Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MJLee nu vill jag självklart inte spä på din redan stress osv. Men jag hade mycket hellre än att googla på div som du oroar dig för (som är helt omöjligt att få svar på via googlande ) funderat på framöver om du skulle kolla upp med veterinär/beteendekunnig ang kattens otraditionella beteende att idogt gnaga/tugga/äta på div andra grejer än mat ?

Det handlar ju inte som jag kommenterat tidigare nån gång, om att katten är hungrig, utan det är något annat. Vet du om hon haft samma beteende innan?
 
Jodå... Missia sa :cautious: :wtf: :yuck:

Min katt är lite märklig ibland när det gäller mat/godis... :meh:

Edit: Men grannens katt blev glad... allt Hennes Höghet ratar brukar gå ner där :D Mina grannar skrattar när jag kommer över, deras katt är totalt okräsen :laugh:

Min tidigare långhåring (som du har koll på🐱) , hade alltid lite trög mage genom hela det långa livet. Han älskade katzenmalt första åren så tog med massor i bagaget när vi flyttade över Atlanten (för då fanns det inte så mycket sånt här).
Sen ville han inte ha det 👍🐱😂
 
@MJLee nu vill jag självklart inte spä på din redan stress osv. Men jag hade mycket hellre än att googla på div som du oroar dig för (som är helt omöjligt att få svar på via googlande ) funderat på framöver om du skulle kolla upp med veterinär/beteendekunnig ang kattens otraditionella beteende att idogt gnaga/tugga/äta på div andra grejer än mat ?

Det handlar ju inte som jag kommenterat tidigare nån gång, om att katten är hungrig, utan det är något annat. Vet du om hon haft samma beteende innan?

Jag har faktiskt funderat och pratat lite med kattolog + andra burmaägare och kommit fram till att en stor del av beteendet (jag säger inte allt) är att hon är understimulerad trots att vi leker varje dag (2 åriga burmor kräver mycket stimulans). Tyvärr har jag ju inte tillgång till utevistelse under kontrollerade former, dessutom skulle hon tycka det var för kallt. En katt till, särskilt en burma eller annan katt med samma energinivå är utesluten pga hennes katthat och att hon blir stressad av andra katter. Men hon behöver leka mer. Ointresserad av leksaker tyvärr, förutom foderbollar hon faktiskt får ut bitarna från, vilket inte är lyckat. Uppfödaren har inte märkt att hon gnagt sönder saker men hennes hus verkar vara mer kattsäkrat plus att flera burmor alltid betydde en lekkompis eller två.

Sedan spelar det säkert in att hon går på bantningskur pga övervikt och hon därför blir rastlös. Hon är en mycket oral katt, slickar mycket, gnager på ätpinnar osv. Samt att hon vet att när hon gnager så får hon omedelbar uppmärksamhet av mig. Antagligen är det en blandning av alla tre.
 
@MJLee ok - bra att du kollar och funderar runt det. Jag tror som du att beteendet kommer från någon typ av understimulans/behov/stress osv som inte handlar om mat. Tråkigt läge 😔 Men bra som sagt att du är lyhörd över det och funderar !

Vad är en kattolog?
 
Senast ändrad:
@MJLee ok - bra att du kollar och funderar runt det. Jag tror som du att beteendet kommer från någon typ av understimulans/behov/stress osv som inte handlar om mat. Tråkigt läge 😔 Men bra som sagt att du är lyhörd över det och funderar !

Jag har tom funderat på att köpa ett sånt här, men tja saftigt pris och frågan är om hon ens kommer vilja använda det. Vore typiskt om hon älskade lådan och vägrade hjulet.

https://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/katthjul-catwheel.html
 
@MJLee alltså oavsett vad för attiralj osv, så jag ser det samma som för andra djur - varesig det är en häst, en hund, en katt, eller en järv på en djurpark ... Att om individen uppvisar något avvikande beteende utifrån grunden den vistas i så hjälper det sällan med någon leksak . Djuret reagerar på själva grunden i vardagen . På något sätt/av någon anledning utifrån just det djuret .

Tyvärr som sagt - det gör det ju alltid mycket jobbigare för oss människor som älskar djuret och gör allt det bästa vi kan för det 😔💜

Är du säker på att hon inte skulle ha utbyte av en annan katt? Du skriver ju att hon haft det tidigare hos uppfödaren 😄

Även om hon då inte trivdes med massa fler katter så hade hon ju ändå utbyte av dem ? Och i ditt hem blir det ju en annan sak också ?
 
Senast ändrad:
@mackan en katt psykolog :D

Hon gnager inte när hon lekt sig trött och hon gnager inte när hon har ätit. Så det är därför jag misstänker att det är de två största faktorerna.
 
@MJLee alltså oavsett vad för attiralj osv, så jag ser det samma som för andra djur - varesig det är en häst, en hund, en katt, eller en järv på en djurpark ... Att om individen uppvisar något avvikande beteende utifrån grunden den vistas i så hjälper det sällan med någon leksak . Djuret reagerar på själva grunden i vardagen . På något sätt/av någon anledning utifrån just det djuret .

Tyvärr som sagt - det gör det ju alltid mycket jobbigare för oss människor som älskar djuret och gör allt det bästa vi kan för det 😔💜

Är du säker på att hon inte skulle ha utbyte av en annan katt? Du skriver ju att hon haft det tidigare hos uppfödaren 😄

Även om hon då inte trivdes med massa fler katter så hade hon ju ändå utbyte av dem ? Och i ditt hem blir det ju en annan sak också ?

Hon omplacerades specifikt som ensamkatt eftersom hennes uppfödare var mycket klar att hon inte vill ha några andra katter runt sig och blir stressad av det, särskilt efter att hon kastrerades blev hon mycket aggressiv, även mot andra kastrater. Nu tror jag tyvärr att hon aldrig kommer att kunna ha fri tillgång på mat, utan jag får försöka leka henne trött så mycket hon kan, och kattsäkra hemmet.

Hon är också känslig i allmänhet och det har tagit mig tid att få henne att slappna av, tyvärr är hon stressad igen efter helgen när jag fick handmata henne och försöka få i henne vatten. Men vi får börja om igen.
 
Japp, i/d går definitivt ner när man är en liten katt som satts på vad som anses vara svältkost :mad: Vadå pytteportion varannan timme? Det bästa sättet att bli bra igen är en rejäl portion Sheba enligt Megara.

Nope säger elak slav. Hon är mer och mer sig själv, full av energi,gnäller över mat, sitter och väntar på mat på byrån bredvid lådan med blötmatspåsar. Kommer som en blixt när jag går till köket. Leker med sin vippa när jag tog fram den. Funderar på vad jag ska oroa mig över nu :rofl:
 
@mackan en katt psykolog :D

Hon gnager inte när hon lekt sig trött och hon gnager inte när hon har ätit. Så det är därför jag misstänker att det är de två största faktorerna.

Jag tror kanske vi har lite svårt utifrån olika helhetsbilder att förstå vad den andra menar osv . Jag nöjer mig med att skicka supportsmiley, sympati ang din oro över kisse och att du får lite lugn i själen nu när kisse mår bra ändå 🐱😄👍
 
Beställt kattmat för en månad, nån gång vill jag ha råd att köpa för flera månader

Jag tycker det är supersmidigt att beställa bara för en månad eller två. Räcker ju länge, och att beställa ny är ett klick med knappen precis som man betalar räkningar och man har fodret 2 dar senare. Varför tycker du det är besvärligt ? 😄
 
Kattsanden kom idag, 27 kg. Bad om ursäkt till brevbäraren men han sa bara glatt att han burit upp en cykel tre trappor tidigare idag. Nu har jag sand och mat tom april iaf. Naturligtvis försökte Megara smita ut men lyckades få tag på henne innan vi lekte tafatt i trapphuset.

Nåja nu behöver jag inte bekymra mig om att överleva i tre dagar ;) Jag och Megara kan definitivt dela på hennes mat betydligt längre än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 232
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp