Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MJLee jag vet inte om du missförstår mig . Jag är rätt ”hård” ang vad jag tycker djur bör utsättas för och hur mycket som är rimligt /livskvalitet osv.

Det betyder inte att jag har svar på hur din katt mår osv. Jag har uttryckt mig ang det med frågor .

Du svarar och motiverar till mig som vore jag en veterinär eller du känner att du behöver motivera/redovisa till mig 😅

Det är inte vad jag avsett.

Jag har bara avsett att enligt dina redovisningar, kisse inte mår så bra sedan länge , och utifrån det hade JAG velat ha konkret vad som är skäligt för kisse (inte mig själv) och pressat veterinären just ang detta.

Aha, då förstår jag. Jag kommer fortsätta tills jag eller ffa vet gör bedömningen att Nikitas livskvalitet inte är värt det.

Tills dess kämpar vi på. Särskilt jag och Nikita. Jag fick ju ett utbrott på veterinärer i allmänhet och min i synnerhet tidigare i tråden och jag tycker fortfarande att de tar för lätt på hennes mående. Jag vill veta om hon har ont eller lider av sin eventuella allergi. Jag kommer liksom inte överväga avlivning för att hon kanske har en foderallergi. Flera katter, jag tror inkluderande din? Levde ett bra liv med allergifoder.

Att få henne att äta fodret är däremot det största problemet. Hon har gått ner i vikt sedan vi började och är allmänt ledsen och eländig, jag tror för att hon inte får i sig tillräckligt med mat och näring. Vilket alltid varit ett problem, dvs få henne att äta det som är bra för henne inte RC torrisar. Innan har jag löst det genom att byta foder när hon vägrar att äta ett vilket jag inte kan göra nu eftersom det bara finns ett begränsat märken hypoallergent foder på marknaden. Som dessutom verkar smaka illa om det är sant vad jag citerade från ett annat kattforum. Kan en katt svälta (ihjäl) sig omgiven av fyra olika fodersorter? Jag vet inte och är inte beredd att pröva.

Kragen var jag inte särskilt orolig över eftersom den inte var en krage utan mer en stor haklapp och hon relativt snabbt vande sig.

46714044834_901d7131e9_m.jpg



Men jag måste ändå lita på att veterinär vet vad hon pratar om och beslutar om rätt behandling. Även om jag nu är ganska trött på 'is i magen' attityden.
 
Blev väckt halv fyra av en hungrig skräpkatt. Hon ställde sig på mitt bröst och mer eller mindre skrek åt mig att maten var otjänlig.
Tydligen är det bara allergimaten som duger till fröken skräp (hon är inte allergisk och får sin vanliga blötmat).
 
Aha, då förstår jag. Jag kommer fortsätta tills jag eller ffa vet gör bedömningen att Nikitas livskvalitet inte är värt det.

Tills dess kämpar vi på. Särskilt jag och Nikita. Jag fick ju ett utbrott på veterinärer i allmänhet och min i synnerhet tidigare i tråden och jag tycker fortfarande att de tar för lätt på hennes mående. Jag vill veta om hon har ont eller lider av sin eventuella allergi. Jag kommer liksom inte överväga avlivning för att hon kanske har en foderallergi. Flera katter, jag tror inkluderande din? Levde ett bra liv med allergifoder.

Att få henne att äta fodret är däremot det största problemet. Hon har gått ner i vikt sedan vi började och är allmänt ledsen och eländig, jag tror för att hon inte får i sig tillräckligt med mat och näring. Vilket alltid varit ett problem, dvs få henne att äta det som är bra för henne inte RC torrisar. Innan har jag löst det genom att byta foder när hon vägrar att äta ett vilket jag inte kan göra nu eftersom det bara finns ett begränsat märken hypoallergent foder på marknaden. Som dessutom verkar smaka illa om det är sant vad jag citerade från ett annat kattforum. Kan en katt svälta (ihjäl) sig omgiven av fyra olika fodersorter? Jag vet inte och är inte beredd att pröva.

Kragen var jag inte särskilt orolig över eftersom den inte var en krage utan mer en stor haklapp och hon relativt snabbt vande sig.

46714044834_901d7131e9_m.jpg



Men jag måste ändå lita på att veterinär vet vad hon pratar om och beslutar om rätt behandling. Även om jag nu är ganska trött på 'is i magen' attityden.


Vilken jobbigt situation @MJLee … har inte så mycket kunskaper att tillföra. Men jag hoppas verkligen att ni hittar grundorsaken till problemen.
 
Blev väckt halv fyra av en hungrig skräpkatt. Hon ställde sig på mitt bröst och mer eller mindre skrek åt mig att maten var otjänlig.
Tydligen är det bara allergimaten som duger till fröken skräp (hon är inte allergisk och får sin vanliga blötmat).

Vill du byta? :meh: Mitt odjur vägrar att äta alla fyra sorter allergifoder som står som buffé i köket. Just nu vägrar hon dessutom att äta den blötmat jag med stor skam bröt hennes diet för, i rädsla att hon skulle svälta. Knappa två dagar och sedan är hon iaf tillräckligt energisk för att stå i köket och skrika efter annan mat, dvs vanliga torrisar.
 
Vill du byta? :meh: Mitt odjur vägrar att äta alla fyra sorter allergifoder som står som buffé i köket. Just nu vägrar hon dessutom att äta den blötmat jag med stor skam bröt hennes diet för, i rädsla att hon skulle svälta. Knappa två dagar och sedan är hon iaf tillräckligt energisk för att stå i köket och skrika efter annan mat, dvs vanliga torrisar.

Usch, nej jag vill inte byta. Båda mina älskar Specific torrfodret och det är jag tacksam för (men min plånbok önskar att Lina äter sitt eget foder i första hand).
 
Jag har självklart varit jätteglad i alla katter vi har haft. Men alltså, lilla Millie... jag har inte ord. Hon är och har allt. Hon är fin, hon är vänlig och hon är rolig. Hon travar efter oss och är gärna där vi är men är ändå jättetrygg i sig själv.
I dag var hon ensam 20 min och det verkade som att det var ok.
E6B8B894-3265-4646-8580-353C121508CF.jpeg
 
Jag och Nikita tar en paus i det hypoallergena fodret. Jag orkar inte med att hon har gått ner så mycket i vikt och bara ligger nästan apatisk. Idag fick hon till min stora skam torrisar och för första gången på hur länge som helst jamade hon högt efter att hon ätit färdigt (ingen aning om varför hon gör så) och gick sedan direkt till soffan och kloade! (vilket hon också i princip alltid gör efter maten). Trodde aldrig jag skulle bli så glad över kloande på möbler. Men nu åker filten fram.Försök att ställa klöspålar och annat vid soffan resulterar bara i att hon knuffar bort dem eller ålar sig mellan. Jag får isof ställa upp klöspålar runt soffan a la western fort. Så allt jag kan göra är att dels hålla klorna korta och dels gå till soffan direkt efter maten så vi kan stirra ut varandra ett tag innan hon vandrar iväg. :meh: Så jag har en filt över de ställen hon kloar på.

Håller koll på slickandet noga, men hoppas nu att höftknotorna inte ska sticka ut som på ett skelett och att låren ska komma tillbaka igen istället för att vara en grop. Och att jag inte ska kunna känna ryggkotorna när jag stryker henne. Och viktigast av allt, att få tillbaka min glada och dominanta katt igen som skriker mig i ansiktet, studsar upp på mig och rymmer som en liten brun blixt ur lägenheten. Hon har inte pratat, groomat eller bitit mig på nästan två månader!

Förutom (få) kulorna hos min syster har vi kämpat med det hypoallergena sedan i mitten av januari. Egentligen skulle vi avslutat den 14 april, men då känns det som jag inte haft mycket katt kvar. Dessutom känns det lite mystiskt att sår på hasorna har hon fått efter att vi började med specialfodret. :idea:
 
Jag fortsätter att tjata! Hon är helt fantastisk. Två dagar har vi tagit på henne sele och gått ett varv runt huset. Hon är lagom nyfiken och går jättefint i selen. Kommer som en hund när man lockar att vi ska gå vidare.
Hela hon och hennes obekymrade ”person” gör mig glad och impad.
09F81837-9677-4714-859B-14041C3E9E43.jpeg
 
Bästa råd för att få upp en katt i vikt snabbt? Just nu spelar inte sammansättning av foder någon roll alls
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 896
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 373
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp