Bukefalos 28 år!

katt utan försäkring?

Jag har även haft oförsäkrad hund och kommer kanske inte ha katt försäkrad den dag jag skaffar en. Istället kommer jag se till att ha ett rejält tilltaget sparkonto med pengar som gör att alla enligt mig tänkbara behandlingar blir möjliga. Tyvärr är det ju så med försäkring att den sällan täcker det som är mest troligt att djuret råkar ut för. Med en innekatt tex misstänker jag att största problemet är FORL, och så vitt jag vet täcker ingen försäkring det. Vår försäkring gjorde det inte den dag katten behövde veterinärvård. Likadant med hund, det som är mest troligt att mina hundar får är nog ändå muskelskador och den fysioterapeut jag tar hundarna till vid behov har inget samarbete med någon veterinärklinik (alltså blir det inget på försäkringen där heller).
 
Jag har även haft oförsäkrad hund och kommer kanske inte ha katt försäkrad den dag jag skaffar en. Istället kommer jag se till att ha ett rejält tilltaget sparkonto med pengar som gör att alla enligt mig tänkbara behandlingar blir möjliga. Tyvärr är det ju så med försäkring att den sällan täcker det som är mest troligt att djuret råkar ut för. Med en innekatt tex misstänker jag att största problemet är FORL, och så vitt jag vet täcker ingen försäkring det. Vår försäkring gjorde det inte den dag katten behövde veterinärvård. Likadant med hund, det som är mest troligt att mina hundar får är nog ändå muskelskador och den fysioterapeut jag tar hundarna till vid behov har inget samarbete med någon veterinärklinik (alltså blir det inget på försäkringen där heller).

En försäkring täcker FORL.
 
En försäkring täcker FORL.

Jaså? När vi kontaktade Agria förra hösten så vägrade de ersätta kattens veterinärbesök. Katten behövde in en gång och då togs två eller om det var tre tänder bort och några veckor senare var det ett gratis återbesök. Själva tandborttagningen fick min mor betala själv. Inte ett öre från Agria.
 
Jaså? När vi kontaktade Agria förra hösten så vägrade de ersätta kattens veterinärbesök. Katten behövde in en gång och då togs två eller om det var tre tänder bort och några veckor senare var det ett gratis återbesök. Själva tandborttagningen fick min mor betala själv. Inte ett öre från Agria.

Ett bolag kanske jag skulle ha skrivit. Dock inte Agria. (Har också katt med FORL. Och hade Agria på den tiden han var försäkrad). Men IF ersätter FORL. IF har dock en självrisk även på katt som jag aldrig kommit upp i här hos lokala veterinärkliniken som sköter om kissens tänder.
 
Ett bolag kanske jag skulle ha skrivit. Dock inte Agria. (Har också katt med FORL. Och hade Agria på den tiden han var försäkrad). Men IF ersätter FORL. IF har dock en självrisk även på katt som jag aldrig kommit upp i här hos lokala veterinärkliniken som sköter om kissens tänder.

Ah, då lärde jag mig något nytt! När jag pratade med en veterinärvän så sa hon att hon inte kunde komma på något bolag som ersatte när katter hade FORL, men å andra sidan är hon inte kattmänniska och har absolut inte koll på alla försäkringsbolag :)
 
Ah, då lärde jag mig något nytt! När jag pratade med en veterinärvän så sa hon att hon inte kunde komma på något bolag som ersatte när katter hade FORL, men å andra sidan är hon inte kattmänniska och har absolut inte koll på alla försäkringsbolag :)

Det är inget de skyltat med. Det var i nån tråd här på Buke som det konstaterades att de inte undantagit det i villkoren. Folk var skeptiska men nån mailade samt att en säljare för IF skrev i tråden. Och bekräftade de täcker utan undantag även för FORL.

Hur länge återstår att se. Och som sagt de har en väldigt hög självrisk i mitt tycke..
 
Våran inne katt står inför en möjlig operation på 20 000. Han har varit försäkrad för ca 60kr i månaden sedan Oktober förra året. Tillsammans med akut besöken kan jag lugnt säga att vi går plus än så länge. Kissen är 6 år.

Istället för att stressa allt för mycket över pengar, kan vi nu oroa oss över katten istället. Dem som skrattade åt oss när vi sa att vi tecknade en försäkring på så högt belopp dem ville ge oss skrattar betydligt mindre nu.
 
Vi har tre innekatter, två från katthem och en som vi fått gratis. Inköpspriset spelar ingen roll, för oss är de ovärderliga.

Alla tre är försäkrade. Kostar ungefär 600 kr/katt och år. Hittills har vi aldrig använt dem, har haft en tandfraktur men inget allvarligt. Men OM något skulle hända vill jag veta att vi har möjlighet att utnyttja försäkringen ifall kontot är smalt.
 
Ett bolag kanske jag skulle ha skrivit. Dock inte Agria. (Har också katt med FORL. Och hade Agria på den tiden han var försäkrad). Men IF ersätter FORL. IF har dock en självrisk även på katt som jag aldrig kommit upp i här hos lokala veterinärkliniken som sköter om kissens tänder.

Tillägg: Även Sveland ska täcka tandproblem, enligt de uppgifter jag fått. Agria och Folksam gör det inte.

*kl*

Jag har veterinärvårdsförsäkring på alla mina djur, med undantag för tamråttorna (helt enkelt för att t.o.m. försäkringsbolagen sa att det inte skulle löna sig att ha dem försäkrade, med några sällsynta undantagsfall). Jag har inte ekonomi att ha en buffert på ca 40k för katten, vilket är vad som (såhär spontant, i skrivande stund) skulle krävas för att jag skulle känna mig trygg med att ha katten oförsäkrad. Min erfarenhet är att det skenar ruskigt fort, när det väl blir något som kräver att djuret t.ex. läggs in, och min katts veterinärvårdsförsäkring kostar mig ca 700:-/år (50k i belopp). Däremot har jag ingen livförsäkring, just för att det är en huskatt ( = inte värd mycket i rena pengar).
 
Tillägg: Även Sveland ska täcka tandproblem, enligt de uppgifter jag fått. Agria och Folksam gör det inte.

*kl*

Jag har veterinärvårdsförsäkring på alla mina djur, med undantag för tamråttorna (helt enkelt för att t.o.m. försäkringsbolagen sa att det inte skulle löna sig att ha dem försäkrade, med några sällsynta undantagsfall). Jag har inte ekonomi att ha en buffert på ca 40k för katten, vilket är vad som (såhär spontant, i skrivande stund) skulle krävas för att jag skulle känna mig trygg med att ha katten oförsäkrad. Min erfarenhet är att det skenar ruskigt fort, när det väl blir något som kräver att djuret t.ex. läggs in, och min katts veterinärvårdsförsäkring kostar mig ca 700:-/år (50k i belopp). Däremot har jag ingen livförsäkring, just för att det är en huskatt ( = inte värd mycket i rena pengar).

40k i buffert är galet lite. Komplikationer och jourtid över några dagar så säger det slurk i kassan. Skulle allra minst dubbla det för att känna mig trygg. För EN katt. En olycka kommer sällan ensam och allt det där.

Och nej, jag är inte en sådan som ska rädda till varje pris, men det springer iväg fort även för rätt så små grejer och kommer det några sådana i olämplig tid så blir det helt klart DYRT.
 
@YlvaG Jotack, jag vet precis vad det kostar på klinik..
Min veterinärvårdsförsäkring täcker upp till 50k, vilket var min utgångspunkt i de hypotetiska funderingarna. För katten skulle jag vilja ha 40-50k på kontot, för hästen 100-150k, för att plocka bort försäkringen. Det är alltså en buffert som inte bara ska finnas på kontot en gång, utan också upprätthållas i största möjliga mån. Eftersom jag inte kan "trolla fram" XX antal tusenlappar, har jag veterinärvårdsförsäkring på mina djur.
 
Förstår inte hur man inte kan försäkra sitt djur!

Försäkringen (särskilt för en huskatt) kostar bara några tior i månaden och täcker det allra mesta som kan hända. En innekatt kan bli precis lika sjuk som en utekatt och jag kan inte tänka mig ett värre scenario än att behöva ta bort en katt som hade kunnat bli frisk för att man inte har råd att behandla.
Räkningen springer snabbt iväg, speciellt om katten behöver sova kvar.
 
Har båda mina försäkrade. Friska som nötkärnor i 7 år, sen fick den ena en juverknöl. Var godartad men kostade runt 10 000, bestämde mig för att kastrera henne. Vid kastration upptäcktes en infektion i livmodern, operationen blev större och kostade 7 000. Jag betalade totalt 1700. Gick plus trots två katter försäkrade i 8 år. Var himla trevligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
585
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: ufot
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp