du blandar oriental, rex och siames --- med perser? ;) Där har du ju en slö katt om något. "Lugna" brukar klassa perser, exotic, britt, birma, och ragdoll. Sedan finns mellannivåmissarna som skogis, maine coon osv, och sist de speedade orientalerna och gänget i den änden av skalan.

Ang kattungar så skaffa en liten låda till att börja med som de kommer i bekvämt. Kattungemat. Skojsiga pingelbollar och lite leksaker. Jag lämnade min första ganska tidigt, hon låg och sov bara. Testa att gå ifrån en liten stund och utöka. Det är verkligen inte som att ensamhetsträna en valp, går mycket mycket fortare.
 
Då kommer följdfrågor! Jag hade ju katt förut, fick henne när jag va rätt liten så minns inte riktigt kattungetiden.. Hur är kattungar förutom sjövilda? Kan man lämna fom ensamma? Det känns liksom inte bra.. Jag kollar mest efter äldre omplaceringar och undrar om nån har några värdefulla tips på saker man bör tänka på? Typ sätta deras toalettlåda på "samma ställe" fom är vana vid tex på toaletten? Eller andra saker som underlättar för en katt när de byter hem?

Kattungar är söta, sedan kommer de in i slyngelåldern, får ADHD och särskilt om de är av en mer livlig ras, kan bli nästan outhärdliga, med tuggande av sladdar, hängande i gardiner, vansinnesrace hela natten, ljudligt klagande över allt, för att inte tala om behov av matte att bli kåldom för att undvika vassa tänder och skarpa klor :crazy: Och, alltid extra roligt, pussel i tusen bitar av post, särskilt räkningar och andra viktiga brev!

Jag är en stor förespråkare av vuxenkatt omplacering. Du vet precis vad du får, om det är en raskatt vet du att de skannats och är friska och sunda. Du vet också aktivitetsnivån. Barn och kattungar har ibland svårare att komma överens än en en vuxen katt och ett barn, särskilt om katten redan är van vid barn. Kattungar kan det vara lite iffy ibland att lämna ensamma - viktigt att kattsäkra hemmet. En vuxen katt går och lägger sig och sover så den kan vara riktigt gosnödig och lekglad när matte kommer hem! :grin:

Fö samma kattströ och mat som i tidigare hemmet. Gärna en leksak eller två + filt eller liknande med bekanta dofter. Klätterträd. Undvik stängda lådor, vissa katter gillar dem inte alls. Det brukar rekommenderas en låda mer än du har katter, dvs en katt, två lådor, två katter tre lådor osv.

Tar du två katter från olika hem, försök ta hem dem så nära i tid som möjligt så att ingen av dem har hunnit skapa sitt revir redan. Många korthår är otroligt sociala så det brukar bli mer okomplicerat att introducera dem.
 
Devon då? Jag gillar rexarna generellt.

Kul annars att du blandar oriental, rex och siames --- med perser? ;) Där har du ju en slö katt om något. "Lugna" brukar klassa perser, exotic, britt, birma, och ragdoll. Sedan finns mellannivåmissarna som skogis, maine coon osv, och sist de speedade orientalerna och gänget i den änden av skalan.

Ang kattungar så skaffa en liten låda till att börja med som de kommer i bekvämt. Kattungemat. Skojsiga pingelbollar och lite leksaker. Jag lämnade min första ganska tidigt, hon låg och sov bara. Testa att gå ifrån en liten stund och utöka. Det är verkligen inte som att ensamhetsträna en valp, går mycket mycket fortare.

Devon är absolut intressanta! Men jag har fattat det som att devon och cornish endast skiljer sig i utseende på huvudet typ? Eller har jag läst på dåligt :o
Ja alltså persern kommer sig av att jag hade en pojkvän när jag va yngre vars mamma hade typ 6 st perser och de är ju bara såååå härliga :love:
Men de lite sportigare raserna passar mig egentligen bättre personlighetsmässigt, jag vill gärna kunna klickerträna katterna och ställer mig tveksam till att en perser går med på det :o
Bra att de är lättare att ensamståande än katter! Tror dock jag framförallt ska kolla efter äldre omplacering iaf i förstahand!

Kattungar är söta, sedan kommer de in i slyngelåldern, får ADHD och särskilt om de är av en mer livlig ras, kan bli nästan outhärdliga, med tuggande av sladdar, hängande i gardiner, vansinnesrace hela natten, ljudligt klagande över allt, för att inte tala om behov av matte att bli kåldom för att undvika vassa tänder och skarpa klor :crazy: Och, alltid extra roligt, pussel i tusen bitar av post, särskilt räkningar och andra viktiga brev!

Jag är en stor förespråkare av vuxenkatt omplacering. Du vet precis vad du får, om det är en raskatt vet du att de skannats och är friska och sunda. Du vet också aktivitetsnivån. Barn och kattungar har ibland svårare att komma överens än en en vuxen katt och ett barn, särskilt om katten redan är van vid barn. Kattungar kan det vara lite iffy ibland att lämna ensamma - viktigt att kattsäkra hemmet. En vuxen katt går och lägger sig och sover så den kan vara riktigt gosnödig och lekglad när matte kommer hem! :grin:

Fö samma kattströ och mat som i tidigare hemmet. Gärna en leksak eller två + filt eller liknande med bekanta dofter. Klätterträd. Undvik stängda lådor, vissa katter gillar dem inte alls. Det brukar rekommenderas en låda mer än du har katter, dvs en katt, två lådor, två katter tre lådor osv.

Tar du två katter från olika hem, försök ta hem dem så nära i tid som möjligt så att ingen av dem har hunnit skapa sitt revir redan. Många korthår är otroligt sociala så det brukar bli mer okomplicerat att introducera dem.

Riktigt bra tips! Tackar så mycket :)
Det är ungefär så jag tänkt med lådor och att man tar med en filt och sånt från det förra hemmet.
Jag kommer framförallt leta omplaceringar men det är lättare sagt än gjort.. Mejlat typ 10 st men bara 1 har svarat :meh:
 
På det stora hela är cornish och devon ganska lika, även om de som känner dem väl kan peka på skillnader. Men jag skulle säga att de är på samma våglängd i alla fall. :) Har du Facebook? Det finns en grupp som heter " Rexar - köp, sälj, omplacera, fodervärd och avelshanar".
 
På det stora hela är cornish och devon ganska lika, även om de som känner dem väl kan peka på skillnader. Men jag skulle säga att de är på samma våglängd i alla fall. :) Har du Facebook? Det finns en grupp som heter " Rexar - köp, sälj, omplacera, fodervärd och avelshanar".

Då lär jag iaf inte märka nån skillnad :D
Den gruppen ska jag genast gå med i :love:
 
Det är problemet, omplaceringar av raskatter går snabbt. Jag vet att i min ras så försvinner eventuella omplaceringsannonser snabbt som attan! Om du kontaktar uppfödare, fråga om de känner någon annan som är intresserad av att omplacera.
 
Det är problemet, omplaceringar av raskatter går snabbt. Jag vet att i min ras så försvinner eventuella omplaceringsannonser snabbt som attan! Om du kontaktar uppfödare, fråga om de känner någon annan som är intresserad av att omplacera.

Tack för tipset! De flesta verkar försvinna fort som du säger.. Men flera svarar på första mejlet och sen bara tystnad :down:
Man kankde måste skriva att man hämtar katten samma dag typ känns det som.. Jag skriver alltid att jag gärna träffar katten innan jag bestämmer mig..
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 505
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Beet
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp