Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror inte det är något speciellt med Bukekatter så. Snarare att kattägare som hänger på Buke är ansvarsfulla ägare som faktiskt reagerar och tar katten till veterinär I lägen där mindre engagerade kattägare avvaktar eller tyckt det är inte så farligt.

T ex min siames hade troligen många tyckt att så farligt kliar den sig inte, och alla katter spyr ju ibland. Den är ju pigg och glad och har inga kala fläckar eller sår.

Håller med. Sen utöver det så är det ju även så att det ibland skrivs mer/bollas mer när katterna inte är krya än varje dag de annars mår bra. Så inlägg ang sånt ”fastnar” mer i folks huvuden /intryck .
 
Idag är det två är sedan min värsta dag. Två år sedan Luna somnade in. Världens vackraste lilla silverflicka, så rar hon var. :heart

FB_IMG_1564251753165.jpg
 
Jag vill också ta fina bilder på Megara. Men nu är det antingen en klump under en filt, en klump under täcket, en ätande katt eller så kan jag inte ta bilder och leka på samma gång. Hon är tom inte lika intresserad av att sitta och tugga utan skyndar sig till och från köket till sängen om jag inte leker med vippa/da bird :D
 
Millie får komma hem vid fem.
Hon har hög sänka men i övrigt visar inte ultraljud eller gastroskopi något.
Vävnadsproverna får vi eventuellt svar på i morgon. Får hoppas att dom visar ngt.
Hon ska ha hypoallergent foder.
Är hon fortfarande klen i morgon kommer hon sättas på en ordentlig kortisonkur.
 
Antibiotikakur klar! Imorn drar vi till Vet... igen, för den förhoppningsvis sista kontrollvändan efter hela mun-debaclet. Skönhetsmissen käkar dreamies och snattar pepparkakor som vanligt, det enda som märks nu efter att ha blivit nästan helt tandlös är att hon har lite svår att få tag om godisarna - hon tar inte i med läpparna ordentligt utan slickar upp dem.

Men hon härjar omkring som vanligt och verkar helt obrydd, välte en blomkruka idag då hon tog sats i ett halsbrytande hopp mellan akvariet och skrivbordet. Jag smyger till henne lite extra gammeltantmat för gödning temporärt under medicinkuren, och det har varit bra för humöret. ;)

Brunetten tuffar även hon omkring i stillsam ro här, hon var med och hjälpte till att slå in två julklappar förut och kollade nogsamt in papper, tejp, snöre och klisterlappar. Få saker sker här i huset som inte hon har varit med och nosat på. :heart
 
@MarieJ vad skönt att ni får hem henne, men tråkigt att det är så svårt att hitta problemet 😞. Hoppas ni får svar på prover osv i morgon!
Ja det är så fruktansvärt frustrerande.
Svaren skulle inte komma förrän om några veckor men jag hoppas så att det ger ngt. Veterinären har tagit sig god tid (jag har tidigare upplevt väldig stress) och kommer ringa i morgon också och kolla läget. Just nu ligger hon och är ”bakis” stackaren.
 
Ja det är så fruktansvärt frustrerande.
Svaren skulle inte komma förrän om några veckor men jag hoppas så att det ger ngt. Veterinären har tagit sig god tid (jag har tidigare upplevt väldig stress) och kommer ringa i morgon också och kolla läget. Just nu ligger hon och är ”bakis” stackaren.

ja fy sjutton så jobbigt 😔
Samtidigt om man nu måste se det som ”pest eller kolera” så är det ju uppenbart att kisses problem är fullt befogade att verkligen utreda/komma till botten med . De går inte över med tid, och både kisse och ni som mattar och hussar mår dåligt av oron att inte veta/få diagnos osv. Så utifrån det tycker jag det är BRA att katten nu är under fullständig utredning osv. Jag läser det som att du känner samma !

Jag håller tummarna som sagt att ni får svar fort. 🐱💜
 
ja fy sjutton så jobbigt 😔
Samtidigt om man nu måste se det som ”pest eller kolera” så är det ju uppenbart att kisses problem är fullt befogade att verkligen utreda/komma till botten med . De går inte över med tid, och både kisse och ni som mattar och hussar mår dåligt av oron att inte veta/få diagnos osv. Så utifrån det tycker jag det är BRA att katten nu är under fullständig utredning osv. Jag läser det som att du känner samma !

Jag håller tummarna som sagt att ni får svar fort. 🐱💜
Pappa berättade precis att veterinären skulle rådfråga någon i Lund. Känns bra att han gör vad han kan. Men det är frustrerande att hon blir så dålig utan uppenbar anledning. Att det finns en inflammation är fastställt(det var det redan i maj) men ändå hopplöst att förstå varför tydligen.
Jag tyckte att det var skönt att dom tog vävnadsprover men jag hoppas verkligen att dom ger ngn form av svar. Vad kan det ge för svar i bästa/sämsta fall?
Sen tycker JAG att det är skönt att han kommer sätta henne på kortison när hon visar att det behövs.
 
@MarieJ med vävnadsprover tittar man tex. på ev Inflammatoriska celler/bakterier .
Kortison är bra ang tillfälliga lösningar att djuret snabbt piggar på sig kortsiktigt så ja - det är bra utifrån det.
Hoppas ni får snabba svar och en klar diagnos en gång för alla nu snart 🐱💜
 
@MarieJ med vävnadsprover tittar man tex. på ev Inflammatoriska celler/bakterier .
Kortison är bra ang tillfälliga lösningar att djuret snabbt piggar på sig kortsiktigt så ja - det är bra utifrån det.
Hoppas ni får snabba svar och en klar diagnos en gång för alla nu snart 🐱💜
I min värld om valet är att avliva eller låta katten leva på kortison flera år så väljer jag alla dagar i veckan kortison.
Sen hoppas jag inte att valet kommer stå mellan dessa alternativ.
 
I min värld om valet är att avliva eller låta katten leva på kortison flera år så väljer jag alla dagar i veckan kortison.
Sen hoppas jag inte att valet kommer stå mellan dessa alternativ.

Absolut. Många katter lever på kortison i många år. Jag har själv haft en. Men förutsättningen är fortfarande att en diagnos måste till för att medicinera djuret så . Att sätta djuret på kortison långvarigt är inte en lösning utan tillhörande diagnos.
Ni har ännu ingen diagnos och det hoppas jag som sagt verkligen ni får nu snart 😞
 
Absolut. Många katter lever på kortison i många år. Jag har själv haft en. Men förutsättningen är fortfarande att en diagnos måste till för att medicinera djuret så . Att sätta djuret på kortison långvarigt är inte en lösning utan tillhörande diagnos.
Ni har ännu ingen diagnos och det hoppas jag som sagt verkligen ni får nu snart 😞
Lösning är det inte men fortfarande så väljer jag att låta henne leva på kortison utan diagnos om valet är det eller avliva.
 
Lösning är det inte men fortfarande så väljer jag att låta henne leva på kortison utan diagnos om valet är det eller avliva.

ok. Jag har tolkat att du och ni runt Millie mår superdåligt av oron och hennes täta ”skov” av sjukdom , så för mig utifrån det hade det varit ohållbart att ha det så många år framåt i tiden som det blir utan diagnos och bara tillfällig ”fix” med stöt dos kortison utan diagnos , där kortison sedan vanligen tyvärr tappar effekt .

utifrån det har jag försökt svara just utifrån lösningen ang kortison.

MEN :just nu har ni ju kisse under full utredning och jag tror ni kommer få hjälp där och svar även om det verkar så oerhört jobbigt och diffust och svårutrett 😞

kram på dig och Millie 💕
 
ok. Jag har tolkat att du och ni runt Millie mår superdåligt av oron och hennes täta ”skov” av sjukdom , så för mig utifrån det hade det varit ohållbart att ha det så många år framåt i tiden som det blir utan diagnos och bara tillfällig ”fix” med stöt dos kortison utan diagnos , där kortison sedan vanligen tyvärr tappar effekt .

utifrån det har jag försökt svara just utifrån lösningen ang kortison.

MEN :just nu har ni ju kisse under full utredning och jag tror ni kommer få hjälp där och svar även om det verkar så oerhört jobbigt och diffust och svårutrett 😞

kram på dig och Millie 💕
Självklart mår vi dåligt! Vi håller på att gå sönder!
En familjemedlem är sjuk men kan inte prata. Eller hon pratar så gott hon kan och jag förstår smärtan men inte varför.
Jag pratar inte om stöt dos utan jag pratar om att låta henne leva på kortison.
Jag vet katter med liknande bekymmer som aldrig fått en diagnos och som levt fullgoda liv på kortison.
Än en gång så förstår jag att det inte är bra men om jag har att välja på att låta henne avlivas eller leva flera år symptomfri så väljer jag kortison.
Jag hoppas fortfarande på vävnadsproverna men vet att jag blir besviken om dom inte visar något.
Hoppas också att fodret (som hon inte ska börja äta riktigt än) är rätt foder.
Men sen finns inte mycket mer att göra. Och då säger jag ja tack till kortison.
 
@MarieJ ja som sagt - jag har själv haft katt (även hund) på kortison . Men det krävs en diagnos för att isåfall optimera djurets välmående på det, inkl att den diagnosen även då är viktig att ha när kortisonet sen ev inte funkar längre.
Du behöver inte känna att du ska gå i försvar ang kortison . Både jag och de flesta andra vet hur det fungerar och att man sätter in det så också som i ditt ev fall i slutänden 👍.

ingen önskar dig och Millie något annat än gott 💜 och förhoppningsvis kommer en diagnos på henne ställas. 🐱😄
 
@MarieJ ja som sagt - jag har själv haft katt (även hund) på kortison . Men det krävs en diagnos för att isåfall optimera djurets välmående på det, inkl att den diagnosen även då är viktig att ha när kortisonet sen ev inte funkar längre.
Du behöver inte känna att du ska gå i försvar ang kortison . Både jag och de flesta andra vet hur det fungerar och att man sätter in det så också som i ditt ev fall i slutänden 👍.

ingen önskar dig och Millie något annat än gott 💜
Och som sagt, jag vet flera fall där det har funkat bra även utan diagnos då man tagit till det som sista utväg och där djuren levt fullgoda liv.
Att jag inte håller med dig betyder inte att jag går i försvar.
Det betyder att jag tydligen har en annan erfarenhet av kortison än vad du har.
Där har inte kortisonet slutat verka men om det skulle göra det så är det ju inget att göra åt men då har djuret haft det bra under levnadstiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 137
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 713
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp