Katt räddar barn från anfallande hund

Hade den inte rymt? Vad jag förstått så var det en blandras med chow chow och den rasen verkar ha ett helt annat rykte i USA än här, där den framför allt är en trevlig sällskapshund. Där räknas den som en av de mest aggressiva raserna och man kan till och med få högre försäkring om man äger en chow chow pga av risken att den skulle bita någon(!).
Oj. Det var skillnad det. Fanns en här i byn för några år sedan. Världens goaste hund.

Tycker inte man ser dom så ofta annars (de är väl dom som har blå tunga?).
 
Jo, de har blå tunga. Jag stöter inte heller ofta på chowar men alla jag träffat har varit trevliga. Därför reagerade jag också när jag såg i olika djurprogram hur chowar/chowmixar t ex användes som vakthundar på skrotupplag och dylikt och hur de hanterades med stor försiktighet av exempelvis djurpoliser. Det är inte den bilden av rasen som jag har fått av svenska hundar även om jag vet att de ursprungligen använts som vakthundar.
 
Jo, de har blå tunga. Jag stöter inte heller ofta på chowar men alla jag träffat har varit trevliga. Därför reagerade jag också när jag såg i olika djurprogram hur chowar/chowmixar t ex användes som vakthundar på skrotupplag och dylikt och hur de hanterades med stor försiktighet av exempelvis djurpoliser. Det är inte den bilden av rasen som jag har fått av svenska hundar även om jag vet att de ursprungligen använts som vakthundar.
Jag tyckte mig höra att den var blandras med antingen labb eller golden, minns inte vilket.
 
Mammas chow, tålde inte ena granbarnet förut. Det har lugnat sig nu. Men barnet hade ett väldigt udda och svårläst kroppsspråk.
Inte så att hunden attackerade, men varnade kraftigt när barnet närmade sig.

Pappa som ansåg att chowen var mesig och aldrig skulle passa till vakthund. Fick ändra uppfatning när hans bror sov över. Brodern fick inte röra sig från trappan, förens mamma sade att det var okej. Eller brodern stannade då hunden varnade och ropade efter mamma.

Förra chowen. Gick inte att få ändra uppfattning. Tyckte hon inte om någon, kunde hon på sin höjd tolerera den. Efter intensiva övertalnings försök.

De må se beskedliga ut, men de har vildsvinsjägare i blodet. Och härstammar från lejon och björnar. Att träffa en i sällskap med matte och husse, eller på neutral mark. Säger inget om hur hunden är, när den beskyddar sitt revir och sin flock.

Angånde attackerande katter. När jag var liten, hade grannen en argsint hund, mot de som var på vägen utanför. Oftast var den väl instängd. En gång när syrran gick förbi var grinden inte stängd. Hunden gör utfall. Syrrans vita katt ser det och attackerar hunden. Som drar sig tillbacka.
 
Jag undrar om hunden helt enkelt var en produkt av dålig hundhållning. Är inte hundmänniska men har sett tillräckligt mycket Cesar Milan för att fundera över hur det är ställt i skallen på de hundägare som söker hans hjälp.

De har inte haft hund sedan pekingesern när de var barn, nu har de förälskat sig i en korsning av fyra kamphundraser på ett shelter och så tror de att hundens aktivitetsbehov är fyllt med hjälp av hela dagar på baksidans kvadratiska gräsplätt med höga murar och korta koppelpromenader morgon och kväll. Tro fan att hundarna blir galna.
 
Senast ändrad:
Katter är så enormt mycket tuffare än hundar när det gäller. I Grekland en gång brukade jag mata en hemlös honkatt som hade en bedårande kull ungar i en husruin nedanför där jag bodde.

När jag kom ner med mat en dag kom en stor hund av schäfertyp farande och ville också ha käk. Jag vågade inte ge mig på den - men det gjorde katten. Hon sköt rygg och förvandlade sig till en eldsprutande drake - och jagade bort hunden! Sedan fortsatte hon äta i lugn och ro.

Förmodligen vet hundarna precis hur ont det gör med kattklor i nosen. Och katterna har självförtroende som gränsar till hybris ;)
 
@mandalaki: Särbons kisse (må han vila i frid :() visste att han var störst, bäst och elakast! Även när han var gammal och heldöv regerade han över sina marker, de andra katterna i grannskapet vågade inte gå in på gården när Pelle var ute.

Vi var hundvakt över förra påsken åt en schäfer med någon bokstavskombination (hyperaktiv fast snäll) som absolut skulle leka med kisse. Kisse varnade och fräste, dum hund fattar inte och tillslut smack! Rak högertass över nosen. Hund fattade då att kisse inte ville leka :D
 
Katter är så enormt mycket tuffare än hundar när det gäller. I Grekland en gång brukade jag mata en hemlös honkatt som hade en bedårande kull ungar i en husruin nedanför där jag bodde.

När jag kom ner med mat en dag kom en stor hund av schäfertyp farande och ville också ha käk. Jag vågade inte ge mig på den - men det gjorde katten. Hon sköt rygg och förvandlade sig till en eldsprutande drake - och jagade bort hunden! Sedan fortsatte hon äta i lugn och ro.

Förmodligen vet hundarna precis hur ont det gör med kattklor i nosen. Och katterna har självförtroende som gränsar till hybris ;)

Hunden hade säkert stuckit om du hade burrat upp dig, börjat spotta och fräsa och studsa runt som en apa på amfetamin.:D

Katten jag har som avatar hade för vana att valla in kompisarnas rottweiler i ett hörn när hon var och hälsade på. Hunden satt vackert där i hörnet tills hon blev befriad eller katten fick tråkigt och gick och la sig.
 
Vi var hundvakt över förra påsken åt en schäfer med någon bokstavskombination (hyperaktiv fast snäll) som absolut skulle leka med kisse. Kisse varnade och fräste, dum hund fattar inte och tillslut smack! Rak högertass över nosen. Hund fattade då att kisse inte ville leka :D

Exakt :D

Men jag har sett en st bernhard med en kattunge en gång. Jag hade hjärtat i halsgropen men det var SÅ gulligt, de bara lekte.
 
Ja tur att katten var där! Så synd om pojken :(

Min ena katt som tyvärr gick bort i vintras skyddade mig mot både folk och hundar. Hon var en riktig enmans katt och bara jag kunde klappa och sköta om henne. Även utanför hennes revir.
Men om jag sa eller var med när hon träffade folk eller hundar så gick hon med på det :) Gick jag hemifrån så var jag tvungen att låsa då hon annars öppnade ytterdörren (Seeg) för att kunna följa efter mig. Hon kom också alltid springande till ytterdörren när jag kom hem.
 
Min gammelkatta, jagade både grannens schäfer och råbockar.
Hennes son har varit slagsmål med både räv och grävling (hans halvbror däremot är världens fegis så han fick nog bara färgen efter mamma :p)
 
Många tuffa katter i den här tråden. Isola är livrädd för hundar, vill minnas att hon gömde sig till och med när @Ainon hade med sig sin hund som då var stor som en apelsin. :D
 
När det gäller hundar vet jag faktiskt inte hur min Alice skulle reagera :o första gången en tyst liten vovve var nära tog hon ett par steg närmare men så började den skälla och då blev det en läskig "katt" som förde konstiga ljud för sig, dumma hund :p Men när hon ser dem genom fönstret tittar hon genast efter dem och vill komma närmare :love:

Annars visar hon tydligt att främmande människor är mycket läskigare än främmande djur (inklusive hundar) :angel: Jag blir lite nyfiken på hur hon skulle reagera, men känner ingen som jag litar på tillräckligt för att prova låta dem mötas :grin:
 
@Asko De är verkligen olika, de små liven. Isola älskar människor, hon kastar sig alltid ut i hallen när det ringer på dörren och alla nya människor ska inspekteras noga från topp till tå. :D
 
@Tassetass Låter härligt :love: Någon gång VILL jag ha en sådan katt :p Alice rusar bara för att kolla om det inte är någon hon känner för att sedan rusa ett par meter bort, hon vill ju vara med men LÄSKIGT :nailbiting::D
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Raderad medlem 94602
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 965
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp