Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är supersmidigt att beställa bara för en månad eller två. Räcker ju länge, och att beställa ny är ett klick med knappen precis som man betalar räkningar och man har fodret 2 dar senare. Varför tycker du det är besvärligt ? 😄
Mest för att slippa krånglet
Skönt att ha hemma så man slipper tänka på det
 
Jag måste ta mig till djuraffären imorgon, Alice har definitivt en envis hårboll som inte vill komma upp. Får spana in vad för olika saker de har som kan tänkas hjälpa.
 
Men va? :confused:
Jag kom hem till en märkligt placerad dreamies påse på golvet i badrummet och medan den fortfarande var tillsluten så var det välbekanta hål i den efter vissa tänder. Jag tänkte att det var konstigt då Alice inte brukar vara så förtjust i godis även om det är gott (och gav henne lite) och tänkte att någon annan i hushållet hittat en gammal påse och tappat den på golvet (har hennes mat där så det var möjligt att jag hade glömt att det fanns en där). Och därmed har Alice tuggat på plasten då den fanns ändå tillgänglig.
Inget märkligt tänkte jag.
Glömde det tills jag skulle lägga mig och märkte en låda utdragen i mitt sovrum, där kattens saker ligger. Där en viss ganska ny dreamiespåse brukar ligga...
:eek:
Alltså, det här är katten som är en latmask och inte bryr sig så mycket om någonting (förutom saker hon hatar, de känner hon passionerat för). Nu har hon för första gången tydligen tagit fram sitt godis själv!
Känner nästan för att fira :banana:


Att hon inte lyckades utan bet bara i plasten kan vi tala tyst om :angel::rofl:
 
Dogman som jag har till Missia finns på Maxi och Dollarstore... och är billigare.
Jag sökte på den men det är spannmål i den 🤔 Och så brukar jag inte ge Alice så mycket godis så det mindre innehållet i de andra passar oss bättre så att bäst före datumet inte hinner gå ut :angel:

Tillägg: Jag tror att jag föredrar laxolja framför spannmål om jag ska välja.
 
Dessa två ska finnas i min närmsta djuraffär:
https://www.arkenzoo.se/brit-care-cat-snack-hairball-50-g?53088
https://www.arkenzoo.se/healthy-bites-hairball-65g?52178
I den ena finns laxolja och den andra har inte ens någon innehållsförteckning på hemsidan :confused: Svårt att välja 🤔
Rapport:
20191128_172452.jpg

:meh:
Det gick att smaka på en. Den andra tog hon i munnen lite lättjefullt när jag lade den framför henne och "tappade" den ur munnen. :meh:

Och dessa ska man äta 6-10 st per dag för att hjälpa mot hårbollarna :banghead:

Detta är varför jag inte köper godis till henne! :arghh:
 
@Asko varför spelar det roll om det är spannmål i katthodiset man ger nångåmg då och då ?
Detta jag köpte till slut hade faktiskt spannmål i (den som inte hade någon innehållsförteckning på hemsidan) :p jag tyckte att den verkade mest effektiv (eller hoppades på det iallafall) vilket är vad hon behöver.

...
Om hon bara åt det också :meh:

Plus så stod det på dem att katten skulle äta 6-10 st om dagen för att hjälpa mot hårbollarna, det är inte bara då och då :cautious:
 
Nästa tilltag fan (dvs matte) tog till var att använda en ny medicin jag köpt som skulle vara bra för tänderna och ska på mat. Jag hällde det på hennes blötfoder :eek::angel:
Hon hade ätit lite av det redan innan jag gjorde det, får se om hon äter upp resten nu :rofl:
Hon stirrade på mig när jag gjorde det, typ :eek::nailbiting:O_o, och gick fram och luktade sedan. Verkade inte lukta så gott :angel:
 
Detta jag köpte till slut hade faktiskt spannmål i (den som inte hade någon innehållsförteckning på hemsidan) :p jag tyckte att den verkade mest effektiv (eller hoppades på det iallafall) vilket är vad hon behöver.

...
Om hon bara åt det också :meh:

Plus så stod det på dem att katten skulle äta 6-10 st om dagen för att hjälpa mot hårbollarna, det är inte bara då och då :cautious:

Fast varför är det så totalt no no på spannmål det var det jag undrade?

Det är ju oavsett debatten om spannmål eller inte i katternas foder, inte så att spannmål är akut farligt i sak. hundra olika veterinärfoder har spannmål i sig tex. Jag förstår inte alls varför man skulle vara rädd för att något godis innehåller lite spannmål. Även om man skulle ge flera bitar av det dagligen .
 
fast varför är det så totalt no no på spannmål det var det jag undrade?

det är ju oavsett debatten om spannmål eller inte i katternas foder, inte så att spannmål är farligt i sak. hundra olika veterinärfoder har spannmål i sig tex.
Nej, men det är onödigt. Jag tror (ber om ursäkt om jag inte minns rätt, det var ett tag sedan jag läste på om detta) att det är mest utfyllnad för att fylla upp buken. Jag skulle föredra att ha det nyttiga (eller det hon behöver, dvs det som hjälper mot hårbollar) i koncentrat med kött som smak (när det gäller medicin), så skulle hon kanske inte behöva äta så många bitar.

Och så totalt no no på spannmål var det inte, jag köpte ju den till slut. Jag skulle bara föredra att undvika spannmål om möjligt.
Men nu när hon ratat det :meh: så provar jag gärna något med spannmål om det verkligen hjälper och hon bara äter det, för att hjälpa mot hårbollen som besvärar henne.
 
@Asko jag hade valt nåt annat helt och hållet om katten har problem med trög mage/hårbollar osv. Jag hade rådfrågat veterinär i första hand om råd på lämpligt tillskott just utifrån din katts individuella status /problem.
 
@Asko jag hade valt nåt annat helt och hållet om katten har problem med trög mage/hårbollar osv. Jag hade rådfrågat veterinär i första hand om råd på lämpligt tillskott just utifrån din katts individuella status /problem.
Hon har hulkat utan att lyckas få upp något, jag tänkte bara prova om det kunde hjälpa med något mot det 🤔 utifall det var något lättlöst som bara behövde en sista knuff.
Bajsar normalt och är normal i övrigt så jag har inte varit orolig s.a.s.
 
Hon har hulkat utan att lyckas få upp något, jag tänkte bara prova om det kunde hjälpa med något mot det 🤔 utifall det var något lättlöst som bara behövde en sista knuff.
Bajsar normalt och är normal i övrigt så jag har inte varit orolig s.a.s.

Malt på tub, brukar min svårflörtade ragdoll slicka i sig. Samt äta gräs brukar hjälpa.
 
Malt på tub, brukar min svårflörtade ragdoll slicka i sig. Samt äta gräs brukar hjälpa.
Jag såg en sådan men den skulle tydligen stimulera aptiten också, och den behöver hon absolut inte hjälp med. Hon äter ganska lagom på egen hand så jag vill inte riktigt sabba det 🤔
Men gräs, jag har inga gröna tummar men ska man försöka hjälpa katten så kanske jag får sätta manken till ... om något växer i det här mörkret :meh:
 
Jag har inte bara bokat en liten rysk hona som kommer i januari - hon får sällskap av en finsk hane som kommer senare. Nu känns det som att jag har skapat en bra grund för min framtida kattavel. Jag har ju redan mina två flickor som jag själv fött upp och som kommer från min norska kisse dessa kommer jag ta varsin kull på och utvärdera, så har jag min tyska underbara kisse som givit mig två kullar, ingen unge från henne ännu som jag behållt i avel. Sen har ju Räven som allt startade med han ska få para de nya flickorna så småningom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp