Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visar ju tydligt det med hitta det ens egen katt tycker är ätbart - och hur mycket det skiljer :) Mina rör inte "naturgräs". Inte heller odlat gräs oavsett det fina eller det grövre (från havre). Ingen aning vad det är som är så jäkla speciellt med parasollsäv (vilket är vad Blomsterlandet säljer som "kattgräs") men tydligen är det end ätbara för dem. Kanske skulle odla upp lite eget och se...

Med tanke på ragdollen och hårbollar är det viktiga för mig att hon verkligen äter gräs, så whatever she picks liksom.

VAD de äter är ju underordnat så länge det är säkert. Huvudsaken är att katterna har nåt i växtväg att tugga på.

Är det så viktigt med kattgräs?
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det 😳
Nu har inte Prada kräkts upp en enda hårboll under den tiden jag haft henne. Maten ska vara anti hårboll och det verkar ju fungera.

Tveksam till att hon skulle äta gräs dock. Hon vill inte tugga på något förutom hennes mat och dreamies. Allt jag äter är ointressant, mina växter är ointressanta, aldrig bitit på något.

Men kanske skulle testa ändå?
 
Är det så viktigt med kattgräs?
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det 😳
Nu har inte Prada kräkts upp en enda hårboll under den tiden jag haft henne. Maten ska vara anti hårboll och det verkar ju fungera.

Tveksam till att hon skulle äta gräs dock. Hon vill inte tugga på något förutom hennes mat och dreamies. Allt jag äter är ointressant, mina växter är ointressanta, aldrig bitit på något.

Men kanske skulle testa ändå?

Det kan ju vara värt att testa för att hon inte har problem nu betyder ju inte att hon aldrig kommer att få det. Det kan ju vara bra att hon sas är van att äta gräs.
 
Millie spydde hårboll inatt och ytterligare två ggr. Pappa hade känslan att det var mer hår som skulle upp. Hon är lite loj men ingen feber.
Ibland undrar jag om det är dags att ge upp. Men min vän som är veterinär tycker inte det.
Ska köpa kattgräs sen.
 
Är det så viktigt med kattgräs?
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det 😳
Nu har inte Prada kräkts upp en enda hårboll under den tiden jag haft henne. Maten ska vara anti hårboll och det verkar ju fungera.

Tveksam till att hon skulle äta gräs dock. Hon vill inte tugga på något förutom hennes mat och dreamies. Allt jag äter är ointressant, mina växter är ointressanta, aldrig bitit på något.

Men kanske skulle testa ändå?

Min Soda var långhårig. Och hade aldrig kräkts upp en hårboll. Han fick kattmalt btw.
När han dog, av helt annan anledning, och obducerades, så hade han en stor hårboll i magsäcken, 7x5 cm. Den hade inte gett honom problem, men vad hade hänt på sikt funderade jag mycket på?

Där insåg jag att de kan ha hårbollar utan att man ser det utifrån. (han varken kräktes upp hårbollar eller man såg hårbollar i bajset)

Så efter det är jag tacksam om iaf långhårskatter i min ägo kan tänka sig tugga gräs så de faktiskt kräks upp hårbollarna (pga gräset).

Sen skulle jag inte vara hysteriskt orolig om katten absolut inte ville ha nåt gräs alls, och det är de långhåriga/semilånghåriga jag trugar med. Så för mig är det viktigt de äter växtlighet. Och de tycks lika kräsna med det som med allt annat 🙈

Mina äter inte anti-hårboll mat eller ngt annat. Soda åt kattmalt (och gräs) och Mini äter gräs.
 
Köpt kattgräs.
Millie har piggat på sig och ätit mjau och kokt fisk och druckit vatten.
64BA6CAA-8EE2-43BF-82E3-40E1168A58F5.jpeg
 
Sen våra katter blev utekatter har våra blommor fått vara ifred. Till och med liljan. Den som var hårt tuggad på innan.

Våra två äter knappt någon blötmat. Vi har försökt med allt och prövat massor. Den ena är kräsnare än den andra liksom. I torsdag var jag och köpte nytt torrfoder. Blev en säck bozita. De var tydligen ett nytt foder med renkött såg jag sen. Den svarta katten fullkomligt kastade sig över det medan den randiga var mer skeptiskt. Men till slut smakade hon också. Jag ger gärna svenskt foder och våra har käkat Bozita i flera år nu utan bekymmer. Köpte en tetra blötmat också, får väl se om de vägrar äta som de ofta gör med Bozitas blötmat. Katter alltså :D
 
Googlat på ampellilja, jag kan inget om växter och visste inte vad det var 😅
Blev mycket glad när det stod att det är en typisk ungarlsväxt som brukar överleva utan att någon bryr sig om den 😁
Passar mig som dödar allt.
En sån ska inhandlas, en randig.

Ampellilja är den enda växten jag inte tagit död på, eftersom Nikita dödade den innan jag hann. Av någon anledning tyckte hon innersta biten var godast så det låg vissnade blad runt hela krukan :meh:
 
Grubblar på hur jag ska göra med vitpepparn. Köpte hem för att strö över kablarna. Men än så länge så hamnar inget på kablarna, mycket på golvet och jag nyser men inte katten :idea:
 
Ampellilja är den enda växten jag inte tagit död på, eftersom Nikita dödade den innan jag hann. Av någon anledning tyckte hon innersta biten var godast så det låg vissnade blad runt hela krukan :meh:

Jag ger det ett par veckor. Sen slänger jag ut skiten, jag gillar inte blommor och växter inomhus 😅
Ska testa något kattgräs också.
 
Googlat på ampellilja, jag kan inget om växter och visste inte vad det var 😅
Blev mycket glad när det stod att det är en typisk ungarlsväxt som brukar överleva utan att någon bryr sig om den 😁
Passar mig som dödar allt.
En sån ska inhandlas, en randig.

ja alltså de är väldigt tåliga och okomplicerade. Och de katterna gillar oftast är de ”randiga” .
 
Senast ändrad:
Grubblar på hur jag ska göra med vitpepparn. Köpte hem för att strö över kablarna. Men än så länge så hamnar inget på kablarna, mycket på golvet och jag nyser men inte katten :idea:

vad är det du fått för råd ang vitpeppar ?
om du har en katt som av någon anledning Äter/tuggar på grejer otraditionellt så är det väldigt olämpligt att strö på div grejer där katten ändå vill tugga.
 
Det blir tungt att gå till jobbet på måndag, Pip ropar förtvivlat efter Tjalle/mig om vi är i olika rum. :cry:
Ikväll är första gången på länge som han sovit i hängmattan på elementet medan jag tittat på film, annars har han sovit på mig eller tidigare med Tjalle. :(

Nu ligger han i knävecket, antar att han flyttar upp bakom ryggen senare. Han vill sova med huvudet utanför täcket, tätt intill. Han är hos mig hela tiden jag är hemma, idag låg vi till 12 efter jag släppt ut hundarna i morse. 💔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp