Katten kräktes upp mask.

F

Fruentimber

Jag blev lite förvirrad av alla råd som dök upp när jag googlade så jag vänder mig till Bukes förenade katt-elit!

Jag avmaskade katter och hund med Milbemax idag och några timmar senare kräktes den ena katten upp en lång, vuxen spolmask. Med tanke på äggens förmåga att överleva (vad jag läst mig till verkar de överleva både helvetets nio kretsar och skärselden) - hur gör jag nu? Slänger allt de legat i åt helvete (vilket inkluderar hela huset, mao är detta scenario det minst önskbara)? Sanerar med eldkastare och senapsgas?

Jag avmaskade eftersom de sett lite väl daskiga i pälsen ut sista tiden och äter som hästar utan viktuppgång. Hunden tog jag samtidigt eftersom han har en vidrig fäbless för att slicka i deras arslen, så har katterna mask har han ju garanterat det också (?). Dessutom äter han ju alla tänkbara former av skit han kan hitta ute.

Inser nu att mina djur är vidriga och att jag nog helst skulle vilja byta bort dom mot plyschdjur. :yuck: :devil:

Eftersom åtminstone den ena katten alltså garanterat har mask, ska jag göra om kuren då? När?
 
Om kissen inte kräkte upp maskmedlet så lär det ha tagit masken som den hade. Jag hade suttit lugnt i båten

Det var första tanken, "helvete, nu kräks han upp maskmedlet", men de blev avmaskade för flera timmar sedan. Vet iofs inte hur snabbt det verkar, men jag antar att det var därför han kräktes upp masken - för att han fått avmaskningsmedel? Borde ju ha hunnit tas upp på cirka sex timmar?
 
Den var dock inte död, tvärtom var den vidriga varelsen så pass full av liv att jag fick bränna upp helvetet i vedpannan. Borde den inte varit död om avmaskningsmedlet tagit den? Eller gör det bara så att maskarna "stöts ut" ur kroppen?
 
Min erfarenhet är att katter ofta spyr några timmar efter avmaskningen och att de då ofta får upp levande maskar. Maskarna som finns i katten stendör ju inte på en gång utan det tar något dygn. Man kan ofta se på katter som har mycket mask att de mår lite kymigt något dygn efter de fått avmaskningsmedel och det är kanske inte så konstigt. Sitt alltså lugnt. Sanera behöver du inte göra och det är osannolikt att dina katter har smittat din hund med mask då de bara delar en sorts spolmask som är ovanlig på både hund och katt.
 
Så gör ibland mina flitigaste jägare också, de får mycket mask trots att jag avmaskar ofta. Fruktansvärt äckligt och ännu värre att de levt inne i mina stackars små älsklingar! :yuck: :eek:

Försöker nu avmaska innan de går ut på morgonen.... :meh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Nahar
·
Katthälsa En av mina katter är en riktig jägare.. Oklart hur mycket råttor och sorkar hon äter egentligen. Men nyss åt hon två möss på en timme...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jaha, då var det dags för lite spekulationer igen :D Min lilla Myra är ständigt hungrig. Så fort jag rör mig så springer hon runt mina...
2
Svar
22
· Visningar
10 291
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Ursäkta den äckliga rubriken men ämnet är inte så trevligt i sig :p Min katt är innekatt och har så varit åtminstone så länge vi har...
Svar
3
· Visningar
2 614
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp