Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här väntar vi på kattungar. Scilla är på dygn 65 idag och är stor som ett hus. Hade hoppats på att bebisarna kommit lite tidigare då hon är så stor och tung. Hon har gått upp ca 1,7 kg sedan start. Igår och idag har hon legat lite i bolådan, så jag hoppas verkligen att det sätter igång snart!
 
Hoppar in här med en liten fråga! Ni som har kastrerat honkatter, hur länge höll ni dom inomhus efter kastreringen? Veterinären sa typ 4-5 dagar, men jag tycker det lät ganska kort? Maui är iofs oförskämt pigg trots att hon kastrerades igår, men jag är hönsmamma såatte :D

+ bild på gullet :love:
IMG_2365.jpg
Mina bägge fick stanna inne iaf 10 dagar efteråt. Mest för att kunna hålla koll så dem inte slet upp stygnen.
 
Jag fick däremot plocka av dem bägge trattarna, för dag två hade den ena hängt sig i dörrhandtaget när han skulle jaga flugor. Bara ren tur att jag var i köket och såg det.
Usch vad läskigt :crazy: Maui slipper tratt som tur är. Veterinären sa att hon inte har några externa stygn (?) så jag skulle bara hålla koll att hon inte tvättar för mycket
 
Hoppar in här med en liten fråga! Ni som har kastrerat honkatter, hur länge höll ni dom inomhus efter kastreringen? Veterinären sa typ 4-5 dagar, men jag tycker det lät ganska kort? Maui är iofs oförskämt pigg trots att hon kastrerades igår, men jag är hönsmamma såatte :D

+ bild på gullet :love:
IMG_2365.jpg

Det beror på vilken slags stygn hon är sydd med. Är de sådana som 'smälter bort' och gick vet in med flanksnitt eller den vanliga mer omfattande? Är det sådana som måste klippas bort av vet så skulle jag hålla inne henne tills det gjorts och hon läkt helt. Iofs skulle jag hållit henne inne tills hon läkt ihop helt oavsett, skräcken om det kommer in smuts i såret och hon får en infektion :nailbiting:
 
Det beror på vilken slags stygn hon är sydd med. Är de sådana som 'smälter bort' och gick vet in med flanksnitt eller den vanliga mer omfattande? Är det sådana som måste klippas bort av vet så skulle jag hålla inne henne tills det gjorts och hon läkt helt. Iofs skulle jag hållit henne inne tills hon läkt ihop helt oavsett, skräcken om det kommer in smuts i såret och hon får en infektion :nailbiting:
Hon sa att det inte var några externa stygn, så det är inget som behöver klippas bort åtminstone. Hur vet man när det är läkt tro? :confused: Det ser superfint ut, som ett litet veck i huden bara
 
Jag fick däremot plocka av dem bägge trattarna, för dag två hade den ena hängt sig i dörrhandtaget när han skulle jaga flugor. Bara ren tur att jag var i köket och såg det.

Jag använder body. Det fungerar mycket bättre för katter. Snorbilligt. Köp en begagnad babybody (röda korset eller liknande) och klipp hål för frambenen om armen är för trång och knäpp fast på ryggen. Kolla sedan att katten har rum för bakbenen (klipp vid behov) och att den kan gå på lådan - bra att ha några i reserv så man kan tvätta om det händer en olycka.

tn-dsc02248.jpg


Dålig bild men det är idén men klipp en triangel under svansen för lådbesök.

bild-343.jpg


bild-344.jpg




Thelmasklnning%5b1%5d.jpg-for-web-normal.jpg
 

Bifogade filer

  • 1538654724250.png
    1538654724250.png
    37,8 KB · Visningar: 8
Jag trodde att mitt lager med kanindelar skulle räcka länge... Älva verkar dessvärre ha utvecklat en riktig smak för sina byten. Idag plockade jag upp en liten tass som jag trodde att hon bara skulle leka med. Visst lekte hon med den, intensivt och lyckligt. Men det dröjde ju inte så lång stund innan hon började bita isär den lilla tassen. Nu sitter hon och tuggar och smaskar. De små benen kraskar högt mellan hennes tänder. :nailbiting:
 
Jag trodde att mitt lager med kanindelar skulle räcka länge... Älva verkar dessvärre ha utvecklat en riktig smak för sina byten. Idag plockade jag upp en liten tass som jag trodde att hon bara skulle leka med. Visst lekte hon med den, intensivt och lyckligt. Men det dröjde ju inte så lång stund innan hon började bita isär den lilla tassen. Nu sitter hon och tuggar och smaskar. De små benen kraskar högt mellan hennes tänder. :nailbiting:
Det tog inte så lång tid innan hon hade ätit upp hela tassen. Inte ens en liten klo finns kvar...
 
Jag var tvungen att åka hem tidigare från Flyinge (och Breeders). Fredag är P-pillerdag för mina katter och kattvakten har bara sett svansen på Kyra trots att hon varit här minst 4 gånger om dagen. Kyra är mycket blyg och det fanns inte en chans att hon skulle kunna fånga henne och ge piller. Om hon hade vetat i vilket rum katten befann sig i hade hon kunnat lägga ett piller i maten och stänga... men katten har varit mycket osynlig. Alla andra har varit framme och fått både medicin och mat. När jag kom hem fick jag ett plåster i form av brun kisse - vilken mammagris hon är
 
Sitter i väntrummet hos veterinären med Cheenu :( Han har inte ätit sedan igår förmiddag och har varit märkbart seg och långsam sedan igår kväll. Går runt som en riktigt gammal katt, med tunga och långsamma steg. När vi kände igenom honom lite försiktigt i morse pep han till när vi kom till bakre delen av magen, så det verkar vara något som inte står rätt till där inne. Han dricker dock fortfarande, rör sig frivilligt och relativt obehindrat (han hoppar till exempel fortfarande upp i katträdet men stannar på våning 3 av 5) och är reaktiv och kontaktsökande, så vi hoppas att det inte är något allt för allvarligt.

Men alltså fy vad vi är oroliga! :cry:
 
@Mineur - håller tummarna för något lättåtgärdat!

Min ena kise är inte sig själv idag. Har legat och sovit sen jag gick upp, ville varken ha frukost eller gå ut på balkongen och har spytt lite galla två gånger. Kanske lite blek i tandköttet.
Får se hur han tar sig under dagen, om vi behöver åka in eller så.
 
Sitter i väntrummet hos veterinären med Cheenu :( Han har inte ätit sedan igår förmiddag och har varit märkbart seg och långsam sedan igår kväll. Går runt som en riktigt gammal katt, med tunga och långsamma steg. När vi kände igenom honom lite försiktigt i morse pep han till när vi kom till bakre delen av magen, så det verkar vara något som inte står rätt till där inne. Han dricker dock fortfarande, rör sig frivilligt och relativt obehindrat (han hoppar till exempel fortfarande upp i katträdet men stannar på våning 3 av 5) och är reaktiv och kontaktsökande, så vi hoppas att det inte är något allt för allvarligt.

Men alltså fy vad vi är oroliga! :cry:

Hoppas allt går bra :heart

I mina lekmannaögon låter det som någon form av stopp, antingen något han ätit eller hår.
 
@Mineur - håller tummarna för något lättåtgärdat!

Min ena kise är inte sig själv idag. Har legat och sovit sen jag gick upp, ville varken ha frukost eller gå ut på balkongen och har spytt lite galla två gånger. Kanske lite blek i tandköttet.
Får se hur han tar sig under dagen, om vi behöver åka in eller så.
Usch då, en till! Hoppas att det reder sig med din också :heart
Hoppas allt går bra :heart

I mina lekmannaögon låter det som någon form av stopp, antingen något han ätit eller hår.
Ja, vår spontana tanke är förstoppning. Vet inte vad han kan ha ätit (han är ju innekatt och vi har inte märkt att något saknas), men det kanske är en hårboll som ställer till det. Hår har han ju gott om, så att säga... Hoppas det, så att det är något lättåtgärdat!

Har fått prata med en sköterska nu och hon säger att hon blir lugnad av att höra att han druckit och kissat de senaste 12 timmarna i alla fall. Ska få träffa veterinären om en kvart.

Han ser så liten ut där han ligger i sin bur! :heart

3.jpeg
 
Jag har haft ett par väldigt jobbiga dygn. I torsdags kväll började Scilla föda. Tre kattungar kom snabbt. Två pigga och en dödfödd. Därefter kom inga fler värkar, men hon låg och var orolig och hyperventilerade. Då var klockan 23. Vid 1 ringde jag Strömsholm för rådfrågning, men de tyckte jag kunde avvakta lite så länge hon inte började bli slö. Vi väntade in morgonen men när läget var samma då så åkte vi in till djursjukhuset här i stan. Ultraljud och röntgen visade på 4 ungar kvar, som verkade leva. Vi avvaktade lite till och åkte hem ett par timmar. När det inte hänt något ändå åkte vi in igen vid 15. Nytt UL visade på friska hjärtslag, så Scilla sattes på värkstimulerande dropp. Som tur var satte det igång värkarna och Scilla kunde föda fram en pigg bebis. Därefter födde hon ytterligare 3, men de var tyvärr dödfödda :(. Vid 21 fick vi lämna sjukhuset och åka hem efter drygt 40 sömnlösa timmar.

Det har varit väldigt kämpigt. Det känns som att dra nitlotten och högsta vinsten samtidigt. Å ena sidan ledsamt att 7 blev 3, men också jätteglad över att Scilla mår bra och att vi slapp kejsarsnitt. Och självklart är jag glad över de tre underverk som överlevde. Scilla kämpade så otroligt bra och stod ut med mycket på sjukhuset. Hon var helt slut vid de två sista bebisarna, men fortsatte att kämpa.

Idag kämpar vi med en unge som var väldigt slö i morse. Ersättning, värme och kärlek. Den är lite piggare nu, men jag vågar inte ta ut någon seger än. Den orkar inte äta själv från mamma. Håll alla tummar för den lilla, och för hela kattfamiljen!

19D679A7-6828-46E6-9BBB-6503EC6ED273.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
965
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 494
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp