Bukefalos 30 år!

Till er som inte tycker att katter skall röra sig fritt ute:
Ni vill väl hellre ha råttor då, och möss.
Det vill inte jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...onen-bromsats-folj-med-pa-rattkoll-i-vasteras
Att använda hund och iller mot råttorna är ju ett alternativ än att ha utekatter i en stad. Ingen av mina katter tog råttor, däremot möss.

Att ha utekatter i områden där de inte riskerar liv och lem är väl bättre än mitt i en stad. Jag har lite svårt att se att det är rättvist mot katterna att riskera liv och lidande i en stad för att jaga råttor som vi människor inte vill ha när det finns andra alternativ. Är det verkligen kattens uppgift i en stad? Och trots utekatter i städer finns råttor så det hjälper inte med utekatter ändå?

Sluta snacka skit, jag vet mycket väl att mina, grannkatterna och mina hundar är/var mycket effektiva råttdräpare då jag såg deras framfart och vi snackar nu råttor och inte möss eller fåglar, utan riktiga råttor.
Well, förra stallkatten gjorde ett bra jobb, men när vi placerade honom framför en bisamråtta så tittade han på oss som vi var helt dumma i huvudet och gick därifrån. Så nej, inte alls katter 😅

Det är självklart upp till var och en så länge det sker inom lagens ramar, och det gör det ju nu. Jag känner också många med utekatter som levt åldern ut, så att säga, men jag vet också folk som har förlorat flera - och även folk utan katt som har ett helsike med utekatter just för att de ställer till med en massa i hem och trädgård och just för att det inte finns något som helst juridiskt ansvar som ligger på ägarna blir det ofta fula historier.
Jag förstår frustrationen från den sidan. Det finns liksom inte något annat husdjur som får springa fritt och ställa till det för andra människor utan att ägaren behöver vidta minsta åtgärd, inte vad jag vet i alla fall.
Jag önskar absolut en skärpning av lagen och ägaransvaret.
Även mer reglerade djurslag som hund, häst och ko ska det ju rätt mycket till för att man rent juridiskt ska kunna göra åtgärder. Hundar som attackerar andra hundar och tom dödar dom och som beter sig aggressivt mot människor tex. Grannars hundar som står i hundgården och skäller nätterna igenom. Barn som kommer och plockar blommor i ens rabatter (hände mig när jag bodde i marklägenhet, grannar som röker på balkongen så det kommer in genom ventilationen. Störningar är en del av att bo i ett samhälle bland andra människor och deras husdjur (och barn).

Jag hade en lärare som var extremt upprörd över att hundägare lät sina hundar kissa på hens häck eftersom det var en tuija och urinen dödade de grenar som det hamnade på och häcken blev brunfläckig. Hen tyckte att hundägare borde förstå att deras hundar inte skulle kissa på häcken.

Jag tänker att det är lättare att ägna sin energi på att lösa problemet (sätt ett staket runt din häck så hundarna kissar på det i stället, ta in dina dynor så katterna inte ligger på dom eller kissar på dom, sätt in en nätdörr om du har problem med att de kommer in i bostaden eller gör en doftmarkering så de blir avskräckta, lägg ett nät över din odling som växterna växer igenom och katterna inte kan/vill gräva).

Eller för all del motionera om att kattägare ska ha samma skarpa ansvar som hundägare även om jag tror det blir svårt att få till med tanke på att det finns ganska få domar på hund där det gäller lösgående och bajsande.

Att använda hund och iller mot råttorna är ju ett alternativ än att ha utekatter i en stad. Ingen av mina katter tog råttor, däremot möss.

Att ha utekatter i områden där de inte riskerar liv och lem är väl bättre än mitt i en stad. Jag har lite svårt att se att det är rättvist mot katterna att riskera liv och lidande i en stad för att jaga råttor som vi människor inte vill ha när det finns andra alternativ. Är det verkligen kattens uppgift i en stad? Och trots utekatter i städer finns råttor så det hjälper inte med utekatter ändå?
Eftersom det studien som det refereras till (en ensam studie i NewYork) visar på att råttorna undviker katterna och gömmer sig vilket är anledningen till att katter inte är så effektiva så är nog varken iller eller hund ett bättre allternativ.

Eftersom det studien som det refereras till (en ensam studie i NewYork) visar på att råttorna undviker katterna och gömmer sig vilket är anledningen till att katter inte är så effektiva så är nog varken iller eller hund ett bättre allternativ.
Hund och iller har ju visat sig effektiva.

Och inte heller något problem i städer, sädesmagasin och hönshus på landet. Jag har aldrig sett någon IRL och inte mina hundar eller katter heller.
Jag har sett flera live! På senare år har jag dock inte sett så många. Det jag menar är att nej, katter tar inte alls "allt". Så att många katter inte tar råttor är väldigt rimligt, då de inte ens försöker sig på bisamråtta.

Okej har du någon källa?
Nej inte på rak arm. Google is your friend. Har läst om hur det skötts på något naturbruksgymnasium och även i Malmö stad om jag inte minns helt tokigt. Tänker dock inte leta källa. Jag tycker inte det är kattens uppgift att jaga råttor i städerna och med tanke på antal utekatter i städer och antal råttor så gör de inte ett fullt så bra jobb som de borde. Att ta andra medel till buds är då bättre än att riskera katters liv.

Jag har sett flera live! På senare år har jag dock inte sett så många. Det jag menar är att nej, katter tar inte alls "allt". Så att många katter inte tar råttor är väldigt rimligt, då de inte ens försöker sig på bisamråtta.
Jag vet att katter inte tar allt, jag skrev att mina och grannkatterna var effektiva råttdräpare. De jag har nu får ju inte ens gå ut när vi är i huset så där är det möss som stryker med om de kommer in någon. Råttor gör jag allt jag kan för att hålla utomhus. :crazy:

Nej inte på rak arm. Google is your friend. Har läst om hur det skötts på något naturbruksgymnasium och även i Malmö stad om jag inte minns helt tokigt. Tänker dock inte leta källa. Jag tycker inte det är kattens uppgift att jaga råttor i städerna och med tanke på antal utekatter i städer och antal råttor så gör de inte ett fullt så bra jobb som de borde. Att ta andra medel till buds är då bättre än att riskera katters liv.
Det är ju inte jag som kommer med påståendet. Men om du menar det här så går det ju inte att göra en direkt jämförelse https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/se-punktinsatsen-mot-envisa-rattkolonier

Håller verkligen med de som tycker att lagstiftningen borde ändras. För mig känns den otroligt förlegad.

Många kattägares inställning förbluffar mig. Deras katter är både värdefulla och värdelösa samtidigt, de behöver inte ta något ansvar för sin katt men alla som inte äger katten ska visa omöjlig hänsyn och hållas ansvariga.

Jag tycker det är helt absurt att på något plan argumentera för att ens husdjur ska få lov att inkräkta i andras hem. Om barn kommer och plockar blommor i andras trädgårdar brukar deras föräldrar ta med barnen och få dem att be om ursäkt, inte fnysa att barnen faktiskt behöver få vara fria att förstöra blommorna och dessutom bajsa i rabatten. Absolut behöver man kunna tolerera vissa störningar i ett samhälle, men man behöver också respektera skillnaden mellan mitt och ditt.

Även mer reglerade djurslag som hund, häst och ko ska det ju rätt mycket till för att man rent juridiskt ska kunna göra åtgärder. Hundar som attackerar andra hundar och tom dödar dom och som beter sig aggressivt mot människor tex. Grannars hundar som står i hundgården och skäller nätterna igenom. Barn som kommer och plockar blommor i ens rabatter (hände mig när jag bodde i marklägenhet, grannar som röker på balkongen så det kommer in genom ventilationen. Störningar är en del av att bo i ett samhälle bland andra människor och deras husdjur (och barn).

Jag hade en lärare som var extremt upprörd över att hundägare lät sina hundar kissa på hens häck eftersom det var en tuija och urinen dödade de grenar som det hamnade på och häcken blev brunfläckig. Hen tyckte att hundägare borde förstå att deras hundar inte skulle kissa på häcken.

Jag tänker att det är lättare att ägna sin energi på att lösa problemet (sätt ett staket runt din häck så hundarna kissar på det i stället, ta in dina dynor så katterna inte ligger på dom eller kissar på dom, sätt in en nätdörr om du har problem med att de kommer in i bostaden eller gör en doftmarkering så de blir avskräckta, lägg ett nät över din odling som växterna växer igenom och katterna inte kan/vill gräva).

Eller för all del motionera om att kattägare ska ha samma skarpa ansvar som hundägare även om jag tror det blir svårt att få till med tanke på att det finns ganska få domar på hund där det gäller lösgående och bajsande.
Men inget av det här är ju jämförbart?
Hundar som anfaller och/eller dödar andra hundar eller andra djur är absolut anmälningsbart och brottsligt. Ägarna har fullt ansvar. Även hundar som står och skäller i hundgården är anmälningsbart.
Hundar som kissar på häcken - nej förmodligen inte men där kan man alla fall sätta upp en lapp och hundägarna har en chans att åtgärda saken eftersom hunden inte är ute utan uppsyn.
Barn har ingenting med saken att göra.

Fast det finns som sagt INGET annat husdjur där lösningen helt enkelt är att den som inte äger djuret ska behöva freda sig (och bekosta detta själv) istället för att ägaren till djuret ska ta minsta ansvar. Det är så otroligt skevt.
Det finns liksom inte på kartan att en lös hund upprepat kommer in på min tomt, förstör rabatter, anfaller andra husdjur och allmänt ställer till det och både staten och djurägaren rycker på axlarna och tycker: "...men det är väl ditt problem?".

För all del, ha katten lös, men jag anser verkligen att det behövs betydligt mer ägaransvar både gällande att hålla katterna trygga och att stå till svars när de stör omgivningen. Även om det vore en svår förändring att genomföra kanske det skulle göra kattägarna (nej, inte alla. En hel del är villiga att hjälpa till både med tips och ekonomiskt) mer villiga att arbeta med lösningar, om de visste att det kunde bli påföljder.

Har halvföljt tråden i tystnad och kan bara konstatera att själv begriper jag inte varför man vill ha sina katter ute. Jag har mina ute. Det är högst ofrivilligt och jag hatar det. Den ena är ingen fara, han är helst i hasorna på mig och går inte mer än några meter från tomten men den andra tar gärna lite längre promenader. De är inne varje natt men det är många gånger jag oroat ihjäl mig för att promeneraren är ute och ränner en stund extra.

All skaderisk, alltså... Min promenerare kom hem skadad efter tre dagar som utekatt. Tre! Det var ett kattbett i benet som efter en infektion resulterat i artros som måste behandlas med månatliga sprutor mot artrossmärta livet ut, som tur är med jättebra effekt. En annan gång fick vi åka in för att han fått salmonella. Han är inte ens speciellt jaktig nu på äldre dagar, men han gillar att ligga i gräset under fågelbordet och spana och fick väl fågelskit i pälsen antar jag. Jag har slutat mata fåglar nu.

Utekatter för mig är bara konstant oro. Det är supermysigt när jag är ute och grejar i trädgården med katterna som sällskap men mest är det oro. Det blir inga fler katter för mig sålänge vi bor som vi gör.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12