Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sällskap i soffan nu när jag tar en paus från akvarium fix
IMG_20190119_130730_854.jpg
 
Jag fortsätter väl spamma tråden. :D

Nu har jag beställt hem en aktiveringsplattagrejsimojssak som förhoppningsvis ska utmana Älvas intelligens lite grann. Det ska bli spännande att se hur hon löser det när den kommer i nästa vecka. :sneaky:

Jag har ju en aktiveringsfoderboll -Catmosphere till mina katter. Brukar ge torrfoder i den.

Svante leker satan med den tills alla torrisar är ute (har den på svåraste smalaste inställningen). Olof sitter brevid och väntar på att torrisarna kommer ut 😎 Aldrig nånsin sett att han provat rulla den- jag tror verkligen inte han förstår hur bollen funkar 😅
 
Jag har ju en aktiveringsfoderboll -Catmosphere till mina katter. Brukar ge torrfoder i den.

Svante leker satan med den tills alla torrisar är ute (har den på svåraste smalaste inställningen). Olof sitter brevid och väntar på att torrisarna kommer ut 😎 Aldrig nånsin sett att han provat rulla den- jag tror verkligen inte han förstår hur bollen funkar 😅
Tycker det låter som att Olof e smart :idea:
 
Jag har sandångest. Gick ifrån Everclean för att det dammade så in i he-te och för att jag tyckte det luktade typ skarpt? Inte kattlåda/kiss utan som en kemisk näsbränna liksom. Jag har rengjort ordentligt skitiga kattlådor men inget har bränt som ny, ren Everclean gjorde då. Bytte till Tigerino klumpbildande silikatströ, delvis av miljöskäl och delvis för att det dammar mindre, är som sand i formulan och funkar toppen luktmässigt, men jesus vad mycket det går åt. Kostar 169 kr för tre säckar á fem liter, och jag går igenom 3-5 påsar i månaden... Funderar på att byta igen, till denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
Är det nån som provat och kan jämföra med Everclean? Både lukt- och dammässigt.
 
Jag har sandångest. Gick ifrån Everclean för att det dammade så in i he-te och för att jag tyckte det luktade typ skarpt? Inte kattlåda/kiss utan som en kemisk näsbränna liksom. Jag har rengjort ordentligt skitiga kattlådor men inget har bränt som ny, ren Everclean gjorde då. Bytte till Tigerino klumpbildande silikatströ, delvis av miljöskäl och delvis för att det dammar mindre, är som sand i formulan och funkar toppen luktmässigt, men jesus vad mycket det går åt. Kostar 169 kr för tre säckar á fem liter, och jag går igenom 3-5 påsar i månaden... Funderar på att byta igen, till denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
Är det nån som provat och kan jämföra med Everclean? Både lukt- och dammässigt.
Även jag vill bli tipsad om bra och billig kattsand. Gärna på nätet
 
Jag har sandångest. Gick ifrån Everclean för att det dammade så in i he-te och för att jag tyckte det luktade typ skarpt? Inte kattlåda/kiss utan som en kemisk näsbränna liksom. Jag har rengjort ordentligt skitiga kattlådor men inget har bränt som ny, ren Everclean gjorde då. Bytte till Tigerino klumpbildande silikatströ, delvis av miljöskäl och delvis för att det dammar mindre, är som sand i formulan och funkar toppen luktmässigt, men jesus vad mycket det går åt. Kostar 169 kr för tre säckar á fem liter, och jag går igenom 3-5 påsar i månaden... Funderar på att byta igen, till denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
Är det nån som provat och kan jämföra med Everclean? Både lukt- och dammässigt.

Alltså jag avskyr lerbaserad kattsand allmänt och då inkl Everclean .

Jag har kristallsand till mina katter . Bäst är Granngårdens eget märke efter mångårig test av mig/många olika märken . Otroligt bra hållbarhet i kombo med lågt pris . Inget damm, ingen lukt, minimalt spill som enkelt sopas upp . Nöjda katter och nöjd matte.

Två lådor för två katter och påse på 8 liter totalt fördelat på de två lådorna räcker i 3 veckor . (Jag är lite pedantisk så många hade nog tyckt att det räcker ännu längre innan man byter ut) .
 
Senast ändrad:
Alltså jag avskyr lerbaserad kattsand allmänt och då inkl Everclean .

Jag har kristallsand till mina katter . Bäst är Granngårdens eget märke efter mångårig test av mig/många olika märken . Otroligt bra hållbarhet i kombo med lågt pris . Inget damm, ingen lukt, minimalt spill som enkelt sopas upp . Nöjda katter och nöjd matte.
Mina vägrar gå på kristaller :( även träpellets går bort för dem, och Sixten haft problem med kisseriet så det är viktigt att speciellt han är nöjd med lådan och inte tvekar på att gå och kissa. Har varit jättenöjd med silikatsanden(av alla anledningar du räknar upp) men jag tycker den har blivit sämre det senaste halvåret, annars hade jag inte funderat på att byta.
 
Som det ser ut just nu så kommer vi få hem en katt imorgon från en kattkoloni. Det enda jag vet är att den är ung (troligen under året) beroende på vilken av dom 3-4 katterna dom lyckas fånga. Kattkononin har från början bestått av ca 30 katter och nu är det bara dessa kvar.

Eftersom jag redan har en ungkatt/kattunge och inte bor så stort har jag efter lite funderande kommit fram till att den nya katten får bo i köket som jag ska försöka avgränsa med en gallerdörr av kompostgaller.

Jag ska bara vara jourhem till katten och förhoppningsvis vänja den vid människor. Tänkte släppa ihop katterna sen när man sett så inte den nya har några sjukdomar som den kan smitta Trassel med.

Nån som har nått tips? hur ska jag ställa iordning i köket för kattens ankomst? Hade tänkt ställa in en kattlåda, mat, vatten och Trassels "lilla" klöspelare (som dom ändå kan sträcka ut sig ordentligt på när dom klöser). räcker det?

Känner såhär i efterhand att det var tur att vi beställde en ny kattlåda till trassel denna veckan så skyggisen kan få använda hennes gamla.:o
 
Jag har sandångest. Gick ifrån Everclean för att det dammade så in i he-te och för att jag tyckte det luktade typ skarpt? Inte kattlåda/kiss utan som en kemisk näsbränna liksom. Jag har rengjort ordentligt skitiga kattlådor men inget har bränt som ny, ren Everclean gjorde då. Bytte till Tigerino klumpbildande silikatströ, delvis av miljöskäl och delvis för att det dammar mindre, är som sand i formulan och funkar toppen luktmässigt, men jesus vad mycket det går åt. Kostar 169 kr för tre säckar á fem liter, och jag går igenom 3-5 påsar i månaden... Funderar på att byta igen, till denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
Är det nån som provat och kan jämföra med Everclean? Både lukt- och dammässigt.
Jag har faktiskt just beställt hem en sådan påse för att se hur den är. Den kommer till mig på måndag. Påminn mig lite senare så kan jag berätta hur jag upplevde den. :)
 
Jag har sandångest. Gick ifrån Everclean för att det dammade så in i he-te och för att jag tyckte det luktade typ skarpt? Inte kattlåda/kiss utan som en kemisk näsbränna liksom. Jag har rengjort ordentligt skitiga kattlådor men inget har bränt som ny, ren Everclean gjorde då. Bytte till Tigerino klumpbildande silikatströ, delvis av miljöskäl och delvis för att det dammar mindre, är som sand i formulan och funkar toppen luktmässigt, men jesus vad mycket det går åt. Kostar 169 kr för tre säckar á fem liter, och jag går igenom 3-5 påsar i månaden... Funderar på att byta igen, till denna: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
Är det nån som provat och kan jämföra med Everclean? Både lukt- och dammässigt.

Jag har kört Tigerino i många år och jag är nöjd. Vissa påsar dammar mer än andra men överlag bra kvalisort. Ej testat det helt doftfria (tror jag, har som sagt haft den sorten i många år så tappat kollen :p) utan kör mest på Babypowder.

Så det är längesen jag själv körde Everclean (dessutom bara en kort period pga avskydde kartong-konceptet + inte galet mycket bättre än annat för det priset och mecket) men har vänner som använder Everclean och som testat mitt när de har passat mina katter och de har uppskattat det :up:
 
Senast ändrad:
Även jag vill bli tipsad om bra och billig kattsand. Gärna på nätet


Här kissas det på Cats Best Öko Plus. Klumpar. Luktar lite svagt av träspån. Inget damm. Helt ok pris, och dessutom miljövänligt.

Testat Golen pine, som inte skiljde sig såvärst, likaså Greenwood.

De finns på exempelvis zooplus som levererar hem. Arkenzoo har Cats Best, men inte de andra har jag för mig.
 
Här kissas det på Cats Best Öko Plus. Klumpar. Luktar lite svagt av träspån. Inget damm. Helt ok pris, och dessutom miljövänligt.

Testat Golen pine, som inte skiljde sig såvärst, likaså Greenwood.

De finns på exempelvis zooplus som levererar hem. Arkenzoo har Cats Best, men inte de andra har jag för mig.
De av spån funkar inte för mina katter. De hatar det tyvärr
 
Tuva börjar bli tjock :o Får hålla ännu mer koll på matintaget där tror jag. Hon får portioner 3-5 gånger per dag, men fritt de gånger hon fodras (hela skålen full så hon får äta så mycket hon vill under en begränsad period). Hon har alltid varit smal så jag antar att det hänger ihop med allergin.
Får bli mindre portioner framöver.

Den andra är smal som ett streck. Hon nästintill matvägrar om hon inte har sällskap av Tuva och det går inte fodra dem ihop.. Jaja, det får bli bra ändå.
 
Tuva börjar bli tjock :o Får hålla ännu mer koll på matintaget där tror jag. Hon får portioner 3-5 gånger per dag, men fritt de gånger hon fodras (hela skålen full så hon får äta så mycket hon vill under en begränsad period). Hon har alltid varit smal så jag antar att det hänger ihop med allergin.
Får bli mindre portioner framöver.

Den andra är smal som ett streck. Hon nästintill matvägrar om hon inte har sällskap av Tuva och det går inte fodra dem ihop.. Jaja, det får bli bra ändå.

Min allergitjej som kunde ha fri tillgång och ändå vara smal (hon hade allmänt ett mycket restriktivt förhållningssätt runt mat - åt ordentligt ca två ggr/dygn trots att mat fanns framme och sen var det bra) blev superrund direkt på allergifoder när hon skulle gå på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 481
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp