Kattsnack 10

Urax kan bara tänka sig att äta njurfodret från Specific och de verkar ha problem med leveranserna just. Slut i fysiska butiker där jag bor och när jag försökt handla på nätet har jag fått meddelande om att det kanske kommer in nästa vecka. Hade givetvis köpt på mig större mängd från början om jag bara visste att katten skulle gilla det :banghead: Hills och RC finns men det vill han inte äta :meh:

Har du kollat firstvet, där ser det ut att finnas i lager?
De brukar leverera snabbt
 
När vi människor skulle gå och sova upptäckte smulan en kattkompis precis utanför innätade altanen.... nu har det gått 50 minuter och grannkatten har gått sedan länge men antar att de sitter kvar och har koll ifall den kommer tillbaka...
 
Paxen är inlagd nu. :cry:
Njurarna ser inte alls bra ut, men han har även lite förhöjda värden som kan tyda på infektion, så förhoppningsvis kan det gå att häva med antibiotika och gå att få igång honom att äta igen. Han kommer aldrig bli någon gammal katt med vad som ser ut som samma njurfel som sin mor. :cry:
Vi hoppas ändå att det går att vända såpass att han kan komma hem och må bra ett tag till, det vore alldeles för sorgligt om han ska ha tillbringat sina sista månader deprimerad och sen bli sjuk precis när han fått sällskap och glädje igen,

(Njurproblem är ovanligt på korater, och två generationer där ena njuren förtvinar i medelåldern kan ju inte vara något annat än ärftligt. Tur i oturen att han bara fick en avkomma vidare i avel, så att det är lätt att hålla koll på förhand...)
 
Skrutt hade tid för kastrering nästa torsdag, det är nu framflyttat till i morgon. :meh:

Slyngelfasonerna tog ny fart igen så nu är Wilma instängd i bibliotek och vardagsrum medan jag är på jobbet och han gick runt och vrålade medan jag ringde veterinären för att kolla om vi kunder flytta tiden, i morgon blir han en det. :up:
 
Juno är rastlös. Jag har jobbat en del övertid och är himla trött = astråkig. Ska försöka busa med henne ordentligt i helgen. Det är tur att hon och Älva har varandra - de busar runt och jagar varandra genom lägenheten och upp för klösträdet i vardagsrummet. Kul med en kompis som vill leka. 🥰

Blev lite sur idag när jag såg att hon vält ner sjödraken från bokhyllan. Jag satte sjödraken i den andra bokhyllan med förhoppningen om att den skulle få vara i fred där (wyrmen och räven i första bokhyllan får sig ofta flygturer...). Men nä, Juno hittade den utan problem. :meh:
 
Skrutt är inslängd i sovrummet med mig, jag för att vila och han för time out. Tar nog en stund innan hormonerna gått ur kroppen, han känns inte vid att han är en det, än.

Nu ligger vi båda under täcket på värmedynan. 🥰

Det brukar väl ta några veckor minst innan han inser att bollarna rykt och hormonerna lagt sig tillrätta.
 
Urax kan bara tänka sig att äta njurfodret från Specific och de verkar ha problem med leveranserna just. Slut i fysiska butiker där jag bor och när jag försökt handla på nätet har jag fått meddelande om att det kanske kommer in nästa vecka. Hade givetvis köpt på mig större mängd från början om jag bara visste att katten skulle gilla det :banghead: Hills och RC finns men det vill han inte äta :meh:

Har du kollat Anicura?

https://shop.anicura.se/specific-fkd-kidney-support-3-kg-pose

https://shop.anicura.se/specific-fkw-kidney-support-100-g-vatfoder-till-katter-1-kasse-a-7-stk

Hittar du i någon fysisk butik i mitt område (Falun-Borlänge) så handlar jag gärna åt dig :)
 
Paxen är inlagd nu. :cry:
Njurarna ser inte alls bra ut, men han har även lite förhöjda värden som kan tyda på infektion, så förhoppningsvis kan det gå att häva med antibiotika och gå att få igång honom att äta igen. Han kommer aldrig bli någon gammal katt med vad som ser ut som samma njurfel som sin mor. :cry:
Vi hoppas ändå att det går att vända såpass att han kan komma hem och må bra ett tag till, det vore alldeles för sorgligt om han ska ha tillbringat sina sista månader deprimerad och sen bli sjuk precis när han fått sällskap och glädje igen,

(Njurproblem är ovanligt på korater, och två generationer där ena njuren förtvinar i medelåldern kan ju inte vara något annat än ärftligt. Tur i oturen att han bara fick en avkomma vidare i avel, så att det är lätt att hålla koll på förhand...)

Pratade nyss med behandlande veterinär, och hans värden har gått ner lite efter ett dygn med dropp, från 1300 till 650 i krea. "Tyvärr" har man inte kunnat hitta någon infektion eller annan yttre orsak som skulle kunna vara anledningen till att det blev så dåligt just nu, men man kan ju ändå hoppas att det var något speciellt som hänt och det kan stabilisera sig lite lägre sen.

Det är tre dygn man anser är nödvändigt för se tydligt resultat av inneliggande behandling, så vi får avvakta till söndag och se hur det går. :cry:

Han vägrar tyvärr fortfarande äta, så han har fått matningssond, men han verkar ändå ta läget hyfsat okej (jag hade aldrig lagt in någon av mina honkatter för sådan behandling!) och allmäntillståndet är rätt bra för situationen.

Han vill gärna ha uppmärksamhet från personalen, trots allt de utsätter honom för. Min lille farbror, alltid lika tillitsfull. :heart

Han är ju tredje generationen egen uppfödning, den sista jag behöll innan jag la ner, och den enda som levt precis varenda dag i sitt liv hos mig. Han är väldigt speciell. :love:
 
Jag hoppas det går snabbare, har aldrig kastrerat någon så här sent tidigare.

Nu har ju inte mina varit direkt stökiga som fertila, men det har ändå märkts att det tagit ett par veckor innan hormonerna lagt sig hos de som kastrerats vid 2, 4 respektive 7 års ålder. Kan tänka mig att det blir ytterligare lite mer kaotiskt med en som fortfarande är pubertal. Den värsta tuppigheten borde lägga sig rätt fort åtminstone!
 
Har du kollat Anicura?

https://shop.anicura.se/specific-fkd-kidney-support-3-kg-pose

https://shop.anicura.se/specific-fkw-kidney-support-100-g-vatfoder-till-katter-1-kasse-a-7-stk

Hittar du i någon fysisk butik i mitt område (Falun-Borlänge) så handlar jag gärna åt dig :)
Åh vad snällt av dig! :heart Jag hör med Anicura direkt om det stämmer att de har på lager, tusen tack!
Håller tummarna för att det kan stämma med lagerstatus på webbshopen :nailbiting:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 585
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp