Bukefalos 30 år!

Står också att man som ägare ska se till så att katten inte ställer till olägenhet för andra. I proppen nämns det bland annat att den inte får använda andras sandlådor och rabatter som toaletter. Finns mer men jag har som sagt tidigare inte tillgång till den.
Ändrat förstod vad som menades. I lagens formulering står det avsevärd olägenhet. Det är ju då det som hitills prövats i tingsrätten. Då bedömde man inte att det du beskriver är avsevärd olägenhet. https://lawline.se/answers/11716

Senast ändrad:
Jag beklagar att det tydligen gått dig helt förbi att jag redan länkat till det där när det slog igenom i Malmö. Jag pratar fortfarande om mina och grannes katter på LANDET där du själv tjatat dig igenom hela tråden med ditt katthat. Mina katter som inte fick och inte får vara ute själva. Mina katter som inte fick gå ut när fågelungarna blev flygga av just den anledningen att de är för lätta att fånga.

Om du har problem med läsförståelsen av mina inlägg så gå tillbaka i tråden och läs dem högt för dig själv så kanske polletten trillar ner.

Jag förstår inte riktigt vad enstaka katter har med saken att göra. Dessutom har jag inte sagt något om katter på landet. Bara att jag tycker att utekatter bör förbjudas i tätbebyggt område.

Ändrat förstod vad som menades. I lagens formulering står det avsevärd olägenhet. Det är ju då det som hitills prövats i tingsrätten. Då bedömde man inte att det du beskriver är avsevärd olägenhet. https://lawline.se/answers/11716
Du kan aldrig gå på vad Tingsrätten säger när det gäller ny lagstiftning. Det måste upp i högre instanser.
För att tolka en lag måste man läsa förarbetet, propositionen. Där förtydligas vad som avses.
I Tingsrätten finns bara en som garanterat är kunnig i juridik och lagstiftning. De flesta ledamöterna är rena lekmän. Dom är politiskt tillsatta. Inte helt sällan dessutom ointresserade av sitt uppdrag. Har sett ett antal under åren som suttit och sovit under rättegången.

Många här som propagerar för lösa katter.
Många som också vill lägga ansvar på den som blir utsatt för att en kattägare brister i sin tillsyn. Att katten är i andras trädgårdar och fastigheter.
Det är så som lagen fungerar i dagsläget.
Och jag tror att du får mycket svårt att få till någon opinion för att ändra på det.

https://lawline.se/answers/kattagare-och-dess-ansvar-over-sin-katt

"Katterna sitter säkert på tronen som landets vanligaste husdjur som finns i 20 procent av alla hushåll, medan 14 procent har en hund och fem procent ett mindre husdjur som kanin eller fågel."

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katten-popularaste-sallskapsdjuret-i-sverige/

Du kan aldrig gå på vad Tingsrätten säger när det gäller ny lagstiftning. Det måste upp i högre instanser.
För att tolka en lag måste man läsa förarbetet, propositionen. Där förtydligas vad som avses.
I Tingsrätten finns bara en som garanterat är kunnig i juridik och lagstiftning. De flesta ledamöterna är rena lekmän. Dom är politiskt tillsatta. Inte helt sällan dessutom ointresserade av sitt uppdrag. Har sett ett antal under åren som suttit och sovit under rättegången.
Det är vad miljö- och byggnämnderna idag går på när de rådger folk angående olägenhet från katter.

Det är vad miljö- och byggnämnderna idag går på när de rådger folk angående olägenhet från katter.
Om man anser att det är en störning så anmäls det till miljö och byggförvaltningen i kommunen. Jag lägger till att du anmäler till Länsstyrelsen om problemet enbart är lösgående katt. Men de gör inget eftersom de inte anser att det finns lagstöd för det.

"Vad gör Länsstyrelsen med en anmälan angående katt?
Katter omfattas av lagen om tillsyn över hundar och katter men omfattas dock endast av den första paragrafen i lagen. I den står det att ”hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter”.

Länsstyrelsen har inte något lagstöd för att fatta beslut om ett föreläggande eller förbud som gäller katter och tillsynslagen.

Att hålla katter lösa är allmän sedvänja och det är något som i stort är accepterat i samhället. Om du upplever problem med att en katt orsakar skador eller avsevärda olägenheter behöver du själv skydda dig och din egendom (hit räknas även dina egna djur) med hjälp av exempelvis staket eller hålla fönster och dörrar stängda.

När vi får in en anmälan som rör bristande tillsyn av katt skickar vi ett brev till kattägaren. I brevet informerar vi om att vi tagit emot en anmälan och att kattägaren är skyldig att förebygga att katten orsakar skador och avsevärda olägenheter. Därefter avslutas ärendet." https://www.lansstyrelsen.se/stockh...bristande-tillsyn-over-hundar-och-katter.html

Det är så som lagen fungerar i dagsläget.
Och jag tror att du får mycket svårt att få till någon opinion för att ändra på det.

https://lawline.se/answers/kattagare-och-dess-ansvar-over-sin-katt

"Katterna sitter säkert på tronen som landets vanligaste husdjur som finns i 20 procent av alla hushåll, medan 14 procent har en hund och fem procent ett mindre husdjur som kanin eller fågel."

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katten-popularaste-sallskapsdjuret-i-sverige/
Behövs ingen opinion. Behövs bara en enda som orkar driva det vidare till Hovrätten.

Inte särskilt effektiva mot småfåglar, jag har haft en katt av 10 som tagit fågel vid ett tillfälle, samma katt tog 3 sorkar om dagen. De andra två jag hade samtidigt där tog den ena en gång en mus, men hon hade inga huggtänder pga av forl och efter att ha gett musen en grundlig massage tappade hon bort den. Den andra jagade bara gräshoppor och fångade någon gång en nattfjäril. Det är verkligen inte alla katter som tar fågel, långt ifrån. Dessutom är de som mest effektiva jägare mellan 1 år och 4 års ålder. Så de där beräkningarna man har gjort stämmer helt enkelt inte för man har inte tagit hänsyn till katters individualitet eller förändringar i jaktbeteende med ålder. Man har bara räknat på antal katter och sedan utgått från ett worstcasescenario (ur fåglarnas hänseende).

Mina innekatter som nu är 11-15 år har senaste åren tagit ungefär 5 fåglar/sommar.

Mina innekatter som nu är 11-15 år har senaste åren tagit ungefär 5 fåglar/sommar.
Kommer fåglarna in i kattburen?

Av mina 5 städkatter (samtliga är utekatter) är tre otroligt duktiga jägare och deras huvudbyte är fåglar. Kanske för att det är det vanligaste bytesdjuret i kvarteren. En av dem tar regelbundet även skator och duvor utöver småfågel.
De andra två är gamla och bekväma, men även gammelburman överraskade oss ju häromveckan genom att lämna en huvudlös vildkanin på hallmattan. :angel:
Kim är absolut mer sugen på fågel än han är på markbundna smådjur men hur många han skulle lyckas fånga om han gick lös ute kan jag förstås inte veta.

Kommer fåglarna in i kattburen?

Av mina 5 städkatter (samtliga är utekatter) är tre otroligt duktiga jägare och deras huvudbyte är fåglar. Kanske för att det är det vanligaste bytesdjuret i kvarteren. En av dem tar regelbundet även skator och duvor utöver småfågel.
De andra två är gamla och bekväma, men även gammelburman överraskade oss ju häromveckan genom att lämna en huvudlös vildkanin på hallmattan. :angel:
Kim är absolut mer sugen på fågel än han är på markbundna smådjur men hur många han skulle lyckas fånga om han gick lös ute kan jag förstås inte veta.

Jag har inget tak, så ja tyvärr.

Ja det är ju klart att det är enklare att fånga fåglar som redan är fångade. Jag kan ju tex fånga en fågel som flugit in i min bostad men jag skulle aldrig få tag på en som är fri utomhus.

Redan är fångade? Nog för att de har rastgård, men fåglarna tar sig in och ut som dom vill eftersom det inte finns nått tak.

Fråga mig inte hur men min senaste katt tog en fågel genom kompostgallret som satt i fönstret till uterummet så vill de så kan de tydligen även jaga genom galler 🤷‍♀️

När jag bodde i min förra lägenhet, hus från 1800-talet kom det in en mus i köket. Då hade jag bara min äldsta katt och hon blev inte imponerad, var väldigt tydlig med att skadedjur är mitt problem att lösa 😆

Min Pekingese däremot tog möss, saknade totalt självbevarelsedrift och hade garanterat tagit upp kampen mot en råtta oavsett storlek.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat