Katt räddar barn från anfallande hund

Pazuzu

Trådstartare
Gissar att det inte bara är jag som sett videoklippet på den fantastiska katten som räddar familjens pojke från en anfallande hund, men jag måste dela med mig av det till de som inte redan sett det. :)

http://www.svt.se/nyheter/hjaltekatt-raddar-pojke-fran-hundattack

"Katten Tara från Bakersfield i Kalifornien har fått hjältestatus efter att hon räddat 4-årige Jeremy Triantafilo från att bli allvarligt skadad när grannens hund plötsligt attackerade.

Jeremy, som lider av autism, cyklade som vanligt på garageuppfarten när grannens hund plötsligt kom springande och började bita honom. Allt skedde väldigt snabbt när Jeremy kastades av cykeln och övermannades av den ilskna hunden. Men då kom familjens katt Tara till undsättning.

– Hon rusar fram, kastar sig över hunden och jagar iväg den. Därefter vänder hon om och kollar hur det gått för Jeremy. Hon är min hjälte, säger Jeremys mamma Erica Triantafilo.

Succé på nätet
Filmen, som togs av familjens övervakningskameror, har blivit en succé på nätet och delas nu flitigt i social medier. För Jeremy gick det relativt bra. Men han fick sy tio stygn och har lite ont i ärren.

– Han är min fantastiska pojke. Han blev väldigt upprörd när hunden bet honom, säger Erica.

Det var Jeremys pappa Roger Triantafilo som lade upp filmen på You Tube.

– Varken jag eller polisen som kom hade någonsin sett en katt göra något liknande, säger han.

Lång historia tillsammans
Tara och familjen Triantafilo har en lång historia tillsammans. Tara följde efter Erica och Roger från en park för sex år sedan. Därefter blev hon deras.

– Jag sade till Erica att om hon följer oss hela vägen hem så behåller vi henne, säger Roger.

Tara får nu lite extra kärlek hemmavid. Men frågan är hur man tackar en liten katt.

– Hon har gjort sig förtjänt av lax resten av året, kanske resten av livet, säger Roger Triantafilo och skrattar.

Jeremy själv är säger utan tvekan:

– Tara är min hjälte."



Något som slog mig var att det kanske var reviret han försvarade egentligen? Någon som upplevt något liknande någon gång?
 
Men åh vad fint :love: Men visst, det kan mycket väl vara reviret hon försvarade. Pappas förra katt försvarade sitt revir till max, gud nåde den stackars hund som gick förbi på hennes trottoar :devil: Men det som uppmärksammar händelsen du länkar till är väl också att katten tycks ha sprungit tillbaka för att se hur det var med pojken.

Även om katten bara ville få bort hunden från hennes revir eller om hon ville rädda en familjemedlem så smälter mitt hjärta lite när jag ser det :love:
 
Säkert någon form av revirförsvar men jisses vad hunden attackerade.

Nu såg det ut som om det var ett litet hack i filmen just där så det kan ju hänt något men det såg ju ut som om hunden attackerade omedelbart utan anledning och väldigt aggressivt.

Inte ens när min hund rök ihop med sin värsta fiende var det så intensivt och aggressivt.
 
Men hjälp mig vilken fin katt, men också vilken hund! Den ser ju ut att bara tripp fram lugnt till pojken först och sen bara gå totalt loss, man kan undra vad som hände med den efter det här? Men vilken katt! Den verkligen kroppstacklar ju hunden i full fart och jagar efter den men det häftigaste är ju hur den springer tillbaka till pojken för att försvara och vakta honom! Fick faktiskt gåshud och en lite tår i ögat :)
Sen tittade jag på mina slappa hårbollar som låg medvetslösa i fönstret i solen och undrade om dom gjort samma sak haha...
 
Men hjälp mig vilken fin katt, men också vilken hund! Den ser ju ut att bara tripp fram lugnt till pojken först och sen bara gå totalt loss, man kan undra vad som hände med den efter det här? Men vilken katt! Den verkligen kroppstacklar ju hunden i full fart och jagar efter den men det häftigaste är ju hur den springer tillbaka till pojken för att försvara och vakta honom! Fick faktiskt gåshud och en lite tår i ögat :)
Sen tittade jag på mina slappa hårbollar som låg medvetslösa i fönstret i solen och undrade om dom gjort samma sak haha...

Är hotet tillräckligt stort är jag säker på att även dina katter skulle attackera. ;)
 
Helt underbar film.

Min gamla hona försvarade mamma/"sitt" hus på landet mot mammas kusin som var på besök.. Ställde sig mella mamma och besöket, sköt rygg och spotta och fräste... :love:
Min älskade lilla 2,5kg rex belv västa monstret, och mammas kusin vågade inte riktigt gå in.. :D
 
Jag såg den igår och blev riktigt rörd jag också :o

Hunden såg nästan ut som att den tyckte att barnets rörelser liknade ett bytes rörelser och därför anföll :( Jag undrar om den har uppvisat såna tendenser innan och ändå lät ägarna den vara lös eller om det var plötsligt :crazy:

Men för att fokusera på det positiva; Woohoo! Vilken helkroppstackling! :eek::cool::love:
Håller med om att det var nog försvar av reviret, men ingår inte människorna i en katts revir? Liksom "min människa! :mad:" :D Och så verkar hon ha valt sina människor :love:
Jag tror nog att den katten såg pojken lite som sin unge också och därför återvände så snabbt till sitt eget revir för att kunna vakta "sin" unge, jag får rysningar! :love:

Blir inte ett dugg förvånad att den var fd hemlös, stackars de hundar som hade mött henne då! :o:D
 
Hundens beteende blir nästan ännu läskigare när man ser klippet som finns upplagt här:

http://globalnews.ca/video/1335115/tara-the-cat-save-boy-from-dog-attack
Ja på den filmen så såg man ju tydligt att hunden siktat in sig på pojken redan från andra sidan bilen (hunden tittade ju under bilen bl.a.).

Undra vad det var som utlöste det hela? Det verkade ju inte som om hunden visat liknande tendenser förr (men jag kan ha missat något dom sa på filmen, är full rulle med tre små barn här).
Tyckte inte det "bara" var ett aggressivt beteende utan mer som om hunden gick på jakt.
De gånger jag har sett hundar hoppa på människor så har det varit aggressivitet bakom och då har beteendet varit lite annorlunda.

Kan hunden vara sjuk, tex tumör?

Det närmaste det beteendet som hunden hade är det som grannens katt uppvisade när hon fick syn på en skadad fågel som låg och sprattlade nedanför ett fönster som fågeln flugit in i.

Kan det vara kombinationen cykel+pojke som triggade hunden?

Om jag förstod det rätt så skulle hunden tas bort. Finns ju inget annat alternativ efter ett sådant beteende.
 
Hunden är ju grannens, den kanske hade onda ögat på pojken sedan tidigare. Pojken har autism och har kanske betett sig på ett sätt som hunden inte förstår.

Eller så kanske den faktiskt ville leka, den är bara åtta månader. Leker inte hundar när de drar iväg med något sådär?

Jag ursäktar dock inte hunden, den ska avlivas enligt filmen vilket jag tycker verkar helt rätt. Den är helt klart inte pålitlig.
 
Ang katten: Vilken lyckad attack! Tror som er att det var pga revir.Är inte heller helt ovanligt med hundattackerande katter heller.
En riktigt rädd-rasande katthona som försvarar sina ungar och som känner sig trängd är inte att leka med.(tror dock inte katten såg pojken som sin unge..)

Ang hunden:Nu verkar det vara lite klipp och hack i filmen,men Det såg helt klart ut som att den hade cykeln/pojken i sikte. Det känns som den måste varit sjuk. tycker först inte den såg ut som var agresiv/att det var pga det som utlöste attacken

. Mer som den såg ett byte precis när den kom fram, det som hände,såg nästan precis som hände min bc då den var bara 10 veckor,en löshund (säg när inte det händer när man kommer till stan .....)kom fram då vi var i stan och skulle miljöträna den, och innan nån hann reagera så kom hunden runt hörnet och helt plötsligt blev vår valp biten, ruskad och iväg dragen/släpad. Den fick sys men är ok idag obrydd av hundar + har väldigt stabilt psyke för sin ras.men den andra hunden hade nån tumör och blev avlivad.
 
Ja nu när man fick se mer av filmen så ser man tydligt att hunden smyger på pojken redan från andra sidan bilen, det ser ut som att den reagerar på hur han rör sig och därefter går in i nåt lek/attack-mode.
Man kan ju undra just om ägarna var medvetna om att den hade ett sånt beteende eller nåt som indikerade att den var våldsamt lekfull/bara våldsam och varför låter man sin hund springa vind för våg oavsett?
 
Är tyvärr inte ovanligt med katter som flyger på hundar.
Får ideligen ha uppsikt efter lösa katter för att kunna jaga bort dem eller lyfta upp hunden i famnen för att undvika att de flyger på honom. Nu är min hund dock liten, mindre än alla vuxna katter jag träffat och triggar nog jakt.

Dock så vet jag stora hundar som blivit attackerade (och skadade). Bland annat en dobermann som blev påflugen av en katt under en promenad och sedan dess, förståeligt, är absolut livrädd för katter.

I detta fallet var det dock såklart tur att de lät katten springa lös vind för våg och katten flög på hunden...
 
Hunden är ju grannens, den kanske hade onda ögat på pojken sedan tidigare. Pojken har autism och har kanske betett sig på ett sätt som hunden inte förstår.

Eller så kanske den faktiskt ville leka, den är bara åtta månader. Leker inte hundar när de drar iväg med något sådär?

Jag ursäktar dock inte hunden, den ska avlivas enligt filmen vilket jag tycker verkar helt rätt. Den är helt klart inte pålitlig.

Med tanke på vilka bettskador det blev på de få sekunder hunden drog i pojken så handlade det garanterat inte om lek. Hundar leker visserligen på sätt som kan se våldsamma ut och visst kan de dra och slita i varandra - folk undrar ibland om mina håller på att döda varandra - men aldrig att de ens har en skråma. Hundar är inte så korkade att de inte ser skillnad på ett dött föremål som man kan dra i hur som helst och en levande varelse.
 
Man kan ju undra just om ägarna var medvetna om att den hade ett sånt beteende eller nåt som indikerade att den var våldsamt lekfull/bara våldsam och varför låter man sin hund springa vind för våg oavsett?

Hade den inte rymt? Vad jag förstått så var det en blandras med chow chow och den rasen verkar ha ett helt annat rykte i USA än här, där den framför allt är en trevlig sällskapshund. Där räknas den som en av de mest aggressiva raserna och man kan till och med få högre försäkring om man äger en chow chow pga av risken att den skulle bita någon(!).
 
Med tanke på vilka bettskador det blev på de få sekunder hunden drog i pojken så handlade det garanterat inte om lek. Hundar leker visserligen på sätt som kan se våldsamma ut och visst kan de dra och slita i varandra - folk undrar ibland om mina håller på att döda varandra - men aldrig att de ens har en skråma. Hundar är inte så korkade att de inte ser skillnad på ett dött föremål som man kan dra i hur som helst och en levande varelse.
Mina kan också låta som två kamphundar när de leker och de kan vara ganska så på varandra men aldrig att de har några skador bortsett från något ytligt skrubbsår.

Att hunden så tydligt behandlade pojken som ett bytesdjur är det som jag tycker är så skrämmande.

Inte ens när jag sett poliser träna bovjakt med sina hundar så har det sett ut på detta vis. De hundarna har ju inte försökt äta upp "bovarna" som denna hunden på filmen såg ut att ha i tankarna.
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Raderad medlem 94602
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 965
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp