Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg en sådan men den skulle tydligen stimulera aptiten också, och den behöver hon absolut inte hjälp med. Hon äter ganska lagom på egen hand så jag vill inte riktigt sabba det 🤔
Men gräs, jag har inga gröna tummar men ska man försöka hjälpa katten så kanske jag får sätta manken till ... om något växer i det här mörkret :meh:

Man kan köpa färdigodlat kattgräs I många blomsteraffärer, tex Blomsterlandet och Plantagen
Obs att det finns tjockare och tunnare gräs och olika katter gillar olika sort. Mina vägrar det tjockare men älskar det tunnare.
 
Jag köper ampelliljor eftersom jag är irrationellt rädd att grässtrån ska fastna i nosen bakom halsen. Har faktiskt inte försökt med ampellilja till Megara. Vet att det finns en på en handelsträdgård relativt nära.

Megara har inte kräkts sedan i söndags. Så igår började jag försiktigt blanda i lite av hennes vanliga mat (Shebasås) och jösses vad hon äter :crazy: har också lärt mig att om man lägger mat man haft i kylen i micron 2-3 sekunder smakar det mycket bättre (nu pratar vi i/d)
 
Jag har ampellilja vintertid till mina katter, övriga året har jag vanligt kraftigt utegräs i kruka med jord. Funkar toppen och man slipper köpa dyrt gräs i affären.

@MJLee katter vill i stort sett alltid ha tempererad blötmat så kommer det ur kylen brukar jag alltid micra nån sekund om fodret tål det. Annars ställer jag ut det ur kylen ett tag innan fodring. Snällare mot magen också än kylskåpskall 👍
 
Jag köper ampelliljor eftersom jag är irrationellt rädd att grässtrån ska fastna i nosen bakom halsen. Har faktiskt inte försökt med ampellilja till Megara. Vet att det finns en på en handelsträdgård relativt nära.

Megara har inte kräkts sedan i söndags. Så igår började jag försiktigt blanda i lite av hennes vanliga mat (Shebasås) och jösses vad hon äter :crazy: har också lärt mig att om man lägger mat man haft i kylen i micron 2-3 sekunder smakar det mycket bättre (nu pratar vi i/d)
Jag har en ampellilja alldeles intill hennes liggplats, hon skulle kunna ligga stilla och tugga på den men nope :grin: Hon tuggar inte alls på den. Inte minsta intresserad.
 
Idag köpte jag den andra sorten godis.
Borde inte ens ha bemödat mig :banghead:
Men så kom jag på tanken att ta lite dreamies och gnugga dem lite mot det andra godiset, plus servera dem tillsammans. Det blev bara två av det nya godiset och flera dreamies men hon åt upp allt! :banana:
 
@Asko jag har aldrig hört att malt skulle öka aptiten för katten rent allmänt - kan du ha missförstått? Man brukar ge det i foder ibland vid dålig aptit för att det är smakligt. Kan det ha varit det du läste?
 
@Asko jag har aldrig hört att malt skulle öka aptiten för katten rent allmänt - kan du ha missförstått? Man brukar ge det i foder ibland vid dålig aptit för att det är smakligt. Kan det ha varit det du läste?
Det stod på paketet att den ökar aptiten, jag vet inte vad de menade men jag antog att de menade så. Men kanske inte? 🤔
 
På tal om blötmat. Lina äter knappt sin när den är rumstempererad. Direkt från kylskåpet är bäst!

Jag har haft en katt som också var sån. Men det är ovanligt. Katter äter/gillar mat till stor del utifrån luktsinnet, och kylskåpskall mat luktar mindre än tempererad. Plus att det ligger i deras natur att bytet ligger på ljummen temperatur.
 
Okej det stod stimulera men jag tolkade det som öka 😅

Ja precis 🐱

Jag hade provat gett malt för hårbollarna. Har du tur gillar hon det så mycket pga smakligheten att hon kommer springande och slickar i sig den dagliga klicken från ditt finger.
Om inte kan du smeta klicken på en tass, så slickar hon i sig .
 
@mackan Är malt så gott? Jag tvekade också då det stod att man skulle trycka in två klickar i munnen på henne 🤔

Obs, detta är katten som inte gillar att slicka i sig ens grädde 🙄
 
@mackan Är malt så gott? Jag tvekade också då det stod att man skulle trycka in två klickar i munnen på henne 🤔

Många katter älskar malt. Du får prova. Gillar hon det inte blir det ju samma som att hon inte gillar godisarna du köpte. Du behöver ju inte tvinga henne till något?
Men OM du vill få i henne oavsett är det ju enklare med malt för som sagt, smetar du en klick på tassen kommer hon slicka i sig det. De vill inte ha saker i pälsen/på tassen.
 
Senast ändrad:
Mina rör inte heller ampellilja.

Apropå dyrt så Blomsterlandet tar typ 39 kr för en kruka kattgräs och här går det åt kanske 5 krukor per år. Det billiga i katteriet typ

Men gäller hitta vad katten i fråga vill ha. Det är tydligen inte så att gräs är gräs. Kräsna även på det..

Det är typ 4 dm vid köp. Nu hålls det nedbetat 😂
 

Bifogade filer

  • IMG_20191129_182223.jpg
    IMG_20191129_182223.jpg
    217,4 KB · Visningar: 21
Mina rör inte heller ampellilja.

Apropå dyrt så Blomsterlandet tar typ 39 kr för en kruka kattgräs och här går det åt kanske 5 krukor per år. Det billiga i katteriet typ

Men gäller hitta vad katten i fråga vill ha. Det är tydligen inte så att gräs är gräs. Kräsna även på det..

Det är typ 4 dm vid köp. Nu hålls det nedbetat 😂

Och alla mina katter när man köper uppdrivet gräs för katt dyrt i affär, har demolerat gräset på två dar så verkligen svindyrt utifrån de katter jag haft (värst har dock det där riktigt rangliga gräset man köpt i kruka varit).

SÅ (no pun intended 😂) utifrån det har jag senaste 8+ åren till de olika katterna, som nämnt istället gräs i jordkruka planterat utifrån annat än vintermånaderna. Det har funkat suveränt. Bara att gå ut med en kniv, hitta en bra stadig tuva, skära loss djupt ned så rötter och jord är kvar, och sen ner i kruka med lite mer jord. Guldlösning för mig/katterna 🐱
 
Och alla mina katter när man köper uppdrivet gräs för katt dyrt i affär, har demolerat gräset på två dar så verkligen svindyrt utifrån de katter jag haft (värst har dock det där riktigt rangliga gräset man köpt i kruka varit).

SÅ (no pun intended 😂) utifrån det har jag senaste 8+ åren till de olika katterna, som nämnt istället gräs i jordkruka planterat utifrån annat än vintermånaderna. Det har funkat suveränt. Bara att gå ut med en kniv, hitta en bra stadig tuva, skära loss djupt ned så rötter och jord är kvar, och sen ner i kruka med lite mer jord. Guldlösning för mig/katterna 🐱

Visar ju tydligt det med hitta det ens egen katt tycker är ätbart - och hur mycket det skiljer :) Mina rör inte "naturgräs". Inte heller odlat gräs oavsett det fina eller det grövre (från havre). Ingen aning vad det är som är så jäkla speciellt med parasollsäv (vilket är vad Blomsterlandet säljer som "kattgräs") men tydligen är det end ätbara för dem. Kanske skulle odla upp lite eget och se...

Med tanke på ragdollen och hårbollar är det viktiga för mig att hon verkligen äter gräs, så whatever she picks liksom.

VAD de äter är ju underordnat så länge det är säkert. Huvudsaken är att katterna har nåt i växtväg att tugga på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 202
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp