Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

Nä, får ringa vetten och åka dit igen. Alice har ätit lite sämre igen de senaste par dagarna och jag hade börjat fundera idag men nu sa mamma att när hon skulle få sin älskade middag så kom hon inte och klagade och åt inte ens upp allt :eek:
Sitter på bussen på väg hemåt efter körlektionen och vill bara komma hem så att jag kan ringa veterinären. Vill helst åka in akut idag :(
Nää vad tråkigt. Är alltid så hemskt när de inte mår bra:heart
Jag och Sparky håller tummar och tassar!
 
Vi fick åka in imorse och prata med en veterinär, vi kom fram till misstanken att Alice kanske är lite förstoppad i magen någonstans av möjligen päls. Hon har inte kräkts något men hennes sista bajskorv var ganska liten och mycket päls i. Och hon var inte så bekväm när veterinären kände noga på hennes buk. Så hon fick stanna där och så ska de ultraljuda, ge vätska och medicin som kanske kan mjuka upp magen.

Dumma matte måste borsta henne oftare och bättre :o:o:o vi ska åka och hämta henne nu, hoppas att allt är okej nu!
 
Det beror på om det spritt sig, men min erfarenhet är att de kan leva i flera år efter operation. :heart

Jag är mest fundersam över hur hårt operationen tagit på katterna? Der är såklart individuellt och beror på hur mycket man opererat bort osv, men...

Vet varnade för att det är en stor operation, och att det är "värre" just när det är de främre juvren osv. Men skulle vara skönt höra andras erfarenheter. Hon opereras om en vecka, det de vet redan nu är att de behöver ta bort de två främre juverdelarna på ena sidan. Men de kan ev hitta fler tumörer när buken är rakad och katten på rygg...

Alla blodprover tiptop och inga metastaser I lungorna så det är ju skönt I alla fall.
 
Jag är mest fundersam över hur hårt operationen tagit på katterna? Der är såklart individuellt och beror på hur mycket man opererat bort osv, men...

Vet varnade för att det är en stor operation, och att det är "värre" just när det är de främre juvren osv. Men skulle vara skönt höra andras erfarenheter. Hon opereras om en vecka, det de vet redan nu är att de behöver ta bort de två främre juverdelarna på ena sidan. Men de kan ev hitta fler tumörer när buken är rakad och katten på rygg...

Alla blodprover tiptop och inga metastaser I lungorna så det är ju skönt I alla fall.
Opererade en katt för juvertumörer och det tog hårt på katten :cry:
Och tyvärr kom det fler tumörer efter bara några månader
Inte vad du vill höra men det var ingen rolig tid :cry:
 
Vi fick åka in imorse och prata med en veterinär, vi kom fram till misstanken att Alice kanske är lite förstoppad i magen någonstans av möjligen päls. Hon har inte kräkts något men hennes sista bajskorv var ganska liten och mycket päls i. Och hon var inte så bekväm när veterinären kände noga på hennes buk. Så hon fick stanna där och så ska de ultraljuda, ge vätska och medicin som kanske kan mjuka upp magen.

Dumma matte måste borsta henne oftare och bättre :o:o:o vi ska åka och hämta henne nu, hoppas att allt är okej nu!
Jag kom in och sköterskan vid kassan sa "dränage" och jag bara :eek: har hon opererats?! :confused: Vi t.o.m frågade för säkerhets skull att det var rätt katt, och jodå O_o
Veterinären och papperna förklarade sedan att de hade ultraljudat och allt hade sett okej ut, men en hel del avföring. De tog tempen för säkerhets skull (hon sa att det då hon är så snäll och säger ingenting .... erm, raka motsatsen från hemma då :cautious:) och då upptäckte de att det var en av analsäckarna! :idea:
Det hade blivit en böld och de fick gå in lite, tömma och sätta dränage som ska tas bort om fem dagar.
Det kan förklara att hon inte velat bajsa så mycket pga ont och därmed fått ont i magen vilket i sin tur gör att hon inte velat äta så mycket.
Jag kom på att hon har faktiskt fått åka till djursjukhuset för några år sedan för just en av analsäckarna, men det var ju ett tag sedan som sagt.
Men detta ska jag minnas! Hädanefter så får de ta en titt på dem också vid den årliga kontrollen!

Men får erkänna att det känns lite skönt att det inte var mitt fel 😅 detta då vetten förklarat att det inte går att göra något förberedande mot detta. Men koll av dem kan nog vara bra tänker jag.

Nu är Alice alltså lila- och nakenrumpa 😅 vetten sa att det finns en risk att huden kan dö lite där men det ska förhoppningsvis inte behöva hända! För detta räcker! Hon ska ta bort dränaget på tisdag och så är pappas begravning på fredagen efter det, så förhoppningsvis är allt på väg att läka då! :cautious:
 
Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall 😬) att veta då det är så nära operationssåret 🤔 Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
20230223_153305.jpg
 
Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall 😬) att veta då det är så nära operationssåret 🤔 Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.
 
Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall 😬) att veta då det är så nära operationssåret 🤔 Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.
Yes! Jag sitter på badrumsgolvet (med kleenex och en mugg vatten) och Alice råkade lägga sig precis intill mig med rumpan mot mig också, så jag passade på att försöka att tvätta bort detta. Det gick! :banana: Inte ett knyst sa hon! Bara ryckte lite på ett ben när jag höll på som längst bort från operationssåret, hon gillar inte att bli vidrörd vid bakbenen :rofl:
Nu ser det mycket bättre ut! Jag hoppas att dränaget funkar så att det rinner ut från det istället för såret dock, det skulle underlätta lite men vi får se. Är bara så nöjd att det blev lite renare nu ☺️
 
Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.
De tipsade om det och mamma sa att vi har en av de salvorna hemma, får ta på det sen nu när jag fått det värsta bort :up: närmare än såhär vågar jag inte, men det ser rätt bra ut ändå i mina amatörögon.
20230223_154929.jpg
Edit: från den här sidan iallafall, jag försökte så gott jag kunde på andra sidan också. Men såg nu att hennes päls är röd där, men det är åtminstone nere på benet och långt ifrån huden.
 
Ja all vätska ska tas bort och du kan smörja huden runt om med fet salva för att undvika irritation i huden. Ex silon, inotyol, vaselin eller liknande.
Och tack!! :love: Du är värd din vikt i guld! :heart

Kom på att dränage är ju för att det ska komma ut vätska, så jag behöver inte vara så försiktig att inget ska börja droppa igen, det är ju liksom poängen 😅
 
Nu ser det mycket bättre ut! Jag hoppas att dränaget funkar så att det rinner ut från det istället för såret dock, det skulle underlätta lite men vi får se. Är bara så nöjd att det blev lite renare nu ☺️
Den där typen av dränage är konstruerat för att hålla såret öppet så att sårvätskan kan rinna ut. Det är alltså inte meningen att det ska rinna genom slangen, vätskan ska komma ut vid sidorna av den. :up:
Viktigt att tvätta själva såröppningen där slangen går ut, så att det inte klibbar ihop och stänger in sårvätskan i såret.
 
Den där typen av dränage är konstruerat för att hålla såret öppet så att sårvätskan kan rinna ut. Det är alltså inte meningen att det ska rinna genom slangen, vätskan ska komma ut vid sidorna av den. :up:
Viktigt att tvätta själva såröppningen där slangen går ut, så att det inte klibbar ihop och stänger in sårvätskan i såret.
Aha!! Tack för informationen! Jag tänkte hela tiden att det skulle komma ut ur genom slangen :idea::up:
Blir kanske knepigt dock, försökte sätta på salva för någon halvtimma sedan med hjälp av mamma och väldigt irriterad katt som inte ville hjälpa till. Så ställa på bänken i ena badrummet kommer nog inte att funka. Funderar på om detta gör att jag behöver stänga in mig henne och mig i andra badrummet för att kunna rengöra lite ... tills hon tröttnar och gömmer sig direkt under badkaret istället :cautious:
Hur ofta bör man rengöra varje dag? Jag rengjorde ju men när jag skulle sätta på salva så hade det redan hunnit komma mera vätska.
Kanske får tvätta henne i handfatet eller badkaret med en dusch .... Men hur ofta behöver det göras?

Problemet är också att hon är typen som lär sig snart vad som leder till det obehagliga och undviker det, så måste nästan komma på något nytt att göra varje dag 😅
 
Veterinären sa att vi skulle försöka hålla rent från det som kommer ut från dränaget då det kan fräta på huden, men nu när jag fått en första titt så ser jag mest lite vätska(?) från såret. Ska jag försöka göra rent det också? Lite knepigt (som i mycket oglad katt som hatar när man rör henne där bak i vanliga fall 😬) att veta då det är så nära operationssåret 🤔 Lägger in bild i spoiler så slipper de som inte vill se.

Aha!! Tack för informationen! Jag tänkte hela tiden att det skulle komma ut ur genom slangen :idea::up:
Blir kanske knepigt dock, försökte sätta på salva för någon halvtimma sedan med hjälp av mamma och väldigt irriterad katt som inte ville hjälpa till. Så ställa på bänken i ena badrummet kommer nog inte att funka. Funderar på om detta gör att jag behöver stänga in mig henne och mig i andra badrummet för att kunna rengöra lite ... tills hon tröttnar och gömmer sig direkt under badkaret istället :cautious:
Hur ofta bör man rengöra varje dag? Jag rengjorde ju men när jag skulle sätta på salva så hade det redan hunnit komma mera vätska.
Kanske får tvätta henne i handfatet eller badkaret med en dusch .... Men hur ofta behöver det göras?

Problemet är också att hon är typen som lär sig snart vad som leder till det obehagliga och undviker det, så måste nästan komma på något nytt att göra varje dag 😅
De flesta tror att det ska rinna igenom slangen så du är inte ensam 😄
Tvätta minst två gånger per dag och pilla bort sårskorpor/sekret. Fungerar enklast med koksaltlösning och kompress eller att ställa henne i duschen/hålla rumpan under vattenkranen i handfatet, vad som fungerar bäst för er.
Hållhjälp och ibland handduksburrito kan behövas om hon inte är så medgörlig 😆
 
De flesta tror att det ska rinna igenom slangen så du är inte ensam 😄
Tvätta minst två gånger per dag och pilla bort sårskorpor/sekret. Fungerar enklast med koksaltlösning och kompress eller att ställa henne i duschen/hålla rumpan under vattenkranen i handfatet, vad som fungerar bäst för er.
Hållhjälp och ibland handduksburrito kan behövas om hon inte är så medgörlig 😆
Minst två gånger om dagen låter iallafall görbart! Var rädd att det skulle vara minst fem gånger om dagen 😅
Måste redan ge henne medicin tre gånger om dagen också, vilken tur att jag jobbar hemifrån 😅
 
Har ingen tratt på henne heller då hon inte kunde nå sin rumpa så bra förut så jag tänkte att det är nog samma sak nu, men jag får hålla ett öga öppet.
Och duscha henne en gång om dagen, de andra gångerna får nog bli med med papper och vatten. Annars slutar det med att jag aldrig får tag på henne 😅 just nu vill hon mest vara i fred visar hon, även om hon gärna är i samma rum.
 
Äsch, såg nu att hon nådde när hon skickade sig därbak (såg att hon slickade sig mera över just anus och inte såret dock), fick sätta på henne tratten :( inte glad katt, hon försökte nu hitta ställen att lägga sig på och bara stötte emot saker när hon hoppade ned eller upp :crazy: men nu har hon valt korgstolen, hoppas att hon kan vara någorlunda bekväm .... Hon måste dock kunna äta och det stod att hon inte skulle kunna det med tratten på.
Men torrfodret äter hon bara då och då. :cautious:
Kanske får ge henne mera blötfoder just nu ...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 051
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 425
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 700
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp