Bukefalos 30 år!

Samma som vilken rumsrenhetsträning som helst? Dvs ta den till lådan när du ser att den är på gång och beröm när den gör ifrån sig där. Kanske lägga till ett specifikt ord för att visa att den ska gå på lådan om tanken är att den ska kunna gå både där och utomhus.

Jag tycker dock att det känns off att lådträna hund, det går inte ihop med deras naturliga beteenden för mig. Tillfälligt om det finns medicinska skäl kanske, men inte som en långsiktig lösning.

Om hunden redan är rumsren skulle jag ha lådan utomhus först. Ingen av mina skulle förstått en inomhuslåda när de väl lärt sig gå ut tror jag.
Jag kan se vitsen de gånger det råder extremt klimat till exempel. Under en helt vansinnig köldknäpp då det var under -30/-35 i nästan en vecka hemma var det på riktigt besvärligt för lilla terriern att stå stilla tillräckligt länge för att bajsa. Jag hade möjlighet att ta med henne till ett ridhus för rejäl rastning så det funkade ändå, men jag kan se varför om man har en ännu känsligare hund.

Samma som vanliga rumsrenhetsträningen men ta till lådan. Om hunden redan har benägenhet att kissa på en filt eller kissat på något skulle jag överväga att lägga dit detta och gradvis gå över på kattsand eller vad man nu tänker sig ha på lådan. Kanske skära ner en bit av kanten av lådan för en väldigt liten hund så den lättare kan gå i och ur.

Övervägde starkt låda till minsta hunden som hatade att gå ut i dåligt väder men eftersom vi hade andra hundar som ändå behövde rastas så fick hon släpas med.

Jag tänkte att eftersom lill-skiten är en riktigt liten skit, så skulle det vara praktiskt med ett OK hörn inomhus i nödfall (t.ex. om kollektivtrafiken strular, det skiter sig på jobbet, jag ramlar och bryter benet på vägen hem, hon blir sjuk etc). När jag tänkt tanken blev det lite en tankenöt - hur skulle jag träna in det och vad skulle jag vilja att hon kissade på?

Pysslingen hade det jobbigt när hans njurar blev sämre (och veterinären föreslog då låda, vilket gör att jag tänker tanken nu.)

Våra utekatter har alltid haft låda inne. Just in case.

Jag tänkte att eftersom lill-skiten är en riktigt liten skit, så skulle det vara praktiskt med ett OK hörn inomhus i nödfall (t.ex. om kollektivtrafiken strular, det skiter sig på jobbet, jag ramlar och bryter benet på vägen hem, hon blir sjuk etc). När jag tänkt tanken blev det lite en tankenöt - hur skulle jag träna in det och vad skulle jag vilja att hon kissade på?

Pysslingen hade det jobbigt när hans njurar blev sämre (och veterinären föreslog då låda, vilket gör att jag tänker tanken nu.)

Våra utekatter har alltid haft låda inne. Just in case.
Enklast är väl att ha en sån där ram till puppy padsen som låda, inte kattlåda.
Då kan du träna henne på puppy pad ute och inne och sen bara lägga till ramen.

64462_savic_puppy_trainer_hs_12_2.jpg

Min terrier hade ibland svårt att hålla sig hela nätter. Problem med ryggen och inte helt frisk och tog jättelång tid på sig att bli rumsren överlag (ellerförmågan att hållasig en längre tid). Henne lärde jag kissa i duschen.
Väldigt behändigt för oss båda.
I hennes fall så bodde jag i lägenhet första åren, så en natt när hon väckte mig bestämde jag mig för att sätta henne i duschen och ge kommandot kissa som vi använde ute också. Gick rätt fort efter det.
Hon var en fryslort och blev väldigt kall om sina tassar, så även om vi alltid gick ut var det inte alltid hon ville kissa.
Däremot gjorde hon inte andra behov där och hon använde duschen på sin höjd nån gång i månaden.

Nu är jag bortskämd med en hundlucka som används av den andra (som terriern inte vill använda) känns bra när jag hör den används efter sista rastning om det finns behov för det.

Jag lärde min hund kissa i en pallkrage som jag hade på balkongen när jag bodde i lägenhet 😅 användes några gånger när det var skitväder ute, jag var nyduschad och hade noll lust att bylsa på oss båda två för att gå ut i två minuter. Någon gång när jag var sjuk också tror jag.

Det är ju inte samma som att ha en låda inomhus såklart men jag pekade helt enkelt på pallkragen, bad honom gå upp i den och sa kissa vilket då såklart var inlärt sedan tidigare. Gick superenkelt.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur