Bukefalos 28 år!

katt utan försäkring?

Kibani

Trådstartare
Är det bara totalt dumt och idiotisk att ha en innekatt utan försäkring? Katten i sig skulle vara en omplacering från någon djurhjälp och inte en dyrbar renras.
 
Sålänge man gör ett informerat beslut, så är det inte "dumt eller idiotiskt". Jag själv har endast vetvård på våra, men för mig är det viktigt att ha. Dessutom kostar det i snitt 800/katt/år vilket jag tycker det är värt.
 
Är det bara totalt dumt och idiotisk att ha en innekatt utan försäkring? Katten i sig skulle vara en omplacering från någon djurhjälp och inte en dyrbar renras.

Beror väl på hur mycket pengar du kan lägga på veterinärvård när den behövs? Även innekatter skadar sig och blir sjuk. Det kostar lika mycket att behandla en katt för 50 kr som en katt för 10000 kr, så vad det skulle spela för roll fattar jag inte?
 
Det beror på hur stora ingrepp/behandlingar du är villig att betala för. Det är ju ändå en ganska hög självrisk + rörlig självrisk om du har försäkring. Har du en låg gräns för vilka ingrepp du vill göra (i motsats till avliva) så är det ingen vits att försäkra.

(Det var därför jag inte försäkrade mina kaniner).
 
Är det en veterinärvårdsförsäkring du menar eller någon typ av livvärdesförsäkring?
Är katten inte värd något (i pengar) är en sån försäkring inte aktuell ändå.
Är det veterinärvårdsförsäkringen så är det inte ens säkert att du kan få någon beroende på hur gammal katten är. Finns det en försäkring att ta över är det inte säkert att det är värt det om katten är tillräckligt gammal eftersom villkoren blir sämre med högre ålder.
Sen hänger det väl på hur mycket du är beredd att betala i veterinärkostnader för katten, om du gör det mha försäkring eller inte är ju egentligen inte relevant så länge katten inte lider.
Det viktigaste, enligt mig, är att det inte snålas på något sätt som orsakar katten lidande och därför är minimum att det finns en summa undanlagd som täcker en human och rätt utförd avlivning. Resten är ju upp till dig...
 
Veterinärvård är ju väldigt dyrt, oavsett om man bara har en billig bondkatt eller svindyr raskatt. Att försäkra katt är däremot väldigt billigt och jag ser ingen anledning till att inte teckna åtminstone en enkel försäkring med vet.vård. Min raskatt kostar 65kr i månaden (ingen liv.försäkring, däremot högt i vet.vård) vilket är en piss i sjön om man ser till att alla övriga kostnader.
 
Det spelar ingen roll om katten är försäkrad eller inte. Det som spelar roll är att du ser till att katten får den veterinärvård den behöver när den behöver det så att du inte låter katten gå utan vård för att du inte har råd att betala vad det kostar hos veterinären. Om du sen betalar ur egen ficka eller om du får ersättning ifrån försäkringsbolaget är ju helt upp till dig. Det viktiga är ju att man ser till att ha en buffert om man väljer att inte försäkra sina djur för veterinärvård är dyrt.
 
Som de andra säger så om du har x antal tusenlappar att lägga på veterinärvård så behövs väl inte en försäkring men som du säkert vet så är ju veterinärvård ruskigt dyrt och det är samma för katter oavsett om det är en huskatt eller en raskatt.

Jag hade en huskatt för måååååånga år sedan som vi inte hade försäkring på, nu var detta innan det var lika vanligt som idag men i alla fall. Han var innekatt men fick urinsten så det var in akut och prover togs och han blev inlagd över natten, notan slutade på runt 5000:- för en natt och lite blodprover så även innekatter kan bli sjuka eller skada sig med för den delen. Sen hoppas jag inte att du menade att det inte är värt att lägga en massa pengar på veterinärvård "bara" för att det är en billig huskatt och inte en dyr raskatt ?
 
Min huskatt kostar 5-600 kr/ år i försäkring.
Tycker det är skönt, då behöver jag inte fundera över om vi har möjlighet att betala 10-20'000 kr för i veterinärvård om han skulle bli sjuk.
 
Min huskatt kostar under tusenlappen per år i försäkring. Han fick feber, och hamnade tillslut på djursjukhus. Kom in natt mot tisdag, åkte hem torsdag kväll. Nätt räkning på drygt 11 000 kr (samt 1500 kr innan hos annan vet). Försäkringsbolaget betalade ut drygt 9000 kr.

Således de närmsta åtta åren har jag gått plus på hans försäkring även om inget mer händer. Det nionde går jag plus/minus noll.

Min andra (raskatt, men jag gör ingen skillnad) har jag tagit bort försäkringen på. Han har kronisk njursvikt, iofs symptomfri på medicinskt foder. Han har FORL med iofs men det täcker ändå inte försäkringen. När han var 10 år tog jag bort hans försäkring. Helt enkelt för att jag inte kommer göra några stora grejer med honom eller lägga in honom på djursjukhus (han är extremt veterinärrädd och en mattegris). Utan blir det något allvarligt eller större så får han slippa.
 
Syrrans innekatt ramlade ner från en hylla och slog sönder en tand. Det var dessutom på jourtid så det blev extra dyrt. Nu minns jag inte hur många tusen det gick på, någonstans mellan 5-10 tusen.

Så det beror ju helt på hur mycket du är villig att betala om det händer något.
 
jag har två underbara killar på 12år (katthemskatter), som jag ägt sedan de var kattungar. Bägge har varit innekatter hela tiden och jag har valt att ha dem oförsäkrade under alla år. Jag kan villigt erkänna att under de första åren var det en ekonomisk fråga för mig, men under senare år hade jag garanterat kunnat försäkra om jag velat - men försäkringsbolagen har inte varit lika tillmötesgående och de är fortfarande oförsäkrande. NU har jag en buffert (vilket jag haft i några år), MEN om jag skulle skaffa nya katt idag så skulle jag försäkra den omgående, oavsett om det var en utekatt eller inte.

Jag har under alla år varit väldigt medveten om vad jag har råd att ge mina katter, vilken behandling jag är villig att betala för och när jag tycker det är dags för dem att få somna in (men med ändrad ekonomi kan jag faktiskt betala för större behandlingar). Lyckligtvis, har mina katter har varit väldigt förskonade från sjukdomar under alla år - de enda gånger de varit hos veterinären är för kastreringen och två behandlingar för öronskabb, MEN om de blivit sjuka eller skadade när de var unga hade jag inte haft råd att behandla dem. Alla som skaffar katter idag råder jag till att försäkra dem och om det blir en lite kattunge i framtiden så kommer jag att försäkra från dag1 oavsett om det är en katthemskatt eller en raskatt
 
Vi försäkrade vår stallkatta som vi fått av en bonde och han höll på att skratta ihjäl sig när vi sa att hon var försäkrad. Nu vet jag inte om vi behövde försäkringen för jag flyttade från det stallet när hon var 2 år. Veterinärvård bara
 
Vår förra katt var inte försäkrad och en bondkatt, och jovisst det gick ju bra när hon var ung men hon var inte alls gammal när hon fick njurstenar - vilket kostade en slant. Sedan fick hon lite andra problem men jag tror att hon var hos veterinären (förutom när hon kastrerades) bara tre gånger under sina nio år (hon blev tyvärr bara så gammal :() men det kostade säkert över tiotusen. Så man kan ju spara men man bör ju vara ganska säker på att man kan snabbt samla ihop en summa igen då det kan ju bli någon negativ konsekvens av någon operation och så måste man operera igen. Och jag känner personligen att det är ju mera osäkert med en huskatt/omplaceringskatt gällande detta då man inte känner till föräldrarnas sjukdomshistoria, så då kan det vara smart med en försäkring.

Min nuvarande katt är renrasig och bara ett år gammal men jag är redan tacksam att jag försäkrade henne så snabbt som jag gjorde då hon fick en inflammation efter kastreringen och fick opereras. Så för min del har det redan lönat sig :D
Kanske därför kostnaden ökade litenyligen :o
 
Jag var hos veterinär i måndags med min ene, visade sig att han fått njursvikt :(. En del prover togs, och ev ultraljud ska tas. Veterinären hör av sig till mig nästa vecka, invänta fler provsvar, och då ska jag även betala mellanskillnaden efter försäkringsbolagets direktreglering. Besöket i måndags gick på runt 2000.- Våra katter är helt vanliga söta bondkatter. Ingen livförsäkring, endast veterinärsvård.
 
Min katt fick livmoderinflammation 17 dagar efter jag köpte henne. Alltså täckte inte försäkringen då det var 25 karensdagar.

Akuttid en lördag. Undersökningen (jourtid, UL) gick på 5000kr. Valde att operera för 4000kr till.

Tog bort försäkringen på kisse och hon har änsålänge inte varit sjuk mer. Har däremot min hund och hästarna försäkrade.
 
Försäkring på katt är att rekommendera.

En innekatt vare sig den är renrasig eller ej kan bli lika sjuk.
 
Min katt fick livmoderinflammation 17 dagar efter jag köpte henne. Alltså täckte inte försäkringen då det var 25 karensdagar.

Akuttid en lördag. Undersökningen (jourtid, UL) gick på 5000kr. Valde att operera för 4000kr till.

Tog bort försäkringen på kisse och hon har änsålänge inte varit sjuk mer. Har däremot min hund och hästarna försäkrade.

Varför har du hunden men inte katten försäkrad?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: ufot
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp