Bukefalos 28 år!

Katt trött på att jagas

Sv: Katt trött på att jagas

Men i denna tråd så verkar ju TS ha problem med att sätta just dessa gränser! (Därav tråden!)

Om man då har balanserade djur som har förmågan att på ett vettigt sätt markera när barn/andra djur "passerar gränsen", vari ligger problemet?

/Swat
 
Sv: Katt trött på att jagas

Hur många katter klöser i ÖGAT?? Och VARFÖR?! :confused:
Det skulle ju i stort sett innebära katten "anföll" barnet!?

Mina katter har sagt i från där det gör ont = riv på handen på barnet.
Dvs samma sak som drabbar mina valpar om de är för närgågna! "Nyper"/"Smakar" man på katten så får man riven hand/nos.

Om man har ett barn som jagar katten så finns dessutom en överhängande risk för att katten i ett trängt läge försöker "komma undan" genom att hoppa över/hoppa förbi barnet och DÅ råkar riva det i ansiktet!

/Swat

Jag skulle nog hellre låta barnen umgås med snälla djur, som är vana vid barn och har tålamod, givetvis bevakat av vuxen. Min dotter har sedan hon blev medveten om omvärlden fått umgås med djur tillsammans med oss vuxna, snälla djur som träffat barn tidigare. Vi har kunnat visa henne tidigt hur man får klappa för att katten ska bli glad och hur man inte får göra för då blir katten ledsen.

Våra katter älskar dock mitt barn, de springer aldrig undan henne vilket aldrig triggat henne att jaga, de ligger gärna på henne hela högen i soffan och myser istället.

Min dotter är 2½ år och väldigt medveten om djur, hon visar gärna andra barn hur de ska klappa djur och inte, jag inbillar mig att det är den goda grunden som varit stor del av i hur duktig hon är med djur.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Men i denna tråd så verkar ju TS ha problem med att sätta just dessa gränser! (Därav tråden!)

Om man då har balanserade djur som har förmågan att på ett vettigt sätt markera när barn/andra djur "passerar gränsen", vari ligger problemet?

/Swat

Men hur VET du att hon har svårt för att sätta gränser? Känner du TS? Är du hemma hos henne och ser hur allt går till? känner du TS son? Om inte, hur kan du veta?

Även om djuren är balanserade, så är inte det någon garanti för att det inte kan hända något allvarligt.:cool: Djur är ändå djur.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Knapp

Vad trevligt att ni tror att man inte klarar av nånting gällande mitt barn.
Hur många av er har barn i tvåårs åldern eg? Medvetna om att barn i den åldern trotsar? Massor!

Han HAR och FÅR träffa djur som är vana vid barn och han VET hur man ska göra. Men det spelar ingen roll när våran 1 åriga katt springer undan för han jagar ändå så fort han ser henne.

Så om ni nu är så himla bra så ge lite konkreta tips istället då.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Knapp

Vad trevligt att ni tror att man inte klarar av nånting gällande mitt barn.
Hur många av er har barn i tvåårs åldern eg? Medvetna om att barn i den åldern trotsar? Massor!

Han HAR och FÅR träffa djur som är vana vid barn och han VET hur man ska göra. Men det spelar ingen roll när våran 1 åriga katt springer undan för han jagar ändå så fort han ser henne.

Så om ni nu är så himla bra så ge lite konkreta tips istället då.

Det är omöjligt att hålla koll på barnen precis varje sekund.
Kan du inte skaffa/göra stora klätterställningar? Som Kira kan gå in i på nedervåningen i huset?
 
Sv: Katt trött på att jagas

Ett tips är att sätta upp grindar lagom högt så att katten kommer under men att sonen inte kan öppna. Annars är det ju tyvärr så att man får vara stenhård i detta mot barnen och verkligen säga till på skarpen varenda gång de är dumma mot djuren.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Men i denna tråd så verkar ju TS ha problem med att sätta just dessa gränser! (Därav tråden!)

Om man då har balanserade djur som har förmågan att på ett vettigt sätt markera när barn/andra djur "passerar gränsen", vari ligger problemet?

/Swat

Jag litar inte på att någon katt är 100%-ig i att markera på "ett vettigt sätt". Om barnet lyckas skrämma katten kan även den "balanserade" katten bli rädd och agera fullständigt utan vett och sans.

Vi vet inte hur TS är när det gäller gränsättande, men sådär allmänt... kan man inte sätta gränser för hur barnen behandlar djuren ska man inte ha djur. Man ska inte lägga över gränssättandet på djuren.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Eftersom TS i sitt första inlägg skriver:

"Får inte sonen att förstå att han inte ska jaga henne heller"

Så betyder det i mina ögon att h*n försökt, men inte lyckats sätta en gräns i detta fallet!

Jag känner INTE TS, jag känner inte barnet ifråga, jag känner inte katten!

Det jag skrev var att mina katter lärt flera barn hur man får/inte får hatera dem på ett mycket framgångsrikt vis! Därav tipset om att hitta liknande katter i bekantskapskretsen.

Mina katter "står ut" med mycket, men när det blir för mycket så har de i alla lägen hittills markerat sitt missnöje! Utan att riva ut varken ögon eller på annat vis skada någon mer än ytliga revor.
Och märkligt nog så har alla - både barn och hundvalpar - överlevt med en enda ny lärdom: Klappa fint annars blir katten "vass".

/Swat
 
Sv: Katt trött på att jagas

Knapp

Vad trevligt att ni tror att man inte klarar av nånting gällande mitt barn.
Hur många av er har barn i tvåårs åldern eg? Medvetna om att barn i den åldern trotsar? Massor!

Han HAR och FÅR träffa djur som är vana vid barn och han VET hur man ska göra. Men det spelar ingen roll när våran 1 åriga katt springer undan för han jagar ändå så fort han ser henne.

Så om ni nu är så himla bra så ge lite konkreta tips istället då.

Punktmarkera. Om och om och om igen. Ja, det ar skitjobbigt, men det maste goras tills dina instruktioner sitter i ryggmargen pa honom och han gor som du vill. Och inte ens da kan du lita pa honom, for barn ar som bekant impulsiva och har kort minne och gor tvartemot ;)
Jag har tvillingar som fyllde 2 i januari och vi har en hund och tva katter (varav en som ar knappt 1.5 ar) i familjen. Jag har aldrig nagonsin haft annat an nolltolerans gentemot djuren, anda sedan de foddes. Visst maste man ha ogon i nacken och det TAR tid, men det maste goras om man valt att ha bade djur och smabarn. Visserligen ar mina flickor ratt snalla rent generellt, den ena alskar djuren och klappar alltid fint (nufortiden) men den andra kan fortfarande ibland bli lite hardhant och overentusiastisk. Jag ar alltid konsekvent och har alltid alltid koll. Och om jag har det, som har TVA 2-aringar, sa kan val du!
 
Sv: Katt trött på att jagas

Eftersom TS i sitt första inlägg skriver:

"Får inte sonen att förstå att han inte ska jaga henne heller"

Så betyder det i mina ögon att h*n försökt, men inte lyckats sätta en gräns i detta fallet!

Jag känner INTE TS, jag känner inte barnet ifråga, jag känner inte katten!

Det jag skrev var att mina katter lärt flera barn hur man får/inte får hatera dem på ett mycket framgångsrikt vis! Därav tipset om att hitta liknande katter i bekantskapskretsen.

Mina katter "står ut" med mycket, men när det blir för mycket så har de i alla lägen hittills markerat sitt missnöje! Utan att riva ut varken ögon eller på annat vis skada någon mer än ytliga revor.
Och märkligt nog så har alla - både barn och hundvalpar - överlevt med en enda ny lärdom: Klappa fint annars blir katten "vass".

/Swat

Bara för att det betyder så i dina ögon, så behöver inte det automatiskt betyda att TS inte kan hålla koll på sin son och inte sätter några gränser.


Det funkade på dina djur, men jag skulle aldrig nånsin lita på en hund eller katt sådär. Det finns ALDRIG några garantier.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Knapp

Vad trevligt att ni tror att man inte klarar av nånting gällande mitt barn.
Hur många av er har barn i tvåårs åldern eg? Medvetna om att barn i den åldern trotsar? Massor!

Han HAR och FÅR träffa djur som är vana vid barn och han VET hur man ska göra. Men det spelar ingen roll när våran 1 åriga katt springer undan för han jagar ändå så fort han ser henne.

Så om ni nu är så himla bra så ge lite konkreta tips istället då.

Dög inte mina tips eller de andras?
 
Sv: Katt trött på att jagas

Men nu får du ta och tagga ner! :cool:

Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt!

TS bad om tips, jag gav de bästa JAG hade.
Vill hon inte använda dem så står det henne helt fritt!

/Swat
 
Sv: Katt trött på att jagas

Men nu får du ta och tagga ner! :cool:

Du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt!

TS bad om tips, jag gav de bästa JAG hade.
Vill hon inte använda dem så står det henne helt fritt!

/Swat

Tagga ner? Det är väl du som blir upprörd? Jag har då inte skrivit nåt om det i alla fall.
 
Sv: Katt trött på att jagas

Om ingenting fungerar och det inte blir bättre så skulle jag överväga att omplacera för kattens skull och vänta med att införskaffa en ny katt tills sonen är tillräckligt gammal för att förstå/har lärt sig att det är ett oacceptabelt beteende att jaga djur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: kma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp