Bukefalos 28 år!

Katt som för oväsen

gul_zebra

Trådstartare
Håller på bli galen på Göte. De senaste dagarna har han suttit på sin vanliga sittplats i fönstret och jamat. Inte litegrann utan hela jävla tiden. Så fort han sitter i sitt förbannade fönster så sitter han och jamar. Dra för persiennen går inte, då river han den istället.
Nu räcker det tydligen inte så utan det ska tydligen ske nattetid också. Jag bor i en etta så det går inte att komma undan skiten heller. Gick och la mig redo att däcka av sömntabletter men har istället ägnat natten åt att försöka få tyst på kattfan, det går inte att sova när han håller på. Har försökt stänga in honom i badrum och hall men nehejdå, då krafsar han på dörren istället. Inte så konstigt förvisso men vad fan... Jag är desperat, jag är så jävla frustrerad och utmattad att jag sitter och gråter, jag stryper kattfan snart. Hur får jag tyst på fanskapet?

Göte är drygt 1½ år gammal, kastrerades vid 5 månader. Det här har aldrig varit några problem förr annat än just persiennmässigt vilket löstes med att just lämna uppdraget så han fick titta ut även nattetid. Han är innekatt och har så alltid varit, får som mest gå ut på innätad altan. Förmodligen är det väl ut på altanen han vill men jag kan inte hålla på släppa ut honom i tid och otid såhär års och jag bor i en hyresrätt så jag kan inte sätta in en kattlucka hur som helst heller hur gärna jag än skulle vilja.

Snälla rara buke, hjälp mig få tyst på kattfan eller släng iaf hit en rohypnol eller nåt?
 
Hur sysselsätter du honom innan läggdags?

(Kan du sova med hörselkåpor så att du inte brakar ihop av sömnbrist tills problemet är löst?)
 
Hur sysselsätter du honom innan läggdags?

(Kan du sova med hörselkåpor så att du inte brakar ihop av sömnbrist tills problemet är löst?)
Har inga specifika rutiner kring att sysselsätta just före läggdags, det fungerar inte helt bra med mina sömntabletter/min sömnstörning iom att det piggar upp mig på köpet, men brukar sysselsätta honom om dagarna. Da Birden är hans favorit och den nyinköpta Catit Senses-rälsen leker han mycket med just nu (sånt ljud är inga problem, men mer genomträngande ljud som konstant jamande däremot...). Utöver det leks det med leksaker, han får gå ut på altanen då och då, han apporterar gärna påsförslutare och jagar noppbollar, osv. Och så har han en yngre kattkompis utöver det som han leker med.

Han brukar inte vara något problem vanligtvis, sålänge han inte med fördragna persienner tas ifrån möjligheten att sitta och spana så är han hur bra som helst. Det här var första natten, hoppas att det var någon engångsgrej - det har pga kylan blivit rätt få turer ut på altanen om inte annat. Det är mycket icke kattrelaterat som tär på krafterna just nu, antar att Göte blev lite droppen som rann över bägaren.

Inga kåpor, men de inatt borttappade hörlurarna har dykt upp under dagen så skulle han strula får det dränkas med musik. Men jag håller tummarna för att han går tillbaka till att föra sånt oväsen som inte stör på samma sätt som konstant ihärdigt "kom igen nu då jag liiiiider ju"-jamande innan han helt enkelt går och lägger sig han också, som han brukar :p
 
Testa att bara låta honom gå ut specifika tidpunkter om han fortsätter. Som t.ex. på morgon och vid lunch, men aldrig eftermiddag eller kväll. Då kan han lära sig att det inte är någon idé att jama på kvällen, för att han ändå aldrig får gå ut då.

Kan du aktivera honom med en laserpekare eller så på kvällen? Då kan du ju ändå sitta still och behöver inte varva upp själv?
 
Testa att bara låta honom gå ut specifika tidpunkter om han fortsätter. Som t.ex. på morgon och vid lunch, men aldrig eftermiddag eller kväll. Då kan han lära sig att det inte är någon idé att jama på kvällen, för att han ändå aldrig får gå ut då.

Kan du aktivera honom med en laserpekare eller så på kvällen? Då kan du ju ändå sitta still och behöver inte varva upp själv?
Ja fortsätter han så får jag göra det. Men jag hoppas att det inte behövs, för sen blir det vår och sommar och stekhett om jag inte kan vädra ur...

Laserpekare är bara roligt väldigt sällan hälsar Göte :p Men det är absolut ett alternativ de nätter han vill leka med den.
 
Skulle det funka med aktivitetsleksaker av typen då han får klura lite? Ofta blir de tröttare av att använda hjärnan, leka fysiskt slut på dem är lönlöst med mina iaf. Lära honom tricks på dagtid? Vi vissa leksaker som de bara får ha en stund på kvällen, för att just de leksakerna ska fortsätta vara speciella och dra igång dem rätt tid på dygnet.

Det hjälper inte dig, men när mina var fertila fanns det dagar katterna hade varit gratis för vem som helst som kunde hämta dem på natten.
 
Skulle det funka med aktivitetsleksaker av typen då han får klura lite? Ofta blir de tröttare av att använda hjärnan, leka fysiskt slut på dem är lönlöst med mina iaf. Lära honom tricks på dagtid? Vi vissa leksaker som de bara får ha en stund på kvällen, för att just de leksakerna ska fortsätta vara speciella och dra igång dem rätt tid på dygnet.

Det hjälper inte dig, men när mina var fertila fanns det dagar katterna hade varit gratis för vem som helst som kunde hämta dem på natten.
Tricks fnyser han bara åt. Försökte en del förr och någon enstaka gång gick det väl an men inte mer än så. Jag är mest glad över att han lärt sig att ge fan i min mattallrik och komma på inkallning (läs: ruskad torrfoderburk) :p

En sån där foderlabyrint från Catit Senses kanske kan vara värd ett försök, det känns som nåt han kanske kan gilla. Mina får inget torrfoder annat än som godis ändå så vad sjutton, skadar inte att prova :)
 
@Asko Det blev en vända med lurar en natt till, men inatt däremot var han tyst. Hoppas på samma tur inatt då jag lär upp i tid till lasarettet imorrn, har verkligen ingen lust att bråka med en katt just nu
 
@gul_zebra Vad snäll du är, jag skulle nog släppa ut honom (om det är det han vill?) och låta honom lida en liten stund innan han fick komma in igen för att visa att det faktiskt inte är så skönt ute nu :devil::angel:
Hoppas på en sömnfylld natt igen för dig! :)
 
@gul_zebra Vad snäll du är, jag skulle nog släppa ut honom (om det är det han vill?) och låta honom lida en liten stund innan han fick komma in igen för att visa att det faktiskt inte är så skönt ute nu :devil::angel:
Hoppas på en sömnfylld natt igen för dig! :)
Jag tror effekten blir den motsatta då ;) Han vill ut, och sålänge han sitter och låter illa får han snällt stanna inne. Själv drar jag på mig lurarna och ignorerar. Eller gör som inatt, sprider ut torrfoder på golvet så han är upptagen med det, men då självklart innan han börjat låta.

Idag kan jag förhoppningsvis hämta ut mina nya lurar som jag tror funkar bättre med mina öron och stänger ute ljud också. Då jävlar ska han inte kunna jävlas med mig något mer! :devil:
 
Vad snäll du är, jag skulle nog släppa ut honom (om det är det han vill?) och låta honom lida en liten stund innan han fick komma in igen för att visa att det faktiskt inte är så skönt ute nu :devil::angel:
Hoppas på en sömnfylld natt igen för dig! :)

Det där hade aldrig funkat på mina katter. Det är viktigare för dem att få sin vilja igenom än att det faktiskt blir bra, så man får vara väldigt försiktig med hur man ger efter för att inte snabbt bli en väluppfostrad matte :angel:
 
Jag tror effekten blir den motsatta då ;) Han vill ut, och sålänge han sitter och låter illa får han snällt stanna inne. Själv drar jag på mig lurarna och ignorerar. Eller gör som inatt, sprider ut torrfoder på golvet så han är upptagen med det, men då självklart innan han börjat låta.

Idag kan jag förhoppningsvis hämta ut mina nya lurar som jag tror funkar bättre med mina öron och stänger ute ljud också. Då jävlar ska han inte kunna jävlas med mig något mer! :devil:

Det där hade aldrig funkat på mina katter. Det är viktigare för dem att få sin vilja igenom än att det faktiskt blir bra, så man får vara väldigt försiktig med hur man ger efter för att inte snabbt bli en väluppfostrad matte :angel:

Hmm, ni har rätt, tänkte inte på det då jag inte har en katt som går ut. Men jag tänker faktiskt lite likadant, då angående middagen. Jag ger inte henne något bara för att hon gnäller, utan hon får vackert vänta tills vi ska äta middag också :p
Å andra sidan så har jag det såå mycket lättare att ignorera ljud då jag kan bara stänga av hörapparaterna :angel:
 
Hmm, ni har rätt, tänkte inte på det då jag inte har en katt som går ut. Men jag tänker faktiskt lite likadant, då angående middagen. Jag ger inte henne något bara för att hon gnäller, utan hon får vackert vänta tills vi ska äta middag också :p
Å andra sidan så har jag det såå mycket lättare att ignorera ljud då jag kan bara stänga av hörapparaterna :angel:
Du borde låna Kakan en sväng. Maken till människotränare finns knappt...
Tur att hon hamnat hos just mig, jag vägrar ge efter för hennes påhitt :D
 
Hmm, ni har rätt, tänkte inte på det då jag inte har en katt som går ut. Men jag tänker faktiskt lite likadant, då angående middagen. Jag ger inte henne något bara för att hon gnäller, utan hon får vackert vänta tills vi ska äta middag också :p
Å andra sidan så har jag det såå mycket lättare att ignorera ljud då jag kan bara stänga av hörapparaterna :angel:
Jo det är lite samma här, vill de nåt får de snällt sköta sig, annars blir det inget. Göte sätter sig gärna vid dörren när han vill gå ut, piper till lite för uppmäksamhet och sitter sen bara och tittar på mig och väntar. Då får han gå ut, ibland iaf. Att sitta i fönstret och låta illa däremot leder inte till någon framgång. Speciellt inte nu, ty idag fick jag hem mina nya lurar ;)
 
Hmm, ni har rätt, tänkte inte på det då jag inte har en katt som går ut. Men jag tänker faktiskt lite likadant, då angående middagen. Jag ger inte henne något bara för att hon gnäller, utan hon får vackert vänta tills vi ska äta middag också :p
Å andra sidan så har jag det såå mycket lättare att ignorera ljud då jag kan bara stänga av hörapparaterna :angel:

Mina (eller rättare sagt, det är bara en av dem som är högljudd och hon har inte blivit bättre på den punken sen hennes egen hörsel blev dålig :banghead:) tjatar främst om lek, mat och att husse ska komma hem. Det sistnämnda är svårt att avvärja, hon börjar varje dag en halvtimme innan han brukar komma hem, sen ylar hon vid dörren i omgångar ett par timmar. Förr eller senare viner hon ju...

När det gäller mat och lek brukar jag avleda först, så att de kan få vad de faktiskt behöver men inte för att de tjatar om det. De vet hur man ber snällt, och då får de med en gång. Nosdutt och komma till matte med leksaker är helt ok, skrikande och vallande är det inte. Det kan tyckas oklokt att ge efter för deras instruktioner, men de är för viljestarka för att helt acceptera ett "du får inte" så jag ger dem hellre ett alternativ.

Min reservplan för Maja om grannarna börjar klaga (en ylande korat låter som om man flår den levande, och detta för att hennes husse inte kommer hem i tid...) är att hitta ett hem med någon hörselskadad pensionär eller hemmajobbande. :idea: Än så länge har hon den goda smaken att hålla sig i hallen som bara gränsar till trapphus och grannens hall, så hon stör iaf inte andra. Jag har frågat grannarna, och de har fått se att hon lever och mår bra :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 537
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 198
Senast: Etienne
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 506
Senast: Lupin
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp