Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.
Älva bryr sig sällan om ljud över huvud taget. Nyår förra året fick henne inte ens att vicka på öronen, trots att det sköts raketer nästan direkt utanför fönstren. Badrumsrenoveringen som sker i en grannlägenhet sover hon sig igenom.

MEN. Jag har ett spel på min telefon som alltid spelar en kort jingel så fort jag öppnar appen. Jag brukar försöka sänka ljudet så fort jag kan (har ofta hög volym då jag gillar att lyssna på ljudböcker utan hörlurar när jag är hemma). Hör Älva denna jingel så blir hon märkbart störd - hon blänger och går ofta iväg. Hon hatar den. Det är det enda ljudet hon brukar reagera negativt på. O_o
 
Millie är inte känslig för ljud i sig men hon blir orolig dom gångerna jag blir högljudd i ilska. Men då är det nog sinnesstämningen mer än ljudet för då kommer hon springande mot mig och vill vara nära.


Hon har ätit lite i natt och har ingen feber. Däremot känns det inte som att hon mår toppen så jag hoppas veterinären sätter in kortison.

Fick den här fina kalendern av matte till Milles syster.
FDD6C315-A6F5-41F4-8AB4-F7BB40972792.jpeg
 
Min är störd av tåget
Iaf godstågen, har dem ju 50 m från fönstret om ens det.
Kommer bli bra att bo längre bort från tågen sen.
Även om det fortfarande är rätt nära.
Och jamande katter reagerar hon på.
 
Klart! En grinig och uppjagad S har åkt bur till och från Vet under ilskna morrmjauanden. Vet har tittat i munnen och det läker fint, tandköttet rosa och hälsosamt och ingen dåligt lukt. S gjorde det tydligt att hon är väldigt klar med just Vet besök på ett långt tag framöver. Men nu kan vi andas ut lagomt till julferien, så tack för det! :D


Tänkte ta bild och lägga in på den Friskförklarade men hon har rullat ihop sig i en tjurig pälsboll under sängen, så jag återkommer med bilder vid senare tillfälle.
 
Nu sa veterinären att den lilla irritationen han såg på gastroskopin inte behövde förklara ngt.
Så nu hoppas jag ännu mer på vävnadsproverna.
Hon sätts på kortison. 5,5 mg om dagen i två veckor och sen nertrappning.
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.

Lukas var orolig och brydd I början. Nu bryr sig ingen så länge ljudet inte härrör från ytterdörren! Bor i stan så mkt ljud.
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.
Sparky reagerar jättemycket på alla möjliga ljud, men hon vänjer sig efter ett tag. När hon kom reagerade hon på radion, tvättmaskinen, kaffebryggaren, vattenkokaren, att jag skrev på tangentbordet... precis allt. Jag ringde till och med till uppfödaren eftersom jag undrade om hon alltid visat det beteendet men de hade inte sett något sådant beteende.
Men som sagt verkar hon reagera först och sedan vänjer hon sig.

Var samma när jag köpte nya bluetooth högtalare, hon var ok med de gamla. När det kom nya reagerade hon jättemycket och ville inte vara i närheten när jag lyssnade. Nu kommer hon och sätter sig brevid högtalaren och lyssnar på musik om hon tycker jag lyssnar på något bra :D

Var jätteorolig första nyåret pga hennes starka reaktioner på ljud, men hon gillar fyrverkerier och satt gärna på mattes axel och tittade på de blinkande grejerna i himlen :love:
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.
Min katt var rätt känslig. Hon ville t ex inte att jag skulle ha musik på, då blev det suck och stön och bortvänt huvud. Grannarna var hon också rädd för, när de förde oväsen. Nyårsfyrverkerier klarade hon inte alls, då gömde hon sig direkt. Men kom fram så fort det var avklarat.
 
Fick fakturan från Ultuna. Återigen två A4 med åtgärder :crazy: Tufft att se "Diagnos 1: Död avlivad". Har inte riktigt vågat/orkat använda just dom orden än. Nästan 15000 per dygn kostade det, men han låg ju på intensiven hela tiden. Behöver inte betala för obduktionen, och det var ju på deras initiativ så jag gissar att han kommer användas för utbildning/forskning. Det känns bra faktiskt. Disa är fortfarande rätt upprörd stundtals :( Jag är ju ingen katt och Sixten bjuder ju inte på samma närhet som Sauron. Men det är faktiskt redan mycket, mycket lugnare mellan dom så jag hoppas att dom ska ty sig nu på äldre dar :heart
 
@Linta jag förstår känslan när man får pappren . Det är alltid samma sak på något sätt, oavsett vilket djur det må handla om, hur många gånger man gått igenom det osv, när man får pappren och läser dem .
Kram på dig igen 💜
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.
Jag har Alice som en assistanskatt typ :love:
Hon tittar genast upp åt det håll hon hör ljud från. Vilket är perfekt för mig då jag, som gravt hörselskadad, hör sällan det och då slipper bli överraskad av andra personer (jag rycker så lätt till ganska kraftigt :crazy:). Jag är ganska uppmärksam så jag ser när hon stelnar till och tittar mot det håll hon hör ljudet från. Antingen när någon hemma rör sig mot vår del av lägenheten eller när någon öppnar ytterdörren.
Tittar hon en stund och sedan slappnar av så vet jag att personen har gått förbi, fortsätter hon vara stel och/eller hoppar ned från var hon är så vet jag att de kommer till oss eller att hon är lite rädd/nyfiken. Det hjälper mig väldigt mycket faktiskt! Då hon gärna följer efter var jag är så har jag koll nästan hela tiden.

Musik, TV eller fyrverkerier bryr hon inte sig inte så mycket om.
 
Hur känsliga är era katter för ljud? Jag har upptäckt att Megara är hyperkänslig, mycket mer än Nikita. Trots att jag alltid har musik/tv på så om det är något mer ovanligt som en tuta eller liknande så reagerar hon direkt, sätter sig upp, kollar genom fönstret, går runt. För att inte tala om hundskall. Katter sätter jag numera i princip aldrig på eftersom hon reagerar såpass mycket. Däremot struntar hon totalt i action, pangpang, höjda röster, världens undergång och liknande.

Funderar på om hon har känsligare hörsel eller är spänd/osäker. Skönt att fira nyår i mörkaste Roslagen där vi är långt från alla fyrverkerier.


S är lite känslig för ljud inomhus, men hon reagerar inte på smällare eller fyrverkerier så länge hon är inne och de är ute.

Plötsliga ljud i hemmet (som att nån nyser) däremot kan hon reagera på och fara iväg. B rör inte ett öra oavsett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
984
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 362
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp