Bukefalos 28 år!

Katt trött på att jagas

Mirre

Trådstartare
Sonen på två år tycker det är hysteriskt roligt att jaga katten här hemma samtidigt som han skriker.

Dock tycker ju inte hon att det är lika roligt och hon börjar bli ganska trött på det nu. När sonen närmar sig reser hon ragg och drar iväg.
Hon kommer undan i trappen och på övervåningen men även hon vill ju kunna vara nere.
Får inte sonen att förstå att han inte ska jaga henne heller.
Tips?
 
Sv: Katt trött på att jagas

Risken är väl att katten en dag sätter stopp själv...

varför kan du inte hindra din sons beteende?
 
Sv: Katt trött på att jagas

Du får väl helt enkelt se till att sonen slutar jaga katten. Barn ska lära sig respektera djur både för sin egen och djurets säkerhet. Han är ju ingen bebis längre så det ska nog gå att få honom att sluta med beteendet. Alternativet är att göra sig av med katten, risken är annars att hon en dag får nog med djupa rivsår på sonen som följd.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Se till att katten har ställen på nedervåningen där hon kan vara men barnet inte kommer åt henne. Hon måste komma undan så att hon kan få vara ifred. Sedan måste du såklart vara konsekvent med att barnet inte får jaga katten. Jag vet att det är svårt. Man skulle behöva ögon i nacken och armar som en bläckfisk, men man får försöka. Någon gång kommer poletten trilla ner och sonen inser att jaga katt är förbjudet.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Jag förstår inte heller varför du inte kan lära sonen. Jag och min syster är uppvuxna med hundar/hundvalpar och våra föräldrar hade stenkoll. Visst vi har också gjort några dumma grejer men då har det inte skett fler gånger än en.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Kanske dax att sätta tydliga gränser för sonen?

Du säger att du inte får honom att låta bli att jaga katten så får du gärna berätta hur du gjort...lättare att ge bra tips då...
 
Sv: Katt trött på att jagas

Tror ni inte jag gör det redan?
Men det är inte alltid helt lätt
 
Sv: Katt trött på att jagas

Speciellt inte när man är själv. Alla är inte supermorsor som är perfekta och blixtsnabba med ögon i nacken och 14 armar.

Jag har ungefär samma problem med min son och han tål ju inte ens katten.

Det är lätt att säga: Varför lär du inte barnet? osv när man inte vet något annat om situationen eller så.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Förutom att säga åt honom vad han inte får göra, visar du honom vad han får göra med katten? Försöker du visa honom hur man klappar katten? Att man kan prata med katten?

Jag har en 1½-åring och jag har 2 vuxna katter och en kattunge på 6 veckor. Det är utan överdrift livsviktigt att jag har stenkoll på sonen när han är i samma rum som kattungen. Därför har vi lagt krutet på att lära honom hur han får göra med katterna. Kanske är han ovanligt snäll, men vi har väldigt sällan behövt säga ifrån.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Håller med ovanstående, Det är lätt att klaga på andras fel, men svårt att se sina egna.. Det är inte lätt med barn, de gör saker trots att de inte får, så är det bara!!
Jag har dock inga bättre tips än att skaffa något som katten kan klättra upp på osv nere. Sen är det bara att tjata, tjata och tjata på din lille tills han förstår!!

Lycka till!!

/ Beccahedberg
 
Sv: Katt trött på att jagas

Tror ni inte jag gör det redan?
Men det är inte alltid helt lätt

Du missade min andra mening där jag frågade hur då gått till väga eftersom du inte få sonen låta bli katten. Det är som lättare att ge tips när man vet vad du redan testat..

Tipsen jag har:
1. köp ett stort golv till tak- klösträd. Inga kojor längst ner om det inte finns en "nödutgång" blir katten trängd så kan den klösas.

2. Visa din son hur man handskas med katten på ett snällt sätt. Tex hur man klappar snällt. Låt katten känna sig trygg och att den ska komma till er. Köp en leksamskatt (mjukdjur) och träna på den först.

3. Börja din son intressera sig för att jaga katten (minsta lilla antydan) gör avledningsmanöver. Ge han något annat att göra... Tex om ha en favorit leksak eller gå ut i trädgården mm De finns mängder att sysselsätta sonen med.

4. Våga ryt till ibland. En 2åring förstår mycket mer än man tror :P min systerson på 2år höll jag stenkoll på under jul för att han var våldsam med katter pga att föräldrarna inte satt gränser. Deras son var nära att köra över dom med sin stora tunga leksaks bil (ja, han siktade medvetet på dom), hittade han en pinne skulle han slå på dom m.m Hade jag kunnat hade jag tagit han därifrån, till ett annat rum men jag kan bara använda rösten...tro de eller ej, det fungerade;)
 
Sv: Katt trött på att jagas

Åh!
Jag har precis samma problem - men då med mina systrar som kommer på besök ibland.
Eftersom de kommer så sällan så brukar jag låsa in katterna i sovrummet under tiden de är här men jag skulle givetvis hellre se att de kunde samsas i ett och samma rum...

Det hjälper ju dock inte dig. Jag tycker bengetens tips verkar väldigt bra och håller med i det h*n säger :)
Att det som andra sagt "bara är att lära sonen" håller jag inte med om - det ÄR jobbigt med barn i den åldern och vissa har lättare än andra att lära sig vad som är rätt och fel.
Det vill till att man är koncekvent - hela tiden och ge dig för allt i världen inte!
Lycka till :)
 
Sv: Katt trött på att jagas

Fast man måste ju lära barnen. Alternativet att inte göra det men ändå behålla katten är ju liksom inte ett alternativ. Sedan kan det såklart ta olika lång tid att lära barn vad de får och inte får göra med katten och under den tiden måste man skydda katten, men man måste ju vara ihärdig tills poletten trillar ner.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Eller så försöker man hitta en katt i bekantskapskretsen som är "vass"nog att lära barnet vara försiktigt?!

Min gamla har "fostrat" många barn till att bete sej på rätt sätt.
På något vis ramlar poletten ALLTID ner när det lilla barnet märker att "ta hårt" i en katt = smärta.

/Swat
 
Sv: Katt trött på att jagas

Hur många katter klöser i ÖGAT?? Och VARFÖR?! :confused:
Det skulle ju i stort sett innebära katten "anföll" barnet!?

Mina katter har sagt i från där det gör ont = riv på handen på barnet.
Dvs samma sak som drabbar mina valpar om de är för närgågna! "Nyper"/"Smakar" man på katten så får man riven hand/nos.

Om man har ett barn som jagar katten så finns dessutom en överhängande risk för att katten i ett trängt läge försöker "komma undan" genom att hoppa över/hoppa förbi barnet och DÅ råkar riva det i ansiktet!

/Swat
 
Sv: Katt trött på att jagas

Jag föredrar nog att någon vuxen människa sätter gränser istället för att katten ska behöva göra det.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Fast man måste ju lära barnen. Alternativet att inte göra det men ändå behålla katten är ju liksom inte ett alternativ. Sedan kan det såklart ta olika lång tid att lära barn vad de får och inte får göra med katten och under den tiden måste man skydda katten, men man måste ju vara ihärdig tills poletten trillar ner.

Men jag har ju inte sagt att man inte ska lära barnen? Jag motsatte mig bara den allmänna uppfattningen om att det "bara" är att lära barnet och att det är hur enkelt som helst. Men jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Självklart ska barn ha respekt för djur - inte snack om annat :)
 
Sv: Katt trött på att jagas

Hur många katter klöser i ÖGAT?? Och VARFÖR?! :confused:
Det skulle ju i stort sett innebära katten "anföll" barnet!?

Mina katter har sagt i från där det gör ont = riv på handen på barnet.
Dvs samma sak som drabbar mina valpar om de är för närgågna! "Nyper"/"Smakar" man på katten så får man riven hand/nos.

Om man har ett barn som jagar katten så finns dessutom en överhängande risk för att katten i ett trängt läge försöker "komma undan" genom att hoppa över/hoppa förbi barnet och DÅ råkar riva det i ansiktet!

/Swat

Det var det jag menade, om barnet tränger in katten och katten klöser. Och råkar komma åt på något känsligt ställe. Inte så smart då att låta katten vara hårdhänt mot barnet. Mitt ex´s katt klöste vår son precis under ögat.. Väldigt nära.
När min son blir lite för närgången mot katten, så väntar inte jag på att låta katten klösa honom. Det är ju inte kattens uppgift att lära sonen att inte vara för närgången genom att klösa honom. (nu har faktiskt aldrig gammelkatten klöst honom, men andra katter har)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: kma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp