Bukefalos 28 år!

Katter och dvärgbandmasken

Inte_Ung

Trådstartare
Rävens dvärgbandmask har hittats i en sork i Gnesta.
Jag tänker nu avmaska katterna noga mot bandmask.

De som är inne är inga problem.
Så jag kan ge dem Axilur i 3 dagar på raken.

Men de 2 som inte vill komma in.
De gör liksom som de vill.
Kan jag avmaska dem med Milbemax varje gång?
Det är det enklaste pillret att få i dem.

Någon som har något bättre förslag?

Jag är livrädd för dvärgbandmasken, en väns pappa dog av den. (Inte i Sverige)
 
Sv: Katter och dvärgbandmasken

Axilur tar inte rävens dvärgbandmask. Ge Droncit om det är bara den du är ute efter, och tex Drontal om de behöver avmaskas mot annat. Bättre att köra "kolla masken" än rutinavmaskning...

Och, såhär skriver jordbruksverket om katt och dvärgbandmask:

Är katter lika bra smittspridare som hundar?
Nej. Katter kan liksom hundar, rävar och mårdhundar bli infekterade av rävens dvärgbandmask, men parasiten är sämre anpassad till katt och en infekterad katt utsöndrar färre ägg jämfört med hundar, rävar och mårdhundar. Undersökningar indikerar att det är tveksamt om äggen är infektiösa.
 
Sv: Katter och dvärgbandmasken

Jag har köpt hos veterinären, men det finns hos apoteket och de flesta nätapotek. Samma låda som för hund och andra smådjur. Så får man en riktad avmaskning, ta bandmask när du ser dem och övriga när test visar att det behövs.
 
Sv: Katter och dvärgbandmasken

... ta bandmask när du ser dem och övriga när test visar att det behövs.

Jag är bara intresserad av att ta bandmasken innan jag ser den.
Spolmasken kan vänta tills att den blir ett problem.
Så att "kolla masken" på den verkar onödigt.

Katten hostar antingen på ett karakteristiskt sätt eller kräks upp spolmaskar, så det missar jag inte.

Tidigare så läste jag en rekommendation om att avmaska katter som jagar sork mot bandmask var 4de vecka under säsong om man vill vara skyddad från dvärgbandmasken.
Har det ändrats?
 
Sv: Katter och dvärgbandmasken

Tidigare så läste jag en rekommendation om att avmaska katter som jagar sork mot bandmask var 4de vecka under säsong om man vill vara skyddad från dvärgbandmasken.
Har det ändrats?

Jag har inte kikat på det eftersom mina katter inte jagar utan bara avmaskats när vi varit utomlands, men nu är det bara en rekommendation för hundar iaf. Förmodligen gick man ut med samma rekommendationer för hundar och katter innan man hade hunnit kika närmare på hur det fungerar med katter.

Citerar SVA igen:
Bör katter avmaskas?
En katt som inte äter smågnagare kan inte smitta sin ägare. Forskning har visat att katter är en dålig värd för parasiten och därför utsöndrar mycket få ägg.

Tolkningen på det blir väl att katt som äter smågnagare kan vara smittad, men risken för att bli smittad av den är ytterst liten. Därav inga avmaskningsrekommendationer för katt.
 
Sv: Katter och dvärgbandmasken

Aja de måste ju i alla fall avmaskas för att vi inte skall få huset fullt av masksegment.
Så då ser jag till att ta ett preparat som tar dvärgbandmasken också.

Kan jag använda Milbemax varje gång på utekatterna?
Den är så mycket enklare att trycka i dem än Droncit.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 816
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp