Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

Äsch, såg nu att hon nådde när hon skickade sig därbak (såg att hon slickade sig mera över just anus och inte såret dock), fick sätta på henne tratten :( inte glad katt, hon försökte nu hitta ställen att lägga sig på och bara stötte emot saker när hon hoppade ned eller upp :crazy: men nu har hon valt korgstolen, hoppas att hon kan vara någorlunda bekväm .... Hon måste dock kunna äta och det stod att hon inte skulle kunna det med tratten på.
Men torrfodret äter hon bara då och då. :cautious:
Kanske får ge henne mera blötfoder just nu ...
Näe, fick ta av henne tratten. Vi har två grindar där hon ska kunna gå igenom och hon kommer inte igenom med den på :crazy: det funkar ju inte.
 
Opererade en katt för juvertumörer och det tog hårt på katten :cry:
Och tyvärr kom det fler tumörer efter bara några månader
Inte vad du vill höra men det var ingen rolig tid :cry:

Jag har ju förstått det är en ganska påfrestande och smärtsam operation och just därför jag velat höra mer om hur katterna tagit det. Så orkar du får du gärna berätta hur du menar med tog hårt på katten? Och vilka juverdelar tog de bort? Beklagar verkligen att det inte gick vägen för er ♥️
 
Näe, fick ta av henne tratten. Vi har två grindar där hon ska kunna gå igenom och hon kommer inte igenom med den på :crazy: det funkar ju inte.

Risken är ju tyvärr hon förstör läkningen genom att slicka. Så kanske ha henne I ett rum eller vad som krävs för hon inte ska fastna i grindar mm?

En av mina tidigare katter hade en analsäcksböld som fick opereras. Det läkte fint men jag var maniskt noga med tratten trots att hon hatade den. Hellre tratt ett tag trots miserabel än utdragna problem ♥ Hoppas missen snart mår bra igen!
 
Risken är ju tyvärr hon förstör läkningen genom att slicka. Så kanske ha henne I ett rum eller vad som krävs för hon inte ska fastna i grindar mm?

En av mina tidigare katter hade en analsäcksböld som fick opereras. Det läkte fint men jag var maniskt noga med tratten trots att hon hatade den. Hellre tratt ett tag trots miserabel än utdragna problem ♥ Hoppas missen snart mår bra igen!
Hm. Ja kanske det, fem dagar är ju inte så himla länge ... förhoppningsvis. Hon kan vara bara i min sovrumsdel under den tiden, även om miserabel 😅
Samtidigt tänker jag att dränaget är ju där för att ytan inte ska läka först, det motverkar hon ju också med sitt slickande. Men jag antar att det är bakterierna i munnen som hon ska inte få i såret iofs.

Du har dock en poäng, jag hade en body istället för tratt när hon kastrerades och det ledde bara till att hon fick ha en tratt ändå till slut efter sin andra operation. Suck!
 
Hm. Ja kanske det, fem dagar är ju inte så himla länge ... förhoppningsvis. Hon kan vara bara i min sovrumsdel under den tiden, även om miserabel 😅
Samtidigt tänker jag att dränaget är ju där för att ytan inte ska läka först, det motverkar hon ju också med sitt slickande. Men jag antar att det är bakterierna i munnen som hon ska inte få i såret iofs.

Du har dock en poäng, jag hade en body istället för tratt när hon kastrerades och det ledde bara till att hon fick ha en tratt ändå till slut efter sin andra operation. Suck!

Ja kattmunnar är rena bakteriehärdar, och även det mekaniska slickandet stör såret. För även om det ska dränera ska det ju inte bli varken infekterat eller retas mer.

Jag brukar försöka tänka att fem dagar eller två veckor eller hur länge de ska ha tratt är som ett ögonblick i kattens liv, även om de där och då känns evighetslånga och hemska
 
Jag har ju förstått det är en ganska påfrestande och smärtsam operation och just därför jag velat höra mer om hur katterna tagit det. Så orkar du får du gärna berätta hur du menar med tog hårt på katten? Och vilka juverdelar tog de bort? Beklagar verkligen att det inte gick vägen för er ♥️
Framförallt verkade katten ha väldigt ont i många dagar efter operationen trots smärtstillande
Jag frågade om hon kunde få mer men det gick inte
De tog bort två juver på ena sidan längst bak och det var jättesvårt att hindra henne från att komma åt att slicka trots både tratt och body och huden runt omkring blev irriterad
Läkningen tog lång tid och katten var besvärad av såret länge upplevde jag
Ett halvår senare fick hon somna in eftersom det då kommit nya tumörer
Och jag tänker ibland att hon borde ha fått somna tidigare och aldrig behövt genomgå operationen :cry:
 
Framförallt verkade katten ha väldigt ont i många dagar efter operationen trots smärtstillande
Jag frågade om hon kunde få mer men det gick inte
De tog bort två juver på ena sidan längst bak och det var jättesvårt att hindra henne från att komma åt att slicka trots både tratt och body och huden runt omkring blev irriterad
Läkningen tog lång tid och katten var besvärad av såret länge upplevde jag
Ett halvår senare fick hon somna in eftersom det då kommit nya tumörer
Och jag tänker ibland att hon borde ha fått somna tidigare och aldrig behövt genomgå operationen :cry:

Det är ju det där jag brottats med. Tänk om hon upplever op som jättejobbig, hon har massa ont, det blir komplikationer mm och så får vi bara några månader och så sitter jag där och ångrar att jag utsatte henne för det. Kontra tänk om det är några veckors obehag mot att få flera år till tillsammans.

Man vet ju aldrig förrän det är för sent vilket som var rätt beslut. Samtidigt går det inte sticka under stol med att jag gör det för min skull, för jag vill ha kvar min lilla pälsmössa längre tid om jag kan...

Jag vill ha en spåkula!
 
Det är ju det där jag brottats med. Tänk om hon upplever op som jättejobbig, hon har massa ont, det blir komplikationer mm och så får vi bara några månader och så sitter jag där och ångrar att jag utsatte henne för det. Kontra tänk om det är några veckors obehag mot att få flera år till tillsammans.

Man vet ju aldrig förrän det är för sent vilket som var rätt beslut. Samtidigt går det inte sticka under stol med att jag gör det för min skull, för jag vill ha kvar min lilla pälsmössa längre tid om jag kan...

Jag vill ha en spåkula!
:heart
Det är jättejobbigt
Framförallt när man inte kan ge dom mer smärtstillande
 
Ja kattmunnar är rena bakteriehärdar, och även det mekaniska slickandet stör såret. För även om det ska dränera ska det ju inte bli varken infekterat eller retas mer.

Jag brukar försöka tänka att fem dagar eller två veckor eller hur länge de ska ha tratt är som ett ögonblick i kattens liv, även om de där och då känns evighetslånga och hemska
Satte på henne tratten igen nyss och tittade på såret, rent runtom vilket jag tyckte var positivt först men sen kom jag på att det kan bero på att hon slickat sig ren :arghh: hej katastroftankar :cautious:
Men stängde också den lilla dörren till grinden till sovrumsdelen och bestämt mig för att tänka som du.
Hoppas bara inte att dessa timmar utan tratt "förstört" något 😅 (hej igen katastroftankar, otrevligt att råkas igen)
Tog med vatten på kleenex och tvättade lite, duttade mest med vatten på såret så att det inte skulle torka så mycket förhoppningsvis.

Planerar att imorgon så får jag ta en titt på torrfodret igen (ena hälften lade jag på ett upp och ned vänt fat, tänkte att det kan underlätta ätandet), om det inte syns någon skillnad så får jag ge henne blötmat. Efter att hon fått medicin och troligen en ... gulp, dusch 😅 förhoppningsvis kopplar hon duschen till nya surprise blötmaten, fast jag har lite erfarenhet av att hon inte är den som låter sig övertygas av god mat 😅 det ligger fortfarande ett par dreamies kvar på golvet också.

Det är ett mindre område att få fatt på henne men den innebär även min säng som hon brukar gömma sig under och den är lite knepig .. 😅
 
Inget bajs än heller. Och hon hade en del bajs i sig på ultra ljudet, men det kan ju än göra lite ont då det är så nära analsäckarna. Kommer att jubla när jag ser den första korven 😅

Hon har dock kissat, det var en rejäl kissklump så de har fyllt på henne med vätska ordentligt hos veterinären :D
 
En tanke såhär i sängen, hon uppför sig så fint och snällt hos veterinären att det nästan känns värt att åka dit en gång varje dag för ordentlig rengöring dessa fem dagar :meh: hon är motsatsen här hemma 😅
Men då kommer hon att vara skitjobbig att åka dit med henne varje dag dock. Äh, man vinner inte på något av sätten :p
 
Det är ju det där jag brottats med. Tänk om hon upplever op som jättejobbig, hon har massa ont, det blir komplikationer mm och så får vi bara några månader och så sitter jag där och ångrar att jag utsatte henne för det. Kontra tänk om det är några veckors obehag mot att få flera år till tillsammans.

Man vet ju aldrig förrän det är för sent vilket som var rätt beslut. Samtidigt går det inte sticka under stol med att jag gör det för min skull, för jag vill ha kvar min lilla pälsmössa längre tid om jag kan...

Jag vill ha en spåkula!
Nu är det tack och lov länge sedan jag brottades med de problemen, men jag upplevde det inte som ett jätteproblem efter operationen. De första dagarna var värst men de repade sig ganska fort och bägge två som opererades fick flera år till. Den minsta av dem, en siames, hade det jobbigare än bondkatten, men det berodde nog delvis även på att det fanns mer hud att ta av på den senare och att det var en större operation på siamesen.

Allt vi gör är ju för vår skull, från det att de flyttar in tills den dagen vi skiljs åt, även om det även är för deras skull. Det är inget att skämmas över att du vill få några år till, men inte på hennes bekostad. :heart
 
Hon låg framme i natt och sedan i min säng imorse, men så fick jag ge henne medicin och duscha henne imorse. Jag gav henne hennes blötmat efter duschen och sedan satte på tratten igen, mycket missnöjd med tratten, hon har legat under sängen sedan dess :( har setat i sängen och jobbat idag då jag tänkte att hon kunde kanske vara utan tratten om jag var där, men jag når ju inte när hon ligger där hon ligger nu. Suck!
Och så ska hon få en tablett till om några timmar, får se hur det går ...
 
Jag fick dra fram henne till slut, men då fick hon ligga i mitt knä utan tratten och verkar ha börjat förstå att i mitt knä får hon vara utan tratten :idea: detta när hon försökt med att jama ynkligt, sedan lägga sig i mitt knä och när hon fått av den gå undan :devil: men den gick inte :p jag provade med att låta henne vara utan men så fort hon närmade sig därbak så fick hon tratten igen så det funkar inte.

Maten får hon i stängt badrum utan tratt och med mig :up: Hon åt just en påse blötmat och slickade tallriken ren, plus lite torrfoder :up:Det enda jag tänker på nu är vatten, hon får inte så bra tillgång till den i skålen även om hon får mera blötmat än vanligt (plus tvättat sig lite efter duschen imorse) - men tror att jag kan fixa det genom att ta med vattenskålen in till badrummet också.

Har fått hem koksaltlösning och kompresser så de håller jag på med nu när jag rengör, jag vågar inte gnugga för hårt utan tar det lite försiktigt även om jag lägger en blöt kompress rakt på. Det ser ganska rent ut men när jag tar bort kompresserna så är de lite blodiga så någonting kommer ut iallafall. Så det är tillräckligt bra hoppas jag!
Och nyss kom hon lite olyckligt men jag såg att det hängde en liten bajsklutt där bak. Kollade genast, det var en väldigt liten och mest tre väldigt torra små kluttar men med tanke på att vetten sa när jag ringde imorse att det kunde ta ett par dagar innan det kom igång så är jag ändå nöjd! Hon kanske är lite hård i magen, men då bör den ökade mängden av blötfoder hjälpa åtminstone. Och just nu känns det ändå ganska bra, jag skulle ha mera panik om hon var lös i magen med tanke på närheten till operationssåret 😅

Tackolov att jag jobbar hemifrån numera, hade inte kunnat ta hand om henne på det här sättet annars!
 
Jag fick dra fram henne till slut, men då fick hon ligga i mitt knä utan tratten och verkar ha börjat förstå att i mitt knä får hon vara utan tratten :idea: detta när hon försökt med att jama ynkligt, sedan lägga sig i mitt knä och när hon fått av den gå undan :devil: men den gick inte :p jag provade med att låta henne vara utan men så fort hon närmade sig därbak så fick hon tratten igen så det funkar inte.

Maten får hon i stängt badrum utan tratt och med mig :up: Hon åt just en påse blötmat och slickade tallriken ren, plus lite torrfoder :up:Det enda jag tänker på nu är vatten, hon får inte så bra tillgång till den i skålen även om hon får mera blötmat än vanligt (plus tvättat sig lite efter duschen imorse) - men tror att jag kan fixa det genom att ta med vattenskålen in till badrummet också.

Har fått hem koksaltlösning och kompresser så de håller jag på med nu när jag rengör, jag vågar inte gnugga för hårt utan tar det lite försiktigt även om jag lägger en blöt kompress rakt på. Det ser ganska rent ut men när jag tar bort kompresserna så är de lite blodiga så någonting kommer ut iallafall. Så det är tillräckligt bra hoppas jag!
Och nyss kom hon lite olyckligt men jag såg att det hängde en liten bajsklutt där bak. Kollade genast, det var en väldigt liten och mest tre väldigt torra små kluttar men med tanke på att vetten sa när jag ringde imorse att det kunde ta ett par dagar innan det kom igång så är jag ändå nöjd! Hon kanske är lite hård i magen, men då bör den ökade mängden av blötfoder hjälpa åtminstone. Och just nu känns det ändå ganska bra, jag skulle ha mera panik om hon var lös i magen med tanke på närheten till operationssåret 😅

Tackolov att jag jobbar hemifrån numera, hade inte kunnat ta hand om henne på det här sättet annars!
Microlax?
 
Det får vänta tills såret är mera redo isåfall 😬 veterinären sa att jag kunde vänta till måndag att höra av mig om hennes bajs inte kommit igång än, så om det är likadant då så tar jag upp det då, plus återbesök på tisdag. Det var trots allt bara igår som hon "opererades" :heart
 
Jag fick dra fram henne till slut, men då fick hon ligga i mitt knä utan tratten och verkar ha börjat förstå att i mitt knä får hon vara utan tratten :idea: detta när hon försökt med att jama ynkligt, sedan lägga sig i mitt knä och när hon fått av den gå undan :devil: men den gick inte :p jag provade med att låta henne vara utan men så fort hon närmade sig därbak så fick hon tratten igen så det funkar inte.

Maten får hon i stängt badrum utan tratt och med mig :up: Hon åt just en påse blötmat och slickade tallriken ren, plus lite torrfoder :up:Det enda jag tänker på nu är vatten, hon får inte så bra tillgång till den i skålen även om hon får mera blötmat än vanligt (plus tvättat sig lite efter duschen imorse) - men tror att jag kan fixa det genom att ta med vattenskålen in till badrummet också.

Har fått hem koksaltlösning och kompresser så de håller jag på med nu när jag rengör, jag vågar inte gnugga för hårt utan tar det lite försiktigt även om jag lägger en blöt kompress rakt på. Det ser ganska rent ut men när jag tar bort kompresserna så är de lite blodiga så någonting kommer ut iallafall. Så det är tillräckligt bra hoppas jag!
Och nyss kom hon lite olyckligt men jag såg att det hängde en liten bajsklutt där bak. Kollade genast, det var en väldigt liten och mest tre väldigt torra små kluttar men med tanke på att vetten sa när jag ringde imorse att det kunde ta ett par dagar innan det kom igång så är jag ändå nöjd! Hon kanske är lite hård i magen, men då bör den ökade mängden av blötfoder hjälpa åtminstone. Och just nu känns det ändå ganska bra, jag skulle ha mera panik om hon var lös i magen med tanke på närheten till operationssåret 😅

Tackolov att jag jobbar hemifrån numera, hade inte kunnat ta hand om henne på det här sättet annars!
Hon kan inte få laktulos?
När Sune opererade bort sina analsäckar efter att de sprack för 4e gången på kort tid så ville de att vi skulle ge laktulos för att det skulle bli mjukare och inte göra lika ont att bajsa.

Gällande tratt har mina katter lättare kunnat dricka ur små vanliga glas, där de kunnat trä tratten över eller hur jag ska säga.
 
Hon kan inte få laktulos?
När Sune opererade bort sina analsäckar efter att de sprack för 4e gången på kort tid så ville de att vi skulle ge laktulos för att det skulle bli mjukare och inte göra lika ont att bajsa.

Gällande tratt har mina katter lättare kunnat dricka ur små vanliga glas, där de kunnat trä tratten över eller hur jag ska säga.
Det sa de inget om men det får vi ju ta upp på måndag om det behövs. Vill inte ge det utan att ha kollat att det går med de andra medicinerna hon får nu iaf.

Hon dricker inte ur små glas även i vanliga fall utan tratt så det kanske blir knepigt :cautious: men i värsta fall så tar jag sprutan som kom med ena medicinen och sprutar in lite vatten i hennes mun.
 
Hmm... jag har haft koksaltlösning på kompress mot och försökt massera lite nyss men ingen av de tre kompresserna nyss hade något blod på dem. Försökte ta en titt på operationssåret men är lite rädd att det torkat i öppningen. Jag vill inte att hon ska få ont så jag slutar dock när hon säger till (hon har dock mest bara sagt till efter tredje gången jag haft på ny kompress), men en dusch kanske blötar upp det mera? Men behöver kanske gnuggas lite mera ordentligt? :nailbiting::cautious:
Tänkte dock nog duscha henne imorgon bitti, kanske lite onödigt att plåga henne mera än en gång om dagen 😅
 
Hmm... jag har haft koksaltlösning på kompress mot och försökt massera lite nyss men ingen av de tre kompresserna nyss hade något blod på dem. Försökte ta en titt på operationssåret men är lite rädd att det torkat i öppningen. Jag vill inte att hon ska få ont så jag slutar dock när hon säger till (hon har dock mest bara sagt till efter tredje gången jag haft på ny kompress), men en dusch kanske blötar upp det mera? Men behöver kanske gnuggas lite mera ordentligt? :nailbiting::cautious:
Tänkte dock nog duscha henne imorgon bitti, kanske lite onödigt att plåga henne mera än en gång om dagen 😅
dD gånger jag haft katt som opererats med styng, fick jag inte duscha katten, förrän det var läkt. Är det ändrat nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp