Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh @Marty jag hoppas verkligen att det går bra för den lille också. Det är lika sorgligt varje gång det inte går som man hoppas

Alla andra kissar som inte mår topp - krya på er!
 
Tack alla! Cheenu fick en omgång laxerande och lite smärtstillande hos veterinären och rusade raka vägen fram till matskålen när vi kom hem. Han har sedan dess ätit två gånger, druckit mycket och kissat två gånger. Vi väntar dock fortfarande på att han ska göra magiska nummer 2, och jag vågar inte lita på att förbättringen inte bara beror på smärtstillande (alltså att han beter sig mer normalt för att han inte känner smärtan längre). Vet ringde upp oss nu innan hon gick hem och var glad att höra att han ätit och druckit ordentligt.

Nu ska vi hålla ett öga på honom under kvällen och natten, och har han fortfarande inte bajsat imorgon förmiddag blir det en tur till djursjukhuset för mer ingående undersökning. Håll tummarna för att vi slipper det! Och jag håller tummarna för dina små @Marty, så otroligt jobbigt det låter! :heart
 
Senast ändrad:
Tack alla! Cheenu fick en omgång laxerande och lite smärtstillande hos veterinären och rusade raka vägen fram till matskålen när vi kom hem. Han har sedan dess ätit två gånger, druckit mycket och kissat två gånger. Vi väntar dock fortfarande på att han ska göra magiska nummer 2, och jag vågar inte lita på att förbättringen inte bara beror på smärtstillande (alltså att han beter sig mer normalt för att han inte känner smärtan längre). Vet ringde upp oss nu innan hon gick hem och var glad att höra att han ätit och druckit ordentligt.

Nu ska vi hålla ett öga på honom under kvällen och natten, och har han fortfarande inte bajsat imorgon förmiddag blir det en tur till djursjukhuset för mer noggrann undersökning. Håll tummarna för att vi slipper det! Och jag håller tummarna för dina små @Marty, så otroligt jobbigt det låter! :heart
Håller tummar för er också!

Den lilla har repat sig väl under dagen. I morse trodde jag att loppet var helt kört. Matade den och den verkade helt slö. Var tvungen att åka iväg en kort stund och var säker på att den skulle vara död när vi kom hem. En timme senare kommer jag hem och då piper och stretar ungen när jag tar upp den, vilket är friskhetstecken. Den ville fortfarande inte äta själv men när jag gav ersättning så verkade den hungrig och sög själv på nappen. Två timmar senare när den skulle få mat igen så verkade den pigg. Provade att sätta den mot tutten och då åt den själv :heart. Har verkat pigg sedan dess men jag litar inte på att den hittar tutten själv, så det blir mycket koll och vägning varannan timme. Men nu känns det hoppfullt igen. Från mer död än levande till pigg och livskraftig på mindre än 6h :).
 
Detta är Frans, som flyttar hit inom kort.
Asså- sötaste lilla lurvetroll :love:

iI5kFFl.jpg


sWroXnf.jpg


NQ95Ofc.jpg


xxd71yX.jpg


GSq4J1L.jpg
 
@Mineur @Marty - vad skönt att det verkar gå bra!

Min raring hämtade sig lite framåt senare eftermiddag. Kom då och la sig hos mig och började ligga mer avslappnat och sen visade han intresse för mat osv igen. Han hade aldrig feber utan var bara allmänt låg. Men nu är han helt och hållet sitt vanliga, odrägliga jag igen :love:
 
Cheenu var fortsatt krasslig igår, så det blev en dag (och kväll) på djursjukhuset för diverse prover, röntgen och annat skoj. Slutsatsen blev att han förmodligen dragit på sig en omgång idiopatisk cystit, alltså problem med nedre urinvägarna. Det är tydligen rätt vanligt att det misstas för förstoppning först.

Vi blev hemskickade med 4 olika sorters mediciner och smärtstillande som han ska ta i några dagar framöver, och förhoppningsvis hjälper det. Vi har dock även bokat ny tid med vår ordinarie veterinär idag, så ska de gå igenom vad som hittades på djursjukhuset och hjälpa oss vidare.

Cheenu är pigg och glad, äter med god aptit och tycker väldigt mycket om den opiumbaserade medicinen :angel: Det känns skönt att förhoppningsvis ha hittat orsaken till hans mående, men det dröjer nog rätt länge innan vi vågar slappna av på riktigt... Fy vad jobbigt det är när de är sjuka de små liven!

Är i alla fall väldigt glad att vi valde att ta ut en ganska generös försäkring på honom när vi köpte honom, trots att vissa ifrågasatte att vi skulle försäkra en innekatt... Vi är redan uppe i belopp över 7000 kr, men tack vare försäkringen behöver vi inte betala ett öre mer än 800 kr.
 
Ojoj då här har det visst varit lite livat med de små liven - hoppas att alla missar håller sig på den positiva vägarna som de verkar vara på nu :heart

Mattehjärtat blev varmt här när jag såg att Alice verkade lite irriterad i ett öga, och jag ropade in henne (dock så satt jag i sängen och jag vet att hon vill absolut passa på att ligga i knäet då :angel:) så att jag kunde stryka lätt över ögonen. Hon spann som en maskin och njuter av att jag stryker henne över ansiktet :love: Jag blir varm av tilliten hon visar när hon låter mig stryka bort tårarna som kommit fram ur det lite irriterade ögat och stryka bort lite päls ur vägen så att inget hamnat där. Jag tror att hon minns/vet nu att jag löser det om jag får hjälpa till så hon brukar låta mig göra det :love:
Till skillnad från hunden som avskyr när jag försöker ta bort lite klet från ögonvrån på henne - katten kan det iallafall! :D:p
 
@Marty Så himla tråkigt att det blev en så dramatisk födelse och att inte alla klarade sig. :cry: Men samtidigt vill jag ju gratulera till de tre små liven som ändå finns där! Så skönt att de klarade sig, och att mamma katt inte behövde kejsarsnitt. Jag hoppas att allt kan flyta på smärtfritt nu. :heart

@Mineur Så tråkigt att höra att er lille har varit sjuk också. Vad skönt att han mår bättre nu! Tacka vet jag försäkring! :up: Jag har förstått att det inte är lika vanligt att ha utomlands, men jag skulle aldrig våga vara utan.

@Frokennordberg Vad härligt att din blev sitt vanliga jag så snabbt igen! Det är aldrig kul med sjuka/hängiga katter, som ägare blir man ju utom sig av oro så fort man ser att något inte stämmer!
 
Väntar på att sambon ska ringa upp så jag kan skicka in till veterinärkvitton till försäkringsbolaget. Kan vara bra göra det innan det gått ett år sen skadan kanske :angel:
Det är ju bara 20.568 kr :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 501
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp