Katt som blivit dement eller?

Bukefalos 30 år!

border_kelpie

Trådstartare
Hej!

Jag har en katthona hemma som jag inte riktigt vet om hon blivit dement eller något sådant. Ska såklart ringa veterinären imorgon men hon äter, dricker och går på lådan som vanligt.

Detta är en ssk katt som jag var jourhem till när hon och hennes syskon blev infångade. Så vet inte exakt ålder men hon var kattunge när de fångades, så troligtvis är hon 8 fyller 9 i år. Hon är såklart kastrerad och blev det ungt. Aldrig varit några problem med henne.
Vi har bott i vår lägenhet de senaste 6 åren och har alltid släppt ut henne på vår inhägnade uteplats minst 1 gång om dagen och det har aldrig varit några problem.
Men nu de senaste veckorna så har hon börjat skrika att hon vill gå ut nästan 24/7. Släpper då ibland ut henne och då går hon ut och sen in igen efter en stund. Står sen och skriker hon vill ut igen. Som att hon glömt hon varit ute.
Nu har det blivit så illa att hon börjat väcka mig för att vilja bli utsläppt under natten och inatt kom hon ca 10 gånger.
Detta har hon aldig under sitt liv gjort tidigare.
Hon har även börjat bli väldigt kelig och ska klättra, kela med mig hela tiden. Detta är också väldigt nytt, då hon annars inte varit så kelig. Alltid social men kommit kelat och sen gått iväg.

Kan katter bli dementa så ungt? Och hon kissar/bajsar i lådorna samt äter osv men skriker att hon vill ut hela tiden.

En annan sak är att hon har i hela sitt liv fått mjukmat kl 20. Aldrig varit ett problem det heller. Men nu är det som hon även glömmer det och vill jag ska ge mjukmat.

Inga stora saker men blir lite orolig :(.

Mvh matte till Ninja

Det skulle kunna vara värmebetingat. Det har ju svept in en enorm värmebölja senaste veckona. Min fröken ber om mer våtmat flera gånger om dagen (Hon äter våtmat med sås, vilket ger extra vätska, trots att hon har vatten i köket och för närvarande extraskål i sovrummet) och är i fullt bus nattetid (springer fram och tillbaka på gardinstången i sovrummet, varannan gång hoppar hon ner på skrivbordet och varannan gång ner i huvudet på mig i sängen) och håller sig gärna nära fläkten. På morgnarna ska hon trängas o gosa med mig i sängen in i det sista tills jag går upp.

Men känns det som väldigt udda beteende, ska du självklart ta det på allvar och rådfråga veterinär. Det är ändå du som känner DIN katt bäst.

<3

Vad jag vet kan katter bli dementa. Liknande som hundar blir. Det låter lite likt demens det du beskriver men kolla med veterinären. Just det där på natten sa min veterinär är ett tecken. Kanske urinvägsinfektion som kan göra de lite förvirrade också? Men beteendet verkar ju förändrat så bra att det kollas upp.

Hej!

Jag har en katthona hemma som jag inte riktigt vet om hon blivit dement eller något sådant. Ska såklart ringa veterinären imorgon men hon äter, dricker och går på lådan som vanligt.

Detta är en ssk katt som jag var jourhem till när hon och hennes syskon blev infångade. Så vet inte exakt ålder men hon var kattunge när de fångades, så troligtvis är hon 8 fyller 9 i år. Hon är såklart kastrerad och blev det ungt. Aldrig varit några problem med henne.
Vi har bott i vår lägenhet de senaste 6 åren och har alltid släppt ut henne på vår inhägnade uteplats minst 1 gång om dagen och det har aldrig varit några problem.
Men nu de senaste veckorna så har hon börjat skrika att hon vill gå ut nästan 24/7. Släpper då ibland ut henne och då går hon ut och sen in igen efter en stund. Står sen och skriker hon vill ut igen. Som att hon glömt hon varit ute.
Nu har det blivit så illa att hon börjat väcka mig för att vilja bli utsläppt under natten och inatt kom hon ca 10 gånger.
Detta har hon aldig under sitt liv gjort tidigare.
Hon har även börjat bli väldigt kelig och ska klättra, kela med mig hela tiden. Detta är också väldigt nytt, då hon annars inte varit så kelig. Alltid social men kommit kelat och sen gått iväg.

Kan katter bli dementa så ungt? Och hon kissar/bajsar i lådorna samt äter osv men skriker att hon vill ut hela tiden.

En annan sak är att hon har i hela sitt liv fått mjukmat kl 20. Aldrig varit ett problem det heller. Men nu är det som hon även glömmer det och vill jag ska ge mjukmat.

Inga stora saker men blir lite orolig :(.

Mvh matte till Ninja
Hur går det för er? <3

Väldigt likt det beteendet min katt fick när hon blev lite äldre, trodde också på demens, men det visade sig vara överaktiv sköldkörtel. Det gör att de får en oro i kroppen. Gå lätt att medicinera (medicinen är inte särskilt dyr heller) och katten blir helt som vanlig igen.

Sent svar men min 14åriga hona började skrika på nätterna, lyckades även "tappa bort" mig (i en etta) och bli orolig över det osv. Även blivit väldigt klängig. Efter nogrann utredning hos veterinär utan att annan anledning kunnat hittas bedömt som demens.

Med medicinering bättre

Sent svar men min 14åriga hona började skrika på nätterna, lyckades även "tappa bort" mig (i en etta) och bli orolig över det osv. Även blivit väldigt klängig. Efter nogrann utredning hos veterinär utan att annan anledning kunnat hittas bedömt som demens.

Med medicinering bättre
Får jag fråga vad det var för medicin ni fick?

Får jag fråga vad det var för medicin ni fick?
Bonqat. Vi fick en annan medicin först men den gick inte lura i henne och jag har inte tablett-slagsmål varje dag resten av livet med en katt. Så då fick vi prova bonqat. Det är ju egentligen inte tänkt att ge kontinuerligt men det finns eg inget som talar emot det förutom ev tillvänjning. Så hon får en väldigt liten mikrodos av det till natten (ett par droppar, jmf med normal dos 0.4 ml) och det verkar dämpa ångesten men inte påverka henne i övrigt. Jag får ge samma mikrodos även på morgonen med men har inte upplevt att det behövts.

I början var det uppföljningar med blodprov mm för att se dels så inget hände eller ett underliggande problem visade sig. Men numera är det bara årlig koll.

Bonqat. Vi fick en annan medicin först men den gick inte lura i henne och jag har inte tablett-slagsmål varje dag resten av livet med en katt. Så då fick vi prova bonqat. Det är ju egentligen inte tänkt att ge kontinuerligt men det finns eg inget som talar emot det förutom ev tillvänjning. Så hon får en väldigt liten mikrodos av det till natten (ett par droppar, jmf med normal dos 0.4 ml) och det verkar dämpa ångesten men inte påverka henne i övrigt. Jag får ge samma mikrodos även på morgonen med men har inte upplevt att det behövts.

I början var det uppföljningar med blodprov mm för att se dels så inget hände eller ett underliggande problem visade sig. Men numera är det bara årlig koll.
Tack för svar! Bra att veta att det fungerar för er. Jag har sett vissa tecken det senaste året på min katthona som är 16 år, men det har mest varit på sommaren när hon är ute mer som hon kommer in och skriker och letar efter sina människor, på vintern när hon är inne mer har hon slutat skrika (då har hon bättre koll på oss). I övrigt är jag så lyckosam att ha en frisk liten tant <3

Liknande trådar

• Beteendestörning
  • Äldre katt med artros, smärtlindring.
  • Ny katt, hur hantera den?
  • Lämplig kattras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat