Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Jobbar stenhÄrt pÄ att fÄ tillbaka förtroendet hos Sparky. Vi Àr inte riktigt dÀr Àn nÀr det gÀller maten men i dag behövde jag inte gÄ ut ur lÀgenheten för att hon skulle Àta :up:
Jag fÄr klappa och gosa men inte lyfta Ànnu. Hon har börjat komma nÀr jag ropar, och det som löste knuten mest var nÀr vi övade lite tricks i nÄgon kvart eller sÄ.
Vi tar det lugnt, men hon behöver vara hanterbar och jag vill hinna trÀna in buren som en positiv sak innan vi ska till veterinÀren om tvÄ veckor och ta ut en tand... och dÄ sÄ klart medicinera efterÄt... igen...
:angel: (sÀg inget till Sparky)
Hur lÀnge har du fÄtt medicinera?

Jag Àr i lite val och kval gÀllande nÀsta steg hÀr hemma, dÀr katten gÄtt pÄ metacam i 9 dagar. Troligen ideopatisk cystit, men hon uppvisade en trÀngning Àven igÄr, pÄ 9:e dagen. Samt vid ett tillfÀlle under veckan. Ute vet jag ju inte.

Dock vet jag att det under den tiden har varit nya katter pÄ besök i omrÄdet och hennes revir Àr inte befÀst Ànnu, sÄ hon har ju inte varit stressfri under kuren.

SĂ„ frĂ„gan Ă€r nu om vi ska Ă„ka in för ultraljud denna vecka, eller ha is i magen eftersom det troligen Ă€r just stressen. Jag tror det kan bli lite svĂ„rt att fĂ„ urinprovet, men Ă„ andra sidan kanske det rĂ€cker en bit med ultraljudet inledningsvis
.

UtifrĂ„n trolig orsak, att det inte akut iom att hon kissar och hennes allmĂ€ntillstĂ„nd Ă€r ua kĂ€nns det rimligt att vĂ€nta ut eftersom det Ă€r stressande att Ă„ka till vet (vill ju inte stressa mer) kĂ€nns det rimligt att vĂ€nta ut, men kvarstĂ„r det Ă€r det ju kortvecka nĂ€sta vecka 🙄

Å andra sidan sĂ„ behöver vi ju en vanlig veterinĂ€rkontakt (kontra djursjukhus pĂ„ helg..) oavsett orsak, för fortsatt hantering och smĂ€rtlindring vid Ă„terkomst. För med den hĂ€r damens bakgrund Ă€r det vĂ€l inte otippat med skov.

Suck 😑

Jag Àr i lite val och kval gÀllande nÀsta steg hÀr hemma, dÀr katten gÄtt pÄ metacam i 9 dagar. Troligen ideopatisk cystit, men hon uppvisade en trÀngning Àven igÄr, pÄ 9:e dagen. Samt vid ett tillfÀlle under veckan. Ute vet jag ju inte.

Dock vet jag att det under den tiden har varit nya katter pÄ besök i omrÄdet och hennes revir Àr inte befÀst Ànnu, sÄ hon har ju inte varit stressfri under kuren.

SĂ„ frĂ„gan Ă€r nu om vi ska Ă„ka in för ultraljud denna vecka, eller ha is i magen eftersom det troligen Ă€r just stressen. Jag tror det kan bli lite svĂ„rt att fĂ„ urinprovet, men Ă„ andra sidan kanske det rĂ€cker en bit med ultraljudet inledningsvis
.

UtifrĂ„n trolig orsak, att det inte akut iom att hon kissar och hennes allmĂ€ntillstĂ„nd Ă€r ua kĂ€nns det rimligt att vĂ€nta ut eftersom det Ă€r stressande att Ă„ka till vet (vill ju inte stressa mer) kĂ€nns det rimligt att vĂ€nta ut, men kvarstĂ„r det Ă€r det ju kortvecka nĂ€sta vecka 🙄

Å andra sidan sĂ„ behöver vi ju en vanlig veterinĂ€rkontakt (kontra djursjukhus pĂ„ helg..) oavsett orsak, för fortsatt hantering och smĂ€rtlindring vid Ă„terkomst. För med den hĂ€r damens bakgrund Ă€r det vĂ€l inte otippat med skov.

Suck 😑
Jag Ă€r egentligen inte ens orolig för henne hĂ€lsa, jag Ă€r bara superdĂ„lig pĂ„ att hantera medicinska mellanlĂ€gen 😅

Men nu kör vi ultraljud imorgon och sÄ Àr det inte mer med det. #slutvelat

Jag Ă€r egentligen inte ens orolig för henne hĂ€lsa, jag Ă€r bara superdĂ„lig pĂ„ att hantera medicinska mellanlĂ€gen 😅

Men nu kör vi ultraljud imorgon och sÄ Àr det inte mer med det. #slutvelat
SÄ hade jag ocksÄ gjort. NÀr vi var inne akut med Sparky för andra gÄngen och jag hade fÄtt vaga provsvar pÄ urinen som var typ "kanske lite si... kanske lite sÄ..." sÄ körde jag ultraljud och blodprov direkt. Orkade liksom inte ha kvar i hjÀrnan "men tÀnk om det Àr njurarna... tÀnk om det Àr det dÀr... eller det?" man fÄr ju inte slappna av nÀr det Àr sÄ :angel:

SÄ hade jag ocksÄ gjort. NÀr vi var inne akut med Sparky för andra gÄngen och jag hade fÄtt vaga provsvar pÄ urinen som var typ "kanske lite si... kanske lite sÄ..." sÄ körde jag ultraljud och blodprov direkt. Orkade liksom inte ha kvar i hjÀrnan "men tÀnk om det Àr njurarna... tÀnk om det Àr det dÀr... eller det?" man fÄr ju inte slappna av nÀr det Àr sÄ :angel:

Det hade jag ocksÄ gjort i ditt lÀge - det Àr ju rÀtt sÄ enkla undersökningar att göra för att utesluta just njurarna ÀndÄ!

Lillan surar. Hon vill ligga i mitt knÀ och jag tycker att hon fÄr ligga bredvid just nu (stor tatuering pÄ ena lÄret, som Àr under lÀkning). NÀr jag lyfte ner henne för typ tjugonde gÄngen sÄ surnafsade hon efter mig. Nu sitter hon demonstrativt vÀnd ifrÄn mig.

:D SÄ hade jag ocksÄ gjort. NÀr vi var inne akut med Sparky för andra gÄngen och jag hade fÄtt vaga provsvar pÄ urinen som var typ "kanske lite si... kanske lite sÄ..." sÄ körde jag ultraljud och blodprov direkt. Orkade liksom inte ha kvar i hjÀrnan "men tÀnk om det Àr njurarna... tÀnk om det Àr det dÀr... eller det?" man fÄr ju inte slappna av nÀr det Àr sÄ :angel:
Det hade jag ocksÄ gjort i ditt lÀge - det Àr ju rÀtt sÄ enkla undersökningar att göra för att utesluta just njurarna ÀndÄ!
Ja, och visar det sig vara ”onödigt” (dvs om utfallet bara styrker teorin) sĂ„ har vi ju iaf skapat kontakt med hemmavetten och kan skapa strategier för hur vi agerar bĂ€st vid eventuella upprepningar.

(obs - har alltsÄ haft kontakt med vet pÄ olika vis genom detta, sÄ ingen tror jag bara gÄr pÄ eget tycke i om det ska ske nu eller sen :D)

För en kort stund trodde vi alla att vÀrlden höll pÄ att gÄ under! :eek:
20250519_185831.webp

Hunden Puck lĂ„g bakom mig först och sĂ„ kom Alice och nosade pĂ„ hennes bak. Puck stelnade genast till som en staty och tittade hĂ„rt bort dĂ„ hon vet att Alice inte gillar henne 😅 Och sĂ„ lade Alice sig ned dĂ€r pĂ„ fotot!
Jag tror att bÄde jag och Puck trodde att vÀrlden hade hamnat upp och ned :nailbiting:

Men ingen fara, efter mindre Àn en minut sÄ travade Alice in igen. Faran Àr över, allt Àr som det ska igen :up:

(Dock sÄ hÀnder detta dÄ och dÄ nÀr jag Àr sjÀlv med mammas hund och Alice, aldrig nÀr mamma Àr med ... jag lÄter bli att pÄtala att detta troligen beror pÄ kÀra moderns rastlöshet som spiller över pÄ hennes hund som ska sÄklart följa efter matte :angel::laugh:)

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 247
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
82 169
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 486
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka