Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
FC9DE3AF-B0C1-4B86-A1D4-2878932C4C05.jpeg

På väg hem med nya pälsklingen!
 
Älva har börjat hålla sin svans så roligt. Svansen är inte skadad eller någonting, och den går att räta ut (hon gör det själv när vi är utomhus och världen är lite läskig :p). Men ibland ser hon ju inte klok ut! Oftast vilar svanstippen uppe på ryggen.

IMG_4196.PNG
 
Nu vill Nikita inte äta RC allergifodret heller, trots att hon åt det när hon först fick det. Hon har inte heller bajsat på några dagar och eftersom jag inte har klumpbildande vet jag inte hur ofta hon kissar.

Vad finns det mer för hypoallergent? Hills? Jag har redan Purina och RC
 
Nu vill Nikita inte äta RC allergifodret heller, trots att hon åt det när hon först fick det. Hon har inte heller bajsat på några dagar och eftersom jag inte har klumpbildande vet jag inte hur ofta hon kissar.

Vad finns det mer för hypoallergent? Hills? Jag har redan Purina och RC

Specific har ju. Min tyckte det var väldigt smakligt.

Tråkigt med allt, jag hade ringt veterinären First thing i morgon bitti. Om hon äter dåligt så bajsar de ju även mindre. Men helt klart är läget inte så kul 😞

Jag har inte klumpbildande jag heller ang kissandet, men du har ju bara en katt så kör på att jämna till lådans strö hela tiden så ser du ju om kisse varit där och grävt.
 
Vad otrevligt du uttrycker dig om veterinärer. Om du inte är nöjd kanske du ska gå någon annan stans.

Det är inte många tjänster man kan köpa för tiotusentals kronor som sätter liv på spel, och som man inte kan reklamera.
Jag är också orimligt trött på veterinärer.

En veterinär klämde lite på min katt och sa att alla symptom var normala. Nu har vi ultraljudat hjärtat (för att hon höll på att dö under kastrering) och givetvis var det inte "normalt".

Nu står jag här med en kisse som för fyra månader sedan okejades av veterinär men som uppenbarligen haft det jobbigt sen dess. Och du tycker det är dumt att uttrycka sig surt om veterinärer.

#InteAllaVeterinärer
 
Igår höll jag på att förlora Sally 😣
Sigge och Sally lämnades in för kastrering, på eftermiddagen ringde veterinären och berättade att Sally inte klarat av narkosen och att de fått väcka henne. Hon sa också att hon var glad att ha klarat av Sallys liv. Av någon anledning klarade hon inte att andas ordentligt. Veterinären påpekade också att hennes mage hade konstiga bulor, vet trodde Sally var dräktig först.
När jag bytte om inför att hämta hem dem från vet så såg jag också en fin present: kattspya med mask i. IGEN. Det fanns spår av Sallyhår så jag misstänker starkt att det är hennes. Hon har blivit avmaskad 2 ggr med Milbemax och 1 ggr med Axilur. Hon har ju alltid haft kulmage, men den har gått ner betydligt efter varje avmaskning.

Varför är inte allt borta? Vad fan är knölarna? Varför kommenterade tidigare vet knölarna men lämnade det bara? Är det maskarna som gör att hon inte kan andas ordentligt? Hon har också ett gråtande öga som tidigare vet avfärdade som normalt. Är det en pusselbit?

Hon ska in och röntgas nästa fredag så får vi se. Har också fått utskrivet ett medel mot lungmask som vi ska testa nu. Men allmänt så är jag så less på att behöva vara veterinär själv för att åka till veterinären med mina djur. :yuck: Och irriterad på att jag är luspank och behöver betala för sånt som jag tidigare sökt för. Knorr.


Visa bifogad fil 26623

Fortsättning! Röntgen visade inget konstigt. Däremot vid ul upptäcktes något förstorat hjärta och ev fel på en klaff. Vet konstaterade att det inte var någon av de vanliga hjärtsjukdomarna. Nu har vi tagit klamydiatest och fått en ny tid för att följa upp hjärtats utveckling.

Vet ultraljudade även magen på Sally utan att hitta något konstigt.
 
Det är inte många tjänster man kan köpa för tiotusentals kronor som sätter liv på spel, och som man inte kan reklamera.
Jag är också orimligt trött på veterinärer.

En veterinär klämde lite på min katt och sa att alla symptom var normala. Nu har vi ultraljudat hjärtat (för att hon höll på att dö under kastrering) och givetvis var det inte "normalt".

Nu står jag här med en kisse som för fyra månader sedan okejades av veterinär men som uppenbarligen haft det jobbigt sen dess. Och du tycker det är dumt att uttrycka sig surt om veterinärer.

#InteAllaVeterinärer

Det är stor skillnad på att inte känna sig nöjd med en behandling och att uttrycka sig illa. Självklart går det att reklamera om man inte är nöjd?
För övrigt är det inte alls ovanligt att katter med hjärtsjukdom inte uppvisar några som helst symtom varken i vardagen eller vid auskultation av hjärtat (blåsljud, arrytmi) innan något händer så som påverkar hjärtat så som en narkos till exempel.
Det är till exempel därför många raskatter screenas för hjärtsjukdom vid en viss ålder.
Så att en veterinär undersökte din katt för några månader sedan och inte hörde något avvikande är alltså inte ett dugg fel eller konstigt. Och om din katt haft det jobbigt sedan dess (på vilket sätt har den haft det jobbigt?) kan man ju undra varför du inte tog katten till veterinär för en grundligare koll innan sövning?
De flesta katter med hjärtsjukdom har dessutom inga symtom eller några som helst besvär i vardagen förrän sjukdomen gått så långt så att hjärtat och kroppen inte orkar kompensera längre och en hjärtsvikt uppstår.
 
Det är stor skillnad på att inte känna sig nöjd med en behandling och att uttrycka sig illa. Självklart går det att reklamera om man inte är nöjd?
För övrigt är det inte alls ovanligt att katter med hjärtsjukdom inte uppvisar några som helst symtom varken i vardagen eller vid auskultation av hjärtat (blåsljud, arrytmi) innan något händer så som påverkar hjärtat så som en narkos till exempel.
Det är till exempel därför många raskatter screenas för hjärtsjukdom vid en viss ålder.
Så att en veterinär undersökte din katt för några månader sedan och inte hörde något avvikande är alltså inte ett dugg fel eller konstigt. Och om din katt haft det jobbigt sedan dess (på vilket sätt har den haft det jobbigt?) kan man ju undra varför du inte tog katten till veterinär för en grundligare koll innan sövning?
De flesta katter med hjärtsjukdom har dessutom inga symtom eller några som helst besvär i vardagen förrän sjukdomen gått så långt så att hjärtat och kroppen inte orkar kompensera längre och en hjärtsvikt uppstår.

På vilket sätt tycker du hon uttryckt sig illa? Klart man får vara sur när man litar på att de som hävdar sig kunna och tar betalt för djurets välmående inte klarar av att säga "jag vet inte". Även i mitt fall.. Min katt har ju röjt som en vanlig kattunge, så förmodligen har hon inte haft det SÅ dåligt. De symptomen hon uppvisade då var förmodligen orsakade av mask.. men ändå. Och vad menar du med en grundligare koll? Hon fick en grundlig koll, så grundlig som veterinären rekommenderade. Ska jag vara veterinär för att ta mitt djur till veterinären tycker du?

Jag förstår inte den här "värna om våra veterinärer"-kulturen. De är så jäkla ansvariga för våra djurs välmående, varför ska de vara immuna mot kritik?
 
På vilket sätt tycker du hon uttryckt sig illa? Klart man får vara sur när man litar på att de som hävdar sig kunna och tar betalt för djurets välmående inte klarar av att säga "jag vet inte". Även i mitt fall.. Min katt har ju röjt som en vanlig kattunge, så förmodligen har hon inte haft det SÅ dåligt. De symptomen hon uppvisade då var förmodligen orsakade av mask.. men ändå. Och vad menar du med en grundligare koll? Hon fick en grundlig koll, så grundlig som veterinären rekommenderade. Ska jag vara veterinär för att ta mitt djur till veterinären tycker du?

Jag förstår inte den här "värna om våra veterinärer"-kulturen. De är så jäkla ansvariga för våra djurs välmående, varför ska de vara immuna mot kritik?

Det har jag redan skrivit högre upp. Jag tyckte att ursprungsinlägget var väldigt fientligt och otrevligt skrivet till exempel utrycket ”jävla veterinär”. Det var bara onödigt skrivet men har redan avhandlats. Jag förstår att @MJLee var väldigt frustrerad över sin katts situation när hen skrev inlägget.

När jag skrev grundlig koll syftade jag på att du var hos vet som sa att katten mår bra men sedan skrev du:
Nu står jag här med en kisse som för fyra månader sedan okejades av veterinär men som uppenbarligen haft det jobbigt sen dess.

och då ställde jag mig frågande till varför du inte gått tillbaka till veterinären och bett om en grundligare undersökning då om katten uppenbarligen mått dåligt?

Som sagt är det vanligt att katter inte uppvisar några symtom vid hjärtsjukdom förrän hjärtat blir belastat. Jag ställer mig alltså tveksam till att den första veterinären OCH veterinär som sövde katten skulle gjort något fel. Hur tänker du att de ska upptäcka hjärtsjukdomen om inget blåsljud eller arrytmi hörs när man lyssnar på hjärtat?

Håller dessutom inte med dig angående ”värna veterinären-kultur”. Var syns den menar du? Jag tycker att det snarare är helt tvärt om. Veterinärers statuses har blivit sämre och veterinärer blir mordhotade, uthängda på nätet, stora drev/”korståg” pågår, felaktig information sprids etc.
Självklart finns det rötägg därute, självklart begås fel (den mänskliga faktorn är ändå en stor faktor) och självklart går saker och ting inte alltid rätt till men den överhängande delen av alla veterinär där ute vill både dig och ditt djurs bästa.
 
Det har jag redan skrivit högre upp. Jag tyckte att ursprungsinlägget var väldigt fientligt och otrevligt skrivet till exempel utrycket ”jävla veterinär”. Det var bara onödigt skrivet men har redan avhandlats. Jag förstår att @MJLee var väldigt frustrerad över sin katts situation när hen skrev inlägget.

När jag skrev grundlig koll syftade jag på att du var hos vet som sa att katten mår bra men sedan skrev du:


och då ställde jag mig frågande till varför du inte gått tillbaka till veterinären och bett om en grundligare undersökning då om katten uppenbarligen mått dåligt?

Som sagt är det vanligt att katter inte uppvisar några symtom vid hjärtsjukdom förrän hjärtat blir belastat. Jag ställer mig alltså tveksam till att den första veterinären OCH veterinär som sövde katten skulle gjort något fel. Hur tänker du att de ska upptäcka hjärtsjukdomen om inget blåsljud eller arrytmi hörs när man lyssnar på hjärtat?

Håller dessutom inte med dig angående ”värna veterinären-kultur”. Var syns den menar du? Jag tycker att det snarare är helt tvärt om. Veterinärers statuses har blivit sämre och veterinärer blir mordhotade, uthängda på nätet, stora drev/”korståg” pågår, felaktig information sprids etc.
Självklart finns det rötägg därute, självklart begås fel (den mänskliga faktorn är ändå en stor faktor) och självklart går saker och ting inte alltid rätt till men den överhängande delen av alla veterinär där ute vill både dig och ditt djurs bästa.

Det var fel av mig att ta in min egen katt i det här. Orkar du och är intresserad så kan du kolla trådar av mig, en handlar om min häst som jag la 100 000 på i _onödiga_ veterinärutgifter innan de hittade felet. Hos fyra olika veterinärer som diagnostiserade och behandlade hej vilt på alla möjliga små sekundärskador han hade, trots att jag tjatade om att jag ville hitta grundfelet. Så det är nog en öm tå ;)

När du frågar om varför jag inte gick tillbaka så är svaret enkelt: symptomen jag såg hade veterinären redan avfärdat som normala. Inget nytt hände, och experterna som jag betalat dyrt för hade ju redan konstaterat att hon var frisk. Varför skulle jag gå tillbaka?

Självklart är mordhot osv helt fel, jag har inte ens antytt till att påstå annat. Men det heliga bilden av veterinären som jag ser dagligen på nätet är så lätt att missbruka från alla håll. Om de förde fram en enkel rutin för att reklamera tjänster hos veterinären så är jag övertygad om att folk hade använt den istället för att bli arga. Eller kanske att man skriver ett kontrakt som är lite mer utförligt innan man träffar veterinären. Som det är nu kan man ju betala för vad som helst.

Vilken annan yrkesgrupp tar inte emot dålig feedback och gör om jobbet om de gjort grundliga fel? Nu pratar jag om det allmänna fallet och inte mitt.


Självklart inte alla veterinärer. Säkerligen inte ens de flesta.. Men de är på tok för många.
 
I lite drygt två dagar gick det bra innan lilla missen skrämde slag på oss. Hon spydde två ggr i morse och därefter sov hon länge. När jag kom från jobbet hade hon inte ätit sen frukost och man såg att hon var seg. 39 i temp. Svårt att veta vad hon ligger på eftersom vi inte tempat innan men det sägs att det kan vara ganska normalt. Ringde veterinären som inte var anträffbar. (Pappa har skickat sms och bett att bli uppringd) Vätskade upp henne med spruta och efter en liten stund blev hon lite mer sig själv. Hon åt och drack själv och redan innan hade hon kissat och bajsat två ggr på lådan.
När jag åkte hem var hon trött men kurade inte som innan.
Hoppas att veterinären ringer upp och hoppas att det håller sig åt rätt håll. Lilla pälsklingen.
 
Det var fel av mig att ta in min egen katt i det här. Orkar du och är intresserad så kan du kolla trådar av mig, en handlar om min häst som jag la 100 000 på i _onödiga_ veterinärutgifter innan de hittade felet. Hos fyra olika veterinärer som diagnostiserade och behandlade hej vilt på alla möjliga små sekundärskador han hade, trots att jag tjatade om att jag ville hitta grundfelet. Så det är nog en öm tå ;)

När du frågar om varför jag inte gick tillbaka så är svaret enkelt: symptomen jag såg hade veterinären redan avfärdat som normala. Inget nytt hände, och experterna som jag betalat dyrt för hade ju redan konstaterat att hon var frisk. Varför skulle jag gå tillbaka?

Självklart är mordhot osv helt fel, jag har inte ens antytt till att påstå annat. Men det heliga bilden av veterinären som jag ser dagligen på nätet är så lätt att missbruka från alla håll. Om de förde fram en enkel rutin för att reklamera tjänster hos veterinären så är jag övertygad om att folk hade använt den istället för att bli arga. Eller kanske att man skriver ett kontrakt som är lite mer utförligt innan man träffar veterinären. Som det är nu kan man ju betala för vad som helst.

Vilken annan yrkesgrupp tar inte emot dålig feedback och gör om jobbet om de gjort grundliga fel? Nu pratar jag om det allmänna fallet och inte mitt.


Självklart inte alla veterinärer. Säkerligen inte ens de flesta.. Men de är på tok för många.

Alltså jag håller inte med och jag tycker @Malibu_Stacy s inlägg är högst relevanta ffa ang det du anser varit ”felbehandling/diagnos” av din katt. Det är ju precis som hon skriver ang hjärtproblem på katt !

Om du även utifrån att ha varit missnöjd med några veterinärer i andra frågor gällande din häst, så blir det ännu mer fel att dra alla över en kam .

Jag tycker inte alls det är ”på tok för många” veterinärer som är ”undermåliga” som du anser. Tycker tvärtemot, och att den inställningen du har är väldigt beklaglig .

Precis som @Malibu_Stacy motiverar så är det SÅ vanligt numera att div djurägare helst ställer sina djurs egen diagnos med slutsatser och div, mycket via sociala media. Jag tycker det är bedrövligt !

F.ö ang din berättelse om din häst :
Det är helt logiskt och enligt protokoll att man behandlar ”sekundära” problem under detektivarbetet att finna ”grundproblemet”. Det är inte sällan ett måste rent logiskt, ffa på hästar med många problem lite överallt, då grundproblemet gått rätt långt att påverka hästen även sekundärt. Jag ställer mig undrande till vad du har för teori om annat förfarande och hur det rent konkret skulle se ut att skilja hönan från ägget i ett sånt fall från utredande veterinärs sida på hästen.
 
Senast ändrad:
@Silkisif som tillägg : Om du dessutom hoppat mellan fyra (!) olika veterinärer på samma hästs problematik så måste varje veterinär i princip börja om såvida de inte är kollegor inom samma klinik.
 
@Silkisif som tillägg : Om du dessutom hoppat mellan fyra (!) olika veterinärer på samma hästs problematik så måste varje veterinär i princip börja om såvida de inte är kollegor inom samma klinik.

Hoppat mellan skulle jag inte kalla det.
Vet 1 gick bet och tyckte att fortsatt undersökning var onödig, efter att ha behandlat uppenbara sekundärskador ett halvår.
Vet 2 hittade efter många månader ett fel som behandlades, vilket ju är bra. Fram till genombrottet fortsatte samma behandling av sekundärskadorna. Jag är missnöjd med den fortsatta behandlingen sekundärskadorna eftersom det uppenbarligen inte gett resultat. Jag är nöjd med att vi äntligen hittade ett fel. Här efter flyttade jag långt och kunde inte ha kvar vet 2.
Vet 3 visste inte ens att passtakt är ett vanligt symptom på smärta hos islandshäst och friskförklarade min häst med motiveringen "någon grads hälta men det försvinner nog". Här var vi bara på ett besök om jag inte minns fel.
Vet 4 fortsatte under ett halvårs tid att behandla samma som vet 1 och 2 gjort. Först när jag röt till ordentligt hittades grundorsaken, och hästen opererades och blev bra.

Jag skulle ändå inte påstå att jag är sådär jättemjukis utan har på alla möjliga sätt och vis förklarat läget, att jag inte vill behandla sekundärskador etc. Givetvis har journaler tagits med till nya veterinärer och ett par har pratat med varandra. Om det är som du säger praxis att behandla sekundärskador på samma sätt under flera års tid så är väl min upplevelse helt rimlig.

För att inte kapa tråden ännu mer slutar jag diskutera veterinärer här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
963
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp