Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Appropå något annat, är det någon som testat kattsanden Cats Best? Är tydligen miljövänlig och väldigt billig också.
Har tidigare haft EC som jag var väldigt nöjd med förutom priset, nu använder jag en annan från zooplus, Intersand Classic som jag också är nöjd med. Men lockas ju av ett miljövänligt alternativ.
Jag vill ha bra klumpar och absolut ingen dålig lukt, och inget damm såklart.

Jag har Cats Best sen ett år ungefär. Jag är mycket nöjd på alla sätt. Luktfri, dammfri, väger ingenting.
 
Oj, vad jag inser att jag varit förskonad med mina katter nu när jag läser om era problem och jag fattar nu alla kommentarer jag fått av veterinärer och veterinärassistenter att katterna varit så snälla, något som alltid förvånade mig tidigare.

En av siameserna jag fick protesterade mot att sitta i knä vid kloklippningen så jag började med att placera den bredvid mig istället och då var det inga problem. Nu behöver jag inte hålla fast som jag brukade i mitt knä utan den som krånglade accepterade snällt och har sent fortsatt med alla efter det. De sitter bredvid med min arm runt dem, jag trycker fram en klo med ena handen och klipper med den andra.

Jag tror veterinärer och folk som hanterar div katter ser rätt mycket av katter som inte är lika smidiga ....

Jag bodde ju i USA med min tidigare coonmix i många år, den katten var så snäll att man hade kunnat hänga honom upp och ned i taket och han hade bara köpt det ... När jag skulle lämna in honom för klippning pga den extrema sommarvärmen där (30 grader varmt hela somrarna med extrem luftfuktighet dessutom som han led av) så när jag lämnade in honom och sa att han är jättesnäll , så förklarade de att ”så säger alla - det är sällan så, han kommer säkerligen kräva tid ev lugnande osv, så åk och gör annat, räkna med minst en och en halv timma ”.

Fick mess 30 min senare... ”he is Done now - he was purrfect” 😂💜
 
Jag sa ju det till vet som tog blodprover att hon är så snäll så det går nog bra, när vet frågade om hon skulle hämta en sköterska för att hålla katten
Jag kliade Ija lite på sidan och vet tog benet och stack utan att katten reagerade.
 
Det är vad jag gör fn klipper en klo i taget. Men funderar på hur jag kan göra det mer effektivt istället för att ständigt klippa klor som jag gör nu. Fick det kanske att låta som jag aldrig kan klippa klor, men vad jag vill är att kunna klippa djupare så det inte behövs göras konstant och få det gjort på samma gång. Framförallt baktassarna som är svårare att klippa än fram.

Alltså jag har avsett att ge tips utifrån det och tror @Alexandra_W avsett detsamma.
Dvs hur man kan träna katten som är lite svårare att bli avslappnad runt kloklippning och även att kunna hållas fast vid behov vid annat som tex nödvändig medicinering osv.
Ber om ursäkt om det blev onödiga råd osv 😅 Du får be om råd framöver om du vill ha några, ska avhålla mig i övrigt om de är onödiga osv 😄
 
Jag sa ju det till vet som tog blodprover att hon är så snäll så det går nog bra, när vet frågade om hon skulle hämta en sköterska för att hålla katten
Jag kliade Ija lite på sidan och vet tog benet och stack utan att katten reagerade.

Nikita var sådan. Vet bara rakade benet, stack en nål i och lät kanylen fyllas. Jag gosade och hon var om inte helt avslappnad så stod helt stilla. Megara tar vet blod på när hon är sederad det går inte på något annat sätt :meh:

@mackan och @Alexandra_W ni har båda givit konstruktiva råd som jag ska försöka i framtiden. Megara är definitivt inte avslappnad eller det går att klippa samtliga klor snabbt och effektivt utan en ständig kloklippning pågår här hemma. Vore extremt bra om jag kunde klippa en gång varannan vecka som med Nikita, tog högst två, tre minuter. Lite frustrerande när bästa strategin fortfarande är att klippa när hon sover. Och hon är definitivt inte rädd eller blir stressad av processen, men som Alexandra påpekade hon har mycket hög integritet och tycker att kloklippning går ett steg eller två för långt. Hon bara blänger till när jag klippt samtidigt som hon rullar ihop sig igen och sover vidare, om än med alla tassar invikta.

Hon är ganska rolig, jag har mitt skrivbord en meter från sängen, så nu när jag är sjuk så ligger jag och kollar serier på datorskärmen från sängen. Men Megara följer med till sängen från sin säng och under täcket. Vi somnar tillsammans så fort hon slickat färdigt på mina lår :meh: sedan vaknar jag med henne jämsides med mina fötter. Hon är trots allt lite gosig även om hon inte vill ligga på min mage eller vid mitt huvud :love:
 
Här har precis klippts 4 tassar på Olof med laxpasta belöning efter - totalt på ca 2 minuter- efter det körde vi hångel med kanintassen som är hans nya ”baby” ang lek och kel 😂 👍
Var köper du laxpasta? Låter som en bra att ha om jag måste ge medicin nån gång.
 
Är så tråkigt att Daphne inte gillar något godis öht, har provat det mesta. Förutom basturökt skinka. Får väl se till att ha det hemma kanske då :p Är liksom lättare med typ Dreamis:)

Hade en katt i mitt trim, den spann o åmade sig när jag rakade tovor och tog glatt emot hundgodis i pauserna:confused: har nog aldrig varit med om en sådan trygg katt. Den hade aldrig träffat mig innan heller. Ville behålla den men ägaren ville ha tillbaka den:mad:
 
Är så tråkigt att Daphne inte gillar något godis öht, har provat det mesta. Förutom basturökt skinka. Får väl se till att ha det hemma kanske då :p Är liksom lättare med typ Dreamis:)

Hade en katt i mitt trim, den spann o åmade sig när jag rakade tovor och tog glatt emot hundgodis i pauserna:confused: har nog aldrig varit med om en sådan trygg katt. Den hade aldrig träffat mig innan heller. Ville behålla den men ägaren ville ha tillbaka den:mad:
Har du provat raw for paw? Min är helt tokig i de och det är ju bara svenskt frystorkat kött
 
Hmm måste nog klippa klorna på Sparky, bra att bli påmind!

Jag sätter mig på golvet med benen rakt framför mig. Lagom i bredd för att det ska bli bekvämt, och sedan lägger jag helt sonika katten på rygg mellan benen (så benen blir som stöd på vardera sida om kattens rygg) och klipper. Vet inte varför men jag har alltid gjort så. Förra katten som var totalt panikslagen vid kloklippning blev enklare att hantera då. Nya katten tycker det är supermysigt och vi brukar gosa en stund i den positionen och sedan klippa - gosa - klippa. När allt är klart får man inte gå iväg själv utan det är matte som ska lyfta bort en från benen. Sen godisregn! :D
 
Jag klippte klorna på Lukas och Mini igår. Tänkte på den här tråden då det faktiskt var lite problem klippa Lukas klor. Han spann så det dånade och skulle buffgosa med huvudet mot klotången så dels såg jag inget och dels puttades tången bort. ❤️ (jag bara lägger honom på sidan och klipper och lägger sen honom på andra sidan och klipper andra sidans klor sas)

Mini spann inte. Hon svor inte heller iofs men la som brukligt in några små ömkliga pip om hur hemskt det var när hon låg där.
 

Bifogade filer

  • B4120F58-BA35-40B5-BFF8-9E24CA9678AD.jpeg
    B4120F58-BA35-40B5-BFF8-9E24CA9678AD.jpeg
    21,4 KB · Visningar: 3
Jag klippte klorna på Lukas och Mini igår. Tänkte på den här tråden då det faktiskt var lite problem klippa Lukas klor. Han spann så det dånade och skulle buffgosa med huvudet mot klotången så dels såg jag inget och dels puttades tången bort. ❤ (jag bara lägger honom på sidan och klipper och lägger sen honom på andra sidan och klipper andra sidans klor sas)

Mini spann inte. Hon svor inte heller iofs men la som brukligt in några små ömkliga pip om hur hemskt det var när hon låg där.

Alltså de som följt resan för Lukas ... Det är helt underbart . Vilken katt - och vilket jobb du gjort ! 😻
 
Nej det måste jag göra!

finns ju massor på marknaden nu att prova . Basturökt skinka gillar iof de flesta så funkar det för belöning i vissa speciella situationer är det knappast något problem även om skinka för människor är saltad osv. Prova dig fram och ta bara det supergoda godiset när det verkligen behövs 😄
 
Ibland saknar jag att ha en katt där kloklippning gick på två minuter och som gosade in sig på min mage och mellan axeln och huvudet och var ok med veterinärbesök. Men jag skulle aldrig byta bort min älskade lilla argbigga hur mycket hon än tuggar på allt hon kommer åt, inklusive mig, snor mat från diskbänken, kissar och sprätter som en galning (och varför hon alltid envisas med att sätta sig i lådan när jag mockar har jag ingen idé). :love:💓
 
Ibland saknar jag att ha en katt där kloklippning gick på två minuter och som gosade in sig på min mage och mellan axeln och huvudet och var ok med veterinärbesök. Men jag skulle aldrig byta bort min älskade lilla argbigga hur mycket hon än tuggar på allt hon kommer åt, inklusive mig, snor mat från diskbänken, kissar och sprätter som en galning (och varför hon alltid envisas med att sätta sig i lådan när jag mockar har jag ingen idé). :love:💓

men gud - det är väl självklart att du inte skulle vilja byta bort henne trots x eller y osv ? 😱💜

Det är nog ingen som vill byta bort sin kisse även om allt inte är guld och gröna skogar på en räkmacka 👍😳

Däremot kan man ju jobba på att få det enklare och trivsammare ang vardagsbestyr och det brukar oftast bli jättebra 😄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 185
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp