Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mamma ska för övrigt få hem en liten kattunge i nästa vecka. Vi snackade om just försäkringar, och jag rekommenderade det bolag Älva är försäkrad i.

Mamma: Ah, är det så att man får rabatt när katten har varit skadefri i ett år? :)
Jag: ... Ja, alltså, det är ju inget jag har testat på, så... :meh:

Tur att Älva är söt, för inte tusan är hon billig. :D
 
@Caoimhe fast du får väl inte höjd premie för att du nyttjat försäkringen i sak första året ?

jag förstår inte varför det skulle skämmas att nyttja försäkringen ?
Nä, jag får höjd premie för att det blivit så pass höga kostnader per försäkringsår. Att det råkar vara första året tror jag varken gör till eller från.

Och jag vet att det inte är något att skämmas över - behövs veterinär vården så behövs den ju. Det var nog mer känslan av att de skulle börja tro att jag var ett munchhausen by proxy-fall. :D:o
 
Nä, jag får höjd premie för att det blivit så pass höga kostnader per försäkringsår. Att det råkar vara första året tror jag varken gör till eller från.

ja då blir det ju en helt annan sak .
Dock inte alla bolag som lägger på sån ”straffavgift” alls. Så utifrån det kan man ju heller inte dra det generellt ...

tror inte du behöver oroa dig ang Münchhausen by proxy att ngt F-bolag skulle engagera sig där i ditt fall 😅
 
Senast ändrad:
Sune hade kräkts igen igår när jag kom hem på kvällen. :(
Hoppas det bara var pga stress för veterinärbesöket.
Annars går det hyfsat bra att få i honom Pepcid. Han är inte nöjd, men sväljer dem fort. I helgen ska jag sluta med dem för att se vad som händer tyckte vet.
 
Faktum är att Nikita var en ren förlustaffär för mig de flesta åren hon bodde hos mig. De enda gångerna jag var inne med henne var för UVI och de täckte inte självrisken så det skulle varit om hon fått två UVI under samma skadeperiod att det varit värt att skicka in kvitton. Sista året tog jag däremot igen det med råge :cry: Första gången det kostade mer än självrisken så fick jag en premie på några hundra just för att hon varit skadefri.

Jag är fortfarande orolig över Megara. Först infektion i nedre luftvägarna och sedan gastrit och hon andas tungt ibland. Jag funderar på om det kan finnas ett samband. Min veterinär här i Bollnäs är definitivt inte en kattvet men vet inte, jag var inne på Bagis hos en kattexpert och hon var helt ute och cyklade vilket iofs är förståeligt på sitt sätt. Men att de ringde och sa att hennes UL var helt rent och det inte var förrän två månader senare när hon fortfarande slickade sig och jag var inne igen som de plötsligt upptäckte något på UL har jag svårt att smälta. Får mig att ifrågasätta hur noga de faktiskt tittade på hennes UL. Nu vet jag inte om det spelat någon roll i hennes diagnos, men jag kommer alltid att fundera på det. Det var ju faktiskt tumören i tarmen, dvs det som UL och där de 'plötsligt' såg en skugga, där cancern började innan den spred sig.
 
Faktum är att Nikita var en ren förlustaffär för mig de flesta åren hon bodde hos mig. De enda gångerna jag var inne med henne var för UVI och de täckte inte självrisken så det skulle varit om hon fått två UVI under samma skadeperiod att det varit värt att skicka in kvitton. Sista året tog jag däremot igen det med råge :cry: Första gången det kostade mer än självrisken så fick jag en premie på några hundra just för att hon varit skadefri.

Jag är fortfarande orolig över Megara. Först infektion i nedre luftvägarna och sedan gastrit och hon andas tungt ibland. Jag funderar på om det kan finnas ett samband. Min veterinär här i Bollnäs är definitivt inte en kattvet men vet inte, jag var inne på Bagis hos en kattexpert och hon var helt ute och cyklade vilket iofs är förståeligt på sitt sätt. Men att de ringde och sa att hennes UL var helt rent och det inte var förrän två månader senare när hon fortfarande slickade sig och jag var inne igen som de plötsligt upptäckte något på UL har jag svårt att smälta. Får mig att ifrågasätta hur noga de faktiskt tittade på hennes UL. Nu vet jag inte om det spelat någon roll i hennes diagnos, men jag kommer alltid att fundera på det. Det var ju faktiskt tumören i tarmen, dvs det som UL och där de 'plötsligt' såg en skugga, där cancern började innan den spred sig.

men återigen så behöver du skilja på saker . Jag förstår så att du är orolig och stressad över din katt och olika bakgrunder till det osv.
Men ändå behöver du ju förstå villkor ang försäkringen osv . Läs på vad det egentligen står i dina villkor - maila/ring/fråga om förtydligande om du är osäker 😄

fö så ang Försäkringar allmänt så ang självrisken är det ju så det funkar att oftast kommer man inte över den. Skadeåerioden för de flesta bolag är ju dock runt 120 dagar så man har rätt lång tid inom det om djuret är sjukt långvarigt tycker jag .
 
Senast ändrad:
Fast vilken vet du använde gör ingen skillnad - DV eller annat. . Du får inte höjd premie oavsett för att du använt försäkringen en /två gånger .

Nu vet jag givetvis inte dina Fb-villkor i detalj , men merparten är ju likvärdiga och där har du ju en självrisk dessutom som brukar ligga nånstans mellan 2-3 tusen . Så utifrån ditt fall får du väl knappast någon premie höjd för att du behövt veterinär ett par gånger utan större grejer på katten osv.

Vissa bolag höjde förr premien vid skadeuttag och sänkte vid skadefritt år. Så helt orimligt är det inte att tänka/tro den ska ökas. Men det vanligaste idag är ju den inte påverkas förutom om ev bonus försvinner. Men kanske inte lätt veta om man inte är uppdaterad osv.
 
Vissa bolag höjde förr premien vid skadeuttag och sänkte vid skadefritt år. Så helt orimligt är det inte att tänka/tro den ska ökas. Men det vanligaste idag är ju den inte påverkas förutom om ev bonus försvinner. Men kanske inte lätt veta om man inte är uppdaterad osv.

det är ju som sagt viktigt att förstå försäkringens villkor 👍
 
@mackan det som jag muttrade lite över är inte att det var första året hon är försäkrad hos dom utan mer att de kommer höja mina premier kommande år, men förhoppningsvis har du och @Alexandra_W rätt att det inte gäller utan jag får bara samma höjning som alla andra raskatter i min kategori. :meh:
 
Älva blev ju också sjuk här för drygt ett par veckor sedan. Först dålig i magen, och sedan började hon kräkas upp allt hon åt. Till slut fick vi ta oss till veterinären, eftersom hon inte kunde behålla någon mat. Fortfarande pigg och busig, men hungrig som bara den. Hon fick någon spruta som gjorde att hon slutade kräkas, samt andapsin att få på kvällen. Hon fortsatte dock vara lös i magen. Igår ringde jag vet igen eftersom magen inte rättade till sig trots flera dagars behandling m. Andapsin. De ville att jag skulle komma in med avföringsprov. Bara det att Älva inte gick på lådan efter det... Jag har väntat hela dagen idag, men först nu på kvällen gick hon och började krafsa frenetiskt i lådan. Och vad låg där, om inte några små korvar. :bump::banana::bump::banana::bump: Tänk att man kan bli så glad och lättad över ett par små bajskorvar. :laugh:
 
Lina äter Mush i bare nu. Men inte i skålen. Nej då, på bänken ska det vara! Mums :meh:
Jag kommer nog ändå fortsätta ge blandat med blötmat. Det blir så dyrt att dela köpa och dels åka till affären som säljer :o Eller om jag ska nöja mig med att ge det som lyx ibland.

Någon som provat de här från Four Friends?
1575606240614773032560377340310.jpg
 
Tack alla snälla som önskat lilla Skönhetsmissen välgång! :heart :love:

Hon var lite uppjagad igår morse efter att ha åkt kattfängelse själv i bilen, men var snäll mot veterinären, blev vägd (3,5 kg) och hjärtkollad lite snabbt innan hon bars iväg in i de hemliga delarna av kliniken.

Jag hämtade henne vid 17-draget, blev först 5 300 kronor fattigare, och fick sedan utlämnat en spak och trött liten kissekatt som nu enbart har sina huggtänder och två kindtänder kvar i munnen. Operationen hade gått fint, och vi ska tillbaka på kontroll i slutet av nästa vecka. Hon får metacam över helgen, men ska i övriga leva som vanligt.

Väl hemma på kvällen var hon trött såklart, men hon åt lite anka i gelé, kissade, och försökte hälsa på sin kattsambo Brunetten som väste misstänksamt. Så går det när du är på sjukhus och kommer hem med massa konstiga lukter.

Nu på morgonen verkar hon rätt pigg, hon hängde runt godishyllan en sväng före frukost och tiggde dreamies - det blir inget av med det förrän stygnen är läkta. Men godissug är ett hälsotecken! :p
 
Vi har precis upptäckt att vår katt har FORL. Hon fick ta bort 5 tänder i måndags 🥺
Men 13 var ju lite värre!
Har den fått ta tänder flera gånger eller är det nytt?


Hon fick ta sju förra året, och någon tand året före dess, så jag var beredd och visste om att hon hade Forl - även om jag inte visste hur många tänder det skulle gälla den här gången.

Skönt att hon får ha kvar huggtänderna i alla fall, även om det är mycket estetiskt. Båda kissarna är innekatter och äter bara mjukmat här hemma ändå så vi behöver inte göra någon stor förändring kring rutiner och kost.
 
Hur ofta brukar ni göra allmänkontroller på era katter? Börjar fundera på om jag borde göra en sådan, fast hon fick en liten allmänkontroll tidigare i år.

En gång om året. Då vaccineras de, Vet kollar tandstatus, och den som haft problem med njurarna tas blodprov på. Då har jag även låtit lägga in dem båda och ta tandsten etc, samt då plocka tänder från FORL-kissen.
 
Tack alla snälla som önskat lilla Skönhetsmissen välgång! :heart :love:

Hon var lite uppjagad igår morse efter att ha åkt kattfängelse själv i bilen, men var snäll mot veterinären, blev vägd (3,5 kg) och hjärtkollad lite snabbt innan hon bars iväg in i de hemliga delarna av kliniken.

Jag hämtade henne vid 17-draget, blev först 5 300 kronor fattigare, och fick sedan utlämnat en spak och trött liten kissekatt som nu enbart har sina huggtänder och två kindtänder kvar i munnen. Operationen hade gått fint, och vi ska tillbaka på kontroll i slutet av nästa vecka. Hon får metacam över helgen, men ska i övriga leva som vanligt.

Väl hemma på kvällen var hon trött såklart, men hon åt lite anka i gelé, kissade, och försökte hälsa på sin kattsambo Brunetten som väste misstänksamt. Så går det när du är på sjukhus och kommer hem med massa konstiga lukter.

Nu på morgonen verkar hon rätt pigg, hon hängde runt godishyllan en sväng före frukost och tiggde dreamies - det blir inget av med det förrän stygnen är läkta. Men godissug är ett hälsotecken! :p

Skönt allt gått bra. De brukar må mycket bättre efteråt. Mina har inte ens fått metacam (inte behövts) och honan som blev av med ungefär lika mkt tänder som din stal torrfoder dagen efter op 🙈. Så verkar som trots sår osv är det ändå direkt behagligare i munnen än innan. Vilket man ju kan förstå.

Håller tummarna läkningen går som en dans. Liten, med en hörntand och fyra små framtänder kvar, skickar krya på sig hälsningar.
 
Idag ringde de angående provsvaren. Enligt djursjukskötaren så brukar de inte ringa om allt ser bra ut så jag fick ont i magen när jag såg det missade samtalet.
Men de hade ringt maken direkt efter och då hade de berättat att proverna såg bra ut. Så operation som planerat om en vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp